na lang twijfelen toch maar weer een topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijepagter

na lang twijfelen toch maar weer een topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:59

ik heb lang getwijfeld om dit topic te plaatsen van mij en mijn verzorgpaard, omdat ik al veel kritiek heb gehad op mijn rijden en omdat ik weet dat ze niet helemaal zuiver loopt. dit komt doordat ze kissing spines heeft. ze heeft momenten dat ze perfect loopt en ze heeft dagen dat ze er last van heeft. ik rijd haar nu ong 2 keer in de week en longer haar ong 2 keer in de week. de rest van de week staat ze op wei en heeft ze rust. dit is het beste voor haar. meestal is het zo dat ze op het begin niet super loopt, maar op het eind wel. ik rijd ong een half uur drie kwartier. waarvan ong 20 min voorwaarts-neerwaarts is en een kwartier rustig opakken om haar sterk te houden. en niet te kleine wendigen. hier dus liever geen commentaar op.

het is een 17 jarige merrie
KWPN X Draver
heeft Z1 gelopen met de eigenaar totdat ze last kreeg van kissing spines
is niet de makkelijkste en een behoorlijke drukteschopper

http://www.youtube.com/watch?v=tOEtOqxN ... tube_gdata

Anoniem

Re: na lang twijfelen toch maar weer een topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:04

Dat je nog op dit paard wilt en kunt rijden. Ik heb maar een minuut gezien, maar ik vind haar helemaal niet fijn lopen. Je ziet gewoon dat ze pijn heeft en ontlastend loopt.... :n

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:10

Joolien schreef:
Dat je nog op dit paard wilt en kunt rijden. Ik heb maar een minuut gezien, maar ik vind haar helemaal niet fijn lopen. Je ziet gewoon dat ze pijn heeft en ontlastend loopt.... :n

hier was ik al bang voor. kijk nu eens de laatste minuut van het filmpje. dan kun je zien dat ze wat beter loopt, we hebben een tijdje geprobeerd om haar gewoon stil te zetten. maar daar ging ze alleen slechter van lopen en werd steeds chagerijniger. dit is ook advies van de veearts

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:12

pff het ziet er niet prettig uit meid
het dier begint te kreupelen zodra je haar oppakt
zal er niet meer opstappen...

de laatste minuut loopt ze wel iets fijner maar het zier er gewoon pijnlijk uit en paard loopt duidelijk omdat het moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:12

marijepagter schreef:
Joolien schreef:

hier was ik al bang voor. kijk nu eens de laatste minuut van het filmpje. dan kun je zien dat ze wat beter loopt, we hebben een tijdje geprobeerd om haar gewoon stil te zetten. maar daar ging ze alleen slechter van lopen en werd steeds chagerijniger. dit is ook advies van de veearts

Dat hoef ik niet eens te zien, dan loopt ze dus de eerste zoveel minuten alsnog met pijn...
Dus als stilzetten niet werkt dan maar rijden terwijl het paard dan ook pijn heeft. Dan had ik een andere keuze gemaakt, die misschien iets minder egoistisch is.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:14

heb er een beetje doorheen ''gebladderd'' wat me opviel is dat je haar bijna continu (zoiezo in de draf) prikt met je sporen.. probeer je benen wat stiller te houden of sporen af!
Ben het eens met Joolien, vind haar ook niet fijn lopen..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:17

Verdiep je eens in de academische rijkunst, ik denk dat je dit paard onwijs kunt helpen en daardoor verbeteren met het werken aan de hand en het rechtrichten.
Op dit moment loopt dit dier niet goed en ook zeker niet met plezier, maar ik denk dat hier nog wel iets van de maken is...

Mijn paard heeft ook kissing spines, problemen in het bekken en stokkreupel gelopen in 1 van de achterbenen. Maar die loopt momenteel weer volledig zuiver en beter als ze ooit gedaan heeft!

Kijk een op www.paardenbegrijpen.nl staat veel info op en je mag mij ook altijd pb sturen met vragen :) .

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:17

Ik vind haar niet prettig lopen (en ja ik heb het hele fimpje gekeken), is het geen optie om alleen voor longeren te kiezen?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:19

Mag ik vragen hoe ze loop als er niemand op zit? Had ik ook met een pony zodra ik erop ging liep ie verschrikkelijk, maar normaal zag je er niks aan.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:19

Joolien schreef:

hier was ik al bang voor. kijk nu eens de laatste minuut van het filmpje. dan kun je zien dat ze wat beter loopt, we hebben een tijdje geprobeerd om haar gewoon stil te zetten. maar daar ging ze alleen slechter van lopen en werd steeds chagerijniger. dit is ook advies van de veearts[/quote]

Dat hoef ik niet eens te zien, dan loopt ze dus de eerste zoveel minuten alsnog met pijn...
Dus als stilzetten niet werkt dan maar rijden terwijl het paard dan ook pijn heeft. Dan had ik een andere keuze gemaakt, die misschien iets minder egoistisch is.[/quote]

sinds we haar weer zijn gaan rijden is ze veel vrolijker geworden. ze glanst weer en loopt veel beter. op de wei had ze ook pijn, meer pijn zelfs. en zoals ik al zei loopt ze vaak ook goed, maar om daar te komen moet gereden worden. dit is echt het beste voor haar. ik vind het verselijk om erop te zitten als ze pijn heeft, daarom wil ik dus ook graag tips zodat ik haar beter kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:19

Ik zette het filmpje aan.. en dacht.. wat is hier nu precies de bedoeling van? ook doorgezapt naar het einde.. maar ben het met joolien eens.. sorry als dit niet is wat je had gehoopt te horen/lezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:20

Staat ze nog regelmatig onder controle van de dierenarts? Wat zegt die erover? En dan wellicht eens kijken naar wat IJssnuiver zegt, wellicht kun je daar nog wat mee.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:21

dancer_ schreef:
Mag ik vragen hoe ze loop als er niemand op zit? Had ik ook met een pony zodra ik erop ging liep ie verschrikkelijk, maar normaal zag je er niks aan.

als ik sochtends op wei zet, loopt ze veel slechter. als ik haar longer iets minder goed dan tijdens het rijden. als ze over haar rug loopt loopt ze het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:22

marijepagter schreef:
dancer_ schreef:

als ik sochtends op wei zet, loopt ze veel slechter. als ik haar longer iets minder goed dan tijdens het rijden. als ze over haar rug loopt loopt ze het best.

