angstig paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michhens

angstig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 09:55

hallo allemaal,

ik ben in de lente begonnen met Brenne 5 jaar en Diplomaat 4 jaar (twee welsch cob pony's) in te rijden.
Alles ging goed, totdat Diplomaat 1x schrok van een geluid en hij begon te bokken en te steigeren, uiteindelijk heeft hij me eraf gegooid.
Sinds die keer durfde ik niet meer op hem te rijden, en heb ik alleen nog maar op Brenne gereden.

Gister ging ik voor de eerste keer weer de confrontatie aan.
Alles ging goed totdat twee katten begonnen te krijsen en hij er als een idioot vandoor ging en begon te bokken.
ik ben eraf gevallen en heb lekker zand gehapt.

ik heb geen idee wat nog met deze pony moet doen,
heeft iemand misschien tips of suggesties?

:)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:05

Ik denk dat je de tweede keer zelf onbewust teveel spanning had wellicht en je dat overbracht op je paard en hij daardoor schrok van de katten.
Wat je kan is het met begeleiding op pakken of door iemand anders laten doorrijden en later zelf terug oppakken. Als je nu zelf ook onzeker/angstig bent ga je het paard niet kunnen helpen.

LieveLoes

Re: angstig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:07

Is schriktraining misschien een idee?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:08

Als je angstig bent kun je idd beter voorlopig niet opstappen op een dier dat doorgereden moet worden. Nu weet hij dat hij bij iets engs kan gaan bokken en dat de ruiter er dan afvliegt. En onbewust zal je hem ook laten voelen dat je niet helemaal zeker van je zaak bent. Ik denk dat dit paard nu een zelfverzekerde ruiter nodig heeft die hem lekker aan het werk zet en hem voor is bij een situatie die mogelijk eng kan zijn.

michhens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 10:38

het is best raar want dit keer was ik heel ontspannen en paard ook en alles ging goed.
totdat doe katten begonnen te krijsen.
ik denk dat schriktraining wel een idee is. en misschien is het goed als het meisje dat mij helpt hem gaat berijden, dat heeft ze gister ook gedaan nadat eraf was gevallen.

Bedankt iedereen voor de tips :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:40

Maar hoe rijdt je het paard? Is het gewoon ontspannen rijden of zet je hem ook serieus aan het werk? Want blijkbaar krijgt hij nu wel de tijd om te schrikken?

Schriktraining kan zeker helpen om een paard zekerder te maken, maar ik vraag me af of het ook echt helpt bij onverwachte dingen. Maar stommer zal hij er iig niet van worden.

michhens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 10:48

in begin hebben we hem even laten ontspannen, maar toen hij schrok waren we bezig met oefeningen en vormen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:53

Proberen je te concentreren op je ademhaling. Als jij ontspant (door ademt), is je paardje ook ontspannen maar zodra jij je adem inhoud (onbewust) spant je paard zich aan waardoor hijsneller zal schrikken