Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mar13

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 17:03

ik lees nu al een hele tijd mee en durf het nu ook even om een "probleem" te droppen.
Stap is geen probleem, draf ook niet (niet met twee handen, niet met een hand en op rechte stukken ook niet zonder handen) maar galop ....... ik durf die tweede hand niet van het zadelriempje te halen, ik blijf met mijn rechter hand vast houden. Met links vast en rechts los gaat ook maar wel minder - het lijkt alsof ik dan in de "bocht" ga liggen (galop is nog aan de longe). Ik sap dat het tussen de oren zit, ik weet ook dat het met controle te maken heeft en toch lukt het mij niet om mij erover heen te zetten, beide teugels te pakken en "normaal" te galoperen - alhoewel .... wat is normaal.
HELLUP!!!!!

beestenfreak

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:07

komt vanzelf goed hoor, op een gegeven moment is die galop zo normaal ;)
is gewoon even wennen, hoeveel lessen heb je nu gehad?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:08

mar13 schreef:
Stap is geen probleem, draf ook niet (niet met twee handen, niet met een hand en op rechte stukken ook niet zonder handen)

Dus die van jou rent door het hek als je hem niet met de teugel stuurt? Ghehehe _O-

Maar even serieus: ooooontspannnnn. Als je het eng vind blijf je toch lekker draven. Vind je het niet eng om met een hand vast te galopperen, of vind je dat eigenlijk ook al eng?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:09

Komt vanzelf goed! Hier dezelfde vraag als mijn voorganger.

Jij schrijft
Citaat:
het lijkt alsof ik dan in de "bocht" ga liggen

Bedoel je dan dat het voelt alsof JIJ gaat liggen (dus het paard loopt gewoon zijn rondje), of dat het paard 'scheef' gaat?

Oefening baart kunst, Rome is ook niet in één dag gebouwd. Dat is het leuke aan paardrijden :j

Even een toevoeging: Probeer je niet te focussen op de dingen die niet goed gaan, in jouw geval het galopperen, maar de dingen die wel goed gaan. Vandaaruit kun je het opbouwen :) Heel veel succes!
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 07-09-12 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:10

je moet lekker rustig aan doen en niet overhaast! probeer steeds minder vast te houden en uiteindelijk alleen je vingertopjes aan te raken aan het zadel!

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:11

Dit probleem heb ik ook gehad, en in het begin durfde ik helemaal NIKS , en nu doe ik alles na 4 a 5 maanden, dus het komt vanzelf wel meid :o

