Tinker Roan nieuwe start

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yaylavb

Tinker Roan nieuwe start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 18:19

Na lang twijfelen toch maar een topic aangemaakt.
Roan is al wel eens bereden geweest maar op een niet zo leuke manier en dat was (nog steeds)te merken.
Na een paar keer gereden te hebben met hem kwamen we er achter dat meneer overal bang voor was,op de grond maar onder het zadel nog meer,zelf een klopje of een aai van boven af zetten hem aan het rennen.
Toen zijn we er achter gekomen dat hij vast zat dus hebben we hem 6 weken op stil gezet.
In deze tijd zagen we hoe veel goed het hem deed (aangekomen,rustiger) dus dit hebben we even zo gelaten.
Veel grondwerk gedaan en dat heeft geholpen.
Toen kwam de tijd dat we het weer wouden oppakken met rijden van het beging.
Maar toen kwam het probleem,geen goede instructeur kunnen vinden.
We hebben er toch een heleboel gehad(bekend,onbekend,van bokt) maar die kwamen ook niet verder onder het zadel.
Zijn grootste probleem was angst voor het been.
Na lang getwijfeld te hebben toch zelf begonnen met hem ondanks de twijfel die ik aan mezelf had.
En nu na 2 weekjes al behoorlijk ver gekomen.
Hij heeft geen angst meer voor de ruiter of het been geven, schrikt niet meer zo erg als eerst en inplaast van rennen staat hij nu stil als hij wat ziet en het rustig opstappen gaat ookal beter.
Toch ben ik benieuwd hoe jullie hem vinden lopen en misschien krijg ik nog nuttige tips te horen.(brand maar los)
Ik zit voorover omdat ik een schrik dan beter opvang.

We zijn niet gestopt met zoeken naar een goede instructeur er komt maandag weer iemand.
En ja ik heb ervaring met jongen paarden en het beleren maar ben toch zeer onzeker over mijn kunnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:47

Leuk paard hoe oud is hij?
Ik heb niet veel verstand van tinkers maar ik verwachte echt lekker stevig ding en deze heel smalletjes.
Verder vindt ik je zadel te ver naar voren liggen, dus die zou ik zeker een stuk naar achteren leggen, verder misschien je beugels wat langer oogt vrij kort nu waardoor je veel spanning lijkt(?) te zien. En ik zou er liever ook wat meer tempo in zien komen. Hij mag echt wat actiever. Verder vindt ik de houding van je bovenlijf niet verkeerd af en toe wat naar voren maar verder netjes zou ook je handen meer naar houden doordat je ze nu wat dicht bij lichaam houdt zit er vrij veel beweging in.

Maar over het algemeen vindt ik best netjes uitzien denk dat het hele beeld positief veranderd als je het zadel verder naar achter legt en je beugels langer maakt.
Succes de maandag.

RyantJ

Re: Tinker Roan nieuwe start

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:59

Goed gedaan om 'm even een tijdje stil te zetten, als alles 'm tot het rennen bracht!
Ook ben ik het eens met Tigra_

Ten eerste, ga alsjeblieft niet doorzitten.. Blijf lichtrijden, je ziet dat als je lichtrijdt hij heel anders loopt dan wanneer je doorzit. Probeer 'm op je zit terug te rijden en niet door middel van doorzitten, maar een andere tempo inzetten in het 'lichtrijden'.
Je ziet ook dat er iets meer tempo in komt wanneer je lichtrijdt, echter is er nog steeds niet genoeg tempo. Lekker laten lopen!
Succes met 'm, je bent vast en zeker al een stuk beter op weg!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:11

Bedankt voor je reactie.
Op papier is hij 5 maar wij en de DA geven hem 3 en half.
Smal is hij idd wij denk ook dat er bijv een gypsy vanner inzit of iets anders want spieren heeft hij zeker.
Wat zadel en beugels betreft zal ik zeker proberen wat spanning betreft snap ik hem eigenlijk niet .
Bedank want met me houding heb ik jaren lopen rommelen ,me handen zijn ver naar voren zodat ik hem meer teugel geef en als hij er dan vandoor wil heb ik geen lange teugels om eerst terug te pakken dus dat is met opzet.
Ik zal binnenkort nog eens filmen met langere beugels en me zadel naar achter en dan zet ik het wel weer op bokt.
Hoop dat maandag slaagt.
Bedankt voor het vriendelijke commentaar hier kan ik wat mee.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:15

RyantJ schreef:
Goed gedaan om 'm even een tijdje stil te zetten, als alles 'm tot het rennen bracht!

