Fernando M1 in bavel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EL4a1990

Fernando M1 in bavel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:38

Hoi mede bokkers,

Vandaag heb ik wedstrijd gehad in Bavel.
Toen ik thuis vertrok stonden we op M1+18 de M1 gaat erg goed maar we lopen sinds een aantal wedstrijden weer tegen ons oude probleem aan. Thuis rijden gaat goed, het losrijden gaat goed, in de proef staan we bijna stil, dan gaat het losrijden tussen de proeven weer goed en dan kakt hij bij proef 2 weer helemaal in. (dus al iemand de oplossing heeft GRAAG!!)
Sinds een aantal weken hebben we een nieuwe instructrice en dat bevalt erg goed.. maar is wel even wennen.

Iets over ons:
Fernando
Ruin
1,64
7 jaar jong
FlorencioXCabouchon
M1+20

Elvira
22 jaar
M1+20

We rijden nu ongeveer 3 jaar samen en het gaat helemaal niet slecht, maar zou toch graag een lekkere voorwaartse proef neer zetten.

Hier komt het filmpje dan:

http://www.youtube.com/watch?v=1h6lFjR7JcE

Punten waar we aan moeten werken:
- Niet iedere pas drijven (wat dus weer komt door het inkakken, tijdens het losrijden kan ik mijn been nog mooi stil houden)
- Hakken laag houden
- en soms nog wat rechterop zitten, vooral in de middendraf (al scheelt het al erg veel met een tijdje geleden)

Graag opbouwend commentaar
Laatst bijgewerkt door EL4a1990 op 16-09-12 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Fernando M1 in bavel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:46

Als eerste wat een leuke pony :)
Wat me meteen opvalt in de proef is dat jij behoorlijk achterover hangt waardoor je automatisch wat strenger wordt in de hand en het lijkt of je wat strak bent in je bovenbenen. Dat kan ik linken met wat je zegt over dat ie het in de proef niet doet, een paard zal namelijk niet denken 'mmm nu moeten we een proefje rijden nu heb ik geen zin', maar meestal komt deze spanning onbewust bij de ruiter weg. Verder is je pony ook wat achter de loodlijn en krijg je tactfouten in de draf, ook iets wat bij de ruiter weg komt.

Dus, ga zelf meer ontspannen in je proef. Vind het leuk, blijf luchtig, let op je ademhaling dat je goed blijft ademen en ga rechter op zitten. Ga aanleuning zoeken vanuit ontspanning en luchtigheid zodat je dat mee kunt nemen in je proef.
Succes :)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:55

haha lijkt hij echt zo klein? :P, het is toch echt een paard!!
hij is 1,64.
Het probleem wat op het filmpje dus erg vertekend is dat ik eigenlijk helemaal geen contact heb, hij loopt in zijn eigen houding zijn rondje en in mijn proef kan ik daar weinig aan verranderen. met losrijden kan ik hem nog wel wat hoger of lager instellen maar in de proef ben ik echt bezig met hem aan het lopen houden en kan ik niks aan zijn hoofd/halshouding doen.
Dat achterover hangen, voor mijn doen is het al erg rechtop haha, ik weet dat het nog rechter moet maar we komen al aardig in de richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:58

Oh sorry haha _O- Maar idd, hij oogt wat pony-achtig :o
Ik zag idd dat je niet eens veel contact hebt. Maar misschien juist omdat je je lichaam wat vast zet dat ie uit voorzorg wat achter je hand duikt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:31

Ik vind je paard helemaal niet pony-achtig hoor. Je hebt een lekker stoer ding onder je kont. Ik heb niet het hele filmpje gekeken, vind het beeld over het algemeen best fijn. Wat me wel op valt is dat je in draf in de oefeningen regelmatig taktverlies hebt. Zoals bij de middendraf aan het begin is het heel duidelijk. Ook bij de scherpere wendingen (sommige hoeken en de voltes 10m) velies je veel impuls en takt. Ik zou hier vooral aan gaan werken. Dat inkakken tijdens de proef, heb je dat altijd gehad of is dat sinds de M? Het kan zijn dat ie gewoon nog wat kracht mist om 2 proeven goed vol te houden (en dat daar ook het taktverlies vandaan komt), maar het kan ook gewoon een gewoonte aan het worden zijn. Ga anders een (paar) keer HC starten en neem een zweepje mee, zodat je hem kunt aantikken zodra ie terug komt. Hij moet leren ook in de proef aan de praat blijven. Ik zou nog niet overgaan naar de M2 voordat je dit beter krijgt. M2 is weer een stap moeilijker en krijg je nog meer last van het impulsverlies. Als hij beter blijft doortrekken, wordt jouw zit waarschijnlijk vanzelf ook ontspannender.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:43

