Galop hulp lukt gewoon niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Galop hulp lukt gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:01

De galop hulp lukt gewoon niet.

Het aangeven van de hulp lukt niet zo goed.
Het is 2 passen doorzitten, hele buiten been naar achter en dan de binnen been zeg maar, optrekken en natuurlijk je handen op de plek houden en niet te gaan trekken.

Het is makkelijk te zeggen, maar het doen is weer wat anders.

De algemene rijles voor in draf en stap gaat relatief goed maar de galop blijft een drama.
Als of die hulpen aangeven voor mij teveel is?

Wat zou een eventueel goede training zijn?, zodat ik haar de goeie galop hulp kan aangeven.

Ik kampt hier al een lange tijd mee en nu ik meer serieuzer aan het rijden bent, wil ik dit ook gewoon onder de knie krijgen.

Duhelo

Re: Galop hulp lukt gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:05

Wat lukt er precies niet? een afzonderlijke hulp, of de combinatie van allemaal?
en lukt de combinatie van de hulpen in stap wel en in draf niet, of beide niet?

Als er een hulp afzonderlijk niet lukt, dan zou ik aanraden om die hulp alleen eens te oefenen in stap en in draf.
als de combi van de hulpen niet lukt, dan de combi oefenen in stap, en daarna in draf.
Als het wel lukt in stap, maar niet in draf, dan is je zit in draf nog niet onafhankelijk genoeg => veel oefenen op het doorzitten dus, en oefenen om iedere hand en ieder been onafhankelijk te kunnen bewegen, en zo langzamerhand gaan combineren.

Als de hulpen op zich wel lukken, maar het paard niet aanspringt, is het moeilijk om van hieruit tips te gaan geven, daarvoor zou ik moeten zien wat je wel (of niet) doet, en wat er misgaat :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:05

Vaak als de galophulp niet lukt, ben je er gewoon nog niet klaar voor. Ga oefenen op doorzitten, pas als je dat onafhankelijk kan (dat wil zo veel zeggen als 'zonder je paard te storen, stil zittend'), kan je nette hulpen geven. Je paard begrijpt jou nu niet. Ga eerst oefenen op dat doorzitten, galop komt daarna pas. Het is helemaal geen ramp om nog niet te kunnen galopperen. Ook ik pak galop niet altijd mee in mijn trainingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:09

De hulp kun je ook geven op de eerste zitpas, dus dan zou het niet aan het doorzitten hoeven liggen.

Is ze wel voorwaarts genoeg en doet ze het bij een andere wel?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:15

Ze is voorwaarts, neerwaarts zat, ze gaat bij andere makkelijk in galop alleen bij mij niet door mijn foutieve hulp.

Ik ben bezig met het leren om haar voorwaarts/neerwaarts te rijden.

Ik heb ook van wanneer ik na 2 keer de galop hulp fout aangeeft dat ik de galop hulp gewoon even niet meer weet. "kan door het falen komen"

Maar bedankt voor de reactie's, ik zal ook tijdelijk meer focussen op het doorzitten.
Misschien verstoort dat mijn galop hulp.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:19

ik zou momenteel ook durven denken dat het aan het neerwaarts rijden ligt.
Pasop ,vwnw is altijd goed, MAAR, veel paarden durven dan wat op de voorhand gaan vallen.
Paard die op de voorhand loopt, kan die voorhand moeilijker omhoog brengen om aan te springen in galop.
ik zou het stukje voor de galop, haar hoofd ietwat hoger vragen door wat stukjes middendraf ertussen te steken, maak ze wat licht op het been, zelfs ietwat heet. (een maal been, geen reactie? tweede maal been met een flinke tik erbij, je MOET direct reactie op je been krijgen.)
op het moment dat ze netjes wegvliegt als je been aanlegt, en ze wat heter is, dan gewoon de galophulp geven. (naast dat je je buitenbeen achteruit legt, helpt het ook om je kruis wat aan te trekken, dan "trek" je ze zeg maar mee omhoog. doordat je buitenbeen achteruit ligt geef je ook direct de hulp voor de juiste galop met je bekken. ook goed achteruit blijven zitten, niet voorwaarts willen vallen, en licht toegeven in de mond.)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:23

Ik doe het niet zo ingewikkeld hoor. Ik spring op jonge paarden vanuit het lichtrijden op de hulp met mn binnenbeen aan. Tuurlijk vraag ik een tikkie stelling maar dat is het dan ook. Bij paarden die wat meer kennen doe ik het ook wel vanuit het doorzitten (omdat ik dat dan al doe). Werkelijk nooit gedoe met onrustige aanleuning of verkeerd aanspringen.
Wie toch ooit bedacht heeft om je binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de als hulp voor de galop te gebruiken?????

