Dressuurmatig trainen zonder rijbaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Dressuurmatig trainen zonder rijbaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 18:49

Ik vroeg mij af wie hier ook zonder rijbak dressuur matig traint (en dan bedoel ik echt serieus rijden op M/Z niveau). Ik heb dus (nog) geen rijbak en alleen het bos (wel ontzettend groot en alle ruimte), maar ik kom hier mee ontzettend veel punten van problemen tegen.

Eén is al de concentratie, omdat je continue ergens anders rijd blijft mijn merrie enorm alert en wanneer ik haar er bij vraag wordt ze gruwelijk heet (té heet). Op een volte zetten gaat niet en ook zijgangen worden lastiger (kan wel, maar bijvoorbeeld niet vanuit een volte, etc).

Wie traint er ook alleen maar in het bos? Ik heb overigens ook geen weiland(en) om in te rijden, ik zit op klei en is dus erg glad. Plus dat ik in de bergen zit en de weides dus erg heuvelig zijn, etc. Rijd dus ook absoluut niet fijn. Ook zijn er geen rijbanen in de buurt, dichtstbijzijnde is een km of 40/50 en dat ga ik dus niet elke dag even rijden.

Ik ben in ieder geval al tot de conclusie gekomen dat serieus rijden zonder rijbak (of weiland), onmogelijk is (of in ieder geval in combinatie met dit paard). Al ben ik wel op zoek naar bepaalde oefeningen wat jij in het bos doet of bepaalde dingen oplost.

Sietara

Re: Dressuurmatig trainen zonder rijbaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:50

ik rij dan nog lang geen m/z maar ga wel elke week naar les en daar naast oevenen we in het bos. stoppen zodra het goed gaat...

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:17

Als hier de aardappels van het land zijn rijd ik voor de afwisseling wel op dat land, z niveau. Heb je geen open stukje waar je je baan een beetje kunt uitzetten maar dan gewoon zonder omheining?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:58

echt serieus rijden is idd niet zo goed te doen.
je hebt toch wel een stukje van 20*40 nodig waar je even kunt op rijden, met rechte stukken met om de zoveel tijd eens een stukje waar je een volte kunt draaien kun je nooit genoeg op doorwerken.

ikzelf rij in de weide (ook natte kleigrond, dus in de winter niet te doen wegens slipgevaar), en ga zowiezo met elk paard (heb er twee), eens per week naar een manege met binnenpiste (al dan niet voor les)
in de winter rij ik dan meer buiten, en train gewoon eens per week.
(overgangen, stelling, buiging kun je buiten wel wat rijden, maar ik mis ook de mogelijkheid om ze eens door te pakken op iets)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:33

Naast in het weiland rijden af en toe rijd ik veel buiten en belangrijk is het om mijn paard goed te houden dressuurmatig. Berg opwaarts is fijn om sterk te maken door de berg op te galopperen en daar verschillende tempo wisselingen te rijden. Ook terug rijden naar draf en weer aan galopperen. Vaak doe ik buiten wending om de voorhand en ik rijd altijd door de nek (dus aan de teugel) maar buiten kun je wellicht stukjes verzamelen maar natuurlijk niet heel lang. Sommige stukjes leg ik het tempo bewust wat lager en zit ik door. Dan ga ik wijken. SB enz. Kan alleen maal hoor ook op de paden met flinke stenen.
Wij hebben hier paar zeer steile stukjes en om af te dalen moeten de paarden echt gaan zitten. Worden ze sterk van.
Wat ik ook buiten doe is als we stappen vanuit stap aan galopperen. Weg oversteken, stil zetten (vierkant) en achteruit en als de weg vrij is in verzamelde draf naar de overkant en even tempo wisseling rijden.
Ik wijk heel erg veel, b.v als ik naar links of rechts moet dan wijk ik in de zogenaamde kleine volte. Word ze erf los van en fijn.
Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-09-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:42

Ik zelf niet, een kennis van mij reed heel regelmatig dressuur op het strand (zeker Z niveau oefeningen)
Vooral dan op dat grote eb-gedeelte waar het zand niet mul was.