Leuk dat ik je op bokt zo tegen kom! ( ik heb je 2 proeven voorgelezen ;) ). Ook vind hem niet zo pony achtig tonen hoor. Veder kan ik inkomen met het commentaar wat hierboven mij gegeven is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:52

Ik vind dat hij wat flistender aan je been mag staan. Bij het halthouden denkt hij teveel achterwaarts, hij zet telkens een pasje terug, zie zeker voor het achterwaarts gaan. Neem daar ook de tijd om stil te staan! Op dat onderdeel zou je van mij een 4 of 5 gekregen hebben.. Houdt halt, adem een keer goed in en uit en begin dan aan achterwaarts.
Voor mij mag er ook meer verschil getoont worden bij je tempo overgangen, niet alleen vooruit maar ook terug.

Hij leek voor mij ook een pony, mss omdat het vanuit de hoogte is gefilmd? :o

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:45

Jullie zijn al veel vooruit gegaan Elvira! Fernando ziet er ook goed uit!

Ik heb even door de proef heen geklikt.. ben het eens met eerder commentaar. Gek dat hij zich in een keer anders gedraagt in de proef. Misschien reageert hij op jou spanning of denk hij er gewoon onder uit te komen.
Hoe gaat het als je thuis de proefjes oefent?!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:46

Ik vind het een hele rommelige en gehaaste proef. Alle onderdelen worden niet netjes afgewerkt. Zoals het halthouden en groeten. Je gaat al groeten terwijl hij nog niet stilstaat. Zo ook met achterwaarts. Hij staat nog niet stil of je gaat al heel gehaast achterwaarts.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:02

Oh dit probleem heb ik ook lange tijd gehad.. bij mij lag het vooral aan mezelf, ik ging er zelf veels te veel aan rijden tijdens een proef waardoor hij te veel op de kop ging lopen en ik achterover ging hangen, oftewel daaagg impuls! Het gaat nu veel beter ben in de training veel consequenter geworden been = vooruit en daarna been er af. Bij mij was echt zo, des te meer been des te minder reactie. Oefen je vaak proeven in je training ook zonder zweepje?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:26

Wat AronenLoutje zegt is exact wat er fout gaat. En dan ook nog geen verbinding hebben (wat je zelf aangeeft..)

Doordat je je aanleuning verliest ga je je hand weg'steken' want je wil dat hij voorwaarts gaat. Daar ga je dan ook nog eens elke pas achteraan zitten drijven, zodat je paard helemaal af slaat.

In dit geval, zoek zelf je aanleuning weer op, paarden met weinig aanleuning zal je toch weer op verbinding moeten krijgen. Dit werkt omgekeerd dan je zou denken. Elk weldenkend mens zegt: met je been naar je hand toe drijven, maar dat kan alleen als je je paard op verbinding hebt, als een gebogen zweep. Maar bij jou is het een gebroken zweep! Je kan drijven tot je een ons weegt, maar dat is ongeveer te vergelijken als gas geven en je auto staat in zn vrij.

Durf dus je verbinding zelf aan te vragen (teugels misschien korter en geheel tegen je gevoel in zelf druk opbouwen)
Dan heb je weer verbinding waarna je wel weer van achter naar voren kan werken.
Dit is echt heel moeilijk en gaat regelrecht in tegen je gevoel (en wat je ooit geleerd hebt)
Ik spreek uit ervaring, hete paarden lucht geven, slome paarden druk houden (mijn merrie is nl beide als het haar uitkomt :+ )

Succes, wel een leuke combi zijn jullie!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:09

Grappig, ik heb tegen jou gereden ;) . Ik loop precies tegen hetzelfde probleem aan en helaas heb ik de oplossing ook nog niet gevonden. Ik probeer het zelf altijd op te lossen door in de "loze" stukken een beetje naar voren te schakelen. Natuurlijk niet zodanig dat de jury het ziet, maar bijv gewoon in de hoeken een klein beetje meer naar voren.

