Omdat we misschien in de toekomst weer op wedstrijd willen (wordt zeker pas half volgend jaar, als het nog gebeurd), zijn we toch weer bezig wat proefjes te oefenen. Vandaag even ons apenpakkie aangetrokken en de proef gefilmd, om te kijken hoe het nu in "het echt" zou zijn. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!
Wat ik zelf vind dat moet verbeteren: *VOETEN STIL! Hmpff.. Blijft lastig. Evenals handen trouwens. *In stap; door blijven stappen. *Middenstap en middengalop zijn zeker geen voldoende waard. Hier wordt aan gewerkt!
Ben benieuwd naar jullie commentaar. Wat vinden jullie, zou het nog steeds in de 160 zijn of gaat het al meer richting een winstpunt?
Jammer dat er niet ingezoomd werd, dat maakt het lastig zien in het tweede gedeelte van de bak. Ziet er verder goed uit. Probeer je stap ook eens klein te oefenen. En in de middengalop mag je nog wat gedurfder rijden.
Ziet er helemaal niet verkeerd uit, wel valt me op dat je na het wijken zelf behoorlijk scheef boven de pony hangt en redelijk wat impulsverlies hebt. Probeer het tempo iets hoger te krijgen, dat doe je thuis in je trainingen. Goed les nemen zodat de achterhand er goed onder gaat komen, dan komt er ook wat meer oprichting en kun je je handen iets hoger houden. Je bent goed bezig en zo te zien iig de 160 allang voorbij.
Het wijken is inderdaad zeker nog een aandachtspunt, vooral voor mezelf. Is voor ons beide de eerste keer dat we dat in een proef moeten doen maar we gaan er zeker nog verder aan werken!
Bedankt voor je reactie!
Ramzi
Geplaatst: 15-09-12 13:34
Je houding is goed alleen het lichtrijden is wat plakkend. Duidelijk staan - zit doen als je begrijpt wat ik bedoel. Wijken mag actiever/voorwaartser, en als je rechtuit stelt probeer dan wel wat de stelling te houden ( allebei de kanten) Bijv. wijken voor het rechterbeen. Behoudt dan als je rechtuit gaat een beetje rechterstelling en niet linker. Maar eerst zorgen dat hij voorwaarts is. Ook middengalop toont weinig verschil. Het vertrekken zie je nog enigsinds maar terugkomen niet. Hop hop in galop, ook hier actiever laten lopen. Hij kan elk moment in draf vallen. Over het algemeen is je pony wat traag, hij mag meer ''zelf'' blijven lopen. Veder vind ik je een hele leuke combinatie met je pony. Je pony heeft goede gangen. Als ik je zie binnenkomen en je laatste middendraf vergelijk ( kun je zelf ook doen) zie je het verschil wbt de activiteit die erin zit. Dit kost je op elk onderdeel de nodig punten ( middengalop, middendraf, wijken want dan verliest hij impuls) Werk vooral hieraan de komende weken en dan kom zeker in de buurt van de winstpunten! Succes!
Lekker gaan starten!! Ziet er goed uit! Hij mag inderdaad stukje actiever gaan worden. Probeer dat erin te trainen. Actief aan het been, kan je ook je been stiller houden. Maar... het ziet er verder prima uit!
Je pony kan lekker draven! Dit is wel winstpuntwaardig hoor. Probeer te werken aan meer reactie en actiever. Dus veel overgangen, stap-draf en dan moet je paard direct weg! Anders -even hard gezegd- schop je hem de baan door, dan word hij vlotter voor je been en gaat hij nog beter lopen. Jij kunt dan je been stilhouden doordat je niet elke pas hoeft te drijven.
