Gespannen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duuk2011

Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:10

Sinds kort rijd ik op een paard dat jaren stil heeft gestaan. Ik zal even wat achtergrond informatie geven.
Met 4.5-5 jarige leeftijd is zij zadelmak gemaakt en ingereden. Momenteel is zij 9 jaar. In die tussentijd heeft zij niets gedaan behalve in de wei en stal gestaan. Er is ivm lichamelijke klachten van de eigenaar nooit meer iets mee gedaan. Zonde uiteraard want ze kan leuk lopen.
Afstamming van Royal Bravour.
Zij staat bij een man thuis met nog 5 andere paarden. In omgang is ze hartstikke braaf en ze is mensen goed gewend. (borstelen, wandelen, voeren etc)
Met rijden is ze echter zeer en zeeeer gespannen. Ze kan haar rug boltrekken en ontploffen (bokken, evt steigeren). Dit overigens alleen de eerste 5 a 10 minuten. Zelf denk ik protest, opstandig etc.
Ik ben ruim 1.5 maand aan de gang en ik merk echt vooruit gang. Ik ben rustig begonnen met longeren, in het begin rende ze rond als een dolle stier en inmiddels kan ze in de stap al compleet ontspannen (rug los laten, met dr neus over de grond etc).
Ik longeer nog steeds voordat ik er op klim zodat ze wat energie kwijt kan. Gister heeft ze voor het eerst tijdens het draven haar hals gestrekt en haar spanning letterlijk uit gebriesd. In dat opzicht zit er al zeker vooruit gang in! Maar ik vraag me wel af waar deze spanning vandaan komt? Het is echt een heel werkwillig en looplustig paard. Vooral springen daar blinkt ze in uit. Ik merk dat met haar bezig zijn haar goed doet. Zoals balkjes draven en sprongetjes maken. Dan concentreerd ze zich waardoor de spanning verdwijnt. Maar helemaal verdwijnen doet het (nog) niet. Wat overigens natuurlijk niet heel vreemd is omdat ze jaren niet heeft hoeven lopen en nu met een vreemde (mij) opeens aan de gang moet. Ik verwacht wel dat ze in de loop van de tijd wat spanning kwijt zal raken maar ik vraag me vooral af waar het vandaan komt?
Lichamelijk etc is ze in orde. Soms lijkt het ook dat ze haar tong achter het bit wil leggen ofzo, heel vreemd gezicht. Gister is mij geadviseerd om de sperriem iets strakker te maken.
Ik heb al vaker gehoord dat Royal Bravour ook een heet/werklustig paard is, zelf heb ik er geen ervaring mee dus dat durf ik niet te zeggen.
Tijdens het rijden probeer ik steeds naar de ontspanning toe te werken. Hebben jullie misschien nog tips om meer naar ontspanning te werken? Ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:34

Sommige paarden hebben gewoon erg veel vertrouwen nodig van de ruiter. Die zijn gewoon wat angstig. Ik rijd er momenteel ook zo eentje. Daar ben ik constant tegen aan het praten en belonen met de stem, dat werkt heel goed. Ik denk dat je ook al op de goede weg bent hoor, neem er gewoon veel de tijd voor. Dat is vaak de enige remedie met dit soort paarden. Succes :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:39

Dankje!
Het klopt wat je zegt, tijdens het longeren merk ik ook dat ze rustiger wordt door de stemhulpen. Ik zal tijdens het rijden ook proberen om dit meer te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:05

Duuk2011 schreef:
Dankje!
Het klopt wat je zegt, tijdens het longeren merk ik ook dat ze rustiger wordt door de stemhulpen. Ik zal tijdens het rijden ook proberen om dit meer te gebruiken.

Ja en lekker overdrijven, GOOOOOEEEEDZOOOOOOOOO. BRAAAAAAAAAAAAAAF! Mensen die je niet kunnen zien en alleen maar horen moeten denken dat je gek bent :P

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:40

Hahahha nou dat moet mij lukken hahaha:P

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:56

Inderdaad. Wat Joolien zegt. Sommige paarden hebben echt een overdosis aan positieve aandacht nodig,...

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:50

Wat leuk hoe je het bericht geschreven hebt. Zo te lezen weet je wel wat je aan het doen bent. Respect.

En vertrouwen is heel belangrijk. Waar de spanning vandaan kan komen kunnen veel dingen zijn.
Zijn er ooit dingen mis gegaan?
Hoe is ze beleerd? Is dit altijd goed gegaan? Is ze rustig beleerd, of is ze over donderd?
Zijn allemaal dingen waar je vaak niet achter komt, maar dit kun je wel zelf ontdekken door te kijken waar de spanning begint.

Ik was erg tevreden met hoe ik je bericht las haha. (Niet dat ik er iets over te zeggen heb hoor)
Maar wel schrok ik even wat je zei over je sperriem. Persoonlijk zou ik hem niet strakker doen.
Een bit in de mond van het paard is niet prettig. We kunnen dit wel zo dragelijk mogelijk maken.
Maar als een paard pijn heeft, gaat hij of zijn mond een stukje open doen. Waarbij mensen dan ook de sperriem strakker doen waardoor zijn mond niet meer open kan. Hier mee doe je je paard dus vreselijk pijn.
Als een paard pijn heeft in zijn mond gaat hij dit proberen te verlichten. Dit kan zich dus uiten in mond een stukje open.
Op de tong bijten.
Tong erover heen proberen te krijgen.
Het paard zal al snel de pijn willen verlichten met zijn tong, en dit doet dus enorm pijn.
Als je de sperriem strakker doet heeft hij geen keus meer en weet je zeker dat je hem echt pijn gaat doen.

Is het paard welleens bij de tandarts geweest? Wellicht is er echt iets aan de hand.
Het kan ook zijn dat het paard het bit gewoon vervelend vind en het niet wil accepteren. Hier kun je eens een ander bitje proberen of iets anders. Maar persoonlijk zou ik mijn paard nooit 'letterlijk' de mond snoeren.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 07:46

@cosnuf
Bedankt voor je reactie! Erg prettig waar ik zeker iets aan heb!
Dat van de sperriem ben ik compleet met je eens. Ik heb hem ook (nog) niet strakker gemaakt omdat ik het eerst met de eigenaar wou overleggen. Ik ben blij met je reactie want ik had zelf ook mijn twijfels, jouw reactie geeft mij de bevestiging dat het geen goed idee is. Ik ben ook een voorstander van om het probleem bij het ontstaan aan te pakken, en dus niet zomaar dicht snoeren. Dat verhelpt misschien wel maar daardoor is het probleem niet opgelost.
Dat van de tandarts zou ik na moeten vragen. Zou het ook gewoon een vom van protest kunnen zijn?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:04

Nee dat denk ik niet.
Toevallig een tijdje terug gooide mijn fries haar tong steeds over het bit heel vervelend. Sommige paarden doet dit ook gewoon zomaar maar dat is vaak niet het geval.

Nu bleek ze vollop aan het wisselen ze had los zittende kiezen dus een bitje deed haar gewoon pijn.

Je kan eens na vragen of het paardje al eens bij de tandarts is geweest, lang niet alle paarden zien een tandarts omdat mensen dit of niet weten, of denken dat het niet nodig is.
Als die nooit bij de tandarts is geweest is de kan heel groot dat er iets niet lekker zit.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 08:23

Ik ga het navragen bij de eigenaar!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:33

Ik ben benieuwd haha.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 08:36

Ik laat het je weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:09

Over de tong, dat heeft altijd een reden. Een paard doet niet voor de lol zijn tong over het bit. Dus het kan pijn in de mond zijn maar ook pijn in het lijf.