Izo ook weer aan het werk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Izo ook weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:30

Hoi allemaal,

Even wat info over Izo:
naam: officieel Izalasco
geslacht: merrie
leeftijd: 22 jaar alweer
vader: Belasco
moeder: Siana

Ik heb Izo nu ongeveer 2 jaar, we kwamen van eigenlijk niks. Ik was heel erg bang en Izo had al heel lang niet meer onder de man gereden (wel op hoog niveau aangespannen.) We zijn nu samen B+8, en we trainen lekker door!
Ik heb 1x in de week priveles, en 1x in de week groepsles.
Sinds een paar weken gaat het echt heel lekker met rijden, ze ontspant zich eindelijk. Ik begin meer te 'rijden' en veel dingen beginnen op zijn plek te vallen. Hier ben ik heel erg blij mee!
Het moeilijke is nu wel, Izo doet het heel gemakkelijk op de verkeerde manier. Ze gaat nageven als ik het zegmaar losgooi. Hier moet ik dus heel erg voor oppassen! En soms is die verleiding erg groot, maar ik weet dat het niet mag!
Het is nog zeker niet perfect, en dat weet ik ook!

Aandachtspunten:
- rechtop blijven zitten
- polsen niet knikken
- teugels niet losgooien
- de aansluiting
- izo mag dr benen ook wel wat beter optillen
- de galop blijft moeilijk, maar gaat al wel stukken beter!

Hopelijk zijn jullie niet te streng voor ons, maar je moet wel gewoon eerlijk zijn, dan kan ik er nog wat van leren :D

Dit vind ik eigenlijk wel een fijn beeld :)
1. Afbeelding

niet zo'n charmant sta momentje
2. Afbeelding

3. Afbeelding

dit is een voorbeeldje wat ze gemakkelijk doet als ik maar een beetje te veel ontspan
4. Afbeelding

galopje
5. Afbeelding

de galop is en blijft een moeilijk punt
6. Afbeelding

hier is de activiteit nog iets te weinig
7. Afbeelding

nog even een mooie foto om onze band te beschrijven <3
8. Afbeelding

Nog even een topicje ter vergelijking, hoe het eerst ging.
[RT-HAW] Izalasco @ work!

Bedankt voor het kijken! :):)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:36

Ziet er zeker goed uit Ier! :)
En aangezien het Haw is.
Voor je blijven kijken! niet teveel naar beneden kijken! (ik heb daar ook last van :') )

Knappe oma izo! <3

merrylegs

Re: Izo ook weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:32

leuk paard! Aan je houding valt nog wat te verbeteren (oa hakken uitdrukken, handen rechtop, recht! zitten en je handen netjes op dezelfde plek houden), maar het ziet er al fijn uit, zeker als je weet dat jullie van niets komen! +:)+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:34

Leuk, het ziet er ontspannen en vriendelijk uit, hoor.
Puntje wat mij opviel, is dat je misschien teveel met je binnenhand inwerkt.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 17:19

Bedankt voor de reacties!
en inderdaad merrylegs en mika11, jullie hebben helemaal gelijk, mijn houding kan stukken beter en ik moet er -vooral op de rechterhand- mee oppassen dat ik niet te veel doe met mn binnenhand! :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:36

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:37

Ziet er goed uit ! Toppers !
Let erop dat je niet teveel naar beneden kijkt, en je hakken uitdrukt !

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:48

Toppertjes! Ik zou alleen je teugels wat korter doen en indd niet te veel naar benedekijken, die bakkabouters zijn er toch wel :D

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:44

Ziet er heel erg vriendelijk uit! Omdat het HAW is ;Het lijkt net of je contstant je benen optrekt, maar misschien ligt dat aan de foto's.
En, is de bak niet heel zwaar?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:47

Leuk ier!