mar13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 18:45

mmmhhhhhh, hoeveel lessen heb ik gehad. Ik zal even bij't begin beginnen. September 2011 ben ik aan een revalidatietraject begonnen (oa ivm wekedelenreuma) en al heeeel snel bleek dat ik totaal geen (minder dan geen) gevoel voor mijn eigen lichaam had en ook nog een prachtige depressie icm uitputting met me mee sleepte. In oktober vroeg mijn ergotherapeute mij of ik iets met dieren heb .... 'tuurlijk, heb twee honden, twee katten en twee caviatjes. Dit was niet geheel wat zij bedoelde, zij stelde voor om in de, aan de revalidatiepraktijk aangesloten, manege rijlessen te krijgen (ontspanning, lijf weer voelen, controle durven los te laten .....). Tuurlijk leek mij dat wat, never nooit op een peerdje gezeten maar dat ging ik wel even doen (he, hoe moeilijk kan het zijn :oo ). De eerste paar keer was kennis maken met de materie paard, duizend doden ben ik gestorven bij het idee al dat ik ooit op zo een reus zou moeten zitten - ruin had'n stokmaat van 1,68 (viel dus nog mee - achteraf gezien) en die benen, levensgevaarlijk met die ijzers eronder. Ze hadden me in een kennel met vreemde honden kunnen stoppen, dat was minder erg geweest - die taal ken ik tenminste. Maar dit ...... wist ik veel waarom hij met zijn staart zwieperde, zijn oren mijn kant op draaide, en als ze zeggen "pas op als hij ze in de nek legt" wat was dan in de nek, ging 'ie dan gelijk in de aanval .... zo met stijgeren, zwaaien met flitsende ijzers, mij nog net de kans gevende voor een laatste schietgebedje???? Ik denk dat het duidelijk is dat ik een ietsiepietsiebeetje schrik had.
De eerste keer OP hem kreeg ik een soort verlamming van top tot teen, durfde nog net oppervlakkig te ademen en brak al in angstzweet uit als hij alleen aan bewegen dacht. Tot ergens in april liep mijn rijinstructeur braaf naast mij en het paardenschatje mee, hand altijd aan het touw (tot ergens in februari omklemde ik het zadelriempje alsof mijn leven ervan af hing - hey, je weet maar nooit). Maakt niet uit of het stap of draf was hij was naast mij en moet een geweldige conditie gekregen hebben in die tijd. Helaas heb ik dit paard snel moeten "afgeven", hij heeft vroeger op hoog nieveau gepresteerd (paralympics) en is nu op, tijdens de lessen strompelde hij vaker en men besloot dat hij het laatste stuk van zijn leven lekker rustig op de wei mag staan. Daarna mocht ik op een Tinker, een stuk kleiner maar ook een heel stuk koppiger en eigenwijzer (I LOVE TINKERS). Wat een verschil tussen deze twee paarden ..... De laatste heb ik weer op een warmbloed gehad (nieuwe uitdaging...) WOW, stukken makkelijker dan mijn zwartbruinwitte liefde, veel gevoeliger .... Ik was nu zo ver dat ik de smaak ernstig te pakken had, zoals ik al schreef voor stap en draf draaide ik mijn handen niet meer om en durfde zelfs zonder handen in draf, was trouwens een megagevoel de eerste keer *\%/* , en ook zonder longe reed. Omdat ik daar maar een keer per week les kreeg, heb ik mij maneges in de buurt aangekeken en ben bij de "groene vallei" in Kerkrade blijven hangen (dit was ergens in mei). Na een keer "voorrijden" mocht ik gelijk zonder longe *\o/* en ben daar nu een keer per week te vinden. Ik heb helaas geen eigen peerdje ;( ;( maar kan mij niet meer voorstellen om ooit niet meer op een paard te kunnen zitten.
Ik denk dat jullie idd gelijk hebben, het zal vanzelf komen .... zo heeeeel eventjes durf ik al los te laten en met een hand helemaal los (rodeostyle) is no problem. Alleen is het raar dat ik echt in de bocht ga "liggen" als ik mij met rechts vast houdt (aan de longe dus) moet denk ik ook nog wennen.

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen. Ik zal jullie, denk ik, nog vaker met vragen overvallen.

Mariette

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:15

Goed ontspannen zitten, meebewegen met het paard. Je zit niet OP je zadel, maar IN je zadel. Onthoud dat maar. Ga maar lekker aan de longe galopperen met je handen aan je zadel. Eerst zorgen dat je goed ontspannen en stevig in je zadel zit, en dan rustig loslaten. Houd je handen boven je zadel als dat je zekerder maakt. Vervolgens kun je stap voor stap de teugels oppakken.

Komt wel goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:25

Eigenlijk hoor je al zo onafhankelijk te zitten in de draf dat de galop niet eng zou moeten zijn, want die gang is makkelijker dan de draf n.l!
VRaag je instructeur eens om wat zit les, dus in stap en draf oefeningetjes doen.
Als je dat niet eng meer vind dan pas galop, en dan mag je best de eerste keer iets vasthouden ( zadel/riem om de hals)

mar13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:27

YESSSSSSS ...... I DID IT *\o/*
Zeker twee rondjes zonder zadelriem in galop, en ook nog met een big smile op mijn gezicht. Nu ben ik kapottttttt.
Hebben ook nog wat aan mijn houding gedaan, bleek dat ik mijn beugels te hoog had (de beroemde stoelzit). Dus beugels omlaag, had het gevoel dat ik ze ineens constant kwijt raakte en veel harder moest werken :o ook dat zal wel wennen zijn.

Promises

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:37

Goed gedaan!

Goed ontspannen zitten en zeker achter over (waar ik ook slecht in ben :+ ) maar je komt er wel!