Pony wilt niet lopen tijdens buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Pony wilt niet lopen tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:37

Hallo,

Ik zal even bij het begin beginnen, mijn pony is nu 3 en een half jaar oud en ik heb hem al vanaf zijn geboorte. Altijd onwijs veel mee gedaan van Vrijheidsdressuur tot fietsen etc. Nou is mijn pony ook 100% verkeersmak en vind het altijd erg leuk om te gaan wandelen. Begin Mei ben ik begonnen met inrijden dit liep eigenlijk ook vlekkeloos ik kan wel zeggen dat hij sinds een maand echt alles tot in de puntjes beheerst. Maar aangezien ik met hem echt lange buitenritten wil gaan maken in de toekomst ben ik daar ook vast mee begonnen een aantal weekjes terug. Eerst met iemand anders erbij zodat, mocht er wat gebeuren dan ben ik tenminste niet alleen. Daarna met een ander paard en ruiter en ook gewoon met iemand er naast. Dit ging echt onwijs goed! Loopt heel braaf en doet gewoon stap draf, galop buiten. Omdat dit zo goed ging ben ik 2 weken geleden voor het eerst alleen gegaan, hij was wat gespannen maar liep wel gewoon redelijk door (ben een kleine rondje gegaan). Nu wilde ik vorige week weer gaan maar was meneer echt niet voor uit te krijgen! Hij liep gewoon normaal het erf af en de straat uit maar toen we ongeveer 5min verder waren stond ie stil en kreeg ik hem gewoon niet meer vooruit. Toen ben ik af gestapt, om te kijken of ie iets eng vond zodat hij achter mij kon schuilen. En ben later weer opgestapt maar precies het zelfde probleem. Toen die eenmaal liep ging het wel goed maar 10 min later weer stoppen. De terug weg ging dan weer wel vlekkeloos. Vandaag ging ik het weer proberen maar was het nog erger, en wilde hij zelfs niet de straat uit...

Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? Of weet iemand een oplossing? Laat het alsjeblieft weten want zou het zelf niet zo snel meer weten..

Gr. Patricia

Doubtless

Re: Pony wilt niet lopen tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:49

Heel herkenbaar :))
Twee opties:
1. paard heeft geen vertrouwen om zelf de leiding te nemen & vertrouwt dat jou (ook) niet toe.
2. paard probeert je uit

Ik heb het toendertijd aangepakt op een manier die bij beide opties werkt: wachten.
Als je paard niet meer loopt laat je 'm maar gewoon stil staan tot 'ie wel aan wil lopen. Op het moment dat je paard dus weer vertrekt zet je hem opnieuw stil om vervolgens op jouw commando te vertrekken. Neem er de tijd voor (ik heb 20 minuten stil gestaan), bij mij werkte het.
Heb je een zweepje mee op rit?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:54

Doubtless schreef:
Heel herkenbaar :))
Twee opties:
1. paard heeft geen vertrouwen om zelf de leiding te nemen & vertrouwt dat jou (ook) niet toe.
2. paard probeert je uit

Ik heb het toendertijd aangepakt op een manier die bij beide opties werkt: wachten.
Als je paard niet meer loopt laat je 'm maar gewoon stil staan tot 'ie wel aan wil lopen. Op het moment dat je paard dus weer vertrekt zet je hem opnieuw stil om vervolgens op jouw commando te vertrekken. Neem er de tijd voor (ik heb 20 minuten stil gestaan), bij mij werkte het.
Heb je een zweepje mee op rit?

Tnxs voor je tip, ik denk inderdaad dat hij het nogal moeilijk vind om op z'n eigen benen te staan. Ik ga het is proberen wat je zegt! Ja heb wel een zweepje mee maar ik moet zeggen dat dat bij mijn pony een beetje averechts werkt. Ben vandaag echt even boos op hem geworden en toen liep ie wel door, gelijk beloond maar toen die het daarna weer deed en ik dus weer me stem ging verhogen ging die alleen maar nog raarder doen...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:28

Nog raarder doen is ook vaak uittesten. Jij gedraagt je dominant, je pony kijkt tot in hoeverre je dat volhoudt. Een schaap in wolfskleren herkennen ze binnen no time ;)

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:29

miss wil hij wel bij de andere paarden blijven! thuis is bekend terrein en daar wil hij niet zonder een ander paard van weg. Dus mijn tip is neem een andere ruiter mee op buitenrit.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:35

Jackie1996 schreef:
miss wil hij wel bij de andere paarden blijven! thuis is bekend terrein en daar wil hij niet zonder een ander paard van weg. Dus mijn tip is neem een andere ruiter mee op buitenrit.