Let er wel op dat je je hander rechtop houd en bij elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:52

Ik heb het idee dat je weinig steun aan het zadel hebt waardoor je wat steun zoekt op de hand, en je valt daardoor ook voorover.
Foto 4 is een mooi uitgangsppunt, als je vanuit deze houding activiteit kunt behouden zou dat al heel erg ten goede komen van haar lijf. Ik snap niet helemaal waarom ze niet mag nageven als je haar losgooit? Blijkbaar komt er spanning van jou uit, zodat ze alleen kan nageven als jij ontspant?
Succes :)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 19:14

lx3 schreef:
Ziet er heel erg vriendelijk uit! Omdat het HAW is ;Het lijkt net of je contstant je benen optrekt, maar misschien ligt dat aan de foto's.
En, is de bak niet heel zwaar?

Dankjewel! Ik heb inderdaad soms de neiging mijn hakken op te trekken, vooral in galop. Ik zal er aan werken!
De bak is niet zwaar hoor :) word elke week goed bijgehouden, het stofte op deze dag wel heel erg..

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 19:17

Joolien schreef:
Ik heb het idee dat je weinig steun aan het zadel hebt waardoor je wat steun zoekt op de hand, en je valt daardoor ook voorover.
Foto 4 is een mooi uitgangsppunt, als je vanuit deze houding activiteit kunt behouden zou dat al heel erg ten goede komen van haar lijf. Ik snap niet helemaal waarom ze niet mag nageven als je haar losgooit? Blijkbaar komt er spanning van jou uit, zodat ze alleen kan nageven als jij ontspant?

Dankjewel!
Mijn zadel vind ik zelf ook niet helemaal fijn, ik zou het liefst een dressuurzadel willen.. maar ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat ik hierdoor voorover zit! Ik zal er nog eens goed op letten :)

Als ik haar dus losgooi, geeft ze niet op de goede manier na, want ik heb dan geen contact/aansluiting en kan dus eigenlijk helemaal niets ;)

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:24

Het lijkt alsof je in een stoelzit valt, want je hebt je benen niet op 1 lijn met je heupen.
Probeer je benen eens (voor je gevoel) ver naar achteren te leggen, en dan kijken of je op 1 lijn zit met je heupen/schouders. Probeer ook je handen rechtop te houden en niet voorover te vallen in de galop (foto 5). Wat het zadel betreft, ga ik met Joolien mee.

Maar jullie zijn al erg veel vooruit gegaan vergeleken met je andere topics, lekker door blijven lessen en dan gaan die wedstrijden ook helemaal goedkomen! :)

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:19

Eerlijk gezegd vind ik foto 4 het enige mooie beeld. Het feit dat ze ontspant als jij ontspant, is het zo da jij niet de juiste hulpen geeft als je de teugels echt zelf in handen hebt. Ik zou je teugels ook iets korter pakken, je paardje valt echt helemaal uit elkaar. Probeer om haar rond te krijgen, je buitenteugel goed aan tehouden, stelling vragen met je binnenbeen. En met je buitenbeen je paard bij elkaar houden, vanaf ze meegeeft, los je je binnenteugel ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:07

Regenpier schreef:
Joolien schreef:

Dankjewel!
Mijn zadel vind ik zelf ook niet helemaal fijn, ik zou het liefst een dressuurzadel willen.. maar ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat ik hierdoor voorover zit! Ik zal er nog eens goed op letten :)

Als ik haar dus losgooi, geeft ze niet op de goede manier na, want ik heb dan geen contact/aansluiting en kan dus eigenlijk helemaal niets ;)

Maar het is juist wel een heel goed uitgangspunt. Als je geen contact hebt, geef je been zodat ze activeert en zelf contact op gaat zoeken.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:17

Bedankt weer voor de tips!
En inderdaad Joolien, dat werkt wel, maar dan komt ze eigenlijk altijd weer omhoog...
Maarja, we trainen lekker door, en niet iedereen rijd als Anky ;) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:18

Regenpier schreef:
En inderdaad Joolien, dat werkt wel, maar dan komt ze eigenlijk altijd weer omhoog...

