3 jarige koffievos / Samarant x Weltino

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof89

3 jarige koffievos / Samarant x Weltino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 22:27

Hey iedereenn!

3 jaar geleden is het ondertussen dat ik deze knapperd in de wei zag lopen; 6 maand was ie toen. We hebben hem toen onmiddellijk genomen, het was immers liefde op het eerste gezicht. Ondertussen hebben we hem in april dit jaar zadelmak gemaakt. Dit zijn enkele foto's dat we toen genomen hebben, toen ik er ongeveer voor de 3e keer opzat. Ik denk dat hij op de foto's ongeveer 3 weken onder het zadel is.

In mei van dit jaar hebben we meneer weer op het land gegooid, en deze maand hebben we hem weer binnengehaald om enkele keren per week het werk RUSTIG weer op te bouwen. Hij is nu (dus 4 maand na deze foto's) wel al wat meer uitgebouwd.
Het is de 2e keer dat ik met een jong paard begin.. Mijn niveau is met mijn ander paard (9 jaar) ongeveer ZZ licht, dit paard heb ik ook van jongsaf zelf opgeleid.

Dit beestje lijkt misschien niet zo groot maar weet even dat ik zelf 1.78 lang ben :D Hij is nu ongeveer 1.69 groot, ik schat dat ie rond de 1.71 zal eindigen.
Rij-technisch probeer ik hem zo goed mogelijk voorwaarts-neerwaarts te rijden. Hij zet zich zoals je kan zien nogal hoog van zichzelf, maar stilaan begint hij nu wel te zakken met z'n hoofdje.

Kritiek op mezelf; een beetje meer relaxed zitten. Maar zoals ik al zei; ik reed hem toen voor de 3e keer en dat was niet meteen erg gemakkelijk :o Soms zit ik ook wat ongelijk met m'n handen, een probleem waar ik al wel wat jaren mee kamp -O-

Het doel met dit paard is om de jonge paarden proeven te rijden volgend jaar. Deze starten pas in april 2013 dus we hebben dus nog wel even tijd 8-) but as i said; we proberen vooral alles kalm en rustig aan te pakken...

Oké, hier gaan we!

Opstappen voorlopig nog aan de longe :P
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drafje op de andere kant
Afbeelding

Afbeelding

Op de cirkel
Afbeelding

Poging tot wat galop, is uiteraard nog ver ver van bevestigd!
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd wat jullie van hem vinden...! Tips & kritische blikken zijn gewenst, uiteraard liefst onderbouwend :)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 07:04

Wat een knap paardje! Hij lijkt inderdaad nog behoorlijk puppie, maar komt vast goed met jullie. Spannend he, rijden op je jonkie, al heb je zelf al veel ervaring! Maar wel heel speciaal. Qua tips, ja wt je zelf ook zegt, rustig aan en probeer em wat uit te schuiven, steeds iets meer lang en laag, maar als hij meer balans krijgt gaat dat vast ook beter. Succes en heel veel plezier ermee!

Kelly_Taco

Re: 3 jarige koffievos / Samarant x Weltino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:06

Knap ding hoor!
Valt me op dat je je handen hoog draagt.
Juist bij zo'n pupje je handen wat meer laten zakken.
Veel succes en snel nieuwe foto's van nu!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:13

Mooi hoor. Dat hoef je geen drafje te noemen! Je kunt het gerust DRAF noemen, haha! Wat een ruime gang! Je handen houd je wat hoog voor op zo'n jonkie. Alhoewel je ze op de 6e foto wel lager hebt :) Verder valt er weinig te zeggen. Hij ziet er gaaf uit!

Ekanbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:18

Erg mooi paard! Vooral die witten benen <3
Lijkt een erg ruime draf te hebben op de foto's, klopt dat?
Verder denk ik dat die met een valse knik loopt? (foto 3 & 6 vooral), op foto 7 en 8 lijkt die net wat meer naar de ruiterhand toe te leunen.
Ik ben helemaal géén expert hoor!
Veel succes nog samen!

