Onderhals...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Onderhals...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:47

Toen ik mijn pony terug kreeg heb ik hem eerst weer naar M-niveau gereden. Bedoeling was om hem recreatief te rijden en hem 2x per week dressuurmatig te rijden om hem op niveau te houden.

Nu is hier weinig van waar gemaakt.. :+

Slechts één tot twee keer in de twee/drie weken ben ik in de bak gaan rijden/longeren en daarbij had hij veel kleine vakanties (bijv. weekje niet rijden). Voor de rest alleen maar buiten gereden, gewoon, zonder contact.

Nu heeft hij dus een beste onderhals ontwikkelt! Want buiten houdt hij alleen maar zijn hoofd omhoog.

Mijn vraag is; valt deze weg te trainen?

Nu school weer begint wil ik weer 2/3x per week dressuurmatig gaan trainen en de rest naar buiten (waar hij dus aan zijn onderhals traint :+ ).

Kan ik die onderhals dan wel voorkomen? Spieren gaan niet weg als je ze blijft 'trainen' namelijk. Als ik daarbij dressuurmatig train, train ik andere spieren bij hem, maar daardoor gaat de onderhals toch niet weg? Tenzij hij die onderhals niet meer gaat gebruiken, maar dat is dus wel het geval, bij het buitenrijden.

Uiteraard met rijden zie je 'm niet. Maar foto's van hem in vrijheid of stilstand wil ik liever niet nemen met die hals van hem :o

midgie

Re: Onderhals...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:30

Een onderhals in vrije beweging komt vaker voor is op zich niet zo erg als je er mar niet op gaat zitten, met een goed training en weten waar je mee bezig ben krijg je die best beter, ook als hij in zijn eigen houding staat, kijk eens op paardenbegrijpen.nl staan heel veel goeie oefeningen die nut hebben en neem ook zeker les

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:27

Waarom loopt hij in het bos wel met zijn hoofd in de lucht en in de dressuurtraining niet? Kun je hem in het bos niet vwnw over de rug rijden? Dat is iig veel beter voor zijn lijf en daarmee raak je die onderhals ook wel kwijt.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:10

zodra je er op gaat zitten moet je zorgen dat ie over de rug loopt. Maakt niet uit of dat in het bos is of in de bak. Die onder hals is nog niet'zo'n probleem, maar die hals wordt veroorzaakt omdat ie zijn rug wegdrukt. En daar zit jij dan dus boven op. Voor het behoud van je paard dus zorgen dat ie op buitenrit ook goed zijn rug gebruikt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 17:04

midgie: Ik zal op de site gaan kijken, maar ik weet hoe ik hem moet trainen hoor.. De onderhals heeft hij ook niet gekregen doordat ik hem verkeerd rijd, maar doordat hij tijdens het buitenrijden zijn hoofd omhoog 'mag' houden. Dus dat was mijn vraag niet echt.
Wanneer ik hem volop ga trainen en hem niet meer maar laat lopen hoe hij zelf wilt bij het buitenrijden, zal die onderhals inderdaad weer weg gaan.
Maar mijn vraag is of die wel weg gaat als ik buiten het trainen (dat 3x per week is) om hem toch weer tijdens het buitenrijden laat lopen hoe hij wilt.

Ik wil hem buiten (bos of verkeer) eigenlijk niet vwnw rijden.. Buitenrijden is voor ons gewoon genieten met de teugels in een boogje. Dat heeft hij naast bakwerk ook echt nodig.

Hij is daar ook veel te gespannen voor (zo is hij nou eenmaal). Wanneer ik contact neem kropt hij zich dus helemaal op en dat is ook niet de bedoeling. Het is een nogal heet dier dus dat zal ook niet veranderen.

