Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Denk ook dat het met de kunde van de ruiter te maken heeft iemand van 70 kilo kan als een zoutzak zitten op een paard wat niet heeft leren dragen erg veel schade maken.
Iemand van 100 kilo die zijn zo,n zelfde paard goed heeft getraint en leren dragen en zelf uit de rug kan blijven en een goed ruiter gevoel heeft kan gewoon zonder problemen rijden,
Zeker is er een max, maar het ligt ook echt aan hoe getraint een paard is en hoe goed een ruiter snapt waar hij/zij mee bezig is.
Tilmar schreef:Een smal gebouwd paard van 1.60 weegt geen 550 kilo hoor. Eerder 400. Natuurlijk is gewicht niet het enige dat van belang is, lengte en balans spelen ook een rol.
Abacab schreef:Bij de OS in London waren voor alle sporters profielen aangemaakt waarin hun lengte en gewicht stonden vermeld. Anky weegt 56 kilo, Adelinde nog wat minder. Het viel me op dat er amper dressuur ruiters te vinden waren die meer dan 70 kilo wegen.
Dat gezeur over gewicht altijd! Ik sluit me wat dat betreft bij Tigra_ aan. Zilfstar schreef:Ik heb een opvolgvraag: maakt het dan met gewichten nog uit WAT je doet met het paard?
Dus is draven en galop meer belasting voor de rug dan alleen stappen?
En is het dan dus schadelijk om een te zwaar persoon een keer een stapritje te laten maken op je paard (bijv een familielid ofzo)