Meer les nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Superas

Meer les nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:56

hoi,
Mijn vriendin heeft al bijna een jaar een eigen fries. Het is een merrie van 6 jaar oud en het is haar eerste paard. Aan het begin was het echt een draak en ik durfde er niet op te rijden en zij heeft in maart zelfs nog een ongeluk gehad waardoor ze haar paard wilde verkopen. Dat heeft ze uiteindelijk toch maar niet gedaan maar ze durfde niet meer alleen buiten te rijden met haar. Nou doet ze het toch weer en ze is 14 jaar ik vind dat echt niet kunnen en die ouders laten dat gewoon toe. Dus ik voel me ook een beetje verplicht om met haar mee te gaan, met zijn tweeen is het tenslotte veiliger dan alleen. Nu het dus weer beter gaat met haar paard durf ik er nu ook weer op te rijden maar ze luisterd nog steeds voor geen meter. Mijn vriendin kan haar ook veel beter aan want zij is strenger en gebruikt haar zweep meer dan haar benen en ik ben veel te lief voor haar paard en gebruik nooit een zweep omdat ik dat zielig vind. Ik denk dat het ook met ervaring te maken heeft want zij heeft denk ik wel zo'n 5 jaar les gehad op een manege en ik een half jaar prive les op een pension stalling.
mijn vraag is eigenlijk ook; ligt het aan mij en moet ik gewoon meer les nemen of ligt het aan haar paard?
Mijn vriendin heeft overgengs ook niet heel veel ervaring met paarden. Ik zat laatst samen met haar op haar paard ze zij dat het geen kwaad kon en dus niet erg was. Vervolgens ging zo'n vrouw die ook op die stal stond zich er mee bemoeien en zij dat het slecht was voor de rug van het paard. Ik wilde er natuurlijk gelijk af want straks is haar rug verpest dankzij mij. Mijn vriendin kon het niks schelen en vond dat die vrouw zich er niet mee had moeten bemoeien. Eigenlijk bedoelt ze hier dus mee dat het haar niks kan schelen als haar paard verpest is door haar toe doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:00

Het ligt eigenlijk nooit aan het paard.
Beetje lastig uit te leggen maar als je maar een half jaar les gehad hebt zeg ik inderdaad les gaan nemen zodat je meer kan leren.
De meeste "fouten" worden gemaakt door de ruiter of dat de huidige is of de vorige die het er in gereden heeft kan veel zijn maar dat het alleen aan het paard ligt eigenlijk nooit.

Superas

Re: Meer les nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:04

Maar zij heeft meer rij ervaring en kan haar paard ook niet goed aan anders had ze dat ongeluk ook nooit gehad (ze reed met haar paard volop tegen een auto aan, paard mankeerde niks auto wel) Het paard is dus ook een beetje tikkie tik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:05

Of het word gewoon niet goed getraind. Dat kan ik vanaf hier niet te beoordelen maar denk dat je toch in die richting moet gaan zoeken.

Superas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:10

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt want mijn vriendin houd totaal niet van trainen het gaat haar alleen om het rijden en haar paard is zo aan haar manier gewend dat elk normaal mens er niet eens op kan rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:19

Misschien toch eens serieus over nadenken trainen is goed voor een paard zodat ze buiten dat gehoorzamen ook soepel en fit worden en blijven, ze leren hoe ze de mens moeten dragen zodat het minste schade aangericht wordt en je er langer plezier hebt me je paard. Paard rijden gaat natuurlijk niet alleen om je eigen plezier. Dus ik zou dat eens met je vriendin bespreken naast lol met je knol wil je ook dat je paard lang en gezond mee gaat goed trainen is daar heel belangrijk voor.

Superas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:42

Ik zal het tegen haar zeggen ik vind eigenlijk dat ze gewoon te jong is voor een eigen paard en ik kan haar niet echt verder helpen omdat ik zelf ook niet zoveel ervaring heb.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:01

Om ongelukken te voorkomen moet ze toch echt les gaan nemen., en het paard voor elkaar te krijgen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:13

Ik denk dat de leeftijd niet van belang is, maar meer haar eigen ervaring en de begeleiding die ze krijgt. Of ze les moet nemen met haar paard is meer aan haar en aan haar ouders, niet aan jou..
Voor jezelf kun je wel beslissen of je op rijles wilt gaan. Als je nog niet zoveel af weet van paarden (dat geef je zelf een beetje aan in je verhaal) dan is dat misschien wel slim. Ook is het niet zo verwonderlijk dat je na een half jaar les niet zo goed weet hoe je in bepaalde situaties moet reageren of het paard onder controle moet houden, na een half jaar kunnen maar weinig mensen zeggen dat ze echt goed kunnen rijden (maar dat is natuurlijk maar mijn mening)..

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:18

Je kan best eens voor een keertje met zijn 2en op een fries zitten hoor! Is niet erg, als je het maar niet vaak doet!

Superas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:05

Ik denk ook dat ik ga sparen voor meer lessen maar wat ik in een half jaar toen geleerd heb was al op gevorderd niveau en ik had privé les. Zij heeft groeps lessen gehad 5 jaar lang en daardoor heeft ze meer ervaring gekregen met verschillende paarden, ik daar in tegen heb maar op 3 verschillende paarden gelest. Alleen vind ik lessen op de manege verschrikkelijk duur en heb gehoord dat het heel lang duurt voordat je wat bijleert ;o