Angsthaas met wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Angsthaas met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:38

Ik rij sins een tijdje wedstrijden op me andalusier,
Maar heb een Probleem :

thuis loopt hij de steren van de hemel en hij doet het ook super,,
Maar zodra ik op wedstrijden kom, dan slaat het over hij loopt wel netjes maar je voelt de spanning door zijn lijf,
Veral met Springen hij kan super springen maar op Concours zijn alle hindenissen eng en Dan ook alles Weigeren,
Zelfs als Thuis wedstrijd heb..
En hij doet het ook als ik geen wedstrijd heb, Zodra op ander terein kom dan thuis..
heeft iemand michien tips.?

http://www.youtube.com/watch?v=ybPDZxeW ... ature=plcp hierbij een Filmpje hier sprong Hij wel maar, dit was paar stukjes uit 2 pacours,

http://www.youtube.com/watch?v=z4GR8rb_ ... ature=plcp en filmpje van door alle wedstrijden heen,

xxchntl

Re: Angsthaas met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:54

Je hebt het in je openingspost over het feit dat je paard alles weigert op concours dit is in het eerste filmpje niet terug te zien, springt hij alles, weliswaar met een redelijk tempo maar hij springt het wel.( heb hem niet helemaal afgekeken maar wel meer dan de helft) het tweede filmpje kan ik niet zo veel over zeggen dit omdat dit meer foto's zijn dan echt een filmpje.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:55

Ik weet niet met welk gevoel/ doel je naar wedstrijden gaat, maar ik zou alle ideeën over rosetten even laten voor wat ze zijn. Gewoon naar wedstrijden gaan met als doel vertrouwen opbouwen en ervaring opdoen. Lijkt mij iets waar je toch op wedstrijdterrein doorheen zult moeten gaan, aangezien hij verder wel gewoon loopt. Is die spanning op losrijterrein ook zo groot? Of is het in de wedstrijdring anders?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 23:01

Juut schreef:
Ik weet niet met welk gevoel/ doel je naar wedstrijden gaat, maar ik zou alle ideeën over rosetten even laten voor wat ze zijn. Gewoon naar wedstrijden gaan met als doel vertrouwen opbouwen en ervaring opdoen. Lijkt mij iets waar je toch op wedstrijdterrein doorheen zult moeten gaan, aangezien hij verder wel gewoon loopt. Is die spanning op losrijterrein ook zo groot? Of is het in de wedstrijdring anders?

op Wedstrijd Terein met Losrijden is 9 van de 10 x met dressuur heet hoofd en let overal op.. maar als ik eenmaal goed los ben loop die wel bij me.. en 1e proefje ook..2e proef is altijd het gevecht wee aan gaan voor de rem , en met Springen met losrijden dan is de eeste 2x weigeren en daarna ga die er overheen en dat heb die in pacour ook,

Ik ga altijd na Wedstrijden en voor ik ga zeg ik nog altijd Wordt weer laaste plek, omdat van te voren al weet hoe die is, want boven de 170 punten zijn we nog niet gekomen,,;)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 23:02

xxchntl schreef:
Je hebt het in je openingspost over het feit dat je paard alles weigert op concours dit is in het eerste filmpje niet terug te zien, springt hij alles, weliswaar met een redelijk tempo maar hij springt het wel.( heb hem niet helemaal afgekeken maar wel meer dan de helft) het tweede filmpje kan ik niet zo veel over zeggen dit omdat dit meer foto's zijn dan echt een filmpje.

ik had de weiger Stukken er uit gehaald,,;) beetje dom maarja,, ik zal ze morgen ff op zetten zit nu Via me mobiel

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:05

Waarschijnlijk zijn dit puur JOUW zenuwen, en jou verwachtingen dat je paard wel weer gespannen zou zijn die maken dat dit daadwerkelijk ook steeds weer zo is..

Daarbij vind ik het springen er niet echt lekker over de rug uit zien, of ligt dat aan mij..?

xxchntl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:09

Oke vandaar, snap het wel hoor;) maar voor dit topic toch wel handig om te zien hoe hij weigert. imo springt hij idd net als wat NeverGiveUp zegt niet erg lekker over de rug maar naar mijn idee heel gehaast..
Kan je hem ook redelijk makkelijk terugkrijgen tijdens het springen of niet?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 23:13

xxchntl schreef:
Oke vandaar, snap het wel hoor;) maar voor dit topic toch wel handig om te zien hoe hij weigert. imo springt hij idd net als wat NeverGiveUp zegt niet erg lekker over de rug maar naar mijn idee heel gehaast..
Kan je hem ook redelijk makkelijk terugkrijgen tijdens het springen of niet?