Ten eerste, ga alsjeblieft niet doorzitten.. Blijf lichtrijden, je ziet dat als je lichtrijdt hij heel anders loopt dan wanneer je doorzit. Probeer 'm op je zit terug te rijden en niet door middel van doorzitten, maar een andere tempo inzetten in het 'lichtrijden'.
Je ziet ook dat er iets meer tempo in komt wanneer je lichtrijdt, echter is er nog steeds niet genoeg tempo. Lekker laten lopen!

Bedankt want daar zat mijn onzekerheid nog in lichtrijden of doorzitten en daar heb ik nu antwoord op gekregen.
Ik heb alleen het idee (graag zeggen als ik heb fout heb hoor ) dat hij met doorzitten zijn achterhand beter gebruikt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:45

Hij loopt echt hele korte pasjes. Misschien proberen hem iets losser te laten voorin, en iets minder verkrampen.
Doordat jij verkramt, verkrampt hij mee.

Probeer lekker te ontspannen, het komt vast goed!

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:51

Laat m lekker los en naar voren blijven rijden, dat is in mijn ogen toch vaak het belangrijkste bij zo'n dier zodat ie lekker op eigen benen gaat lopen en kan ontspannen .

't Doorzitten zou ik eerst ook mooi laten wezen , je kunt zelf ook wel zien denk ik dat je hem daar in de weg zit en het te gespannen houd.

Succes verder !!

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:02

probeer hem eerst lekker met ze neusje los lopen wat je zelf al aangeeft geen losse teugel omdat die er vandoor wil maar probeer hem ook niet tegen te houden en wat hierboven al stond is het misschien slimmer om in het begin licht te rijden.

ik rijd zelf een tinker en zodra je gewoon rustig opbouwd met rijden komen die spieren vanzelf

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:20

ellen_xx het doorzitten laat ik nu ook achterwegen ja.
maar wat spieren betreft heeft hij ze zeker(hij liep met grondwerk 5/6 dagen in de week en nu ook) maar doordat het waarschijnlijk geen 100% tinker is is hij niet zo breed en grof als de echte
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-09-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-jtopic vraag verwijderd.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:34

leuk dier, enige wat ik kan zeggen is dat mijn merrie ook heel paniekerig was voor het been en dat we dat met rust en geduld hebben opgebouwd dat ze er niet meer voor paniekeerde
ze is nu 1.5 jr onder het zadel, maar kan toch nog ooit schrikken van been en wegspurten, sommige zijn daar gevoelliger voor dan anderen
maar zoals je al zegt, met hulp en ook geduld komen jullie er wel, dat zie je

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:42

Wat een baby nog....laat hem nog wat uitzwaren en pak hem volgend voorjaar weer op ohz. Ik zou de winter over alleen wat grondwerk doen.
Als je wel doorgaat met rijden probeer je handen stiller te houden en longeer hem...het liefst met dubbele longe maar bouw het zeer langzaam op....laat hem zelf de ontspanning zoeken. Maar ik zou voor dit alles aan een fysio ernaar laten kijken want hij loopt wel erg kort van achteren

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:51

djuno schreef:
Wat een baby nog....laat hem nog wat uitzwaren en pak hem volgend voorjaar weer op ohz. Ik zou de winter over alleen wat grondwerk doen.
Als je wel doorgaat met rijden probeer je handen stiller te houden en longeer hem...het liefst met dubbele longe maar bouw het zeer langzaam op....laat hem zelf de ontspanning zoeken. Maar ik zou voor dit alles aan een fysio ernaar laten kijken want hij loopt wel erg kort van achteren

Hij loopt al aan de dubbele longe en dit doet hij goed en intensief.langzaam opbouwen is al gebeurt en hij heeft de conditie en spieren om te lopen en te rijden.
Ostiopaat komt regelmatig en hij is helemaal in orden (is zelfs een secend opinion geweest) en hij mankeert niks

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:00

Ik vind hem overigens ook erg puppy tonen, mijn tip is ook om meer los te laten van voren, lekker voorwaarts laten lopen en idd niet door blijven zitten maar gewoon lichtrijden :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:45

wat een leuke tink zeg!
lekker wat meer lucht geven van voren want ik vind dat hij erg verkrampt als je gaat doorzitten en zet ook
soms een pas niet zuiver neer dus lekker lichtrijden en wat meer lucht geven van voren :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:21

Leuk paardje :) Ik zou ook heel rustig aan doen met hem. Het zadel ligt heel erg ver naar voren (vind het eigenlijk knap dat je hem zo ver naar voren krijgt ;). Jouw benen zitten bijna bij het voorbeen. Dit zal voor hem absoluut niet prettig zijn, z'n schouder wordt door het zadel enorm gehinderd.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:11

yaylavb schreef:
RyantJ schreef:

Bedankt want daar zat mijn onzekerheid nog in lichtrijden of doorzitten en daar heb ik nu antwoord op gekregen.
Ik heb alleen het idee (graag zeggen als ik heb fout heb hoor ) dat hij met doorzitten zijn achterhand beter gebruikt.

