ik kan niet dorrzitten/op mijn kont zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

ik kan niet dorrzitten/op mijn kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:13

oke nu is het toch eens tijd om aan mijn eigen houding te gaan werken
mijn problemen,
in de galop lukt het me echt niet om netjes op mijn billen te zitten ,
ik kom altijd iets uit het zadel ,
ookal heb ik mijn beugels netjes op lengte
ook kan ik absoluut niet doorzitten,
een paar passen dat gaat wel maar daara ga ik stuiteren zo raar,

het galop probleem heb ik op sommige andere paarden ook (vooral als ik ze iet helemaal over de rug kan laten lopen) ,
doorzitten kan ik op andere paarden vaak wel goed,

wie heeft de gouden tip
zonder beugels rijden begin ik binnenkort mee

aikon

Re: ik kan niet dorrzitten/op mijn kont zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:28

Hoelahoepen voor het rijden om je heupen los te maken ? Even een fysio naar je heupen/bekken laten kijken. Dat je stuitert betekend dat je niet ontspannen zit, zit je ontspannen dan kan je je heupen los laten en met de beweging mee gaan. Galop is na stap toch een makkelijke gang om te blijven zitten in het zadel.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:31

Ik heb t ook, maar alleen als ik mn paardje niet genoeg verzamel....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:42

Het niet kunnen blijven zitten in draf kan verschillende oorzaken hebben. Soms ontspan je niet genoeg, soms ontspan je juist te veel. De beweging die je in je bekken maakt met je zitbeenknobbels tijdens de draf lijkt op achteruit fietsen. Stuiteren kon echter ook vaak door het niet efficient gebruiken van je andere gewrichten om de klappen op te vangen, bv omdat je je hakken optrekt of je knie teveel strekt.

Het is zo zonder foto of filmpje moeilijk te zeggen waar jou probleem precies zit. Ik vind het dan ook moeilijk om tips te geven. Op de foto's in je profiel zie ik een heel divers beeld, met name in je onderbeen en enkel. Op vrijwel alle foto's strek je je knie teveel. Dit draagt denk ik voor een groot deel bij aan je probleem. Je knie kan zo geen schokken opvangen, waardoor je uit je zadel stuitert. Ik weet echter niet of deze foto's recent zijn en om het echt zeker te weten moet ik je zien rijden.

De beste manier om dit probleem op te lossen is met goede instructie. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:47

Het gaat niet om de draf maar om de galop. Ik heb filmpjes en foto's gezien in andere topics waar ze gespannen zit en erg onrustig. Lijkt soms dat ze haar rug/heupen blokkeert.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:56

Ik meende uit de post op te maken dat het ook om doorzitten ging. Het probleem blijft waarschijnlijk hetzelfde; de grote gewrichten worden niet juist ingezet om de klappen op te vangen.

TwinkeyWinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:58

little_birdy schreef:
oke nu is het toch eens tijd om aan mijn eigen houding te gaan werken
mijn problemen,
in de galop lukt het me echt niet om netjes op mijn billen te zitten ,
ik kom altijd iets uit het zadel ,
ookal heb ik mijn beugels netjes op lengte
ook kan ik absoluut niet doorzitten,
een paar passen dat gaat wel maar daara ga ik stuiteren zo raar,

het galop probleem heb ik op sommige andere paarden ook (vooral als ik ze iet helemaal over de rug kan laten lopen) ,
doorzitten kan ik op andere paarden vaak wel goed,

wie heeft de gouden tip
zonder beugels rijden begin ik binnenkort mee

Dat heb ik ook altijd dat ik hobben als ik doorzit vind het echt iri

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 19:06

Alicia2u schreef:
Het niet kunnen blijven zitten in draf kan verschillende oorzaken hebben. Soms ontspan je niet genoeg, soms ontspan je juist te veel. De beweging die je in je bekken maakt met je zitbeenknobbels tijdens de draf lijkt op achteruit fietsen. Stuiteren kon echter ook vaak door het niet efficient gebruiken van je andere gewrichten om de klappen op te vangen, bv omdat je je hakken optrekt of je knie teveel strekt.

Het is zo zonder foto of filmpje moeilijk te zeggen waar jou probleem precies zit. Ik vind het dan ook moeilijk om tips te geven. Op de foto's in je profiel zie ik een heel divers beeld, met name in je onderbeen en enkel. Op vrijwel alle foto's strek je je knie teveel. Dit draagt denk ik voor een groot deel bij aan je probleem. Je knie kan zo geen schokken opvangen, waardoor je uit je zadel stuitert. Ik weet echter niet of deze foto's recent zijn en om het echt zeker te weten moet ik je zien rijden.

De beste manier om dit probleem op te lossen is met goede instructie. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

hmm dat zou best kunnen ja
de foto's bovin mij profiel (blind faith)
zijn het meest recent
ik dnek inderdaad dat het uit mijn rug/knie komt ik heb heel snel last van mijn knieeen misschien komt het daardoor?
op dit moment heb ik geen geld om bijv ook zitles erbij te gaan nemen ,

hebben jullie tips om mijn benen verder naar achteren te leggen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 19:07

zal even een filmpje opzoeken
he nu wel een anders zadel als toen dat helpt ook

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 19:11

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:58

Ik zou ten eerste mijn beugels eens 3 gaatjes langer maken, ook is het niet mogelijk op dit paard juist door te zitten omdat hij niet ontspannen kan lopen, dus ga eens wat meer in stap oefenen aan balans en niet alleen van het paard , ik denk dat jij met de manier waarop je lichtrijd het paard enorm stoort, hij heeft last van jou, dus neem eens een paar keer goed zit les, je zit ook te staties op het paard leg meer je gevoel in het rijden rij met je zit en niet te veel met je handen.
Je hebt een mooi paard, maar jij blokkeert zijn natuurlijke beweging, neem dus ook eens les in hoe beweegt een paard, kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl word heel veel uit gelegd hoe en waarom je een paard traint, miss ook een instructrice bij jou in de buurt die jou kan vertellen waar je op moet letten .