Kan het kwaad dat hij zijn rug zo'n 3x per week niet gebruikt?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:17

Spieren worden slapper als je ze niet gebruikt. Als je je training omzet naar 'over de rug rijden' dan wordt de onderhalsspier vanzelf minder sterk omdat hij deze niet moet aanspannen (is bij mijn paard ook zo gegaan, die had een onwijze onderhals ontwikkeld)

Even een foto in mijn situatie:

FOTO 1: een onwijze onderhals, ik dácht dat ik goed bezig was.. :Y) http://imageshack.us/photo/my-images/560/p1013193.jpg/

FOTO2: totdat ik goede les kreeg en ik het ook anders leerde http://imageshack.us/photo/my-images/51/p8286038.jpg/

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 17:32

Maar in de taining rijd ik hem ook gewoon al over de rug. Doordat ik amper getraind heb en dus spieren zijn verloren zit ik nu op L-niveau met hem en daar wil ik hem ook houden. Liefst heb ik hem weer op M-niveau, maar we zien wel of dat lukt met 3x per week :j

Hij liep tot nu toe alleen vaker niet over de rug dan wel (ik rijd meer buiten dan dat ik train), maar ik wil nu evenveel trainen als buiten rijden.

Zou met 3x trainen (dus over de rug) en 3x buiten rijden (dus niet over de rug) de onderhals weg kunnen gaan?

Ik ga hem buiten niet over de rug rijden, laat dat duidelijk zijn.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:36

Het niveau zelf is haalbaar. Maar het zal denk ik wel langer duren dan dat je 4 á 5 keer traint. (Ik zelf rijd ong 2 a 3 keer in de week, longeer 2 a 3 dagen met touwtjes zodat hij ook aan de longe over de rug loopt) Met buitenrijden heb ik geen ervaring, die van mij loopt ook altijd maar gewoon vrolijk te kijken. Maar er is een verschil tussen kijken en onderhals opzetten. Lijkt mij geen alarm of probleem als hij alleen maar loopt te kijken hoor

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:13

Ook met buiten rijden is het belangrijk dat hij vwnw loopt , ook buiten moet hij je dragen, veel mense denken ik laat mijn paard lopeN zo als hij zelf wil omdat dat leuk is , maar juist daar gaat het fout ook buiteN heeft je paard leiding en een houding nodig om jou te dragen , je paard loopt niet zomaar met de onderhals buiten, hij heeft of last van jou zit of hij heeft meer stres , beide redenen om ook je paard buiten goed te rijden

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:33

Ik ga mee met midgie....je zal de onderhals niet weg kunnen trainen als je hem die nog steeds laat "gebruiken" , ook buiten is het belangrijk om vwnw te rijden

ook zou ik je willen tippen om eens een fysio naar de rug van je paardje te laten kijken, ik vind het een beetje zorgelijk dat hij zijn hoofd zo hoog houd(en dus de rug wegdrukt) als je rijd zonder vwnw van hem te vragen( "eisen") misschien ligt daar ook wel een deel van je probleem ..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:55

Zo'n onderhals heeft 'ie nou ook weer niet hoor.. Maar als je het vergelijkt met een correct bespierde hals heeft hij wel meer onderhals dan zou moeten.

Is het dan zo slecht wat recreatieruiters doen? Hun paard buiten rijden zonder goed contact?

Er is niks met zijn rug aan de hand hoor. Zoals ik al zei weet ik hoe ik een paard moet trainen.. Heb geen zin om daar verder informatie over te moeten geven.
Hij houdt zijn hoofd hoog op het moment dat ik de teugels los gooi omdat hij alles wilt zien. Dat is gewoon zijn karakter en dat heb ik ook moeten accepteren. Zo is hij altijd geweest, bij mij, bij zijn vorige eigenaar.

Buiten is hij is erg kijkerig en houdt van een hard tempo.
Dus kan je je misschien een beetje voorstellen hoe hij zijn lichaam gebruikt buiten? Om de seconde kijkt hij naar een andere richting, oren zo naar voren dat ze er bijna af vallen, hoofd dus omhoog kijkend naar alles, in een wat harder tempo (wel mijn controle) en schrikt bij het minste dingetje, maar is niet angstig.

