beter leren zitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4catootje5

beter leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 13:07

hoi
(sorry als het hier fout staat)
ik wil graag leren om met mijn zit zegmaar overgangen te maken, maar het lukt me niet!!
ik rij op een boomloos zadel en rij daar ook nog best wel moeilijk op -O-
iemand tips?

Angela

Re: beter leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:11

zitleg gaan nemen. Vanaf hier is (zeker zonder foto's of filmpjes) niet te zeggen welke fouten je maakt, en hoe het dus komt dat je de overgangen niet kunt maken. Het kan zijn dat je paard zo'n subtiele overgang niet begrijpt als hulp, maar het kan ook zijn dat je de hulp verkeerd geeft, of dat je de hulp goed geeft, maar zoveel storing daarbij hebt, dat je paard het juiste signaal onmogelijk kan oppikken als bedoelde hulp.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 13:14

oke bedankt
ik ga opzoek naar zitles !
verder tips waar ik zelf aan kan denken tijdens het rijden?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:22

Probeer het goed te voelen en te visualiseren. Stel nu je draaft: denk dan dat jouw heupen ahw je paard zijn heupen zijn, dus je gaat 1-2-1-2-1-2 en naar stap moet je naar 1-2-3-4-1-2-3-4.

Jij moet aan je paard aantonen op welk moment je de overgang maakt en naar welke gang.

Belangrijk vind ik om elke overgang goed vooruit te maken, dus goed vooruit draven, ritme voelen, en dan in 1 tijd de overgang en meteen goed aan je zit laten stappen.

Blijf veel herhalen! Rij op een cirkel, en rij bvb op A naar draf en op X naar stap. Je paard zal het eerst associêren met de plaats, maar gaandeweg ook met je hulp!

Succes, en idd, zitles is heel belangrijk, maar gewone les kan ook al veel doen hoor!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:07

Binnen het Freestyle Systeem wordt veel nadruk gelegd op het rijden in combinatie met lichaamstaal. Overgangen met je zit/lichaam en de stappen van het paard aanvoelen horen hier onder andere bij. Op de site van Emiel Voest vind je een lijst met gediplomeerde instructeurs of je zou een centered riding instructeur kunnen zoeken. Succes :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:23

Bij ELKE goede instructeur zou dat belangrijk moeten zijn.

Oriëntatie van de instructeur heeft daar niks mee te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:27

Angela schreef:
Het kan zijn dat je paard zo'n subtiele overgang niet begrijpt als hulp.

In dat geval is de hulp redelijk zinloos, je wil toch liever een hulp geven die het paard begrijpt omdat de hulp logisch is en niet omdat je de hulp eerst moet aanleren?

TS, ik rijd ook met een boomloos zadel en dat vind ik juist een groot voordeel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:33

Logisch of niet, het ene paard zal van zichzelf al gevoeliger reageren dan de andere.

je toont met je zit de overgang, en als het paard niet reageert of nog te veel op andere zaken let, kun je hem tegen je hand laten aanlopen.

Je begint altijd met je lichtste hulp natuurlijk, zodat je ze alert en gehoorzaam maakt. Alleen moet je hier hulp bij hebben zodat iemand ook kan kijken of je zelf wel goed zit.

Het is onzin dat alle zithulpen al geprogrammeerd zitten op elk paard, dan kon je bij wijze van spreken een drie jaar al een appuyement inrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:46

Nee niet voorgeprogrammeerd maar er zijn wel hulpen die een paard begrijpt zonder dat je ze bij 'm hoeft te conditioneren.

Appuyement met een ongetraind paard is natuurlijk onzin, dat weet jij ook. Qua hulp denk ik dat 't zou kunnen maar fysiek kan zo'n paard dat natuurlijk nog helemaal niet. Los van het feit dat je niet op een paard van drie jaar hoort te gaan zitten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:49

Dan nog zal er nog een verschil zijn tussen begrijpen en gehoorzamen. De ene dag plakt hij perfect aan je zit, de andere dag loopt hij er los door, dan ga ik geen 6 keer alleen maar dezelfde zithulp geven bvb.

Dus dan is je hulp niet te subtiel, maar het paard mss te gestressed, beetje dwars of vrolijk, moe, kan vanalles zijn. En dan moet je het zelf nog goed doen.

Dat zithulpen op zich wel logisch ineen zitten, is idd waar. Maar ik vind dat er toch altijd veel aanleren bij te pas komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 01:07

Aanleren voor de ruiter, zeker :) Heb er overigens nooit last van dat mijn paard mijn hulpen niet begrijpt, tenzij ik die hulp verkeerd geef. Ook niet wanneer ik die hulp voor het allereerst in zijn leven geef.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 01:16

Ik ben het gewoon niet eens, logisch ja, maar ook aanleren.
En nog eens: wat doe je dan als je een hulp correct geeft, en hij begrijpt, maar reageert niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 01:21

Dat ik een hulp correct geef en mijn paard die hulp goed begrijpt en geen reactie geeft... dat komt niet voor. Of als ik volledig wil zijn: dat komt niet meer voor :) Wanneer hij niet reageert zoals ik wens is dat omdat hij dat niet kan. Fysiek niet kan bij voorbeeld.

Er bestaan ook biomechanische hulpen poes. Dat zijn de hulpen die het paard begrijpt zonder dat je ze hoeft aan te leren, ongeacht de wijze waarop het paard is ingereden. Het is aan de ruiter om zodanige hulpen te leren geven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 01:24

NH >> RT D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:05

Dan heb jij gewoon een heel braaf paard.
Klinkt allemaal super mooi, maar in de praktijk is het niet altijd zo gewoon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:42

En waarom denk je dat hij zo braaf is?

Op een mij wildvreemd paard kan ik het trouwens ook, voor zover mijn rijden strekt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:48

Wat bedoel je met voor zover je rijden strekt?

En ze zijn braaf omdat ze fysiek in orde zijn, je ze correct rijdt en je gewoon leert om te luisteren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:57

Mijn paard is NIET fysiek in orde en aan mijn rijden mankeert nog heel wat, ik ken pas enkele hulpen. Vandaar dus ook het "voor zover mijn rijden strekt". En ik heb mijn paard niet leren luisteren, dat heeft zijn moeder gedaan en ik profiteer daar alleen maar van. Enige wat ik doe is de hulpen waarvan ik weet dat ze het beste werken toepassen, letten op hoe mijn paard reageert en geen dingen van 'm vragen die hij fysiek, mentaal en/of emotioneel niet aankan, of althans niet zonder gedegen begeleiding. Daarom heb ik een braaf paard.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 15:25

bedankt voor de tips!
ik heb al les van een freestyle instructrice (toeval) maar rij met de les nog weinig, als we rijden krijg ik wel goede tips hoor
door het boomlose zadel kan je inderdaad beter je paard aanvoelen en hij jouw dat is ook wel heel pretig,maar je hebt er wel minder steun in (ik teminste)

poes en koper
ik denk dat jullie bijde gelijk hebben een paard heeft in zijn instinkt dat hij beweging moet volgen (of hoe zegje dat?)
maar bij veel paarden word dat er (perongelijk) uitgetraint
teminste dat denk ik
meer tips welkom!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:57

centered riding heeft mij enorm geholpen, niet alleen met het verbeteren van mijn zit maar ook de relatie tussen mij en mijn paard. Centerd riding houd in dat je je meer bewust wordt van je lichaam en daardoor ontspannen rijd, waardoor je paard ook sneller ontspand. Zoek het maar eens op! Sally Swift Centerd riding