hoi, ik had dus een topic gemaakt over mijn paard verhuizen of niet. de beslissing staad nu vast, maandag gaan we naar de nieuwe stalling om afspraken te maken over de datum van verhuis. Nu is het zo dat mijn 16 jarige kwpn ruin al jaren geen trailer meer heeft gezien. Toen wij hem 3 jaar geleden gingen ophalen heb ik hem gewoon gereden (was maar enkele km en hij was toen zo zwak dat hij zich tegen niets verzetten. Ik weet dat hij vroeger trailermak was, maar de laatste keer dat hij op een trailer is geweest is minstens 5 jaar geleden. Hoe pak ik het het beste aan om hem opnieuw op een trailer te zetten? oefenen door de dagen is niet mogelijk, want we lenen de trailer
Niet over nadenken, niet over wakker liggen, gewoon verstand op nul en inladen. Paard is het echt nog niet vergeten en zal pas in de stress schieten als hij jouw stress/onzekerheid etc. zal voelen. Oftewel, gewoon doen alsof hij gisteren er nog moeiteloos opgelopen is.
xJolijn
Geplaatst: 06-09-12 17:55
Gewoon er op lopen alsof er niets aan de hand is? Mijn paard gaat ook bijna nooit op de trailer, maar na 2 of 3 jaar er niet opgestaan te hebben liep ze er wel gewoon zo op hoor
ja, dat was mijn plan. maar als er teveel mensen rond gaan staan (wat waarschijnlijk het geval zal zijn) raakt hij altijd in paniek. dus als hij er niet meteen opwil en men familie begint zich te moeien, dan krijgen we pas problemen met opladen. maar natuurlijk, wie luisterd er naar een 15 jarige die al 3 jaar als enige met die paardje werkt?
Dus de vraag is feitelijk niet hoe om te gaan met het paard in combinatie met het laden, maar hoe om te gaan met al die bereidwillige anderen die ongevraagd hulp aanbieden?
Van te voren duidelijk en direct aangeven dat je het laden alleen wil doen, samen met de chauffeur en dat hier niet over kan worden gediscussieerd. Als je hulp nodig hebt, ga je het wel vragen.
ja, dat is het nu net, men paard laat enkel mij rond hem toe of mensen die hij goed kent. de chauffeur kent hij niet, maar mijn vader heeft die chauffeur net gevraagd om mij te helpen...
Iemand laten laden die hij goed kent of gewoon zelf, rustig blijven en gewoon de trailer op lopen,
Heel jammer dat je nooit het trailer laden bij je training gebruikt , heel veel mensen vergeten dit belangrijke onderdeel , want eens kom je er dus voor te staan , verhuizen, naar de kliniek of gewoon een dagje weg , ik neem zelf met al mijn aarden het trailer laden 1x iin de paar weken even door, als het wat moeilijker gaat wat vaker,
Neem in elk geval de tijd, trek er b.v een uur voor uit en ga geen dwang gebruiken zeker niet van achter want dat is het grootste probleem bij paarden die niet willen laden de gene die zich achter het paard druk maken.
Midgie: niet iedereen heeft de luxe om zelf een trailer te hebben, of een te kunnen gebruiken om te oefenen TS: gewoon op voorhand duidelijk zeggen dat er geen hulp gevraagd wordt, en dat iedereen zoveel meter afstand moet houden/iets anders moet gaan doen. en samen met de chauffeur inladen. jij aan het hoofd, chauffeur houd afstand, en die springt maar in als paard er niet zelf op wil, om een duwtje te geven en de stang dicht te doen. Dan moet het goedkomen
Gewoon duidelijk zijn tegen die mensen. Hoe moeilijk het ook is. Jij kent het paard het paard kent jou. En waarschijnlijk gaat hij geen problemen geven omdat hij de vorige keren (als goed is) geen negatieve ervaringen met de trailer heeft gehad. De kunst is aan jou om daar niet over na te denken en gewoon de trailer op te lopen en je paard volgt wel;).
Ik zou op voorhand duidelijke afspraken maken. Je legt uit dat je zelf eerst wil proberen om je paardje op de trailer te krijgen. Als hij jou goed kent en vertrouwt moet dit normaal geen probleem zijn. Hij gaat het echt niet verleerd zijn hoor! Als hij niet meteen op de trailer wil, dan kan je misschien eens proberen om er één voetje op te zetten. Dat helpt vaak ook al. Als er zoveel mensen op staan te kijken en rond de trailer gaan staan gaat hij zich misschien bedreigt voelen. Dan zal er te veel druk op hem gezet worden waardoor hij misschien in paniek kan raken. Dat is mijn ervaring hiermee.
Hopelijk krijg je de kans om het alleen te doen en dan zie ik absoluut geen probleem! Veel succes!