Dat is de kunst om dan op het juiste moment heel even je hand te sluiten. Maar daar kan een goede instructrice je bij helpen :)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:19

Dubai_x3 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik foto 4 het enige mooie beeld. Het feit dat ze ontspant als jij ontspant, is het zo da jij niet de juiste hulpen geeft als je de teugels echt zelf in handen hebt. Ik zou je teugels ook iets korter pakken, je paardje valt echt helemaal uit elkaar. Probeer om haar rond te krijgen, je buitenteugel goed aan tehouden, stelling vragen met je binnenbeen. En met je buitenbeen je paard bij elkaar houden, vanaf ze meegeeft, los je je binnenteugel ...

Op deze foto valt paard uit mekaar, hangen de teugels in bogen, dus dit is volgensmij niet echt goed...
:o

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:20

Joolien schreef:
Regenpier schreef:

Dat is de kunst om dan op het juiste moment heel even je hand te sluiten. Maar daar kan een goede instructrice je bij helpen :)

Klopt helemaal :D maar dat vind ik nog erg lastig, omdat ik nog niet precies het juiste gevoel daarvoor heb... Komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:26

Meid, foto 4 is de enige foto dat je paard correct ontspant en op eigen benen loopt. Dat is dus zeker wel de beste foto en zoals ik al zei, een prima uitgangspunt om vanuit daar je paard op te pakken. Op de andere fotos is er alleen maar spanning en dat komt bijna altijd bij jou weg. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar het is wel belangrijk dat je ook op foto's ziet wat het juiste uitgangspunt is. De lengte op deze foto is ook een goed beginpunt. Als je wilt weten hoe dat allemaal zit, kijk dan eens op dit topic:
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:29

Oke dankjewel, maar op die foto 4, heb ik niet zo veel te vertellen...
Dit is inderdaad een goede foto in het opzicht dat ze zelf ontspant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:33

Regenpier schreef:

Ik zie idd dat je daar geen contact hebt. Wat je dan kunt doen, is de teugels ietsje korter maken met luchtig contact. Verder drijf je rustig aan, als je dan spanning voelt sluit je je hand, dus niet terug gaan trekken, en drijf je nog meer. Als het paard weer ontspant open je weer je hand. Zo krijg je heel licht contact. Dat voelt aan alsof je niks te vertellen hebt maar dat is juist het contact wat je wilt hebben. En als je dat in draf nog moeilijk vind, blijf je lekker stappen. :)
Ga verder eens draven aan een langere teugel, nu heb je overal spanning en dat komt niet ten goede aan het lijf van je paard. Als ze loperig wordt, probeer dan op je zit terug te rijden. Ga langzamer lichtrijden en verzwaar je zit.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:37

Joolien schreef:
Regenpier schreef:

Ik zie idd dat je daar geen contact hebt. Wat je dan kunt doen, is de teugels ietsje korter maken met luchtig contact. Verder drijf je rustig aan, als je dan spanning voelt sluit je je hand, dus niet terug gaan trekken, en drijf je nog meer. Als het paard weer ontspant open je weer je hand. Zo krijg je heel licht contact. Dat voelt aan alsof je niks te vertellen hebt maar dat is juist het contact wat je wilt hebben. En als je dat in draf nog moeilijk vind, blijf je lekker stappen. :)
Ga verder eens draven aan een langere teugel, nu heb je overal spanning en dat komt niet ten goede aan het lijf van je paard. Als ze loperig wordt, probeer dan op je zit terug te rijden. Ga langzamer lichtrijden en verzwaar je zit.

Zo heb ik het ook geleerd van mijn instructrice, vind dit alleen nog moeilijk :)
En, in het losrijden maak ik ook altijd een paar achtjes/voltes met een langere teugel in draf. Ze volgt dan namelijk wel altijd goed mijn hand. En zo is ze gelijk al wat losser (vooral met dr leeftijd, 22, is dit wel fijn!) als ik het dan oppak voelt het vaak heel fijn aan :)

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:26

Probeer iets actiever te gaan rijden dan komt die nageeflijkheid haast vanzelf :)