Dus ook dan heeft ze pijn... Waarom een paard houden wat vaak of wellicht altijd pijn heeft?

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:22

marijepagter schreef:
dancer_ schreef:

Je kan toch ook met longeren haar over haar rug laten lopen?

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:24

Joolien schreef:
Staat ze nog regelmatig onder controle van de dierenarts? Wat zegt die erover? En dan wellicht eens kijken naar wat IJssnuiver zegt, wellicht kun je daar nog wat mee.

dierenats heeft precies gezecht wat ik net zei over het rijden en longeren. ik zal zeker een kijken naar dat van ijssnuiver. op dit soort dingen had ik dus gehoopt!

met longeren laat ik haar idd ook over haar rug lopen, maar heb ik net wat minder controle waardoor ze nog wel eens over haar tempo wilt gaan lopen en gaat rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:25

Saayer schreef:
marijepagter schreef:

Je kan toch ook met longeren haar over haar rug laten lopen?

Longeren is een nogal een pittige belasting voor paarden met KS. Dat komt omdat paarden met KS zo recht mogelijk moeten blijven, dat is vrij lastig met longeren ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:26

ijssnuiver schreef:
Verdiep je eens in de academische rijkunst, ik denk dat je dit paard onwijs kunt helpen en daardoor verbeteren met het werken aan de hand en het rechtrichten.
Op dit moment loopt dit dier niet goed en ook zeker niet met plezier, maar ik denk dat hier nog wel iets van de maken is...

Mijn paard heeft ook kissing spines, problemen in het bekken en stokkreupel gelopen in 1 van de achterbenen. Maar die loopt momenteel weer volledig zuiver en beter als ze ooit gedaan heeft!

Kijk een op http://www.paardenbegrijpen.nl staat veel info op en je mag mij ook altijd pb sturen met vragen :) .

Ik dacht precies hetzelfde.. Is voor elk paard weggelegd, helemaal voor paarden die niet meer bereden kunnen worden maar te jong zijn om te laten staan als grasmaaier. Op deze manier onderhoudt ik mijn 20 jarige krusing, met belabberde rug (week + flink overbouwd, tadaaa), maar echt hoor, ze loopt zo goed dat ik er soms ook weer mee kan rijden. En dat gaat lekker dan! :j

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:27

Joolien, omdat ze vaak gewoon helemaal goed loopt zonder pijn. totdat ze een verkeerde beweging heeft gemaakt en dan loopt ze zo. dit topic heb ik gemaakt zodat ik tips krijg om haar zo goed mogenlijk te rijden zodat die periode zo kort mogenlijk duurt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:29

maar waarom wil je zo graag blijven rijden als het paard pijn heeft ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:30

Het rennen aan de longe kan ook een stukje onbalans zijn. Een paard in natuurlijke balans valt compleet op de binnenschouder en gooit hoofd naar buiten als evenwichtsstok. Aan de longe heb je al snel de neiging(bewust/onbewust) het hoofd naar binnen te halen, waardoor je nog meer gewicht op die schouder legt en het paard gaat rennen om balans te houden(net zoiets als je struikelt en even paar passen versnelt om je balans te houden).
Reken daarbij het gewicht van nature al op de voorhand ligt en ze gaan nog harder lopen....

Goed longeren is nog een hele grote kunst hoor..

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:34

little_birdy schreef:
maar waarom wil je zo graag blijven rijden als het paard pijn heeft ?

ik wil niet per se blijven rijden. ik heb een paar maanden ook gewoon 2 keer per dag met haar gewandeld en lekker gepoets en getut. vond ik net zo leuk, maar ze werd alleen maar chagerijniger. toen de dierenarts weer laten komen en dit is wat hij heeft gezecht, en met resultaat!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:36

Ik zie dat met mijn paard ook. 1 á 2 dagen stilstaan dat gaat nog prima, maar langer echt niet dan gaat ze stijf tot bijna kreupel lopen(en met stilstaan bedoel ik 24/7 op het land of de zandpaddock). Ze kan dus altijd bewegen, maar daaraan zie je direct waarom goede training zo belangrijk voor dr is..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:45

Ik vind aan het filmpje te zien dat je dit paard wel zo rijdt als hij nodig heeft. Zie het niet als rijden maar als fysiotherapie onder het zadel. Zo'n paard met zo'n verhaal kan je niet vergelijken met het Z-sportpaard wat het eens was maar nooit weer zal worden. Als het paard er profijt van heeft dat jij hem zo rijdt en de dierenarts er regelmatig naar blijft kijken en bijsturen moet je vooral zo doorgaan. Ongeacht wat mensen hier op bokt zeggen die het hele verhaal niet kennen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:57

Citaat:
Dus als stilzetten niet werkt dan maar rijden terwijl het paard dan ook pijn heeft. Dan had ik een andere keuze gemaakt, die misschien iets minder egoistisch is.

Hier ga ik helemaal in mee. Paard heeft duidelijk pijn, daar moet je gewoon niet op willen gaan zitten.