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 06:13

midgie dankjewel zal de site eens raadplegen
beugels zijn al 3 gaten langer sinds dat filmpje en dat is een verademing,
ontspanning is een heel belangrijk punt ja ,
hij word snel rennerig,
het springen laten we nu even voor wat het is,
wil eerst hem dressuurmatig weer goed hebben !

kan iemand mij ook vertellen hoe ik zijn balans kan verbeteren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:56

Kijk op de site die ik genoemd heb daar zie je hoe je de balans van het paard kan verbeteren, schouderbinnen en travers zijn de eerste bouwstenen om je paard te leren dragen , dus zijn balans verbeteren, ik leer het mijn jonge paarden eerst aan de hand, erg leuk om t edoen en heel nuttig en het geeft het paard veel meer vertrouwen naar de ruiter toe. je kan veel verfijnder werken ook onder het zadel ,

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:48

Wat misschien kinderachtig klinkt, maar wel heel leuk is en ook nog goed helpt: een briefje onder je kont doen. Je doel is om het blaadje niet te verliezen. Als je je daar mee bezig houdt blijf je vaak beter in het zadel zitten!

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:15

nadja15 schreef:
Wat misschien kinderachtig klinkt, maar wel heel leuk is en ook nog goed helpt: een briefje onder je kont doen. Je doel is om het blaadje niet te verliezen. Als je je daar mee bezig houdt blijf je vaak beter in het zadel zitten!

Inderdaad, ik heb het ook wel eens gedaan met een bierviltje. (een papiertje is misschien wat lastiger ivm wind enzo)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:30

Dit probleem heb ik ook, ik trek daarbij ook heel erg mijn rug hol waardoor ik rugpijn krijg. Ik moet echt bewust denken kont kont kont! Dan lukt het mij om erop te zitten. Ook als ik bijv. sta of op de brommer rijd ga ik mijn bekken kantelen zodat ik dat makkelijk kan oefenen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 09:44

bedankt voor de goede tip
zodra ik weer kan en wil rijden ga ik oefenenen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:22

Hallo, ik vind het knap van je dat je het aandurft filmpjes te plaatsen, en idd alleen door de ruiter te zien rijden kan je een beter inzicht krijgen in het probleem.
Wat "midgie" al aangaf is zeker correct, dit paard loopt helemaal niet nageeflijk, en is idd zoals jij zelf ook al zei vrij rennerig, je houdt het dus constant tegen, soms hang je een beetje aan je teugels, soms zelfs om je eigen evenwicht een beetje te herstellen (das helemaal verkeerd en "not done"), maar net door dat tegenhouden blokkeer je ook voor een groot deel je paard, dit paard kan op deze manier gewoon niet correct lopen, das echt onmogelijk, je moet dus echt leren anders te rijden.
Als je kijkt hoe jij zit van opzij gezien dan zie je dat je veel te veel naar voren hangt, echt veel te veel, en jouw voeten moeten idd ook naar achter, maar dit hangt heel waarschijnlijk een beetje samen, je houdt nu je voeten te veel naar voren omdat je anders ook effectief naar voren zult tuimelen.
De beweging moet je ook meer vanuit de onderrug opvangen, jij beweegt te veel met je bovenlichaam.
Bij het aanspringen in galop zie je dat je de druk van je zit helemaal opheft ook dat is verkeerd.
Dus zitles is echt een noodzaak om dit weer correct te krijgen.
Neem dit niet aanvallend op, uit de filmpjes zie je idd dat je best al heel goed kan rijden, maar de houding is in heel veel opzichten verkeerd door dat het jou net iets makkelijker leek zo, en heel waarschijnlijk ook door een deel verkeerde instructie.
ik wens je veel succes toe, maar zoek een goede lesger die met jou privé aan de slag kan, zoiets is onmogelijk in bv een groepslesje.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:28

Hou je eigen vast aan de boom vn het zadel!
Heb mij erg geholpen en nu kon ik niet eens 1 keer uit het zadel
Probeer je benen te traingen had ik ook en heb me zoooooo geholpen

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:31

dit is echt een heel goed stuk over doorzitten: http://www.classicaldressage.co.uk/html ... _trot.html je moet echt leren om jezelf niet vast te houden maar om mee te gaan met je paard, alles loslaten, dan laat je paard ook los als het goed is. en dat leer je 100 keer zo snel met les.

jezelf vasthouden aan het zadel zou ik juist niet doen, want vasthouden is nu juist precies wat je niet wil. je moet je lichaam leren mee omhoog opzij en naar beneden te gaan met je paard. meewerken is het sleutelwoord.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:51

of, indien mogelijk, volg eens een voltigeles!
mij heeft dat erg geholpen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 12:26

aeolusnr1 dankjewel voor de tips,
zodra ik weer kan en wil rijden ga ik er zeker mee aan de slag,
ik heb geen groepsles hoor,
ben allang van de manege af :P
heb eigenlijk altijd priveeles maar net toen we weeer een dressuurles wilde gaan doen ben ik van mijn paard gevallen daarvoor,
dus waneer ik weer ga rijden ga ik door met de lessen

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:44

ik zit het beste op mijn kont in de galop, toen mijn paard aan de longeerlijn zat en ik verder nergens op hoefde te letten dan op of ik wel ontspannen zat toen hobbelde ik niet.
en ja de beugels wat langer zal vast echt veel fijner zijn