Ik vind de oplossing van kel2004 ook wel plausibel klinken. Ga ik zeker zelf ook een keer proberen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:37

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:58

Wat leuk je hier weer tegen te komen elvira, jammer alleen te lezen noon weer helemaal terugvalt in de proef, ging een tijdje zo goed!

Probeer echt weer heel consequent te rijden, been moet reactie geven, altijd! En probeer elke pas voor jou idee te blijven schakelen, zodat hij oplettend blijft op jou. En je mag het allemaal wat netter afwerken, probeer niet te gehaast te gaan rijden

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:37

leuk paardje hoor, en leuke combi, alleen valt mij op dat je ontzettend bezig bent met rijden, je beweegt zelf enorm sterk en je zet je lijf echt helemaal vast op sommige momenten, probeer wat luchtiger te zitten,rijden,zijn, met alles, probeer zo min mogelijk je paard te storen in zijn beweging, en begin met: stoppen met drijven,en achterover zitten,zo lelijk op de stukken dat je dat doet, en verpest de beweging helemaal, effe terug nr de basis, de neus er een stuk uit en gewoon scherp aan je been zetten, dan kun je zo weer verder met verzamelen en netjes rijden, je moet er gewoon opzitten met een gevoel van: Wow wat een goeie knol heb ik onder mijn bibs, ik geniet en lift mee in zijn beweging... er zit echt wel potentie in je paard en in jullie als combi.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 21:59

Bedankt voor alle reacties, ik ga er zeker wat mee doen. Heb het filmpje aan mijn instructrice laten zien en die zegt inderdaad ook wat Kel2004 zei!
Ik ga er zeker mee aan de slag, we gaan ook nog geen M2 starten tot alles goed bevestigd is.

@AronenLoutje: een paar keer HC starten met zweep lost het probleem denk ik niet op.
@Femke_K: dat schakelen in die loze momenten wil ik ook wel maar heb in mijn proef niet eens de tijd voor!! haha ben dan zo bezig met ronde komen.
@Kaaaren: Als ik thuis de proeven oefen is er niks aan de hand, looptie super! het is echt het moment dat ik die proef in ga. Tussen mijn proeven in is hij in de losrijbaan ook gewoon aan mijn been.
@FriesWytske:Dat gehaaste weet ik eigenlijk niet waar dat vandaag komt dat heb ik nooit gehad, ik was denk ik zo bezig met het naar voren rijden dat ik daarom een beetje ben gaan haasten.
@freeride: ik wil inderdaad ook een keer dat ik gewoon lekker kan zitten en ook echt kan rijden, Nu ben ik in mijn proef ook gewoon niet bezig met paardrijden (als je snapt wat ik bedoel). Ik wil echt graag een keer het gevoel hebben dat ik mee lift maar dan moet ik eerst de oplossing vinden voor mijn probleem ;) in de les krijg ik wel al steeds vaker het gevoel dat ik echt lekker aan het rijden ben. Heb dat ook 3 wedstrijden gehad dat gevoel maar waarom het nu weer weg is, geen idee!!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:28

Paar keer HC starten met zweep was ook niet mijn idee hoor haha.. ik bedoel gewoon waar je normaal doordeweeks traint of je dan ook wel is zonder zweepje een proefje oefent en dan tegen hetzelfde probleem aan loopt of juist niet.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:39

Allereerst vind ik jullie echt wel een leuke combinatie om te zien.

