Paard loopt op de voorkant, graag tips.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

punk143

Paard loopt op de voorkant, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:31

Hoi allemaal,
mijn haflinger loopt erg op haar voorhand . Stap en draf is er niets aan de hand , galop pakt ze het bit vast en kan ik haar niet verzameld krijgen , ze gaat er ongelovelijk in hangen en laat zich gewoon naar voren vallen. Door de volte steeds kleiner te maken probeer ik haar haar lichaam te laten gebruiken maar ze is erg sterk en trekt zich gewoon naar buiten . Ze is al eens naar de therapeut geweest en ik longeer haar meestal eens per week met de pessoa . Ik rij haar op een D trens met koperen rolletjes, verder loopt ze hier erg lekker op. Had het bitje gekocht omdat ik dacht dat ze hem dan niet kon vastpakken , alleen dat kan ze dat dus wel.

Iemand nog dingen die ik misschien kan proberen? Hoor het graag .

Batlow

Re: Paard loopt op de voorkant, graag tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:35

Veel figuren rijden om je paard goed soepel te krijgen, beide kanten

btw: Ongelooflijk :D

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:55

veel overgangen rijden, zodra ze gaan hangen been erbij en naar voren rijden. Niet terug gaan trekken dat win je toch nooit. En het beste is natuurlijk BITLOOS gaan rijden ,dan pakt ze het bit in ieder geval niet meer vast ;-)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:58

ja bitloos is het allerbeste :')
TS zoek een goede lesgever dan kom je er wel
en als ze gaat hangen gewoon een keer de teugels losgooien dat wil ook wel helpen ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:07

Het is allemaal rijtechnisch op te lossen, neem goede rijles en je probleem zal wss wel opgelost worden.

Het bit vast pakken kan dan idd niet met bitloos, maar dan doen ze wel iets anders om aan te geven dat ze iets niet kunnen/fijn vinden oid.
Ik rij zelf met touwhalster, kingekruisd hoofdstel, crossrope brittle, halster, Monty Roberts halster, sidepull etc dus weet imo wel waar ik over praat :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 06:46

Misschien kun je haar laten galoperen met lange teugels.
Ik denk dat je pony nu in een neerwaartse spiraal komt.
Steeds weer die teugels... Ga daar eens mee aan het werk en laat je zadel controleren.
Bit vastpakken betekent bij sommige paarden stress of pijn.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:23

Bitloos lijkt me idd goed, het kan ook zijn dat het bit pijn doet? Misschien helpt een dubbelgebroken bitje? Bij een paard die ik ken lag het namelijk vooral aan het bit...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:09

Verzameling in galop is nooit mogelijk als je paard in stap en draf op de voorhand loopt,
Ik denk niet dat je het probleem bij het paard moet zoeken maar bij jezelf, jij zal het paard moeten leren dragen eerst in stap of beter aan de hand, dan in draf daarna pas de galop, een paard wat niet draagt gaat in de galop vaak steeds harder om de simpelen rede dat hij zich staande wil houden, als jij dan gaat hangen aan de voorkant dan heeft hij geen andere optie om ook te gaan hangen, ik zou zeggen haal het bit eruit en leer zelf rijden op je zit en leer het paard jou te dragen, dat heeft tijd nodig en veel geduld, longeren aan pessoa zou ik niet doen , longeer vanuit de hand aan een kaptoom, longeren aan bit is nooit goed want dan heb je alleen de onderkaak in je handen en je moet juist de schedel plaatsen en dat kan alleen met je kaptoom en je eigen gevoel, neem dus les in technisch goed rijden van een instructrice die jou ook de theorie kan vertellen waarom een oefening zoals schouderbinnen en travers erg belangrijk is , ga zelf ook eens wat meer lezen daarover, kijk eens op paardenbegrijpen.nl miss opent dat wat meer voor je

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:09

mijn haf heeft hetzelfde.. ik lees ffe mee.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:12

Ik zou de galop blijven oefenen :)
aanspringen en terug in de draf als ze op de voorhand valt, weer op nieuw aanspringen als je de controle weer hebt, en je zult na een paar keer verschil merken hoor :)
ik denk, dat je nu te vroeg stopt.

Heb je ook les met je haflinger?
misschien zit jij niet helemaal stabiel genoeg, waardoor je pony uit balans is en zo op de voorhand gaat lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:38

Als een paard al niet op de voorhand loopt in stap en draf , dan zou ik zeker niet de galop doen maar eerst zorgen dat de basis goed is, want daar ligt het probleem denk ik

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:03

Mijn paardje loopt niet op de voorhand in stap of draf, met die gangen heeft ze totaal geen probleem en doet ze het ook prima. Ik moet zeggen dat ze wel echt goede en slechte dagen heeft, het is met name de rechtergalop die ze moeilijk vind en daar is ze ookal een keer aan behandeld. Verder had ik 1 keer in de week les , maar ivm haar veulen die er nog bij loopt kan ik nog geen uur weg gaan .