Het is een nogal sensibel paard en buiten vwnw rijden gaat niet. Hij gaat dan in een heel mooi nepkrulletje lopen waar ik niks aan heb.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:42

Als je paard buiten kijkerig is en niet op jou let zou ik hem zeker aan het werk zetten, karakter of geen karakter een ruiter hoort leiding en het tempo aan te geven, ook met losse teugel kan een paard vwnw lopen ,zelf rij ik ook een heet gebakerd dier en ook die is buiten drukker maar ik zorg wel dat ze mij blijft dragen en laat niet toe dat ze de rud weg drukt om de simpelen rede dat ik heel zuinig op haar ben,

Ik ben een recreatie ruiter , train wel in de bak op hoog niveau , ik train mijn paarden op niveau om ze goed te houden in hun lijf om zo ook fijner buiten te kunnen rijden.

Als je paard buitren angstig is en kijkerig en schrikt is het juist erg goed om ze ook buiten goed te rijden, want juist bij recreatie ruiters die denken dat het voor het paard leuk is hebben vaak problemen het paard in te houden en hangen constant aan het bit, als die wat meer techniek zouden gebruiken zouden heel veel paarden met minder angst buiten komen, juist buiten moet je de leiding geven die een paard nodig heeft , je haalt hem tenslotte weg uit zijn verrouwde omgeving en dan laat je hem buiten aan zijn lot over,zeker zijn er paarden die dat niet erg vinden maar de meeste lopen toch meer te stressen en zeker bij ook al onzekeren ruiters die brengen vaak die paarden helemaal van slag zodat ze vaak er van tussen gaan.

Dus voor jou nog heel veel te oefenen zodat je je paard ook buiten vwnw kan rijden, veel trainen in d ebak en weten waar je mee bezig ben , dus de techniek leren snappen en waarom de oefeningen zijn, want ook een sensible paard is buiten fijn te rijden maar dat ligt aan hoe goed de ruiter snapt waar mee bezig te zijn en dat is vaak het probleem de ruiter, ik zeg niet dat je niet kan rijden , dat zal zeker maar je hebt een groot verschil door gewoon paard te rijden of goed paard te rijden zodat ook je paard er wat aan heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 17:35

Dankjewel voor je uitgebreide post :j

Ik ben buiten degene die het tempo aan geeft en heb dus ook de controle. Rijd buiten dan ook gewoon bitloos.

Ik snap heel goed wat je bedoelt met het buiten goed rijden. Ik zie het echter niet zo zitten om hem daar ook goed te gaan rijden. Voor ons is buiten rijden gewoon echt genieten van de omgeving, niet letten op de houding, niet letten op hoe hij zijn lijf gebruikt.

Was hetzelfde als met mijn andere paarden, maar die waren net wat minder kijkerig en namen daardoor beide een betere houding aan.

De reden dat ik hem train is natuurlijk om hem goed in het lijf te houden, anders zou ik sowieso geen bakwerk doen..
Ik kan je verzekeren dat ik mijn paard goed rijd waar het paard ook wat aan heeft :j Dacht dat dat op bokt nu ook wel duidelijk was.
Ik heb daarom ook niet echt zin om mijzelf daarin te moeten verdedigen.. Ik weet waar ik mee bezig ben.. Daarom is mijn paard ook gewoon zo fijn (na) te rijden.
Ik hoop dat je dat van me aan wilt nemen.

Het bakwerk heeft dan ook helemaal niets te maken met het buitenrijden en dat is ook niet hetgeen waarvoor ik dit topic heb geopent.

Buiten loopt hij alleen zo omdat hij zo kijkerig en vrolijk is. Maar heeft soms ook dagen dat hij dat niet is en dan is hij ook buiten gewoon fijn over de rug te rijden.