Nieuwe Fjord, niet goed te houden, wat voor bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Nieuwe Fjord, niet goed te houden, wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:52

Sinds een paar dagen heb ik er een Fjord bij.
Mijn ouders hadden namelijk een stuk land gekocht, met 2 fjorden en alle spullen in een koop.
Een ruin en een merrie.
Met de merrie heb ik een hele goede klik, een erg fijn en lief paard, vandaar dat ik deze merrie heb gekregen, en als gezelschaps/af en toe een ritje paard bij mijn fries komt te staan.

Het probleem is dat de vorige eigenaars moeite hadden haar te houden, en daarom maar telkens een scherper bit in hebben gehangen, en maar hangen en trekken zodat ze nu zo een vreselijke harde mond heeft. Bij een versteviging op de teugel gaat ze gewoon alleen harder en in protest, zielig gewoon.
Toen we de spullen die erbij zaten bekeken zag ik tot mijn schrik dat ze de merrie reden met een Liverpool stang, met de teugels op de tweede gleuf!!! Deze heb ik voor het rijden gelijk een omhoog gezet...
Gister zo gereden, en als ik haar terug wil halen, gewoon zit verzwaren en kneden met de teugels ipv hard trekken gaat nog wel, maar ze is gewoon amper af te remmen. Ze gaat in stap ook steeds sneller en sneller tot ze draaft, bijna niks aan te doen met je zit helaas...

Ik heb sterk het vermoeden dat het een gevalletje van veel te scherp bit, en er gewoon doorheen lopen is.
Vandaag heb ik met rijden een utrechtse stang met bitbandage geprobeerd, dat is een minder scherp bit heb ik mij laten vertellen??
Dat ging eigenlijk gewoon hetzelfde, alleen is dit bit eigenlijk wat te smal voor haar, maar ik wou eerst even kijken welk bit het beste is voordat ik er een koop..

Wat denken jullie... Eerst gewoon met een liverpool of utrechtse stang blijven rijden en door een zachtere hand proberen haar mond zachter te laten worden, of mischien overstappen naar een nog zachter bit?
Ik rijd alleen recreatief buiten, dus het moet natuurlijk wel verantwoord zijn...

Heel graag jullie mening

Vjestagirl

Re: Nieuwe Fjord, niet goed te houden, wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:54

Ik zou er een heel simpel (dubbel) gebroken trensje in hangen, en voorlopig alleen stapritjes maken. Steeds zachtjes en rustig stilzetten (hoe lang dat ook duurt), en als ze stilstaat er een koekje in stoppen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:58

Vjestagirl schreef:
Ik zou er een heel simpel (dubbel) gebroken trensje in hangen, en voorlopig alleen stapritjes maken. Steeds zachtjes en rustig stilzetten (hoe lang dat ook duurt), en als ze stilstaat er een koekje in stoppen.

Tja, alleen stappen is natuurlijk makkelijk te zeggen, het is juist het probleem dat ze steeds meet versneld en dan gaat draven, dat is juist het probleem waar ik mee zit, hoe iok haar dat met zachte hand kan afleren...
En telkens een koekje is heelaas geen goede optie, de vorige eigenaard hebben hasar behoorliojk vet gemest, waardoor ze nu ernstig op dieet is, ik zal even een foto plaatsen zodat jullie kunnen nien hoe dik ze is.. Moet zeggen dat het op de foto nog niet eens zo erg opvalt hoe dik ze is..

Afbeelding

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:02

Als je nu bezig bent met terug rijden op je zit zou ik het naar buiten gaan nog even achterwege laten tot dat dit goed is bevestigd. Maar inderdaad eens kijken hoe ze reageert op een totaal ander bitje.
Snoepjes zou ik wel gebruiken in het begin, zo leren de meeste paarden het snelst en dan langzaam afbouwen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:02

Aha! Bekend probleem! :j
Wij hebben het opgelost bij de ene met een dik koperen bit (enkelgebroken) en de ander loopt op een dik dubbelgebroken bit.
Gewoon gekeken waar het paardje het beste op ging knabbelen.
En vanaf daar rustig gaan sturen, remmen, soms maar 1 kwartiertje.
Geduld is een schone zaak! ;)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:06

emma525 schreef:
Als je nu bezig bent met terug rijden op je zit zou ik het naar buiten gaan nog even achterwege laten tot dat dit goed is bevestigd. Maar inderdaad eens kijken hoe ze reageert op een totaal ander bitje.
Snoepjes zou ik wel gebruiken in het begin, zo leren de meeste paarden het snelst en dan langzaam afbouwen.

