hoeveel kan het paard dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

hoeveel kan het paard dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:37

ik hoop dat het hier goed staat

Ik vroeg me af hoeveel kilo aan ruiter een smal gebouwde KWPN'er van 1.60 M. kan dragen.
Heeft iemand enig idee?
Laatst bijgewerkt door Flyskyhigh op 16-09-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:39

een paard mag 20% van zijn gewicht dragen.
dus: 0,20 x gewicht paard = goed houdbare gewicht :)

edit, laat maar. fout geschat..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:43

Paard wat hier staat van iets groter als 1.60 die weegt tussen de 550 en 600 kilo dan zou zij met de 20 % regel een ruiter van 110/120 kilo kunnen dragen lijkt me iets te positief ik gok op een kilotje of 85. Al weet ik niet of dat zou toelaten mijn kleine fries zou ik max een kilo of 75 op willen.
Verder is het wel een beetje kijken naar wat voor iemand zou liever een lang en zwaarder iemand hebben dan een klein persoon met wat meer gewicht absoluut niet negatief bedoelt maar gewoon omdat vet natuurlijk ook "na beweegt" en dus meer belasting is als bij iemand waar het vast aan zit.

Ludique96

Re: hoeveel kan het paard dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:51

Ik denk dat je ong. 15% moet rekenen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:05

Denk ook dat het met de kunde van de ruiter te maken heeft iemand van 70 kilo kan als een zoutzak zitten op een paard wat niet heeft leren dragen erg veel schade maken.

Iemand van 100 kilo die zijn zo,n zelfde paard goed heeft getraint en leren dragen en zelf uit de rug kan blijven en een goed ruiter gevoel heeft kan gewoon zonder problemen rijden,

Zeker is er een max, maar het ligt ook echt aan hoe getraint een paard is en hoe goed een ruiter snapt waar hij/zij mee bezig is.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:07

denk ook eerder aan 15%

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:30

midgie schreef:
Denk ook dat het met de kunde van de ruiter te maken heeft iemand van 70 kilo kan als een zoutzak zitten op een paard wat niet heeft leren dragen erg veel schade maken.

Iemand van 100 kilo die zijn zo,n zelfde paard goed heeft getraint en leren dragen en zelf uit de rug kan blijven en een goed ruiter gevoel heeft kan gewoon zonder problemen rijden,

Zeker is er een max, maar het ligt ook echt aan hoe getraint een paard is en hoe goed een ruiter snapt waar hij/zij mee bezig is.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik zou ook ong. 85 kilo mag er op laten, wel afhankelijk vh paard, de ruiter en het niveau van rijden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:29

Voor een keer maakt het niet zo veel uit, maar ik zou niet iemand van 100 kilo vast op het paard laten rijden.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:30

Laatst hoorde ik een keer; tussen de 20 en 30% van zijn eigen gewicht.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:04

het ligt er ook aan wat die ruiter doet met het paard.
moet het paard springen enz. dan lijkt mij dat dat moeilijker wordt gemaakt door een ''zwaar'' persoon op zijn rug.
hoeft het paard alleen maar te stappen dan zal een iets zwaarder persoon al minder uitmaken denk ik.
je moet er natuurlijk niet iemand van 200 kilo op gaan zetten maar mijn paard (KWPN ruin van 1.70) heeft er geen probleem mee als mijn vader (bijna 2 meter en heeft een buikje maar niet overdreven zwaar) eens een rondje wil stappen, hun band wordt er juist beter door.
paarden werden vroeger gebruikt om te ploegen enz. en sommige staan voor de menwagen (minder zwaar dan ploegen maar toch best wel gewicht) dat is niet meteen op hun rug maar dat is toch best zwaar om vooruit te bewegen.
Paarden zijn sterker dan je denkt.

Tesni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:16

Ik rij op een fjord en weeg tegen de 100kg. Geen probleem.
Dus een paard van 1.60m moet wel wat kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:39

Tesni schreef:
Ik rij op een fjord en weeg tegen de 100kg. Geen probleem.
Dus een paard van 1.60m moet wel wat kunnen hebben.

:roll:
Een langere rug kan vaak minder gewicht dragen dan een kortere rug.
En tegen de 100 kilo is ook voor een fjord veel.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 04:48

Hier was toch ook een topic over? Zwaardere mensen te paard?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 05:34

Een smal gebouwd paard van 1.60 weegt geen 550 kilo hoor. Eerder 400. Natuurlijk is gewicht niet het enige dat van belang is, lengte en balans spelen ook een rol.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:35

Wat verwacht je van je paard?

Als je top-sport van je paard verwacht dan kun jehem niet te veel belasten. Bij de OS in London waren voor alle sporters profielen aangemaakt waarin hun lengte en gewicht stonden vermeld. Anky weegt 56 kilo, Adelinde nog wat minder. Het viel me op dat er amper dressuur ruiters te vinden waren die meer dan 70 kilo wegen.

Als je alleen maar recreatief met je paard door de bossen stapt dan kan me voorstellen dat je paard best wat meer kilootjes kan dragen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:21

Tilmar schreef:
Een smal gebouwd paard van 1.60 weegt geen 550 kilo hoor. Eerder 400. Natuurlijk is gewicht niet het enige dat van belang is, lengte en balans spelen ook een rol.