Vroegah ;) met de manege gingen we ook wel eens naar een heel groot veld en daar gewoon van alles doen.. Met mijn eigen paardje gaat dat niet zo soepel die wordt dan erg heet maar in principe zou het natuurlijk hetzelfde moeten zijn als in een bak :P Maarja, vertel dat de paarden maar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:22

Op zich moet het wel kunnen, hoorde Tim Lips (eventingruiter) gisteren op HE vertellen dat hij zijn dressuurtraining gewoon in het bos doet. Ik rij zelf dat niveau niet, maar de meeste oefeningen zijn zeker op een breed pad prima uit te voeren. Alles wat ik in de bak oefen pak ik in het bos of op de hei ook regelmatig mee, bijvoorbeeld een stukje wijken, pasje wegrijden, netjes halthouden etc.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:25

Ik zou sowieso een trainingsonderdeel maken van het rijden in het bos, meer concentratie ed. Is alleen maar goed dat je paard ook zijn concentratie bij jou kan houden op wisselend terrein. Misschien moet je dan het "serieus" rijden even loslaten en eerst hier mee aan de gang.
Stoppen als het goed gaat :) . Al is dat in het bos wat lastiger omdat je altijd weer naar huis moet rijden.

Is er niet een open veld oid in het bos/omgeving waar je mag rijden? Rijvereniging in de buurt?

Ik doe ook wel eens de dressuuroefeningen op het strand en inderdaad wat al eerder aangegeven word, langs de vloedlijn bij laag water. Dan heb je de meest fijne en verende bodem die je maar wensen kunt! Maargoed strand is veel opener als bos.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:32

Je zal heel creatief moeten rijden vrees ik. Zoek een stuk waar je ongeveer de maat hebt van een bak die redelijk vlak is en ga daar je oefeningen doen die je nodig hebt in de M/Z.
Dus voornamelijk de zijgangen en het los maken ( stelling vragen.links/rechts lengtebuiging enz) op de volte moet je daar doen.
Maar als je zo ver bent dat je m/z kan rijden moet je toch ook je proef af en toe door nemen en dat zal buiten een heel ander verhaal gaan worden.
met andere woorden, je kan een paard buiten los maken, maar niet echt door trainen voor een proef.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 16:46

Nou t grootste probleem blijft er op dit moment gewoon, ik kan haar er niet bij rijden. Dat heeft eigenlijk niks te maken met wisselend terrein, want daar reageerde ze nooit op. Probleem is, paard heeft 2 jaar stil gestaan, is een écht "dressuur paard" en dus gruwelijk heet en een zeikerd zo nu en dan.

Brede paden heb ik niet (als ik al op een pad kan rijden, groot gedeelte is gewoon "off road" rijden.

Dit soort paadjes dus voornamelijk:
Afbeelding

Verder hebben we 1 groter pad (ter breedte van 1 auto), maar daar ligt veel losse kiezel op en gaat dus niet fijn. Dan heb ik nog 1 keuze asfalt, maar ook dat lijkt me nog niet erg fijn voor de hoeven om er continue op te moeten rijden. Ik heb dus echt géén mogelijk om ergens op een stuk te kunnen rijden waar het "vlak" is of waar ze op de volte kan.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik in Nederland dit probleem nooit zo mee gemaakt heb en ik vermoed ook dat wanneer ze wat meer er door gereden is. Ze beter wordt met haar concentratie en ze bij lange na niet meer zo heet wordt. Denk dat daar t probleem vooral zit.

Rijvereniging is waar de (binnen)rijbak is en dat is mij gewoon veel te ver om dat dagelijks te moeten rijden. Misschien over een paar weken als er weer sneeuw is dat ik wel in het weiland kan rijden, dat zou een stuk fijner zijn. :)

Grootste probleem is dus dat ze gewoon veel en veel te heet wordt op de rechte paden, wanneer ik haar op een volte kan zetten is dat probleem binnen 1 ronde opgelost. Makkelijk zeggen dat dat eerst beter moet worden in het bos, maar ik heb gewoon geen zin om rodeo te moeten gaan rijden in een stuk bos waar ik alleen elanden tegen kom en verder helemaal niks. :+

Heb gemerkt dat wanneer ik veel stelling vraag het wel beter gaat, schouder binnenwaarts gaat ook beter, maar dan krijg ik nog steeds net niet die gruwelijk heetheid er uit. Verder kan ik haar prima onder controle houden en wanneer ze lekker met een lange hals door het bos crosst, is er dan ook totaaaaal niks aan de hand.