Dat is dan mooi dat je daar antwoord op hebt gekregen!
Hij gebruikt niet beter zijn achterhand. Kijk maar goed op je filmpjes, als je lichtrijdt zie je z'n rug iets omhoog komen en zn passen iets groter worden, daar is het begin van dragen! Als je door gaat zitten, zie je zn rug iets 'holler' worden (even cru gezegd) en zn passen korter.
Goed dat je ernaar vraagt!
Wat betreft je teugels en zn neus is 't prima voor nu! Eerst lekker voorwaarts en dan komt vanzelf het voorwaarts-neerwaarts :)
Succes!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 09:50

Ten eerste, ga alsjeblieft niet doorzitten.. Blijf lichtrijden, je ziet dat als je lichtrijdt hij heel anders loopt dan wanneer je doorzit. Probeer 'm op je zit terug te rijden en niet door middel van doorzitten, maar een andere tempo inzetten in het
Dat is dan mooi dat je daar antwoord op hebt gekregen!
Hij gebruikt niet beter zijn achterhand. Kijk maar goed op je filmpjes, als je lichtrijdt zie je z'n rug iets omhoog komen en zn passen iets groter worden, daar is het begin van dragen! Als je door gaat zitten, zie je zn rug iets 'holler' worden (even cru gezegd) en zn passen korter.
Goed dat je ernaar vraagt!
Wat betreft je teugels en zn neus is 't prima voor nu! Eerst lekker voorwaarts en dan komt vanzelf het voorwaarts-neerwaarts :)
Succes![/quote]

Heel erg bedank en ik ga de tips zeker gebruiken vandaag als ik me goed voel

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:41

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties moeten verwijderen die niet voldoen aan de regels van HAW. Op HAW is het enkel toegestaan om reacties te geven op het rijtechnische deel. Vragen/antwoorden die te maken hebben met bijv. kenmerken van een ras kunnen elders op bokt gesteld worden.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:39

Iedereen bedankt voor de goede tips en de manier waarop :)
Helaas gaat morgen de les niet door maar het blijft beter gaan

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:40

Ik zou zelf lekker lichtrijden en wat meer verruimen, dan gaat die lekker voorwaarts lopen en dan kan de rug ontspannen. :) Verder kende ik hem al geloof ik, is dit de tinker die ook welleens in Nikki haar topic's stond? :) Leuk beestje.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:38

xhenkexspons schreef:
Ik zou zelf lekker lichtrijden en wat meer verruimen, dan gaat die lekker voorwaarts lopen en dan kan de rug ontspannen. :) Verder kende ik hem al geloof ik, is dit de tinker die ook welleens in Nikki haar topic's stond? :) Leuk beestje.

Het verruimen zijn we nu mee bezig en dit gaat goed we zijn al weer wat verder gekogmen .
Ja klopt hij heeft ook in nikkis topics gestaab.
Bedankt

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:50

Wat hier al vaak gezegd wordt: lekker gaan lichtrijden, je ziet dat hij zijn passen meer af gaat maken als jij licht rijdt en meer ontspant. Ik vind het geheel er redelijk gespannen uit zien, maar dat is ergens logisch gezien jullie voorgeschiedenis. Het is misschien een rare en vanzelfsprekende tip, maar blijf ademen :) door te letten op een ontspannen buikademhaling bij jezelf zal je vanzelf meer ontspannen en je paard zal erop reageren door ook meer te ontspannen.
De overgang naar stap is vrij abrupt, probeer dit meer op je zit uit te voeren en minder met de teugels 'terug trekken'. Eventueel kun je er een stemhulp bij gebruiken, gezien je ook vaak aan de longe werkt zal hij die vast wel kennen. Voor een overgang naar stap ga je zwaar zitten, dit kun je bereiken door langzaam en diep uit te ademen, eventueel een stemhulp te gebruiken en een halve ophouding. Bij de overgang natuurlijk belonen door zelf los te laten. Je kunt voor de stemphulp heel simpel HO gebruiken, door deze klank met je mond te gebruiken adem je vanzelf uit, probeer maar eens :P