Mijn new forest pony van 1.47m weegt al 440 kilo, gewogen op een weegbrug. Denk dat je schatting er wat naast zit.

Wat een paard kan dragen hangt af van de bouw. Een gedrongen pony met een korte rug en korte benen kan meer gewicht dragen dan een bijvoorbeeld een licht gebouwde volbloed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:27

En de mate van training. Een driejarige die nog nooit enige belasting op de rug heeft gehad versus een tienjarig Grand Prixpaard met op en top getrainde rugspieren maakt denk ik ook een wereld van verschil.
Maar over het algemeen denk ik eigenlijk... die topsportpaarden worden zo goed gemonitord en die springruiters zijn lang niet altijd lichte ventjes en dat vliegt dan over een 1.60 parcours of het niks is... dat het dus allemaal een beetje overtrokken wordt...

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:01

Ik heb wel eens gehoord dat een koudbloed, zoals fjord, fries en Haflinger 20% mag dragen en de rest 16% procent. Dit kun je ook op Google oid vinden. Wij op de manege proberen deze norm te volgen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:06

Voor zover ik weet kan een fries juist minder hebben dan een kwpn, friezen hebben een zwakkere rug. hoe dat is voor fjorden en haflingers weet ik niet, maar die schaar ik daar ook onder.
Ik zit met mijn 70 kg op een draver van 1.60. Ik wil ook echt niet zwaarder worden maar ik denk niet dat ze er moeite mee heeft!
Antwoord op je vraag; ik zou niet zo snel over de 70 kg heen gaan, maar dat ligt ook aan de soepelheid van de ruiter!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:13

Ik heb een opvolgvraag: maakt het dan met gewichten nog uit WAT je doet met het paard?
Dus is draven en galop meer belasting voor de rug dan alleen stappen?
En is het dan dus schadelijk om een te zwaar persoon een keer een stapritje te laten maken op je paard (bijv een familielid ofzo)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:23

Abacab schreef:
Bij de OS in London waren voor alle sporters profielen aangemaakt waarin hun lengte en gewicht stonden vermeld. Anky weegt 56 kilo, Adelinde nog wat minder. Het viel me op dat er amper dressuur ruiters te vinden waren die meer dan 70 kilo wegen.

Ja, en daar stond bij de springruiters ook een profiel tussen van 1.90 en 90 kilo... En laat die man nou net een zilveren medaillle hebben gewonnen :Y) Dat gezeur over gewicht altijd! Ik sluit me wat dat betreft bij Tigra_ aan.

Zo weegt een gemiddelde man al snel meer dan een 'wat zwaardere' vrouw. Maar je hoort mensen nooit klagen dat het zo zielig is dat er een man op dat paard zit. Zit er een vouw op hetzelfde paard met minder gewicht, maar met stevige bovenbenen, begint gelijk iedereen te miepen...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:56

Zilfstar schreef:
Ik heb een opvolgvraag: maakt het dan met gewichten nog uit WAT je doet met het paard?
Dus is draven en galop meer belasting voor de rug dan alleen stappen?
En is het dan dus schadelijk om een te zwaar persoon een keer een stapritje te laten maken op je paard (bijv een familielid ofzo)

Ik denk dat dat zeker uitmaakt ja, in ieder geval bij een onervaren ruiter. Als iemand in draf of galop niet goed kan meebewegen en dus op de rug 'ploft' tegen de bewegingen in, dan komt dit aardig hard aan. Heb het idee dat dat zelfs zwaarder is dan het eigenlijke gewicht van de ruiter. Het paard gaat immers omhoog en de ruiter komt tegelijk naar beneden, in het midden krijg je een botsing waarvan de kracht hoger is dan het gewicht van de ruiter. Spring maar eens op een weegschaal (zeker met zo'n analoge), dan schiet de pijl eerst een aardig eind voorbij je werkelijke gewicht voordat hij daar naar terugkeert . En niet omdat je in die 2 seconden ineens 20 kilo zwaarder bent.

Stapritje met een zwaar persoon lijkt me niet direct schadelijk. Het gewicht blijft relatief stil op de rug. En zo zal het ook werken met een ervaren ruiter die iets meer weegt.

Maar uiteraard: alles heeft zijn grenzen, zo ook het draagvermogen van een paard. En dit zal per paard en per ras verschillend zijn. Lijkt me lastig om hier 1 lijn te trekken, aangezien er meerdere factoren van belang zijn. Denk aan:
-bouw paard (lange rug of niet? sterke benen of niet?),
-leeftijd paard (is hij volledig uitgegroeid?),
-gewicht paard (heeft het paard zelf al extra kilo's mee te sjouwen?),
-voeding paard (klinkt misschien vergezocht, maar een goede botopbouw o.a. lijkt me wel van belang),
-gezondheid paard (heeft hij niets onder de leden wat al extra energie kost?),
-manier van lopen paard (een paard wat vlakker beweegt is makkelijker uit te zitten en levert dus al minder ''botsingen'' op),
-ervaring ruiter (balans, gevoel, meebewegen),
-gewicht ruiter (zit het de ruiter niet in de weg bij het meebewegen?),
-gezondheid ruiter (kortademigheid bijv. werkt niet echt mee).
En zo zijn er vast nog wel meer te bedenken.