Volgend jaar komt er ook een rijbaan, maar ik wil haar niet nog langer stil zetten en ze moet ook gewoon weer aan het werk. Wedstrijden komen pas weer wanneer als er een rijbaan is, dus om proeven hoef ik mij nog geen zorgen te maken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:59

Quir schreef:
Nou t grootste probleem blijft er op dit moment gewoon, ik kan haar er niet bij rijden. Dat heeft eigenlijk niks te maken met wisselend terrein, want daar reageerde ze nooit op. Probleem is, paard heeft 2 jaar stil gestaan, is een écht "dressuur paard" en dus gruwelijk heet en een zeikerd zo nu en dan.

Zou je dit kunnen specificeren?
Wat bedoel je met écht dressuur paard, wat bedoel je met 'heet'? Je bedoelt niet dat ze onder de indruk is van terreinverschillen. Wat dan? Druk? Nerveus? schrikkerig? Snel? Wat doet ze? Bokken? Opzij springen? Vooruit rennen? Ook wat voor jou een 'zeikerd' is weet ik niet.

Als ik op mijn gevoel moet afgaan zou ik denken dat je bedoelt dat het paard alleen maar vooruit wil rennen (als je zegt dat je haar er niet 'bij kunt rijden'). Dan zit het het probleem eerder in stijfheid in de nek en rug of met teveel op de voorhand zijn (of beide) voor allebei is de oplossing niet het draaien van rondjes in de bak (ik helemaal niet goed voor paarden die lang hebben stilgestaan) maar het versterken van de achterhand (veel achterwaarts, over balken/bomen draven en versoepelen van de nek/schouders door buigen daarvan- desnoods stilstaand-). Maar ik weet niet zeker of dat het probleem wel is?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:02

Is er ook iets veranderd in haar voeding de afgelopen 2 jaar dat ze stil gestaan heeft?
En is het dan niet "gewoon" een kwestie van weer opbouwen als voor die 2 jaar geen problemen waren?

Ik roep maar wat dingen hoor..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:48

sallandval schreef:
Quir schreef:

Zou je dit kunnen specificeren?
Wat bedoel je met écht dressuur paard, wat bedoel je met 'heet'? Je bedoelt niet dat ze onder de indruk is van terreinverschillen. Wat dan? Druk? Nerveus? schrikkerig? Snel? Wat doet ze? Bokken? Opzij springen? Vooruit rennen? Ook wat voor jou een 'zeikerd' is weet ik niet.

Als ik op mijn gevoel moet afgaan zou ik denken dat je bedoelt dat het paard alleen maar vooruit wil rennen (als je zegt dat je haar er niet 'bij kunt rijden'). Dan zit het het probleem eerder in stijfheid in de nek en rug of met teveel op de voorhand zijn (of beide) voor allebei is de oplossing niet het draaien van rondjes in de bak (ik helemaal niet goed voor paarden die lang hebben stilgestaan) maar het versterken van de achterhand (veel achterwaarts, over balken/bomen draven en versoepelen van de nek/schouders door buigen daarvan- desnoods stilstaand-). Maar ik weet niet zeker of dat het probleem wel is?

Druk en nerveus is ze sowieso en altijd geweest, bang/kijkerig is ze niet tenzij ze "bij me moet lopen" of wel netjes dressuur matig moet lopen. Dan vind ze alles eng, wil alles zien, etc. Wanneer ze met een lange hals de bossen door gaat vind ze helemaal niks eng, maar kijkt overal naar. Ze wil dus alles zien. Alleen in het bos, in de rijbaan juist weer helemaal geen problemen mee. Ze was in Nederland ook altijd wel wat frisser in het bos wanneer ze dressuurmatig moest werken. Alleen heel goed controleerbaar en ze bleef gewoon werken.

Wanneer ze niet haar zin krijgt, ofwel dus lekker rond kijken, wordt ze vervelend als in de zin van stoppen en achterwaarts, niet meer voorwaarts te krijgen of ze komt omhoog. In galop gaat ze "rodeo bokken", kop tussen de knieen en bokken.

