Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vjestagirl schreef:Ik zou er een heel simpel (dubbel) gebroken trensje in hangen, en voorlopig alleen stapritjes maken. Steeds zachtjes en rustig stilzetten (hoe lang dat ook duurt), en als ze stilstaat er een koekje in stoppen.
emma525 schreef:Als je nu bezig bent met terug rijden op je zit zou ik het naar buiten gaan nog even achterwege laten tot dat dit goed is bevestigd. Maar inderdaad eens kijken hoe ze reageert op een totaal ander bitje.
Snoepjes zou ik wel gebruiken in het begin, zo leren de meeste paarden het snelst en dan langzaam afbouwen.
MarvanTom schreef:Aha! Bekend probleem!![]()
Wij hebben het opgelost bij de ene met een dik koperen bit (enkelgebroken) en de ander loopt op een dik dubbelgebroken bit.
Gewoon gekeken waar het paardje het beste op ging knabbelen.
En vanaf daar rustig gaan sturen, remmen, soms maar 1 kwartiertje.
Geduld is een schone zaak!
Rider01 schreef:als je denkt dat een ander bit je probleem oplost mag je wat mij betreft terug naar de beginnerslessen..
Neem een instructrice en ga werken aan je basis (op de grond zowel als onder het zadel)
Anders zien we jou straks nog terug op de voorpagina in een of ander naar ongeval.
senna21 schreef:Het lijkt me voor alle 'partijen' beter dat je toch een omheind stuk zoekt om te gaan oefenen.
Buitenrijden is op deze manier gevaarlijk en jullie leren er allebei niets van.
De fjord moet leren dat hij z'n oude trucje niet meer kan doen en 'gewone paardenmanieren' leren.
Jij 'moet' leren om je af te stemmen op het paard.
Dat kan het beste in een veilige ruimte waar je je helemaal kunt concentreren op je paard.
Daar verandert geen bit iets aan....
Succes.
wereld schreef:het probleem is gewoon dat ze steeds sneller gaat stappen, tot dat ze draaft, en dat het verzwaren en iets achterover leunen en licht met je handen druk geven niet helot om haar rustig te laten stappen..
Rider01 schreef:wereld schreef:het probleem is gewoon dat ze steeds sneller gaat stappen, tot dat ze draaft, en dat het verzwaren en iets achterover leunen en licht met je handen druk geven niet helot om haar rustig te laten stappen..
zo te zien heb je zelf het probleem ook al gevonden![]()
De oplossing is consequent zijn en rust inbouwen, ze mag geen pas versnellen in stap
Misschien dat een stemcommando dat beetje extra kracht geeft? ik zeg 'easy' (op een lage toon) tegen mijn pony, die weet dan dat hij in dezelfde gang zijn pas moet vertragen.
Aangeleerd via grondwerk, meer uitleg -> pb.
tiwi1969 schreef:Belangrijker is nog het durven loslaten, het vertrouwen geven om de aanleuning helemaal los te laten. Ze moet eerst leren dat het bit/de teugel er niet is voor een touwtrekwedstrijd.
wereld schreef:Kan ik als mijn stem daarin niet helpt, en ze blijft versnellen, en ik verzwaar mijn zit, en het helpt toch niet, toch een correctie geven met de teugel? zo ja, wat doe ik het beste met de teugel, lichte druk? spelen/knijpen?even een strenge kneep geven?
) wel eens het tegengestelde effect hebben. VivaLaVida schreef:Gewoon bij 1 bit blijven en dan vanaf de grond beginnen. Alsof je een groen paard beleerd en 'easy' aanleert.