Doorrijden of rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

b0ukjee

Doorrijden of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:35

Hallo allemaal!

Ik heb een 3 jarige, hij is in mei 3 geworden en in juni hebben we hem zadelmak gemaakt.
Het ging helemaal vanzelf, hij was/is zo braaf!
Maar de laatste tijd lijkt het of hij er geen zin meer in heeft.
Als ik hem uit de wei wil halen om hem de rijden loopt hij niet mee, dan heb ik hem eindelijk uit de wei en op stal opgezadeld, wilt hij de stal niet mee uit..
En met rijden wil hij niet meer afbuigen (deed hij eerst heel makkelijk)
Nu heb ik al aan een aantal mensen gevraagd wat ik moet doen
Sommige zeggen; ff aanpakken, hij is aan het uit proberen en andere zeggen 2 maanden op de wei zetten..
Dus nu weet ik ff niet wat ik zal doen -O-
Iemand tips?
Alvast bedankt! :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:36

Een jonkie een paar maandjes rust geven om het eerder geleerde te verwerken is altijd aan de raden! :j

marisseudine

Re: Doorrijden of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:37

ik zou zeker op de wei zetten!! ff bij laten komen!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:37

Lekker even vakantie geven :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:38

Wegzetten en met rust laten. Ik vind ook de zin: met rijden wil hij niet meer afbuigen, een beetje storend. Hij zou nog niet perse afgebogen moeten lopen, is ie nog erg jong voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:38

2 maand op de wei zetten kan geen kwaad; kunnen de nieuwe indrukken even bezinken. :)

Overigens vind ik wel dat hij gewoon mee moet lopen als jij dat wil, dat is gewoon basis opvoeding. Dus wel regelmatig uit de wei plukken en op stal zetten om gewoon even alleen de borstelen :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:39

Misschien omdat het zo makkelijk en vanzelf ging iets te enthousiast aan het
werk gegaan. Ik weet niet hoe vaak je reed per week? Maar het klinkt idd alsof even rust
niet verkeerd is, dus lekker even vakantie geven en het hem in zijn koppie laten verwerken :)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:40

Ga helemaal mee met vuurneon!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:42

Weer even een paar maanden wegzetten kan absoluut geen kwaad bij zo'n jonkie.
Maar hou ook in je achterhoofd dat door het rijden zijn lichaam ook veranderd en het zadel misschien te krap wordt. Ieder jong paard is anders, de één geeft zoiets aan door heftig in verzet te komen, de ander kwijnt weg of wil niet meer meewerken.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:43

Gewoon lekker op de wei zetten zodat hij er eens over kan denken, en in het voorjaar het rijden weer oppakken.
Ga andere dingen met hem doen zoals grondwerk en wandelen of neem hem mee als handpaard ( alleen waneer je een heeeeeeeeeel rustig en bomproof paard erbij hebt om te rijden).
Zo zal hij weer lekker fris en opgewekt aan het werk gaan in het voorjaar.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:45

Ik denk dat het bij zo'n jong paard meer is dat hij niet kán doen wat je vraagt, ipv dat hij niet wíl. Past zijn tuig goed? Is hij lichamelijk in orde? Dan overvraag je hem nu misschien. Mijn paard was ingereden toen ik hem kocht en pas 3.5 jaar. Ik heb er voor gekozen om hem niet stil te zetten, maar 1 of 2 keer per week een half uurtje te rijden. Dat heb ik een half jaar zo vol gehouden ondanks dat iedereen tegen me zei dat hij echt wel meer aan het werk kon of zelfs moest. Gewoon heel rustig aan doen en alleen maar aan de basics werken en stoppen als iets goed gaat. Maar gewoon tot het voorjaar niet rijden, alleen wandelen, longeren, gronwerk ed. is ook prima, en pak hem dan in het voorjaar weer op met rijden.

b0ukjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:48

Ik reed hem in het begin ongeveer 3 keer per week maar de laatste weken 2 keer per week

Bedankt voor jullie snelle reacties, nu zoveel mensen dit zeggen ben ik er meer van overtuigd dat vakantie nu de beste oplossing is! :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:49

Ik weet niet hoe vaak je hem rijdt,maar een jong paard bouwt met te weinig rustperiodes tussen zijn werk een bepaalde verzuring op in zijn spieren.
Dan gaan ze vaak na een paar maanden in de staak.Wat weer vaak uitgelegd wordt als 'puberen'.
Maar je hebt er dus gewoon teveel van gevraagd.En teveel wil in jouw ogen helemaal niet veel zijn hoor.
Gewoon 2 rondjes galopperen is al veel voor zo'n jonkie.
Mijn 3 jarige loopt 3x in de week en max 15 minuten.Soms ook weer een weekje of 5 dagen niet.