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 10:41

ja hij heeft enorm ruime gangen en met die witte benen valt dit nog meer op :)
Qua hoofdhouding (te hoog, valse knik,...) vind ik dat je niet teveel kan zeggen. Het was zijn 8e keer onder het zadel ofzo, die jonkies hebben nog geen evenwicht, weten amper wat ze doen, dus liet ik de hoofdhouding toen voor wat het was. Nu probeer ik hem via het been wat lager in te stellen, maar dat gebeurt niet op 1,2,3,.. :)
Best bedankt voor de leuke reacties. Oh ja en die handen, helemaal gelijk, ga ik echt op letten! :)

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:01

Knap paardje!
Vind dat je een nette houding hebt en 'm ook goed de baan doorstuurd (op de foto's te zien)
Ik zou zeggen ga zo door :D

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:05

He wat leuk, ik heb ook een Samarant :)
En al heeft die van mij een totaal andere kleur, ik zie wel vergelijkingen in de manier van lopen en bouw :j .
Het opkroppen, om de balans te kunnen vinden idd.
Goed dat je wel verbinding houdt en hem niet compleet losgooit van voren, dan weet hij helemaal niet meer wat hij moet :Y) Maargoed, gezien je rijervaring weet je dan ook waar je mee bezig bent ;) .

Ga dus zo door zou ik zeggen :)

Is deze trouwens ook zo braaf? Die van mij zet echt werkelijk geen pas verkeerd.... Al heeft hij absoluut wel de werkwillendheid :)

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 12:28

@sharonalover jaaa hij is ook ZO braaf maar idd die werkwillendheid zit er ook zeer goed in. Hij wil echt lopen en werken, maar heeft nog neverever een poot verkeerd gezet. Iedereen zegt het mij dat hij echt "ongelooflijk braaf is" hihi vind ik net érg goed.
Ja ik raad een Samarantje best wel aan :) :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:33

leuk paardje! nog wat schraal maar dat komt vanzelf!
probeer niet teveel gewicht in je handen te houden, maar ontspan je handen en zak ze iets! dat zal wel schelen denk ik :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:41

In je inleiding zeg je dat je bezig bent met voorwaarts neerwaarts rijden.
dat is op je foto's totaal niet te zien.

Durf je paard eens los te laten en op zijn eigen benen te laten lopen? dat zie ik je nergens doen.
Je paard loopt nu met zijn hals hoog, hoofd veel te hoog en met een valse knik.
zo kan het de rug zeker niet ontspannen en dat is waar je (hopelijk) naar toe werkt.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:07

driebergen schreef:
In je inleiding zeg je dat je bezig bent met voorwaarts neerwaarts rijden.
dat is op je foto's totaal niet te zien.

Durf je paard eens los te laten en op zijn eigen benen te laten lopen? dat zie ik je nergens doen.
Je paard loopt nu met zijn hals hoog, hoofd veel te hoog en met een valse knik.
zo kan het de rug zeker niet ontspannen en dat is waar je (hopelijk) naar toe werkt.

Voorwaarts is ie absoluut wel (op de foto's te zien). Een paard wat zo kort onder het zadel is kun je niet teveel loslaten. Je moet ook zeker niet met de rem erop rijden, maar wel ondersteunen. Zo'n jong dier kan erg onzeker worden en een onregelmatige halshouding krijgen als je ze in het begin te veel los laat.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:47

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:08

Wat een prachtig beessie!

jullie zien er erg leuk uit zeg zo samen!

Wel zie ik nog erg veel spanning, zo zou ik iets meer je handen openen zodat je ze ontspant, zodat hij ook die beloning voelt (ontspannen is belonen)

probeer zelf ook iets meer je bekken te kantelen zo dat je je rug wat boller maakt en zo meer in het zadel zit, geloof me dat is veel prettiger!!

probeer verder je handen niet als piano handjes te houden en naast elkaar te houden, soms neig je een beetje streng met je binnenhand ;)

veel succes zo samen!

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:47

Hele leuke combinatie!

Wel moeilijk hoor om op basis van foto's tips te geven...

Persoonlijk ben ik er meer voor om hem te rijden zoals je op de op 1 en op 2 na laatste foto doet. Dus net wat meer halslengte. Dan heb je ook meteen een mooie aanspanning in de bovenlijn. Als je te vroeg teveel gaat oprichten moet je oppassen dat hij niet te kort in de hals wordt en de rug onvoldoende gaat gebruiken.
Die oprichting komt later wel in orde, want daar heeft hij de bouw wel naar. S6.