In galop ook, flink gassen naar voren, en dan weer op je zit terug nemen. Succes!
jeetje, waarom zo onzeker? en waarom pas volgend jaar starten? ik vind dit gewoon L1 waardig en zou (alleen als je er plezier aan hebt) lekker gaan starten. Probeer tijdens het wijken recht boven je paard te blijven en niet met je houding hem opzij proberen te stuwen! je galop mag wat meer sprong en druk je hakken uit, hierdoor kan je je benen ook stiller houden!
Queelens
Geplaatst: 19-09-12 21:12
He ik zat je proefje te kijken en sloeg mezelf telkens voor mn kop omdat dit HAW is en ik dus wel iets moest gaan zoeken om 'op te merken'
Het enige wat ik je mee kan geven is het duidelijk rechtstellen bij de in en uitzet van het wijken en het behouden van de impuls tijdens het wijken en de galop mag van mij iets meer naar voren gereden worden (meer activiteit, sprong en impuls) Bij de laatste diagonaal (middendraf) vind ik je naar wat ik kan zien iets laat afwenden. Probeer gebruik te maken van de hoek zodat je bij de letter kan afwenden, rechtstellen en je middendraf fijner in kan zetten!
Maar petje af het ziet er goed uit en ik lees dat je zelfs dit jaar nog gaat starten ipv volgend jaar. Leuk hoor!
Ik vind het er heel netjes uitzien,paar kleine kritische puntjes: Duidelijk laten zien of je aan het lichtrijden bent of doorzitten,bij middenstap de hals meer verlengen met het neusje eruit en laten zakken voor,bij middengalop meer verschil laten zien van wegrijden en teruglaten komen.
Succes en voor het L1 zeker winstwaardig en wanneer je de bovenstaande puntjes meepakt en goed oefent en laat zien dan misschien wel tegen de 2 winstpunten aan.
Dankjewel, had echt niet gedacht zo'n positief commentaar te krijgen! De punten die gezegd worden gaan we zeker aan werken!
Georgina1
Geplaatst: 04-10-12 15:26
Heel mooi! idd, op de middenstap oefenen, neus eruit. Verder gewoon zo doorgaan!
pien_2010
Geplaatst: 04-10-12 15:40
Met plezier naar je proefje gekeken. Wat mij betreft kun je starten. Aandachtspuntjes (kijk nu puur proeftechnisch) met 1ste wijken achterhand meer meenemen zelf recht boven je paard blijven zitten. Het 2de wijken iets later inzetten, dus laat hem maar goed uit de bocht komen, rechtstellen, lichte stelling en gaan met paard. Ook hier weer achterhand meer meenemen. Hals strekken, laat hem meer teugels uit je handen kauwen en hij mag iets dieper en laat dan ook goed zien dat teugels weer korter worden gemaakt en hals strekken over is. Hou hem actief (dus niet sneller), je ziet wat impuls verlies en dat is met name goed zichtbaar na de tweede galop waar hij zelfs door impuls verlies ietsjes achter de teugels neigt te kruipen. Dus je kunt met oefenen kijken of je hem iets pittiger durft te rijden. Want je rijdt iets te voorzichtig en afwachtend waardoor paard dat dus ook wordt. Met name voor als je verder wilt dan de L is gedurfder rijden belangrijk. Ik vind je een gevoelvolle ruiter die erg vriendelijke rijdt.
Ik vind dat je de proef erg netjes hebt gereden. Let er wel op dat jij je handen stil houdt als je doorzit en dat je ze dan niet meer gaat bewegen. Probeer voor de rest niet elke stap te drijven maar geef één keer been, dan moet je pony reageren doet hij dit niet dan geef je hem een tikje en vervolgens houd jij je been weer heel netjes stil. Als jij elke stap drijft weet je pony niet meer wanneer jij nu per ongeluk drijft of dat je echt wilt dat hij harder gaat.
Halsstrekken en middenstap vind ik niet erg overtuigend, mag wat duidelijker. Ook mg je je benen wat stiller houden, het lijkt nu alsof je bij iedere pas drijft, dat zou niet nodig moeten zijn. Verder keurig hoor.