Helemaal bitloos rijden, verstandig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Helemaal bitloos rijden, verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:01

Hoi,

ik rij al vrij lang dressuur, en de laatste paar jaren ben in met me Haflinger grondwerk en NH aan het doen :)
En het gaat goed ! We rijden nu bitloos buiten, en ze reageert goed op mijn gewicht. In de bak rij ik met neckcrop maar buiten gewoon een bitloos hoofdstel.

En ik merk, dar met Haf NH veel meer plezier in heeft dan als ze een bitje in der mond heeft en dat we dressuur gaan rijden.
Ik vind dat zelf jammer, dat ze dressuur niet meer echt leuk vind, want ik zie zelf het plezier er nog in.
En ik vind het sneu voor me Haf om dressuur te rijden terwijl zij echt niet veel plezier in ziet zitten.

Toen bedacht ik me: Laat ik western lessen proberen (nog niet uitgevoerd).
Ik weet zelf niet echt helemaal wat western in houd. (Het is gewoon een idee)

Ik zit erg te twijfelen, want dressuur is wel belangrijk vind ik.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:03

Je kan toch ook bitloos dressuur rijden?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:04

Wat is dan jouw link tussen helemaal bitloos en Western?
Dat snap ik even niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:05

Je kunt ook langs de weg wat dressuuroefeningen doen. Ook op het weiland bv. Zo doe je toch wat oefeningen en je kunt misschien wat afwisselen...zo blijft alles leuk. Mijn paard had ook een hekel aan dressuur in de bak gekregen en was blij met de buitenritten, nu merk ik dat hij ook weer plezier heeft aan dressuren.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:07

Waarom wil je western lessen gaan nemen?
Je kunt beter eerst een beetje uitzoeken wat western rijden in houdt. Western rijden heeft namelijk niks met bitloos rijden te maken. Er zijn wel western ruiters die bitloos rijden, maar er zijn ook dressuur ruiters die bitloos rijden. ;)
Maar pas als je weet wat western rijden is, weet je of het misschien bij jou en je paard gaat passen..

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:08

Bitloos dressuur vind ik zelf best moeilijk, ze is heel ondeugend dan :') ik wil naar links zij gaat naar recht (bijvoorbeeld).

Idd, die link heb ik niet. :') Maar het was gewoon idee. waar ik op kwam. Misschien voor ons bijde leuk.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:15

0152141488 schreef:
Bitloos dressuur vind ik zelf best moeilijk, ze is heel ondeugend dan :') ik wil naar links zij gaat naar recht (bijvoorbeeld).

Idd, die link heb ik niet. :') Maar het was gewoon idee. waar ik op kwam. Misschien voor ons bijde leuk.

Maar die problemen zul je ook hebben als je bitloos western gaat rijden..

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:17

YouthReiner schreef:
0152141488 schreef:

Maar die problemen zul je ook hebben als je bitloos western gaat rijden..

Idd, nu je het zo zegt dat kan kloppen ja.
Maar indressuur voelt me Haf niet gelukkig en misschien in een andere tak van de paarden sport misschien wel.
Daarom dacht ik even aan western les.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:20

0152141488 schreef:
Maar indressuur voelt me Haf niet gelukkig en misschien in een andere tak van de paarden sport misschien wel.

Ik waarschuw je wel hoor, wanneer je eenmaal western hebt gereden, wil je nooit meer iets anders hihi! :=
Maar je kunt natuurlijk altijd een proefles nemen, dan zie je snel genoeg of het jou en je paard ligt. :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:22

YouthReiner schreef:
0152141488 schreef:

Ik waarschuw je wel hoor, wanneer je eenmaal western hebt gereden, wil je nooit meer iets anders hihi! :=
Maar je kunt natuurlijk altijd een proefles nemen, dan zie je snel genoeg of het jou en je paard ligt. :)

Is het zo verslavend :P

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:22

En rijden veel mensen met Haflinger in de western sport ?

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:27

0152141488 schreef:
En rijden veel mensen met Haflinger in de western sport ?

Ja, het is echt heeel verslavend haha!
En Quarter en Paint Horses zie je natuurlijk het meest in de westernsport, maar Haflingers zie je ook regelmatig. :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:32

Ik vind idd het wel leuk en zeer intressant om kennis te maken in de western sport :)
Alleen hoe ! :')
en ik rij gewoon met een vzh zadel enz.. (gewoon recreatie)
En een goed passend western zadel is ongeveer 1000 euro ?
En dan les :P

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:35

0152141488 schreef:
Ik vind idd het wel leuk en zeer intressant om kennis te maken in de western sport :)
Alleen hoe ! :')
en ik rij gewoon met een vzh zadel enz.. (gewoon recreatie)
En een goed passend western zadel is ongeveer 1000 euro ?
En dan les :P

Western is een manier van rijden, dat is niet gebonden aan het soort zadel dat je hebt.
Met een vzh zadel kun je gewoon op de western manier rijden.
Een goed passend western zadel begint tweedehands vanaf 800 euro ongeveer.
En ik weet niet waar je woont, maar voor lessen kun je even in de lijst met western trainers en maneges kijken op het western forum. :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:44

Ik woon vlak bij arnhem.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:48

Annienke

Re: Helemaal bitloos rijden, verstandig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:58

Mijn Haf was dressuurmatig ingereden toen ik hem kocht en daar werd mij gewaarschuwd dat hij een broertje dood had aan bakwerk. Was ook al een paar keer de bak uitgedenderd. Aangezien ik al eeuwen western rijd ontkwam hij niet aan omscholing en dat ligt hem toch beter heb ik het idee. Als ik trailbalkjes de bak in draag komt ie hard aan draven :D

Western en dressuur zijn in basis hetzelfde, trainen van een correct gaand paard. Alleen de weg om dat correct gaande paard te bereiken is anders en voor het ene paard ligt western beter en de ander dressuur.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:23

YouthReiner schreef:
0152141488 schreef:
Ik woon vlak bij arnhem.

Ods @ [WN-AM] Western trainers en maneges

Dankje dat is zeer handig :) ik denk dat ik een paar proef lessen neem :) het lijkt me dcht leuk western rijden :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:37

Mijn paard had eerst ook een hekel aan dressuur, maar ik ben hem toen western gaan rijden. Wij vinden deze manier van rijden prettiger omdat het (in mijn ogen) meer gebaseerd is op het loslaten van de druk op het moment dat hij doet wat je vraagt. Het contact houden bij de dressuur vond hij niet prettig. Bovendien rijd ik hem nu ook bitloos, en als we nu tijdens een buitenrit wat dressuurmatige oefeningen doen vind hij het erg leuk.
Ook kun je het natuurlijk leuker maken door er een spelletje van te maken: Korte oefeningetjes, beloningen tussendoor. Ik doe heel veel kleine stapoefeningetjes (achterhand opzij vragen, voorhand opzij laten stappen: Beencontrole als het ware) en laat hem niet langer als een paar minuten aan één oefening werken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:42

Dankje, dat vond ik zeer nutttig om te horen. Het contact houden komt me bekend voor. Bij me haf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:46

Mijn pony vindt het ook erg leuk, maar persoonlijk vind ik de basis van western en dressuur wel op elkaar lijken, dus dat viel me in het begin een beetje tegen. Het is niet meteen de teugels losgooien en rijden maar. Ook een westerngereden paard moet van achter naar voor lopen en nageeflijk zijn.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:57

Okkee.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:36

Verslagje,
Gisteren heb ik samen met een vriendin bitloos naar de ginkelse hei gereden.
Ging super goed :)