Bit vastnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Bit vastnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 07:05

Hey bokkers,

Ik heb een (misschien) domme vraag. Maar het was gisteren de tweede keer op rij dat mijn paard zijn bit vastneemt tijdens het rijden en niet af en toe, maar constant. De eerste keer was het slechts bij één enkele oefening. Nu is mijn vraag, kan dit aan het hoofdstel liggen?
Sinds kort is een deel van de neusriem van het hoofdstel zoek (lang verhaal), het gedeelte dat rond de mond gaat (weet de correcte benaming niet) Zou het kunnen zijn dat het hierdoor komt dat ze haar bit kan vastnemen. ervoor deed ze dit niet en in het begin zonder dat riempje deed ze het ook niet, maar ik denk dat ze dit tijdens die oefening gedaan heeft en weet dat ze het kan. Is dit mogelijk???

Ik ga zoizo navragen op stal of ze dit riempje niet gevonden hebben, en anders moet ik een ander kopen, maar daarvoor wil ik natuurlijk eerst weten of het hieraan zou kunnen liggen.

lovertje98

Re: Bit vastnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:50

een kennis van mij had hetzelfde probleem.
ze heeft er toen een instructriese bijgehaald,
die zij dat het paard dan niet goed zijn evenwicht kan vinden,
ze zij ook dat je dan als een soort beginner moet gaan rijden,
dus de teugels heel los hebbe zegmaar

hopelijk heb ik je goed geholpen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:13

Hallo , een paard probeert constant uit, en wat hem een voordeel oplevert zal hij dan ook meer gaan doen. Heel dit probleem is eigenlijk een niet nageven op druk, hier in dit geval dus de druk die jij via het bit geeft.
De naam van dit riempje wat je nu kwijt bent, is (sperriem).
En idd in een engels hoofdstel met gecombineerde neusriem heb je dus zo'n sperriempje voor het bit en de eigenlijke neusriem achter het bit.
Persoonlijk zou ik jou het advies geven , je bent dit riempje nu kwijt, ok das een goede zaak , vergeet dit riempje en rij gewoon zonder dit riempje.
Het probleem het vastnemen van het bit kan je niet verhinderen door de mond dicht te sperren met zo'n riempje, dit moet je gewoon rijtechnisch oplossen door het gebruik van de juiste hulpen en correctie's, maar ook door het juiste gebruik van jouw handen en teugels, en indien nodig onafhankelijk kunnen gebruiken om signalen te kunnen geven, maar rustig en meegaand te rijden met gevoel.
Als je dit leest klinkt dit mssn een beetje simpel - melig en tjaaa zeker niet moeilijk, maar dat is het niet, de meeste mensen doen er vele jaren over om dit ook in de praktijk te kunnen uitvoeren.
Zelf kan je dit nooit, dat kan alleen door les te nemen, en dan geen manége lesjes maar wel privé-les.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:40

Ik wil je nog als tip meegeven om het paard veel figuren en overgangen te laten rijden.
En dan echt veel, minimaal 2 overgangen per baan.
Hierdoor concentreert het paard zich op jou en laat hij het bit los :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 07:23

ok. Het is wel zo dat ze dit voorheen nooit gedaan heeft. Het was de eerste keer, daarmee dat ik dacht dat het meer dat het aan het sperriempje kon liggen. Met jullie tips kan ik aan de slag. Ik heb priveles hoor, geen manegelessen, en als ik een manegeles zou nemen wordt deze gegeven door mijn priveinstructrice, zij weet waar we staan

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:24

Helemaal goed, veel succes!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 15:06

Ik heb maandag zonder zadel gereden en toen deed ze het niet!!! Kben een weekje weg geweest en ga haar vandaag longeren en maandag pas echt terug rijden

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:43

Het kan best liggen aan het sperriempje hoor! Natuurlijk is het sperriempje er niet om de mond van het paard dicht te snoeren, maar een paard zonder sperriempje opent zijn mond vaak heel ver en neemt het bit vast, hierdoor is het rijden vaak oncontroleerbaar. Met een sperriempje ontspant het paard meer, omdat hij het bit niet echt meer kan vastpakken! Ook zou ik misschien eens een tandarts laten komen, om het gebit na te laten kijken! ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:44

debravanesch schreef:
Ik heb maandag zonder zadel gereden en toen deed ze het niet!!! Kben een weekje weg geweest en ga haar vandaag longeren en maandag pas echt terug rijden

Zie je dat je het antwoord al gegeven hebt?
Zodra je zonder zadel rijdt is het probleem opgelost,
laat je zadel & rug van het paard nakijken voordat je nog meer schade aanricht..