Help, Ik steek m'n onderbenen 3km naar voren.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Help, Ik steek m'n onderbenen 3km naar voren.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 18:37

Als ik aan het rijden ben, en als ik voor mijn gevoel 'recht op' zit, zit ik dat dus niet..
Dan zit ik in de stoelzit met mijn onderbenen helemaal afgestoken.
Ik baal hier echt van, vind het geen gezicht....

Als ik ze naar achteren wil leggen, lukt dat alleen in stap..
Zodra ik ga draven wordt het al een stuk moeilijker en zodra ik galoppeer lijkt het onmogelijk...
Zou het misschien ook deels aan mijn zadel kunnen liggen?
Dat het gewoon niet mijn model zadel is bijvoorbeeld, of is dat een beetje ver gezocht? :?
Op een dressuur zadel zit ik wel een stuk meer recht op, maar dat is vals spelen natuurlijk.. :))

Vanaf volgende week krijg ik weer privéles, en wil ik er hard aan gaan werken!
Heeft iemand verder nog tips voor dit irritante probleem? Oefeningen e.d ?

Hier even een foto voor het beeld..
Afbeelding

carmenbrum

Re: Help, Ik steek m'n onderbenen 3km naar voren.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:38

Dat heb ik ook vaak! Als ik erop let niet, maar t gaat gwn vanzelf.. :=
Stipje dus :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:42

ik had ook zoiets en mijn instructriese had de beugels vastgebonden aan de singel. spierpijn gegarandeerd ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:43

je houding op zich is prima(schouder heup hak), je valt alleen achterover :+
heb je al eens geprobeerd om met langere of kortere beugels te rijden?
wat betreft je zadel, ik heb het idee dat het punt waar de beugels aan hangen voor jou te ver naar voren zit, of jij zit te ver naar achteren. kom je nog steeds in deze houding te zitten als je wat verder voor in het zadel gat zitten?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 18:48

eclair98 schreef:
ik had ook zoiets en mijn instructriese had de beugels vastgebonden aan de singel. spierpijn gegarandeerd ;)

Hahah!! En, Was het effectief? :P Want dan is het wel een ijzersterke tip!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:48

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:49

Hee Mika met een sidepull, wat leuk!

Nu even ontopic: stijgbeugels aan de singel vastmaken met iets wat niet gaat schuren ;) doe ik altijd met de kindjes hier die hun benen niet op hun plek kunnen houden en dat helpt goed!

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 18:50

Rintah schreef:
je houding op zich is prima(schouder heup hak), je valt alleen achterover :+
heb je al eens geprobeerd om met langere of kortere beugels te rijden?
wat betreft je zadel, ik heb het idee dat het punt waar de beugels aan hangen voor jou te ver naar voren zit, of jij zit te ver naar achteren. kom je nog steeds in deze houding te zitten als je wat verder voor in het zadel gat zitten?

Korte beugels, lange beugels, Geen beugels.. Ik val steeds in deze houding terug, als ik probeer voor in het zadel te gaan zitten lukt het gewoon niet.. Zou je dat 'ophangpunt' van je zadel kunnen laten verplaatsen?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 18:52

Ingrid_92 schreef:
Hee Mika met een sidepull, wat leuk!

Nu even ontopic: stijgbeugels aan de singel vastmaken met iets wat niet gaat schuren ;) doe ik altijd met de kindjes hier die hun benen niet op hun plek kunnen houden en dat helpt goed!

Hihi dankje! Ja, die beugels aan de singel vast maken ga ik eens proberen idd! Met iets wat niet schuurt.. Hmm.. Zoals?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:52

Ik had dat bij een wintec zadel heel erg, zo`n stoelzit, nu heb ik een ander zadel, en geen last meer hiervan, bij mij lag het puur aan het zadel ( en nee, ik heb nu geen gedrongen zit, totaal geen wrong)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:55

Ik zou eens goed kijken naar de ligging van je zadel, om eens mee te beginnen.
Je zadel ligt nu erg ver naar voren, de boom van je zadel hoort 3 vingers achter het schouderblad te liggen. Als je het zadel daar hebt liggen, ligt het dan in evenwicht? Of ligt het voorover?
Dat kan érg veel invloed hebben op je zit, en oefenen heeft naar mijn idee dan ook pas echt zin als je zadel goed ligt, anders zit je enorm te overcompenseren.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:56