Weg rennen doet ze niet, totaal niet zelfs. Stijf is ze ook echt niet (heb namelijk ook rustig opgebouwd en eerst alleen maar lekker ontspanning opzoeken in het bos), daarna aan de longe dressuur matig aan het werk gezet en dan loopt ze super. Daarom onder het zadel op gaan pakken en dan gaat het "mis".
In het bos rijden doe ik sowieso, in Nederland deed ik dat namelijk ook altijd (sowieso altijd uitstappen en minstens 1 a 2 keer de bossen in rijden), toen kon ik haar ook in het bos fijn dressuur matig rijden.

ijssnuiver schreef:
Is er ook iets veranderd in haar voeding de afgelopen 2 jaar dat ze stil gestaan heeft?
En is het dan niet "gewoon" een kwestie van weer opbouwen als voor die 2 jaar geen problemen waren?

Ik roep maar wat dingen hoor..

Jazeker, alles is veranderd. Ze is verhuisd van Nederland naar Zweden, heeft daar ook een enorme klap op gehad de eerste winter, vanaf dat moment heeft ze het nog nooit eerder zo goed gedaan. Ze heeft ander voer, andere omgeving, alles is anders.

Opbouwen is ook zeker een punt, maar daar zijn we al enige weken mee bezig en nu ik haar echt weer op pak in het werk gaat het mis.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:13

Ik train ook in het bos, liever zelfs! Als ik op wedstrijd ga rij ik wel 1/2x per week in de bak. Zowel mijn 3jarige als 9jarige (erg afgeleide en z1 niveau merrie).
Juist die afleiding is erg fijn, lange rechte paden kun je alles op trainen, muv voltes doe ik niet maar appuyeren, sb travers eenvoudige wissels uitgestrekte draf etc etc allemaal trainbaar. Concentratie heeft mijne ook wel eens last van maar dat is kwestie van consequent zijn. Weten dat ze moeten werken... Tuurlijk schrikt hij ooit etc, maar ik vind dat een paard dat in het bos getraind is altijd veel beter tussen de oren!
De problemen die je omschrijft zijn "rijkunstige/gehoorzaamheids" problemen in mijn ogen. Heb nog nooit een paard gehad dat niet trainbaar is in het bos ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:51

Natuurlijk kan je een paard dressuurmatig trainen in het bos, ik noem het dan bosdressuur, maar eigenlijk zijn het wel dezelfde oefeningen als in de piste.
Stelling - schoudervoor - schouderbinnenwaarts - voorwaarts - achterwaarts ook op een helling - travers - wijken - nageeflijk lopen en dit zonder druk - rondjes rijden rond een boom of kleine of grote struik - achtjes rijden en daarbij dan 2 bomen gebruiken als richtpunt - tempo wisselingen - correct aanspringen in een vooraf geplande galop - galopwissels - ..........
Al deze dingen zijn perfect uitvoerbaar in een bos, en volgens mij is een paard beter getraind op deze manier dan wanneer hij enkel in een piste gereden wordt.

De problemen die je nu tegen komt zijn idd , een gebrek aan leiderschap en vertrouwen, nageeflijkheid, gehoorzaamheid, verzet, duidelijke vraagstelling met een grote consequentheid, ...... .......
Bosdressuur.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:54

Ikzelf rijdt in de zomer veel in een universiteit waar een ruiterpad op uitkomt. Moet ze wel eerst een stukje klimmen, laat ik haar in stap doen. Dan effe dalen, maar dat kan ze eventueel in draf. Stukje weg over, en dan ongeveer een kilometer zandpadje met heel fijne kiezels en genoeg rechte stukken. Voor en na het rijden krab ik wel pony's hoeven, en ze heeft nog maar 1x een steentje gehad dat zelfs niet echt vastzat.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:14

Concentratie van paard is gewoon veel oefenen. Ik train dan wel niet op M niveau, maar ik rijdt regelmatig dressuurmatig langs de weg, merk qua temperament nagenoeg geen verschil met mijn paard meer. En er zijn genoeg oefeningen die bijna of geheel hetzelfde uitvoerbaar zijn als in een bak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:23

Quir schreef:
Grootste probleem is dus dat ze gewoon veel en veel te heet wordt op de rechte paden, wanneer ik haar op een volte kan zetten is dat probleem binnen 1 ronde opgelost. Makkelijk zeggen dat dat eerst beter moet worden in het bos, maar ik heb gewoon geen zin om rodeo te moeten gaan rijden in een stuk bos waar ik alleen elanden tegen kom en verder helemaal niks. :+