Ik heb geen mogelijkheid om in een bak of weiland te rijden. En in het weilend kan ook niet aangezien daar ook andere paarden lopen.. Ik moet dus wel naar buiten

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:08

MarvanTom schreef:
Aha! Bekend probleem! :j
Wij hebben het opgelost bij de ene met een dik koperen bit (enkelgebroken) en de ander loopt op een dik dubbelgebroken bit.
Gewoon gekeken waar het paardje het beste op ging knabbelen.
En vanaf daar rustig gaan sturen, remmen, soms maar 1 kwartiertje.
Geduld is een schone zaak! ;)

Oke, dus jullie hebben gewoon verschillende bitten geprobeerd?
Alleen wel veervelend, ze heeft maat 14,5
Ik heb verschillende bitten liggen, maar allemaal maat 13,5 dus dan moet ik al de bitten die ik wil gaan proberen kopen omdat 14,5 geen gangbare maat is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:09

Er naast of achter gaan lopen met dubbele lijnen en een gebroken bitje, en ho op je stem aan gaan leren.
Goed belonen (evt in het begin met snoepje al ben ik daar niet zo van). Daarna er op, in stap ho oefenen op je stem en belonen. Zo uitbouwen..
Ander bit heeft totaal geen nut vind ik.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:11

Longeren, veel lange lijnen werk, erachter lopen... en jou tempo aanhouden...
erop volhouden en in jou tempo terugnemen.. vaak in draf makkelijker omdat ze in stap vaak ''opladen'' en draf wat meer actiever is, vooral op je zit gaat ze wat harder weer een stapje terug. dan weer op jou commando wat vlugger en weer terug. zou er overigens gewoon een vriendelijk stangetje inhangen, of dubbelgebroken met rond tussenstuk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:12

niet teveel bitten willen proberen, blijf op 1 niet alles gaat in 1 keer.. geduld geduld geduld, ze loopt momenteel onder je uit, doen er best veel als ze nog niet weten hoe het werkt. heeft niks met bitten te maken

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:13

als je denkt dat een ander bit je probleem oplost mag je wat mij betreft terug naar de beginnerslessen..

Neem een instructrice en ga werken aan je basis (op de grond zowel als onder het zadel)
Anders zien we jou straks nog terug op de voorpagina in een of ander naar ongeval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:13

Misschien in een omheinde omgeving eens bitloos proberen anders is de langelijnen tip ook goed om te proberen, succes.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:19

Rider01 schreef:
als je denkt dat een ander bit je probleem oplost mag je wat mij betreft terug naar de beginnerslessen..

Neem een instructrice en ga werken aan je basis (op de grond zowel als onder het zadel)
Anders zien we jou straks nog terug op de voorpagina in een of ander naar ongeval.

Pardon????

Ik geloof dat jij mij niet helemaal begrijpt....
Hoe kom je erbij dat ik denk dat een ander bit het probleem oplost?
Ik heb duidelijk uitgelegd dat ik het bit dat ze mee reden, en op de tweede gleuf veel te scherp vind, en dat vind ik zielig.
en dat ik met andere hulpen bezig wil om haar rustiger te krijgen ipv met het bit, dus NEE ik denk niet dat een ander bit de oplossing is, maar ik wil niet met zo een scherp gemeen bit rijden als het niet hoeft!!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:20

Het lijkt me voor alle 'partijen' beter dat je toch een omheind stuk zoekt om te gaan oefenen.
Buitenrijden is op deze manier gevaarlijk en jullie leren er allebei niets van.
De fjord moet leren dat hij z'n oude trucje niet meer kan doen en 'gewone paardenmanieren' leren.
Jij 'moet' leren om je af te stemmen op het paard.
Dat kan het beste in een veilige ruimte waar je je helemaal kunt concentreren op je paard.
Daar verandert geen bit iets aan....
Succes.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:23

wereld, Ten eerste vanwege je topictitel
Ten tweede vanwege je OP omdat je vraagt of je moet overstappen naar een ander bit (ik heb het er niet over of deze harder of zachter is)

Je lost het niet op met een optoming (bit of bitloos) maar met les
sommige mensen hangen er toch wat anders in, dan gaat het 2 maanden goed en komt er daarna alsnog ellende van.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:25

senna21 schreef:
Het lijkt me voor alle 'partijen' beter dat je toch een omheind stuk zoekt om te gaan oefenen.
Buitenrijden is op deze manier gevaarlijk en jullie leren er allebei niets van.
De fjord moet leren dat hij z'n oude trucje niet meer kan doen en 'gewone paardenmanieren' leren.
Jij 'moet' leren om je af te stemmen op het paard.
Dat kan het beste in een veilige ruimte waar je je helemaal kunt concentreren op je paard.
Daar verandert geen bit iets aan....
Succes.