Ik ben het met 'eiber' eens. Je zadel ligt te ver naar voren. Pas als het op de goede plek ligt (ca. 10 cm naar achteren) kun je zien of het überhaupt goed past.
Zoals het nu ligt is het logisch dat je niet goed kunt zitten, al zou je het nog zo goed willen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:58

ik gebruik zelf strengophouders van mijn mentuig. Die zijn erg soepel. Bovendien hebben de pony's hier een hele dikke vacht :P Wat je bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken is dikke wol, of iets van fleece (niet te dik), bijvoorbeeld bandageriempjes.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:06

Blijheid schreef:
Ik zou eens goed kijken naar de ligging van je zadel, om eens mee te beginnen.
Je zadel ligt nu erg ver naar voren, de boom van je zadel hoort 3 vingers achter het schouderblad te liggen. Als je het zadel daar hebt liggen, ligt het dan in evenwicht? Of ligt het voorover?
Dat kan érg veel invloed hebben op je zit, en oefenen heeft naar mijn idee dan ook pas echt zin als je zadel goed ligt, anders zit je enorm te overcompenseren.

Dankjewel! Zal er eens goed naar kijken! Het zadel zit volgens mij ook prima als ik het een paar centimeter naar achteren plaats, maar heb zelf de neiging om het op de schoft aan te schuiven.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:07

Ingrid_92 schreef:
ik gebruik zelf strengophouders van mijn mentuig. Die zijn erg soepel. Bovendien hebben de pony's hier een hele dikke vacht :P Wat je bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken is dikke wol, of iets van fleece (niet te dik), bijvoorbeeld bandageriempjes.

Thanks! Ga ik eens voorstellen aan m'n -toekomstige- instructrische :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:54

Ik ga inderderdaad met bovenstaande mee; eerst je zadel terugleggen en dan kijken of het nog goed past.

Wat me opvalt aan je houding op de foto is allereerst de stand van je bekken. Je kantelt je bekken naar voren en trekt een holle rug. Hierdoor wordt het erg moeilijk om de bewegingen op een goede manier op te vangen, zodat jij en je paard er geen klachten van krijgen. Bovendien duw je op deze manier, zeker in galop, het zadel verder naar voren. In het topic over houding en zit worden veel tips hiervoor gegeven. Het belangrijkste is dat je je bekken zoveel mogelijk in middenstand houdt, zodat je geen holle en geen bolle rug maakt.

Je beugels mogen een aantal gaten korter. Meestal raad ik de standaard lengte van de spaanse rijschool aan: de bovenkant van het beugelblokje tegen de onderkant van je enkelknobbel. Het hangt er echter vanaf of je goed mee kunt bewegen in je heupen. Wanneer je deze stijf houdt is het rijden met lange beugels voorlopig beter. Om dat te kunnen beoordelen moet ik je echter zien rijden.

Je beugels vastbinden aan de singel vind ik geen goed idee. Als je je balans verliest of je paard schrikt is dit levensgevaarlijk! Bovendien werkt het beter als je zonder hulpmiddelen dingen kunt oplossen, je leerproces blijft dan langer hangen en je kunt het sneller langer volhouden.
Als alternatief is het een goede oefening om te gaan staan in je beugels. Zak hierbij zo ver mogelijk door je enkels heen, alsof je voeten plat op de grond staan. Blijf je knieën licht buigen. Je moet net het puntje van je schoen voorbij je knie kunnen zien als je met een rechte rug naar beneden kijkt. Probeer je romp zo recht mogelijk te houden en denk aan het dichtritsen van je broek of Micheal Jackson om je rug recht te houden en niet bol of hol. Het is geen verlichte zit-oefening! Eventueel een halstertouw om de hals van je paard binden om je aan vast te houden, maar het doel is losse handen in alle gangen. Het is zwaar, maar uiteindelijk kun je niet anders dan je benen in de juiste positie houden, anders val je om ;)

Ik hoop dat je met bovenstaande tips iets kunt. De beste manier om aan je zit te werken blijft een kundige instructeur die de situatie ter plekke kan inschatten en op het individue gerichte oefeningen en tips kan geven. Succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:57

ik weet niet of het al is gezegd, maar ik zal op veel meer manieren als jij fout, en als je heel veel oefent om op je binnenbovenbeen spier te rijden, lukt het vanzelf, dit voel je als je langzaam (zonder beugels) in je paard zijn nek gaat liggen met je neus, benen naar achter, dan langzaam omhoog en langzaam beugels zoeken, en zorgen dat je benen op de goede spier blijven, dit vaak oefenen, en goed op filmpjes & foto's blijven kijken zodat je zelf ook ziet wat je fout doet, ik heb er een dik half jaar over gedaan, maar zit nu mooi wel standaard op de goeie spieren, en dat scheelt al een heel stuk! verder is je zit echt heel goed, de loodlijn is er, alleen moetie wat gedraaid worden :)

edit; met zadel naar achter ga ik idd ook mee ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:16