Je moet creatiever gaan denken met oplossen van problemen en vooral ook een hoop problemen voorkomen.
Een recht pad op zich hoeft geen reden te zijn om heet te worden. Is het niet zo dat je dan zelf ergens spanning hebt of juist soort van vergeet te rijden omdat het toch maar rechtuit is? Ben je erg met handenwerk bezig en niet met voorwaarts omdat ze toch al gaat bv?
Wordt ze heter als je elke paar passen overgangen rijdt, of makkelijker?
Wordt ze heter als je teveel doorvraagt op een bepaald iets? Dan gewoon veel kortere sessies daarvan vragen.
Veel problemen ontstaan doordat een ruiter teveel te lang vraagt voor het paard op dat moment.Dat kan per dag verschillen. Of juist voor te weinig afwiseling zorgt. Voel je paard aan, ga niet tot dat breekpunt waar je verzet krijgt, maar zorg dat je kunt belonen omdat het goed gaat.
Als je toch verzet krijgt, doorbreek dat dan om even te stoppen, en iets te doen wat wel makkelijk gaat en het dan heel even weer op te pakken en als het dan lukt, meteen daarmee stoppen en weer wat doen dat normaal wel altijd lukt.

Op een pad, hoe ongelijk ook, kun je ook nog zijgangen rijden, overgangen rijden, galopwissels doen, een wending om de achterhand vragen of zelfs een pirouette rijden. Ik rijd op kneiterharde ongelijke rotspaden helling op en af nog dressuur op een hengst die schrikt van zijn eigen schaduw (serieus, niet spreekwoordelijk).

Wees bewust van de hulpen die je geeft waarom je de hulpen geeft die je geeft en wel resultaat je daar van kunt verwachten.
Een hoog opgeleid paard "heeft wel alles gehad" van het niveau waarin je rijdt, maar dat wil niet zeggen dat je het niet meer hoeft te rijden met correcte hulpen.

Als je bezig bent met het "heet zijn bevechten", ben je niet aan het rijden. Als je van de start af meteen aan het rijden bent, hoef je niet het heet zijn te bevechten, dan gebruik je die extra energie gewoon. Die leid je in banen.

Het valt niet mee om in een paar zinnen te zeggen hoe of wat, maar uiteindelijk komt het neer op aan de hulpen stellen, want als een paard aan de hulpen is, telt de omgeving niet....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:17

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. :)
Het probleem is gewoon dat ik niet meer kan dan met een lange teugel rijden, op het moment ik haar ga op pakken wordt ze heet en dat is binnen 2 seconde. Ik heb dus geen tijd om te belonen dat ze het goed doet of om te stoppen. Ik heb dit paard zelf opgeleid van groen tot vrijwel alle oefeningen er op en er aan. Ik wil dat graag weer gaan op pakken (en echt, ze hoeft niet binnen de maand weer Z niveau rond te lopen, maar ik wil er weer naar toe gaan werken). Nu ben ik vooral blij als ik haar kan gaan rijden en niet meer met een lange teugel rond "crossen". Overigens ook met een lange teugel krijg ik haar in alle zijgangen, etc. Het punt is dat ze wilt rond kijken en wanneer ze dat niet mag/kan, wordt ze heet en dat is niet pas na een aantal minuten dat is direct. Dus hoe ga ik daar door heen komen

Ik kan de slof er wel aan gaan hangen dan is het probleem weg gestopt, maar de oorzaak is er nog steeds. Ik ga er dus gewoon geen slof of wat anders aan hangen, ze moet weer gewoon aan het werk gaan. Al loopt ze de komende weken als een B paard, kan mij niets schelen als ze maar weer terug in de ontspanning gaat lopen. Dat is mijn doel op dit moment.

En pirouettes kan ik hier met geen enkele mogelijkheid draaien, ook niet wanneer haar achterbeen netjes op de plek blijft door treden. Daar is het echt veel te smal voor. Ze kan net in een travers of appuyement lopen en das al heel krap.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:29

je kunt genoeg doen hoor op een pad, wat ik vaak doe als afwisselende dressuurtraining in het bos;
overgangen, schijnovergangen, verruimen, halthouden en achterwaarts
zijgangen van links naar rechts en weer terug, ook al zijn het maar 2 pasjes.
schouderbinnenwaarts en stelling/buiging naar beide kanten

Als het voor je eigen veiligheid is en de slof er alleen als noodrem aan hangt is dat toch geen probleem in het begin? Als je paard het trucje/trainen in het bos snapt kun je die weer weglaten