gewoon op me Zit terug te nemen niet moeilijk ofzo.. hij luisster wel na me maar op 1 of andere manier blijf die angst haas maar toen net had was die dat ook bij ons in de bak en dat heb ik er uit eindelijk helemaal uit kunnen krijgen

anslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:22

Een vriendin van mij die had daar ook last van met haar paard. Als ze thuis ging oefenen gebruikte ze oogkleppen zodat het paard haar wat meer ging vertrouwen... En op een gegeven moment ging het met de wedstrijden ook wat beter, omdat het paard haar meer vertrouwde zeg maar. Weet niet of het bij jou paard zal helpen, maar je kunt het proberen :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 07:12

Hoeveel wedstrijden heb je met dat paard gereden?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het nog 'even wennen' is voor het paard.
Zorg er iig voor jezelf voor dat je ruim op tijd op het wedstrijdterrein bent, dat je alle voorbereidingen al gedaan hebt en dat je op tijd gaat losrijden. Dit scheelt vooral voor jezelf al een hoop stress! En natuurlijk voor je paard ook ;) misschien even wat ademhalingsoefeningen doen voordat je op het paard stapt? Om even tot rust te komen zodat je wat meer ontspannen op je paard stapt :)
Bij dressuur hebben ze ook oefenwedstrijden, daar hangt dus echt niks vanaf en zijn puur voor de ervaring voor het paard (en ruiter) en hoef je dus niet te presteren ;) . Ik weet niet of dat bij springen ook kan??

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 07:32

BAStable schreef:
Hoeveel wedstrijden heb je met dat paard gereden?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het nog 'even wennen' is voor het paard.
Zorg er iig voor jezelf voor dat je ruim op tijd op het wedstrijdterrein bent, dat je alle voorbereidingen al gedaan hebt en dat je op tijd gaat losrijden. Dit scheelt vooral voor jezelf al een hoop stress! En natuurlijk voor je paard ook ;) misschien even wat ademhalingsoefeningen doen voordat je op het paard stapt? Om even tot rust te komen zodat je wat meer ontspannen op je paard stapt :)
Bij dressuur hebben ze ook oefenwedstrijden, daar hangt dus echt niks vanaf en zijn puur voor de ervaring voor het paard (en ruiter) en hoef je dus niet te presteren ;) . Ik weet niet of dat bij springen ook kan??

Ik rij er Altijd heen na wedstrijden , ben er meestal al halfuur/uur van te voren heb nu denk stuk of 8 x dressuur gehad 2x gesprongen en 1x cross maar zelf ben helemaal niet zenuwachtig!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:30

Je zegt zelf al dat hij het niet alleen met wedstrijd doet maar altijd op vreemd terrein daar zit je oplossing, veel op vreemde terreinen gaan rijden en laat die wedstrijden voor wat het is. Want gezien je zegt wordt weer de laatste plaats ben je sowieso al niet positief ingesteld en kan het ook gewoon niet beter gaan omdat je het zelf tegen houdt. Ga eerst oefenen om het paard ontspannen te krijgen op vreemde terreinen en ga dan weer beginnen met wedstrijden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:27

onthou vooral dat dit paard gemaakt is om mooi en sierlijk te lopen met veel expressie in de beweging, niet om springparcoursen mee af te leggen, hij kan dat natuurlijk wel, maar is er niet voor gemaakt, niet qua bouw, niet qua geest.Hij maakt een zeer nerveuze onzekere indruk, alsof ie doosbang is het niet te zullen halen. dit vertrouwen moet jij 'm kunnen geven, maar daarvoor moet je een stuk rustiger rijden en wellicht ook zachter voor hem zijn.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:57

Dit probleem heb ik ook hoor met mijn paard! Ik rij dan alleen dressuur wedstrijden. Ik heb mijn paard vanaf dat we haar hadden ieder weekend meegenomen naar een andere manege omdat wij de weekenden naar een camping gingen. Zo moest ze wel lopen op vreemt terrein en daar bleef ze dan 2 of 3 dagen staan. Dit doe ik samen met mijn vader nu al 3 jaar en nu kan ik gewoon op vreemt terrein gaan rijden of haar ergens neerzetten en dan blijft ze braaf staan :) Toch hou ik ook altijd spanning in de proeven hoor! Maar ik weet nu zelf hoe ik hier mee om moet gaan.

