met mn friese paard nina aan het trainen (fotos doen het?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxanoukxx1

met mn friese paard nina aan het trainen (fotos doen het?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 22:12

hallo..
dit is mijn friese paard.
nina is een 8 jarige merrie
ik heb sinds een maand les met haar en het gaat al een stuk beter
alleen de galop vooral rechtsom vind ze moeilijk

tips zijn welkom

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nog even als afsluiter een leike foto van der hoofdje
http://imageshack.us/thumbnmail.png

alvast bedankt voor de reacties en tips
Laatst bijgewerkt door Sica op 10-09-12 08:18, in het totaal 4 keer bewerkt

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:52

Wel vind ik je wat ik kan zien te streng met je handen.
Verder mooie fries!!
Laatst bijgewerkt door Coby op 10-09-12 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op niet-zichtbare foto's verwijderd.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:52

Leuk beestje hoor!
Moeilijk om iets te zeggen over de foto's, het zijn er niet zoveel en het is natuurlijk een moment opname. Misschien wat minder naar achter hangen op sommige foto's, maar dat is heel lastig, ik ken het haha!

Op die andere foto's die ertussen staan, zit je mexicaanse neusriem wel érg laag..

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 22:56

Dahlia schreef:
Leuk beestje hoor!
Moeilijk om iets te zeggen over de foto's, het zijn er niet zoveel en het is natuurlijk een moment opname. Misschien wat minder naar achter hangen op sommige foto's, maar dat is heel lastig, ik ken het haha!

Op die andere foto's die ertussen staan, zit je mexicaanse neusriem wel érg laag..

ja dat hoofdstel is eigenlijk ook van me andere paard, maar het hoofdstel van de fries was toen kapot en moest gemaakt worden

Dahlia

Re: met mn friese paard nina aan het trainen (fotos doen het?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:57

Ah vandaar, als je 'm nog is gebruikt zou ik 'm wat gaatjes hoger doen :j
Is wat fijner voor 't neusje :D

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 22:59

Dahlia schreef:
Ah vandaar, als je 'm nog is gebruikt zou ik 'm wat gaatjes hoger doen :j
Is wat fijner voor 't neusje :D

ja dat was het 2 de probleem hij stond op ze kleinst haha achja , nu heb ik weer me goede hoofdstel gelukkig! rijd ook fijner

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:07

Vind het vrij onduidelijke momenten, zeker die van voren genomen zijn. Maar heb toch het idee dat je paard meer in die boog getrokken is dan dat hij er zelf in loopt, dat komt voor een heel groot deel omdat hij op sommige momenten achter het contact loopt, maar ook omdat ik heel veel spanning in jouw armen zie en je je polsen heel erg draait.
Dat is ook een punt dat heel belangrijk is voor je galop. Als je paard niet lekker galoppeert is het belangrijk dat jij goed vanuit je zit je paard rijdt, en hem niet van voren belemmert, terwijl je juist in galop totaal niet met je zit bezig bent. Als jij goed zit in galop, dan kan jouw paard veel beter ritme houden en veel lekkerder door galopperen.
Ik denk oprecht dat er wel een hele leuke combi uit kan komen als je maar doorgaat met lessen, en vooral minder vanuit je handen gaat rijden.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:20

RusselNuwell schreef:
Vind het vrij onduidelijke momenten, zeker die van voren genomen zijn. Maar heb toch het idee dat je paard meer in die boog getrokken is dan dat hij er zelf in loopt, dat komt voor een heel groot deel omdat hij op sommige momenten achter het contact loopt, maar ook omdat ik heel veel spanning in jouw armen zie en je je polsen heel erg draait.
Dat is ook een punt dat heel belangrijk is voor je galop. Als je paard niet lekker galoppeert is het belangrijk dat jij goed vanuit je zit je paard rijdt, en hem niet van voren belemmert, terwijl je juist in galop totaal niet met je zit bezig bent. Als jij goed zit in galop, dan kan jouw paard veel beter ritme houden en veel lekkerder door galopperen.
Ik denk oprecht dat er wel een hele leuke combi uit kan komen als je maar doorgaat met lessen, en vooral minder vanuit je handen gaat rijden.

oke dankjewel voor de tips.. op sommige momenten doe ik indd met mijn handen beetje kneden zodat ze met haar hoofd zakt.

maar opzich vind ik dat al wel veel beter gaat dan voor de lessen. ik heb nu 4x les gehad en ook nog 2x soort longeer les,, maar dit is voor het eerst dat ik les heb en ook voor eerst dat paard les krijgt .

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:55

Ik herken je rijstijl heel erg, namelijk van mijn eigen rijstijl. Bedenk dat je je paard nooit naar beneden hoort te kneden, maar te rijden, en dat als je kneed, dat altijd alleen uit je ringvingers komt. Kijk maar eens goed naar de een-na-laatste foto, en dan met nadruk op jouw spierballen, daar zie ik dat er heel veel spanning in jouw armen zit. Zorg dat je je paard naar beneden rijdt door voorwaarts te rijden, achterhandje eronder, van voren wat 'fingerspitzengefühl'.
Op dit moment zou ik de key niet zetten op het naar beneden rijden, ik zou jezelf eerst netjes rechtrichten, zorgen dat je je binnenschouder niet laat zakken tijdens het vragen van stelling, en ook zorgen dat je je binnenhand ontspant bij stelling vragen. Als je dat voor elkaar hebt zou ik beginnen met lang-laag te rijden, terugrijden op je zit in plaats van je armen, zodat ze mooi lengte krijgt, en vanuit daar beginnen met oppakken.
Ik denk dat als jij mooi rechtgericht bent, dat je je paard daar ook meer in meeneemt, en een rechtgericht paard heeft veel minder moeite met een goede galop. Ik rijd een draver, en ik weet dat het laten vallen van je binnen schouder er al voor kan zorgen dat de hele galop mislukt als je paard er moeite mee heeft (en toch lukt het me nog altijd niet om mijn schouder goed te houden :P).

Ben je trouwens over-flexibel in je polsen (en dan waarschijnlijk ook in je ellebogen)? Want de fouten die jij maakt met je polsen kwamen bij mij op die manier, en dat voelt heel normaal aan als je over-flexibel is, maar is behoorlijk slecht voor je polsen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:33

De foto's doen het weer en het topic is weer open!

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:59

Let erop dat je je schouders niet kantelt! ken het probleem!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:57

Ik vind dat je het paard achter de loodlijn trekt ipv rijdt.
Zo znde want friesen hebben van henzelf die mooie bolling.
Ik raad je aan om het paard over de rug te gaan rijden.
Veel overgangen en figuren.
Met een teugel waarbij je contact hebt maar geen druk legt.
Dan zakt het paard vanzelf...

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 14:21

liespower94 schreef:

Hoezodenk je dat ik haar zo trek? Op veel foto staat er geenspaning op me teugels toch?! ;)

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:20

Probeer hem van achteren naar voren te rijden, verder kan ik niet oordelen door de kleine foto's :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:45

xxanoukxx1 schreef:
liespower94 schreef:

Hoezodenk je dat ik haar zo trek? Op veel foto staat er geenspaning op me teugels toch?! ;)

Dan heb jij andere ogen dan ik ;)
Bovendien heb je je hand halverwege je bovenbeen ipv dragend boven het zadel. ;)