paard ervandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nouck

paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:32

Hoi,

Ik ben sinds kort bijrijder van een hele leuke e-pony. Ze is rond de 16, maar daar merk je niets van! Ze is ontzettend voorwaarts, opzich fijn maar ik heb het gevoel dat ze onder me weg loopt. In de bak kan ik dit nog wel opvangen door voltes te gaan rijden maar vandaag op buitenrit knalde ze er in een rengalop vandoor. Niet helemaal de bedoeling natuurlijk als ik dat niet zelf aangeef. In de les waren mijn benen niet echt stil genoeg, en daar reageert ze dus al op als ik mn kuit ook maar verleg. Ik denk dat dit in de buitenrit dus ook zo ging. Hoe krijg ik mijn benen nou stiller?

Ter info: ik heb mijn beugels vrij kort, en we rijden met martingaal

midgie

Re: paard ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:36

niet naar buiten gaan zolang je niet in de bak op een nette manier kan rijden, of gewoon in stap rijden buiten de komende tijd

nouck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 02:17

Snap ik, dat had ik zelf ook al bedacht. Neemt de vraag hoe ik mijn benen stiller krijg niet weg ;-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 02:25

Door veel te oefenen en je eigen te ontspannen en een onafhankelijke zit te leren krijgen, door b.v veel zonder zadel te gaan rijden, leer de beweging van het paard te voelen , rij b.v eens aan de longe en doe je ogen dicht. zoek geen steun aan de teugel, want vaak trek je je eigen dan uit het zadel en ook voo rhet paard niet erg fijn als jij houvast in zijn mond zoekt voor de meeste paarden een rede om harder te gaan , ze gaan op de loop voor een ongemakkelijk gevoel, dus rij b.v eens bitloos en kijk wat er dan gebeurd, denk al meer ontspanning

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 05:48

Voor je buiten gaat rijden, eerst de controle terugvinden. Oefen het vaak, en vraag of er iemand bij staat die er steeds op let en het zegt dat je benen sstil moeten? dan ga jij er ook op letten namelijk.. Op een gegeven moment wordt het een gewoonte.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:51

Als het in de bak goed gaat kun je dit uitbouwen naar iemand die je longeert buiten, etc.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:01

Je kan wat experimenteren met de lengte van je beugels.

nouck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:37

liespower94 schreef:
Als het in de bak goed gaat kun je dit uitbouwen naar iemand die je longeert buiten, etc.

Even een kleine kanttekening, we rijden in een kleine wei die fungeert als bak. Ook daar heb ik moeite met inhouden, maar dan kan ze er iig niet vandoor.

Bedankt voor de tips, ik ga er sowieso eerst mee bezig in de bak, en buitenritten alleen stappen.

Omdat ze zo heet is buiten, is het misschien een idee om eerst ook even te longeren voordat ik ga rijden? Dat de eerste energie er al uit is? Ze wordt sowieso niet elke dag gereden..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:45

rij je met schoenen of met laarzen?
Mijn beenhouding is een heel eind verbeterd sinds ik met laarzen ben gaan rijden.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:48

Je zou haar inderdaad eerst kunnen longeren maar daarmee haal je het probleem niet weg. Veel oefeningen doen in de bak/wei. Tempowisselingen, achtjes rijden. Je rijdt haar nog maar net las ik, dus ze zal je nog wel even goed uit willen testen. Bouw eerst een goede vertrouwensband op voor je weer naar buiten gaat.

Ik rij met leren chaps. Dat geeft mij heel veel stabiliteit. Alleen schoenen maken mijn benen enorm wiebelig.

nouck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:23

Ik rijd nog met rubberen rijlaarzen. Heb leren besteld, maar die komen pas medio november jammer genoeg.

Klopt, dit was nog maar de tweede keer. Ik ben samen met de eigenaresse de omgeving gaan verkennen, de eerste helft op de fiets en de tweede helft op haar. Het was puur verkennen, maar we dachten beide dat een klein drafje wel kon. Maar goed, ponylief dacht dus blijkbaar mooooi! Misschien niet het slimste idee, maar das toch achteraf oordelen.

Hopelijk met wat grondwerk en rustig rijden wat meer vertrouwen winnen