Het is zeker niet het geval dat ik haar totaal niet kan houden... Ho is Ho en dan staat ze ook gewoon stil, het probleem is gewoon dat ze steeds sneller gaat stappen, tot dat ze draaft, en dat het verzwaren en iets achterover leunen en licht met je handen druk geven niet helpt om haar rustig te laten stappen..

Maar ik zal jullie tips opvolgen en er aan werken..
Laatst bijgewerkt door wereld op 03-09-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:26

Bigone hoezo nou weer bitloos??? Wat zou ze daar mee bereiken als het paard "ho" niet kent?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:30

wereld schreef:
het probleem is gewoon dat ze steeds sneller gaat stappen, tot dat ze draaft, en dat het verzwaren en iets achterover leunen en licht met je handen druk geven niet helot om haar rustig te laten stappen..

zo te zien heb je zelf het probleem ook al gevonden :)
De oplossing is consequent zijn en rust inbouwen, ze mag geen pas versnellen in stap
Misschien dat een stemcommando dat beetje extra kracht geeft? ik zeg 'easy' (op een lage toon) tegen mijn pony, die weet dan dat hij in dezelfde gang zijn pas moet vertragen.
Aangeleerd via grondwerk, meer uitleg -> pb.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:35

Soms kan de stap naar bitloos een uitkomst zijn, bitloos kunnen ze niet vastpakken.

Belangrijker is nog het durven loslaten, het vertrouwen geven om de aanleuning helemaal los te laten. Ze moet eerst leren dat het bit/de teugel er niet is voor een touwtrekwedstrijd.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:42

Rider01 schreef:
wereld schreef:
het probleem is gewoon dat ze steeds sneller gaat stappen, tot dat ze draaft, en dat het verzwaren en iets achterover leunen en licht met je handen druk geven niet helot om haar rustig te laten stappen..

zo te zien heb je zelf het probleem ook al gevonden :)
De oplossing is consequent zijn en rust inbouwen, ze mag geen pas versnellen in stap
Misschien dat een stemcommando dat beetje extra kracht geeft? ik zeg 'easy' (op een lage toon) tegen mijn pony, die weet dan dat hij in dezelfde gang zijn pas moet vertragen.
Aangeleerd via grondwerk, meer uitleg -> pb.

Oke, dat is een goede tip, dank je..
Kan ik als mijn stem daarin niet helpt, en ze blijft versnellen, en ik verzwaar mijn zit, en het helpt toch niet, toch een correctie geven met de teugel? zo ja, wat doe ik het beste met de teugel, lichte druk? spelen/knijpen?even een strenge kneep geven?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:44

tiwi1969 schreef:
Belangrijker is nog het durven loslaten, het vertrouwen geven om de aanleuning helemaal los te laten. Ze moet eerst leren dat het bit/de teugel er niet is voor een touwtrekwedstrijd.

Ja idd, dat idee heb ik bij haar, hoe meer druk, hoe meer strijd... Helemaal waar..

Dus daarom dat ik haar rijd met een zachte hand, zonder druk, maar daarbij versnelt ze dus constand totdat ze draaft.. En daarvoor heb ik dis dit topic geopend, om jullie te vragen wat ik in die situatie moet doen..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:51

wereld schreef:
Kan ik als mijn stem daarin niet helpt, en ze blijft versnellen, en ik verzwaar mijn zit, en het helpt toch niet, toch een correctie geven met de teugel? zo ja, wat doe ik het beste met de teugel, lichte druk? spelen/knijpen?even een strenge kneep geven?

oei dat durf ik niet te zeggen zonder jullie gezien te hebben.
correctie met de teugel kan (helemaal bij een fjord :') ) wel eens het tegengestelde effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:58

Bij bitloos kunnen ze het bit niet vast pakken maar dat verandert niks want controle heb je alsnog niet!!
Ik zie dus het nut nog steeds niet. Gewoon bij 1 bit blijven en dan vanaf de grond beginnen. Alsof je een groen paard beleerd en 'easy' aanleert.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:05

VivaLaVida schreef:
Gewoon bij 1 bit blijven en dan vanaf de grond beginnen. Alsof je een groen paard beleerd en 'easy' aanleert.

Oke, dan doe ik dat.. Dan houd ik gewoon de liverpool waar ze al jaren mee rijd, en dan doe ik de teugel op de ring ipv een gleuf, zodat het het minst scherp is en dan vanaf de grond oefenen en leren en proberen op de stem en zit te rijden..

en gewoon geduld hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:36

Ooral consequent zijn. Ho is ho. Als ze niet snel genoeg stilstaat bij ho kan je haar een paar passen achterwaarts zetten om aan te geven dat ze daar had moeten stoppen. En bij easy moet ze langzamer gaan, anders zet je haar stil. Streng zijn en niks door de vingers zien vooral!