Nu samen met mijn eigen kanjer, Ulysses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Nu samen met mijn eigen kanjer, Ulysses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 12:27

Nadat ik al eerder foto's van mijn kanjer Ulysses los heb gemaakt en op Bokt heb gezet, hier dan nu een filmpje onder het zadel. Zet het geluid maar uit. Er worden figuren gevraagd, die ik doordat ik zo aan het genieten was van dat ie heerlijk liep, niet hoorde en dus ook niet heb gedaan. Filmpje was spontaan opgenomen omdat er toevallig nog iemand op stal aanwezig was en zij mij wou filmen.

Een aantal verbeterpunten voor mijzelf zijn:

Handen wat hoger dragen

Trotser op mijn paard zitten, rijd nu met naar voren afhangende schouders. Ik ben zelf hypermobiel in mijn schouders. Dit heeft als groot nadeel bij paardrijden dat als ik mijn schouders netjes wil houden ik mijn schouders licht op slot zet om op deze manier overbelasting van mijn andere spieren te voorkomen. Dit heeft als groot nadeel dat mijn handen minder onafhankelijk zijn. Hier ben ik druk mee bezig. Tips hiervoor van harte welkom. Hoe ik hier rijd, zorgt er ook voor dat mijn handen niet onafhankelijk zijn.

Wellicht de beugels iets langer, kan ik misschien ook beter zitten met mijn bovenlichaam. Al wil ik niet met mijn voeten onder de buik uitkomen.

Ik heb ook regelmatig priveles, zeker 1x in de week en ik rijd pas sinds 2007. Ben dus best trots op mezelf van wat ik nu doe, maar ik wil mezelf nog veel meer verbeteren tezamen met mijn paard natuurlijk.

Dit zijn mijn voornaamste punten. Aanvullingen en tips zijn van harte welkom, mits opbouwend. Hier komt dan het filmpje.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:42

Heerlijk dat je zo aan het genieten bent. Niks lekkerder als in het zonnetje rijden en dat je paardje lekker zijn best doet!
Maar je wilt wat tips. Het eerste wat opvalt aan het geheel is wel jouw houding, zoals je zelf ook al aangeeft. Ik zou niet zozeer denken in handen hoger dragen, maar meer in handen verder naar voren plaatsen. Door de lengte van je armen komen ze dan vanzelf wel op de juiste hoogte. En probeer je handen iets stiller te houden. Nu lijkt het alsof jij af en toe je eigen balans aan de teugels zoekt. Verder heb je de neiging wat in stoelzit te zitten. Beugels hoeven niet direct langer want dat maakt het beeld alleen maar onrustiger. Maar probeer wel je been langer te maken. Hakken meer uitdrukken, bekken meer kantelen. Met lichtrijden iets minder sta/zit denken, maar meer vanuit je buik je bekken naar voren kantelen bij staan.
Voor wat betreft je paard, hij loopt lekker voorwaarts en in een redelijk stille aanleuning. Probeer het voorwaartse iets meer op te vangen, zonder de druk op te voeren en de activiteit te verliezen. Hierdoor zal hij meer op het achterbeen komen. Maar de allerbelangrijkste tip is gewoon lekker blijven genieten van je mooie paard!

Bullebeest

Re: Nu samen met mijn eigen kanjer, Ulysses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 14:49

Bedankt voor je tips. Inderdaad mijn hakken meer uitdrukken. Als dit gaat in combinatie met mijn bovenlichaam is mijn zit al heel veel beter. Met mijn zit heb ik positieve dagen en minder positieve dagen. Vandaag was er een van, ondanks dat Ulysses echt super liep. Het probleem ligt echt bij mij en een bezoekje bij een fysio zal waarschijnlijk ook erg goed zijn. Ik ga zeker aan de gang met jouw tips. Dank je.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:21

Ten eerste, wat een mooie rijbak! Met die spiegels echt superhandig :)
ik vind dat het er goed uit ziet, misschien kan je je paard iets meer impuls geven, zodat het wat opwaartser galopeert?
Echt een superleuk dier :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:58