Ik ga niet z'n hele leven lang met een ander paard erbij rijden, vroeg of laat moet ie het toch leren.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:37

Doubtless schreef:
Nog raarder doen is ook vaak uittesten. Jij gedraagt je dominant, je pony kijkt tot in hoeverre je dat volhoudt. Een schaap in wolfskleren herkennen ze binnen no time ;)

Haha ok, ik ga van de week weer is rijden en dan zal ik het wel is proberen, om 'groot' te blijven en ook die tip van Doubtless

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:39

Jackie1996 schreef:

Dit dus absoluut niet doen want dan kom je nooit meer alleen het erf af...

Ik zou inderdaad gewoon wachten zonder iets van hem te vragen, het enige wat niet mag is achterwaarts-omdraaien.
Zodra hij dat gaat lopen gewoon nog een minuut stilzetten en dan op jou commando wegstappen. Vroeg of laat raakt hij stilstaan ook wel zat en zal hij willen lopen, als dat niet terug naar stal kan, dan maar vooruit.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:19

mang schreef:
Jackie1996 schreef:

Dit dus absoluut niet doen want dan kom je nooit meer alleen het erf af...

Ik zou inderdaad gewoon wachten zonder iets van hem te vragen, het enige wat niet mag is achterwaarts-omdraaien.
Zodra hij dat gaat lopen gewoon nog een minuut stilzetten en dan op jou commando wegstappen. Vroeg of laat raakt hij stilstaan ook wel zat en zal hij willen lopen, als dat niet terug naar stal kan, dan maar vooruit.

Ja precies, hij moet het maar leren hoor! Tnxs voor de tips ik ga het van de week echt proberen!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:20

IK denk inderdaad dat het gewoon uittesten is. Probeer er gewoon de tijd voor te nemen. Wat wellicht ook kan helpen is dat je een bepaald doel voor ogen hebt. Je gaat de eerste dag bijvoorbeeld tot de rode paal en gaat daarna weer terug de tweede dag ga je weer een stukje verder en zo ga je steeds een stukje verder. Wat ook kan helpen is daar steeds tegen hem te praten hoe goed hij het wel niet doet etc. wellicht krijg hij ook zo meer vertrouwen. Geduld is inderdaad in deze situatie een schone zaak maar de aanhouder wint....

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:41

nou ik heb vandaag weer buitengereden hoor :) Zoals verwacht ging meneer na 5min al stoppen en was ie niet vooruit te krijgen. Dus ik hem laten staan voor wel een kwartier en in plaats van vooruit liep hij achterwaarts. Ik ben echt flink boos geworden en na zo'n 20min op de zelfde plaats wat te hebben gestaan achterwaarts te lopen en rare sprongetjes te hebben gemaakt ging die dan toch vooruit! Ik flink belonen en liet hem daarna op m'n eigen commando stil staan, nou wat een drama precies het zelfde en weer niet voor uit te krijgen. Uit eindelijk weer vooruit gekregen en toen stuk door gelopen. Dit ging perfect, hij heeft daarna weer 1 x stil gestaan maar hij liep al sneller voor uit als de keer ervoor. Terug weg helemaal geen problemen natuurlijk maar ik hoop na vandaag dat het de goede kant op gaat :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:48

+:)+ Goed opgelost! Als je het zo volhoud komt het helemaal goed :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:28

:D
Ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen loopt ze niet gespannen.
Bij mij gaat ze ook stoppen, en als ik been geef achteruit lopen. Als ik een tikje geef, gaat ze alleen maar harder achteruit lopen.
Ik had dat wachten net uitgeprobeerd, maar dat helpt echt voor geen meter bij mij :') Paard vindt het stilstaan allemaal wel goed. K heb in totaal 35 minuten stil gestaan. En toen was ik het echt zat, toen werd ik boos en na veel achteruit lopen en een paar bokjes, ging ze eindelijk vooruit. Maar als ik ook maar even neit oplette, stonden we al weer stil en gebeurde hetzelfde.

Dit probleem is al een tijdje bij mij, en soms gaat het super. Staat ze maar 2x stil, maar zoals vandaag ging het echt bagger...
Als ik er naast loop is er geen probleem en als er een ander paard/fietser mee gaat, is er ook geen probleem. Ze doet dit ook bij andere mensen.

Ik denk dat het is omdat ze niet te ver weg van de kudde wil. Maar naar de bak doet ze dan wel weer zonder moeite (bak is ook een kilometer verder op, maar dan de andere kant op dan als ik buitenrij).
Iemand ook tips voor mij hoe ik dit het beste kan oplossen? K ben nml al een paar keer aan het einde van de dijk gekomen, maar er is niet heel veel verbetering...