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:04

Vaak ontstaat dit probleem door moeilijkheden bij het doorzitten. Misschien klem je je bovenbenen aan waardoor je je paard tegenhoud terwijl je de galophulp geeft.
Trouwens, je hele been hoeft niet naar achteren hoor, een stukje vanuit je knie naar achteren buigen is genoeg :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:20

Alani schreef:
Wie toch ooit bedacht heeft om je binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de als hulp voor de galop te gebruiken?????

Dat is niet zo onlogisch bedacht, want je galoppeerd in principe zelf aan.

Ts: als je je bedenkt dat je dus zélf aan springt, dan geef je waarschijnlijk niet zo'n grote hulp (idd, die buitenbeen hoeft helemaal niet zover naar achter).

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:14

@Marocje; ik begrijp je opmerking niet. Hoezo je galoppeert zelf aan? Ik geef die opdracht toch echt aan mn paard middels een een klein (onzichtbaar) tikje met mn binnenbeen.

Daar komt bij dat wanneer je op de traditionele manier aan wilt springen je vaak later communicatiestorinkjes kunt hebben met travers en pirouttes. Ook de wissels is vele malen lastig om ze aan te leren. Wat ik jammer vind is dat het ons allemaal zo geleerd wordt/is, terwijl je later op een hoger niveau hier simpelweg last van hebt. Ik ben blij dat ik een instructrice heb die me hierin heeft omgeschoold.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:45

Ik zocht eigelijk het plaatje wat Ulrike Thiel gebruikt, dan was het wat duidelijker uitleggen. Maar ik zal het hele stukje tekst van haar even typen:

De hulpen zijn de codes waarmee je met het paard communiceert. Als iemand het over een code heeft, denk je misschien aan spannende en ingewikkelde spionagecodes, die geheime boodschappen bevatten. Maar de codes die wij bij het paardrijden gebruiken zijn juist zo simpel mogelijk en sluiten aan bij de natuurlijke aard van het paard. In de natuur zou een paard gaan stappen of draven omdat hij bijvoorbeeld dorst heeft en water wil zoeken, of omdat hij iets engs ziet en en daarvan weg wil lopen. Deze natuurlijke impulsen van het paard vervang je bij het rijden door een secundaire impuls, die de ruiter met zijn lichaam geeft. Deze hulpen moeten altijd zo logisch mogelijk zijn voor het paard. Zelfs als zo'n logische hulp voor de ruiter misschien ingewikkeld is.

Een goed voorbeeld hiervan is de galopshulp. Dat lijkt een ingewikkelde code en je kunt je afvragen wie dat ooit verzonnen heeft. Het had toch veel eenvoudiger gekund dan het hele verhaal van "buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en dan doordrkken met zit en binnebeen - en vooral niet vergeten, de buitenteugel goed begrensd houden en binnen nageven'. En dat alles moet dat ook nog tegelijk en op elkaar afgestemd zijn!
Het is lastig om een beginnende ruiter de galophulpen aan te leren. Het aangalopperen blijft voor veel ruiters dan ook een moeilijk punt. Toch is deze hulp voor het paard heel logisch. Met deze galophulp doe je als het ware alsof je zelf aangaloppeert.
Het paard vormt hierbij een verlenging van jouw lichaam tot lichaam en maakt de beweging voor je af. De galophulp is dus een direct signaal van lichaam tot lichaam en dat is voor het paard logisch te begrijpen. Natuurlijk zou je een paard ook kunnen leren om op een ander signaal aan te galoperen. Bijvoorbeeld door 'galop'te roepen of door zijn hoofd op te heeften , zoals de Arabieren en de Inianen doen. Maar de klassieke dressuurhulp voor aangaloperen is in feite veel directer en functioneler, want hij geeft direct van lichaam tot lichaam aan het paard door; "ik wil galoperen'- doe dat voor mij, want jouw benen raken de grond'. In feite galoppeer je zelf op het paard aan, en het paard maakt de beweging voor je af.