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 19:45

thx voor de leuke reacties! wel wil ik er nogmaals op benadrukken dat ik weet dat hij neerwaarts moet lopen, hij is echter nog maar een maand onder het zadel dus heeft hij de balans en de knowhow nog belange niet om dit ook daadwerkelijk te doen :D
De tips van mn handen zijn welgekomen; dit is echt een onbewust 'probleempje', daar wordt aan gewerkt :o nogmaals thxx iedereen!!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:50

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:36

Ik zit ongeveer in hetzelfde stadium als jij met mijn paard.
Aanleuning is nu eenmaal moeilijk in dit stadium.
Balans (en daardoor een betere aanleuning) krijg ik door veel figuren te rijden, zo leren ze beter hun evenwicht houden. Zelf zou ik meer teugelruimte geven, vind dat je hem wel kort houdt. Een beetje steun is goed maar ze leren er niet van op eigen benen te lopen en dat is juist zo belangrijk.
Maar prachtig paárdje :j

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:16

ziet er super uit, erg tof paard ook :) hij mist alleen nog wat bespiering maar dat doet de leeftijd. heel veel succes verder :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:40

Wat een gaaf paard zeg, echt een mooi dier met ruime gangen!!! Vind jullie ook een goede combinatie om te zien. Inderdaad let op je handen want die zet je echt te hoog en je ziet inderdaad de spanning nog bij jou maar dat vind ik niet zo gek op een paard wat zo kort onder het zadel is ;)
Misschien is het voor de galop nog een idee om wat in verlichte zit te rijden aangezien de balans er nog niet is en jij er best gespannen op lijkt te zitten.
Heel veel succes en vooral veel plezier met dit mooie dier!

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:14

Wauw gave vos! Heeft goede gangen zo te zien! Zoals gezegt is idd je handen wat lager te zetten en lekker met de basis beginnen, zelf niet te veel gaan vragen. Maar volgens mij ben je goed bezig :D

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:10

Leuk paardje hoor! :D Alleen ik zie zelf een paard van 3 liever wat langer en lager lopen..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:32

Maar ja, om correct langer en lager te kunnen lopen moet ie wel verbinding van achter uit hebben, aangezien dit dier nog maar net een maand onder het zadel is kan je dat nog niet verwachten vind ik. Belangrijkste is dat ie eerst het gas en de rem leert kennen, rechtuit kan lopen zonder om te vallen en verder gewoon braaf is, en dan kan je gaan uitschuiven. De handjes mogen naar mijn smaak wat meer mee naar voren, maar als je er voor de 3e keer op zit snap ik ook dat je nog wat meer met t paard bezig bent dan met jezelf!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:01

Ik ben het toch zeker een stukje met driebergen eens.

Hij is wel voorwaarts te zien op de foto's, maar hij loopt achter de loodlijn(veel te diep) zeker voor een paard van 3.
Wellicht kan je hem wel wat uitschuiven of je handen toestaan in de richting van zijn mond waardoor je evenveel contact houdt maar hij wat meer ruimte heeft over zijn rug te ontspannen.
Het belangrijkste is dan inderdaad net als WowAmigo zegt eerst leren rechtuit lopen.
Op foto 6 mag je je handen wel iets hoger houden wellicht dat dit ook helpt.

En probeer op je gelijke aanleuning te letten.
Verder een leuke combinatie en ook wat een koppie heeft je paard zeg!!!
Kan me voorstellen dat het liefde op het eerste gezicht was

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:54

Erg leuk dier!! wbt je handen, juist wel hoog houden. Zo werk je namelijk in op de mondhoeken, dat is veel vriendelijker dan je hand laag te zetten; dan werk je in op de lagen en dat doet pijn, zeker bij zon jong paard. Bovendien, als je je handen hoog houdt, hou je je armen automatisch al ontspannen en los wat heel belangrijk is, ook kun je veel meer voelen en heb je een veel beter contact. Dus ik zou het zo houden! Heel veel plezier met hem, ziet er al lekker uit en je bent nog maar pas begonnen ;)