Dus ik zou zeggen heel veel op vreemt terrein gaan rijden en bijvoorbeeld is op vreemt terrein les gaan nemen ofzo. Heb ik namelijk ook! En dan heb je gelijk goede aanwijzingen. Zo kun je het vertrouwen winnen van je paardje!

Succes met je wedstrijden en probeer er echt plezier in te hebben. Niet denken van oo laat maar ik ben toch laatste, maar we gaan gewoon lekker rijden en als het lukt is dat mooi meegenomen! :)

Je heb trouwens wel een mooi paardje!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:52

Waarom reageer je niet op mijn post :D

Denk je niet dat gewoon dat jij de gene bent die heel zenuwachtig is?

edit; Oeps! Sorry, ik lees dat je zegt zelf helemaal niet zenuwachtig te zijn...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:59

NeverGiveUp schreef:
Waarom reageer je niet op mijn post :D

Denk je niet dat gewoon dat jij de gene bent die heel zenuwachtig is?

edit; Oeps! Sorry, ik lees dat je zegt zelf helemaal niet zenuwachtig te zijn...

Het is echt dat hij Angsthaas ik ik blijf gewoon rustig,
ook met de springwedstrijd bleef ik tegen hem praten in de hoop dat ik hem gerust kon stellen;)

xx

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:03

Bij sommige paarden gaat het nooit over. Mijn paard gaat niet meer. Die heeft een echt moeite mee. Wij samen zijn gewoon geen combi. Onze Andalusier heeft er echter weinig moeite mee.
Kan je niet een keer gaan naar een Wedstrijd, zonder mee te doen?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 16:08

idefix4 schreef:
Bij sommige paarden gaat het nooit over. Mijn paard gaat niet meer. Die heeft een echt moeite mee. Wij samen zijn gewoon geen combi. Onze Andalusier heeft er echter weinig moeite mee.
Kan je niet een keer gaan naar een Wedstrijd, zonder mee te doen?

dat ga ik al ik ga vaak met me vriendin mee, of bedoel je met me paard,?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:16

Kan je het niet gewoon respecteren dat je paard niet van springen houd, of de spring wedstrijden te eng vind.
Ik zou gewoon thuis gaan springen, grondwerk etc.
Tot het paard de volle 100% vertrouwen in je heeft. :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:52

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:09

tja, op dat crossfilmpje zie ik alleen maar stress, en niet echt een duidelijke zachte ruiter, hoelang heb je dit paard en hoe lang is ie onder het zadel?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:12

freeride schreef:
tja, op dat crossfilmpje zie ik alleen maar stress, en niet echt een duidelijke zachte ruiter, hoelang heb je dit paard en hoe lang is ie onder het zadel?

ik heb der nu 8/9 maanden,, en is nu denk ik 8/9 maanden en toen kocht was die 4 maanden onder zadel maar alleen mee buiten gereden en gecrost,, de bak kon die kon niet eens toen ik hem Kocht,

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:29

Ik zou graag een filmpje zien waarin hij weigert.

Je houdt hem teveel in waardoor hij teveel omhoog galopeerd. Je komt te dicht onder de sprongen en daardoor springt hij soms ook zo raar. Dat jij hem er niet goed naartoe rijdt, hem zo blokkeert, kan ook de reden zijn van de weigeringen, samen met dat hij er te dicht onder komt en de angst en zenuwen.

Hij lijkt het wel erg leuk te vinden. :j

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:31

Geryon schreef:
Ik zou graag een filmpje zien waarin hij weigert.

Je houdt hem teveel in waardoor hij teveel omhoog galopeerd. Je komt te dicht onder de sprongen en daardoor springt hij soms ook zo raar. Dat jij hem er niet goed naartoe rijdt, hem zo blokkeert, kan ook de reden zijn van de weigeringen, samen met dat hij er te dicht onder komt en de angst en zenuwen.

Hij lijkt het wel erg leuk te vinden. :j

Ik kon de filmpjes niet meer vinden op de pc van gisteren , alleen nog 1 foto waar Hij Weigerde,,

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:05

moonforever schreef:
freeride schreef:

ik heb der nu 8/9 maanden,, en is nu denk ik 8/9 maanden en toen kocht was die 4 maanden onder zadel maar alleen mee buiten gereden en gecrost,, de bak kon die kon niet eens toen ik hem Kocht,

Hmm, kan niet alles volgen wat je schrijft, maar als ze nog maar zo'n jaar onder het zadel is en daarvan pas 8 mnd van jou is, wat heb je dan zoal gedaan om een band met haar te krijgen, rijd je onder begeleiding, ga je ook buitenrijden, dressuur? grondwerk?