Geef hem ff een week of 2 vrij en begin dan weer met wat longeren.
Nie te snel opbouwen,ook niet als het lijkt dat het kan.

b0ukjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:51

Oke bedankt!

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:54

die van mij heeft geen rust gehad na het inrijden, maar daar ben ik nog niet zo lang geleden flink van op de koffie gekomen!
eerst totaal geen problemen gehad, maar opeens was ze zeer explosief (vooral aan het einde van een lange rit ofzo), en ook behoorlijk dwars in de bak...
Heb haar een welverdiende vakantie gegeven. Dit heeft al bij al zo'n 9 maanden geduurd (foutje van de hoefsmid, onbegaanbare bak, en weinig tijd ivm werk) maar nu zijn we weer bezig, en mevrouw heeft er duidelijk meer plezier van!

Ik zou dus ook zeggen: gun hem even wat vrije tijd, om alle informatie te verwerken, en pak m dan op! Hij is immers nog jong, dus nog tijd zat om samen te kunnen genieten! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:55

Rust geven!
Maar wel eerst goed afsluiten, zodat hij het werk wel leuk vind.
Dat kun je ook doen door andere dingen te doen dan gewoon rijden, al doe je spelletjes of v.d. maar in ieder geval iets dat hij leuk vind.
En twee weken is veel te kort, ik zou zeggen gewoon tot het voorjaar idd.
Dan heeft hij (en jij) er vast weer helemaal zin in.
En blijf dan ook heel veel afwisselen, dat is heel belangrijk, als hij het leuk vind zal het veel makkelijker voor jullie allebei zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:55

Wat ook belangrijk is bij zo jonkie is een half jaarlijkse check up bij de TA.
Ze zijn volop aan het wisselen doppen die soms niet los komen en ook jonge paarden hebben last van haken.

Ik merkte het bij mij 4 jarige in de aanleuning.

Ook vraag ik me af hoevaak je bijv longeer naast het rijden?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:06

Rust geven, maar toch zorgen dat je ook met hem bezig blijft. Maak er voor hem gewoon eens een spelletje van om in de bak bezig te zijn. Ik zou hem niet 2 maanden alleen maar laten rusten, want dan is er de kans dat als je er dan weer opstapt het niet zo goed gaat!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:14

Weg zetten voor minimaal een 1/2 jaar! Wel bezig houden met spelen en natuurlijk poetsen en hoefjes tillen wandelen enz. maar niet meer rijden en door trainen!

b0ukjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:53

@ barcelano, 1 keerin de 2 weken longeer ik hem

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:57

nadja15 schreef:
Rust geven, maar toch zorgen dat je ook met hem bezig blijft. Maak er voor hem gewoon eens een spelletje van om in de bak bezig te zijn. Ik zou hem niet 2 maanden alleen maar laten rusten, want dan is er de kans dat als je er dan weer opstapt het niet zo goed gaat!

Dan ga je weer rustig aan oppakken, niet gelijk erop.
Het is ook nog een jong paard hoor, 3!
Ik vind dat ze hem gerust nog tot z'n 4e kan laten staan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:04

De tinker die ik rijd (ingereden met 3 jaar) krijgt elke winter rust. De eigenaresse gooit haar heerlijk de wei op als ze terugkomt van haar wedstrijdperiode bij mij. Dat is van november t/m maart. Voor mij iets te lang, want ik moet elke keer weer bij 0 beginnen qua conditie etc, maar voor haar in het koppie erg goed. Elk voorjaar merk ik weer dat ze fris en fruitig er aan wil beginnen. Ze is nu overigens 6 jaar.

Oftewel, als ze zo jong zijn, lekker een tijdje vakantie geven. Doet ze erg goed!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:06

Niet alleen als ze jong zijn! ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:08

Natuurlijk is het ook een prima idee als ze wat minder jong zijn, maar vaak zijn ze dan wat stabieler van lijf en geest en is de 'noodzaak' wat minder ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:16

Leonoor schreef:
Natuurlijk is het ook een prima idee als ze wat minder jong zijn, maar vaak zijn ze dan wat stabieler van lijf en geest en is de 'noodzaak' wat minder ;)

Mijn paarden hebben ook veel vrij en ik merk dat ze veel frisser in het koppie zijn en veel werkwilliger., het blijft ook veel leuker.
Ook vind ik de conditie snel weer opgebouwd.
Ik denk dat veel mensen bang zijn hun paard meer vrij te geven maar meestal werkt het juist veel beter dan alsmaar trainen.
Ook als je wat hoger niveau rijdt! :j