Dit staat dus in het boek 'Beter paardrijden kun je leren' Van Ulrike Thiel, en zelf heb ik daar al veel aan gehad. Het heeft een hoop verduidelijkt voor mij. En natuurlijk geef ik de galophulp nu niet meer zo groot, maar toch vind ik hem er nog sterk op lijken, als is ie voor ons vrijwel onzichtbaar. (Binnenzitbeenknobbel wat naar voren, klein tikje binnenbeen, buiten vaak wat begrenzen maar ook minimaal..)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:40

@Marcoje: Mooie uitleg, maar ook ik galoppeer simpelweg op een hulpje met m'n binnenbeen en een zithulp aan. Maakt oefeningen inzetten als travers ook veel gemakkelijker omdat er geen verwarring is. Een paard snapt aangalloperen op alleen het binnenbeen direct, ook al is hem dat niet zo geleerd.

Ik ken het boek van Ulrike niet, maar wat legt zij uit over de hulp van travers en de grote gelijkenis met de meest gebruikte galophulp?

@TS: vaak is over de buitenschouder vallen als gevolg van teveel stelling en/of een te strakke binnenhand het grootste probleem bij aangalloperen. Ik mis 'instructie' in jouw verhaal. Krijg je les?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:18

Dit probleem heb ik ook een tijdje gehad, bij mij was het spanning. Ik hield haar onbewust tegen met mijn handen!!! Blijven oefenen en eens je de juiste knopje gevonden hebt lukt dit wel. Ik heb ze nu ook gevonden en het gaat super

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:40

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:53

Marion71 schreef:
@Marcoje: Mooie uitleg, maar ook ik galoppeer simpelweg op een hulpje met m'n binnenbeen en een zithulp aan. Maakt oefeningen inzetten als travers ook veel gemakkelijker omdat er geen verwarring is. Een paard snapt aangalloperen op alleen het binnenbeen direct, ook al is hem dat niet zo geleerd.

Ik ken het boek van Ulrike niet, maar wat legt zij uit over de hulp van travers en de grote gelijkenis met de meest gebruikte galophulp?

@TS: vaak is over de buitenschouder vallen als gevolg van teveel stelling en/of een te strakke binnenhand het grootste probleem bij aangalloperen. Ik mis 'instructie' in jouw verhaal. Krijg je les?

Bij de travers is mijn binnenbeen een begrenzende factor, paard word uitgenodigd eromheen te buigen, ik geef zo niet mijn galophulpen. Helemaal duidelijk voor een paard wat inmiddels netjes aan subtiele hulpen staat, wat een vereiste is voor je aan travers begint..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 12:04

Ik heb op deze ochtend een aantal minuten doorgezeten in de draf.

Later toen kreeg ik haar wel in 1 keer de goeie galop in.

Ik geloof dat ik mijn zit in de zadel gewoon niet zwaar genoeg maakt en daardoor heen en weer stuitert.
"Lange rechte rug, maar wel dieper zitten".

De andere paar keer ging het niet, maar ik weet wel waar ik op moet focussen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:11

Ik denk ook dat je op moet letten je binnenbeen niet op te trekken, zoals je in je openingspost zegt. Dan verplaats je je gewicht naar buiten en haal je je paard uit balans. Been proberen mooi lang te houden en simpel aandrukken moet genoeg zijn, als je netjes de bocht in kijkt met je lichaam (neem aan dat jullie aan moeten galopperen in een hoek) en je verlegt je buitenbeen (dus niet je hak, maar je kuit) een handbreedte en inderdaad je ellebogen ontspannen (daardoor blijf je elastisch in je contact met de mond) moet dat voor nu zeker voldoende zijn. Maar ik denk dat een goede zitles sowieso leuk en nuttig voor je zal zijn!

Paradeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:14

Vergeet bij het doorzitten niet om diep te ademen via je buik, een gespannen ruiter kan niet doorzitten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:22

Bonita_Bon schreef:
Marion71 schreef:

Bij de travers is mijn binnenbeen een begrenzende factor, paard word uitgenodigd eromheen te buigen, ik geef zo niet mijn galophulpen. Helemaal duidelijk voor een paard wat inmiddels netjes aan subtiele hulpen staat, wat een vereiste is voor je aan travers begint..

Ik zeg ook niet dat de galop- en travershulp dezelfde is, maar dat deze een grote gelijkenis hebben.
Voordat je paard de travers beheerst, verwart hij dat de hulp daarvoor met de galophulp. Ook hete of sensibele paarden vergissen zich sneller bij het inzetten van de hulp. Daarom vind ik aanspringen op mijn binnenbeen handig. Ik beweer niet dat het zo moet, alleen dat het ook zo kan en veel paarden dat gemakkelijk oppikken.