Probeer eens 2 keer te staan en 1 keer te zitten als lichtrij-tempo. Gegarandeerd dat jij je onderbenen gigantisch naar achter moet gaan leggen om in balans te kunnen rijden. Beugels aan de singel vastmaken is een mogelijkheid die al eerder is genoemd, mogelijk met postbode-elastieken om het niet helemaal stijf te maken (paardrijden is iets dynamisch, niet statisch).
Moet zeggen dat de tip van op je bovenbenen lichtrijden hierboven mij niet zo aanspreekt, dan zul je meer gaan klemmen omdat je op basis van de foto niet voldoende in balans zit en dit alleen maar voor spanning zal zorgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:24

Ik zou heel goed naar je zadel laten kijken. Het ligt nu te ver naar voren, maar kiept nu al naar voren (achterkant te hoog).
Als je het op zijn plaats legt, denk ik dat je zadel nog verder naar voren kiept. Ik denk niet dat het midden van je zadel het diepste punt is van het zadel. Vandaar dat je naar achteren leunt en compenseert met je voeten naar voren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:25

Ik denk dat je dit binnen je rijden alleen ook niet kan oplossen. Het zadel ligt niet ok zo, zoals eerder genoemd en ik betwijfel ook of dit zadel jou kan ondersteunen voor een juiste beenhouding op dit paard, gezien hij wat neerwaarts gebouwd lijkt te zijn. Wellicht goed om de zadelmaker eerst te laten komen, deze kan misschien ook direct een oplossing bedenken voor het naar voren schuiven van het zadel.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:00

@ TS : bekijk toch maar even het filmpje uit mijn eerdere post.
Ik weet zeker dat de inhoud, naast alle tips die al gegeven zijn, je veel kan helpen. En beelden (vooral bewegende) geven vaak meer houvast.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:11

Ik denk dat het voor iemand anders ook niet meevalt om met dit zadel en op deze manier opgezadeld correct te zitten.
Waarschijnlijk gaat jouw houding met sprongen vooruit als je het zadel verder terug legt.
Of het zadel past durf ik vanaf een foto niet te zeggen, wellicht handig om ook even te laten checken.
Daarnaast helpt het als iemand je vanaf de grond even helpt of als je een spiegel hebt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:18

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 16:20

GMekkes schreef:
Ik denk dat het voor iemand anders ook niet meevalt om met dit zadel en op deze manier opgezadeld correct te zitten.
Waarschijnlijk gaat jouw houding met sprongen vooruit als je het zadel verder terug legt.
Of het zadel past durf ik vanaf een foto niet te zeggen, wellicht handig om ook even te laten checken.
Daarnaast helpt het als iemand je vanaf de grond even helpt of als je een spiegel hebt.

Ik ga er naar kijken! Het zadel is toen der tijd correct gepast door de zadelmaker, maar dat is inmiddels ook alweer 2 jaar geleden... Tijd voor een check dus. Ik krijg vanaf volgende week gelukkig weer les in de binnenbak, met instructie én een spiegel :)

Even algemeen: Ik laat hier sowieso altijd een zadelmaker bij komen want als ik zelf ga uit maken of het zadel goed of niet goed zit bevind ik me op glad ijs.. ;)

Het zadel 'schuift' trouwens niet naar voren, ik leg het soms zelf te ver naar voren en daar ga ik op letten!

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 16:21

pleiada schreef:
eiber schreef:
Hallo,
Ik vind dat je zadel op de foto erg ver naar voren ligt. Probeer je zadel zo te leggen dat het dragende gedeelte niet het schouderblad bekneld.
Bekijk ook eens dit filmpje dat afkomstig is van Monique de Rijk van http://www.atletischerijkunst.nl:
http://www.youtube.com/watch?v=0sWU891l ... _embedded#!
Volgens mij zou je hier veel aan kunnen hebben.

Dit filmpje is echt de moeite waard om te kijken!!

Het filmpje is echt super! Had 'm al voor een stukje bekeken! Duidelijke praat en beelden :)