Hoelang heb je het paard nu? Er zijn meer paarden die een angst ontwikkelen voor mannen. Vaak zijn ze in de buurt van mannen slecht behandelt geweest. Dat zet je niet op 1 2 3 recht. Deze reactie kan veroorzaakt zijn door een hoefsmid die het paard elke keer met geweld verplichte zijn voeten te geven. Maar dat is natuurlijk maar een voorbeeld. Er zijn zeer veel mogelijkheden.
Het beste is dat je vader dit oplost op een goede manier. Het heeft niet veel zin dat jij dat probeert op te lossen voor je vader. Het gaat wel veel tijd kosten. Forceer niets en laat het paard volledig vrij terwijl je vader in de buurt is. Een paard dat bang is in zijn vluchtinstinct beperken kan zeer gevaarlijk aflopen. Als het paard kan zal het vluchten. Je vader zal de eerste weken heel veel tijd in de wei moeten doorbrengen zonder naar het paard toe te gaan. Niets meer doen dan aanwezig zijn is nu het belangrijkste (daarbij is het goed om een leuk dik boek mee te nemen dat je iets te doen hebt. Dat hoeft ook niet uren na elkaar te zijn, maar probeert het elke dag een kwartiertje te doen en af en toe een uur ongeveer.
Als het paard niet meer wegvlucht is het tijd voor de volgende stap. Zet vader en paard samen in een roundpen (of andere afgebakende ruimte). Ook hier moet je vader niet veel doen. Hij moet gewoon in het midden staan (de veiligste plaats) en blijven staan en zich niet te groot maken. Ondertussen moet hij het paard in de gaten houden en bij elke keer dat het paard hem aankijkt moet hij een stap achterwaarts zetten. Desnoods gaat hij op die manier uit de roundpen. Het paard moet leren dat zolang hij kijkt of vertraagt of gaat stilstaan of naar hem toegaat, de druk zal verminderen. Anders blijft de druk van het aanwezig zijn bestaan. Op al die reacties van het paard moet je dus ook een stap achterwaarts zetten. Neem voor dit deel redelijk veel tijd. Het kan zijn dat je bijna een uur nodig hebt (hangt er van af hoe diep het probleem zit). Heel belangrijk is dat je blijft stilstaan zolang het paard niet vertraagt of kijken of naar je toegaat of stil gaat staan. Een paard dat bang is zoekt namelijk naar iets of iemand waarop hij kan vertrouwen. Een paard zoekt naar iemand die rustig is en weet wat hij moet doen, iemand die niet bang is. Als je vader dan stilstaat help je het paard sneller vertrouwen op te bouwen. Ook vermijd je met stilstaan dat je enige beweging uitvoert die je paard als agressief of aanvallen kan opvatten (wat heel snel kan gebeuren bij zo'n paarden). Na verloop van tijd merken ze dat je vader al die tijd zich niet aanvallend heeft opgesteld en begint het paard blikken te werpen. Als je die goed beantwoordt zal het paard vertragen, enz. Het paard zijn angst maakt plaats voor nieuwsgierigheid. Vanuit de nieuwsgierigheid komt langzaam het vertrouwen. Laat het paard zelf naar je toe komen. Als hij vlakbij staat of je aanraakt, vermijd het dan om het paard te aaien want het kan zijn dat hij dan verschiet (enkel de eerste keren vermijden). Van dit alles leert het paard dat het niet bang moet zijn en dat hij rust vind bij die rustige man in het midden. Dan komt het vertrouwen en ben je vertrokken.
Ik hoop dat dit je wat voort geholpen heeft. Als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen.
Anoniem
Geplaatst: 06-09-12 20:45
-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-25 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Mijn ruin was zonder aanwijsbare reden (nooit slechte ervaring gehad) niet in de buurt van mannen te krijgen. Dit is opgelost door hem maandenlang door een man voer uit een emmer aan te bieden. In het begin wilde hij niet eens komen kijken, maar nu is hij er volledig overheen.
Meestal ben ik er niet voor om dingen met voer op te lossen, maar in dit geval zie ik er geen graten in en lijkt het mij zelfs nuttig en een goede tip.