Wat mij ook opvalt is het niet netjes rijden van de figuren. Bij de eerste keer aanspringen in galop rij niet rechtdoor, maar snij je af. Tweede keer aanspringen was beter. Verruimingen in galop heb ik haast geen verschil gezien. Laat het duidelijk tonen.
Apart vond ik dat je middendraf de eerste keer onregelmatig was en je voltes waren juist wel weer heel mooi in de aanleuning en regelmatig. Snap je wat ik hier bedoel.
Het lijkt er dan ook een beetje op dat je gaat klemmen, anders gaat zitten, je knieen omhoog brengt en jezelf niet meer ontspant in je onderrug.
Hopelijk kun je hier wat mee. Je heb al ontzettend veel goede tips gehad, en echt jullie zijn een leuke combinatie.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 21:23

Bedankt voor je compliment Roosje78 :) Het verruimen in galop gaat dan op dat moment gewoon niet, dat kan hij thuis heel goed maar ik krijg er dan in de proef echt niet meer uit! Dat ik anders ga zitten klopt maar hoe ik het opgelost krijg....? Dat onregelmatig lopen is mij de laatste wedstrijd eigenlijk ook pas opgevallen, dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan, maar ik denk als ik mezelf wat beter krijg in de proef dat dat onregelmatige er ook wel weer uit gaat.

@AronenLoutje: als ik thuis zonder zweep de proef rijd is er eigenlijk niks aan de hand. Ook als ik een proef oefen op vreemd terrein is er niet veel aan de hand, ik denk toch dat er ergens spanning in komt voor een officiele proef maar hoe ik het oplos... nog geen idee haha

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:42

dat gevoel komt wel weer terug, je moet het bij jezelf vanbinnen zoeekn, met je buik paardrijden zeg maar, en genieten, heul belangrijk ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:45

zonde hoor dat paard heel erg tact verlies in de middendraf (en dat komt denk ik echt doordat je logischerwijs veel drijft..(om hem aan de gang te houden).

Neem je tijd met afwenden, halthouden en achterwaarts nu is het nog te gehaast en dat gaat ten koste van je punt. (paard gaat wel mooi ruim achterwaarts..ipv dat sloffen wat sommige paarden doen dus dat heb je al mee) nu nog netjes de oefening uitvoeren en je kunt hier zo een 8 voor kwijt.

Al met al sympathiek paard, neem je tijd voor de oefeningen en werk aan de impuls.

Zet hem op!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:49

Ja dat denk ik ook hoor dat het toch een soort spanning is, ik kan in m'n training ook wel een uur rijden zonder dat m'n paard moe wordt of traag en dan tijdens een wedstrijd kon hij ineens zo inkakken heel irritant.
Nou hoop dat je gauw een oplossing vind en straks M2 kan starten :-)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:53

EL4a1990 schreef:
Bedankt voor je compliment Roosje78 :) Dat ik anders ga zitten klopt maar hoe ik het opgelost krijg....?

freeride schreef:
dat gevoel komt wel weer terug, je moet het bij jezelf vanbinnen zoeekn, met je buik paardrijden zeg maar, en genieten, heul belangrijk ;)

Dat is het eigenlijk wel een beetje. :j Wat mij heeft geholpen is een workshop wat op stal werd georganiseerd op het gebied van sportpsychologie. Ik was heel erg bezig met presteren (ik moet dat laatste puntje binnen halen), kijken naar andere combinaties (want zoooo goed was ik noooit), onder de indruk van de vrachtwagens (ik rij met een geleende bus en trailer), etc. Dat helpt niet om stress te voorkomen.
Lees dit stuk eens: http://www.paardenlifestyle.com/wedstrijdspanning/ Daar haal je al heel veel goede tips uit. Maar: doe wat jou het fijnste lijkt! Bij mij werkt het dat ik naar de startlijst kijk, daar mijn tijd opzoek en niet kijk naar de overige combinaties. Ik was zelfs zo erg dat ik 'concurrenten' ging googlen... :o Maar hou het bij jezelf en zoek wat voor jou de beste voorbereiding is zodat je ontspannen je proef in kan gaan.
Ga dingen uittesten: vind je het fijn om je paard en je spullen een dag van te voren al klaar te hebben liggen, of werkt het beter bij jou om dat last-minute te doen? Vind je het fijn als er iemand met je mee gaat die je met rust laat of juist hele verhalen verteld? Hoe rij je in? Heb je daar een vast patroon voor? Misschien werkt dat juist wel?

Hopelijk heb je hier wat aan!