Lies power, we zijnop stal ook erg blij met de spiegels in de bak. Ik zal meer proberen te schakelen in tempo. Bij meer impuls wil hij dat nog weleens omzetten in sterk en lang worden. Het is millimeterwerk bij hem. dank je dat je hem zo leuk vind. Ben erg blij met hem.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:53

Ten eerste, wat een leuk dier! Hij heeft een mooie draf vind ik. (Heb dr alleen geen echte kenniskijk op haha maar is mijn mening :) ).
Maar wat mij heel erg opvalt is dat je je handen echt op je bovenbenen plaatst, voornamelijk in draf haha. Weet niet of je het zelf opvalt maar mij in ieder geval wel. Ook dat je met je gehele bovenlichaam een bepaalde zigzaggende beweging maakt die mij persoonlijk een beetje stoort. Ik zie het vaker haha en als ik er dan naar vraag hebben ze het zelf niet door. Is dus gewoon in de handige spiegels kijken en proberen te focussen :). En probeer je knieen een beetje vast te zetten. Dan bewegen kan je wat makkelijker zitten in draf (werkt bij mij heel goed namelijk).
Heel veel succes en ik blijf erbij dat ik het echt een leuk paardje vind!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:02

geweldig zo hoe je bezig bent!
wel iets minder naar achter zittten in de galop

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 16:40

Dank jullie voor de leuke reacties. Ik ga zeker aan de slag met de tips! Meer tips altijd welkom.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:30

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

IHEquipment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:10

Inderdaad, iets actiever/heter rijden, dan gaat het nog iets mer spetteren.
de aanleuning zit er ook erg netjes op.

Misschien als tip: bij tempowisselingen nog sneller en meer actie vragen, maar zorg dat hij je paard niet dieper gaat lopen dan dat hij nu doet

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 15:44

IHEquipment schreef:
Inderdaad, iets actiever/heter rijden, dan gaat het nog iets mer spetteren.
de aanleuning zit er ook erg netjes op.

Misschien als tip: bij tempowisselingen nog sneller en meer actie vragen, maar zorg dat hij je paard niet dieper gaat lopen dan dat hij nu doet

Je hebt gelijk. Alleen ben ik nu blij met dit beeld. Ulysses is een paard dat super graag loopt, hoef mijn been er weinig aan te leggen. Dus heel goed aan het been. Omdat hij een hele grote looplust heeft, wil hij bij actiever/heter rijden nog wel eens onder je uit gaan lopen en dan is de gang terug een heel stu moeilijker. We zijn dan ook druk doende om de gulden middenweg te vinden. Overgang van draf naar stap wil met hetere/actievere rijden niet al te best lukken. Hij wil dan te graag. Ook hier gaan we flink aan de slag.

Ik hoop binnenkort een nieuw filmpje te hebben. Deze zal ik dan ook plaatsen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:29

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:48

Ik vind je af en toe, vooral op de volte in draf, iets te ruw in je binnen hand. Verder vind ik het niet slecht uit zien. Je hebt het paard lekker aan het lopen en geniet er zo te zien van.

Veel succes verder!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 22:14

Roweentje89 schreef:
Ik vind je af en toe, vooral op de volte in draf, iets te ruw in je binnen hand. Verder vind ik het niet slecht uit zien. Je hebt het paard lekker aan het lopen en geniet er zo te zien van.

Veel succes verder!

Heb je helemaal gelijk in. Schrok er zelf ook van. Hard mee aan het werk om het niet meer te doen.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:08

Ik vind dat jij je handen erg veel beweegt. Als jij gaat staan gaan je handen mee omhoog. Ik heb dit afgeleerd door een touwtje voor aan mijn zadel te doen en die vast te houden. Op deze manier konden mijn handen niet bewegen, als dit goed gaat laat je het touwtje los maar zodra je weer merkt dat je handen teveel gaan bewegen pak je het touwtje weer.
Ik vind het er voor de rest goed uitzien. Ik vind je paard ook heel erg leuk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:29

Bedankt voor je tip. Eens kijken hoe ik een touwtje aan mijn zadel kan vast maken. Ik baal zo van mijn wiebelhanden.

Lunakeano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:56

hakken wat meer uitdrukken, en ga mee met de rest.

succes leuke combi