´Stoelzit´

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DutchRiders

´Stoelzit´

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:18

Hallo allemaal,

Wie o wie kan mij hèt verlossende antwoord geven?? :+

Voordat ik mijn huidige pony kocht, zat ik altijd keurig op het paard, benen netjes, rechtop..
Totdat ik deze pony ging rijden, mn benen steek ik ontzettend naar voren, en ik ga daardoor ook achterover zitten..
Het zadel waar het om gaat is een Knigt Rider veelzijdigheidszadel van 17.5 inch.
En volgens mij zitten de haken van de beugelriemen verder naar voren dan normaal?!

Wat kan ik hier nu aan gaan doen?

Ik heb de beugels al korter gemaakt, en de kniestukken naar achter verplaatst..
Niks helpt, iemand suggesties?

Als niks meer helpt komt volgende week een zadelmaker langs met veelzijdigheidszadels, zou het hierdoor beter worden?

DutchRiders

Re: ´Stoelzit´

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 15:30

Nobody?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:34

Als een zadel niet bij jouw anatomie past dan kan je nog zo goed je best doen maar zitten volgens de richtlijnen kan je dan wel vergeten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:37

denk dat je teveel achterover gaat zitten waardoor je je benen te ver naar voren steekt. Net andersom. DAt je te ver naar achteren gaat zitten komt omdat je zadel misschien niet goed bij je past.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 16:18

Ok... nieuw zadel dus?

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:24

Ik zou inderdaad gaan kijken naar een ander zadel kijke. En er dan ook op zitten om te voelen of je je benen dan niet naar voren steekt, als je dat nog steeds doet ligt jet dus niet aan het zadel..

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 16:38

Ik heb van de week op een Stübben veelzijdigheidszadel gereden, en mn beenhouding etc. was stúkken beter! Dit was wel het type springzadel.

Omdat ik meer dressuurgericht rijden wil, is het dan verstandig om naast mn vzh zadel een dressuurzadel te nemen, of een goed vzh zadel?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:16

als je graag dressuur wilt rijden zit een dressuurzadel wel het fijnst. Het zit niet best maar je kan heus nog wel een klein sprongetje ermee maken voor de afwisseling. Of anders een meer dressuur gebouwd vzh zadel

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:18

Ik zou niet zomaar naar een nieuw zadel gaan kijken, maar iemand, bijvoorbeeld een goede instructeur, eens kritisch naar jouw houding laten kijken. Als het goed is, kijkt diegene dan óók naar je zadel. :)
Het kan best zijn dat het zadel voor jou niet ideaal is, maar dan wil je zeker weten lijkt mij, voordat je verder kijkt. Daarbij is iemand die kritisch naar jouw houding kijkt nooit weg. ;)

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:20

Hadden ze geen Stubben vzh richting dressuur ( Scandica)? Je moet het zadel nemen wat goed voelt voor zowel jou als je paard/pony. Dus als je een vzh past ( richting dressuur) die super goed ligt, voor zowel jou als je paard dan zou ik die gewoon nemen.. :)

Edit: Daarbij is het advies van TurdusMerula zeker nuttig. Als je een goed zadel hebt gevonden, misschien kun je het dan even lenen om er ook je instructrice er naar te laten kijken? Succes iig!
Laatst bijgewerkt door Dain op 02-09-12 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:22

In principe moet je met ieder zadel goed kunnen zitten.
Wat je kunt doen is beugels over je zadel, halthouden, je onderbenen voor het zadel leggen (dus éxtreeeem in een stoelzit haha :D )
Dan voel je je zitbeenknobbels even heel goed. Dan leg je je benen terug, en probeer je dat gevoel te behouden. Ga dan even rijden zonder beugels en let er steeds op dat je je zitbeenknobbels blijft voelen.

Nog een oefening; halthouden, met je hand je onderbeen helemaal tegen je billen aan duwen en daarbij met je knie echt naar beneden wijzen. Dit een aantal keer doen aan beide kanten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:24

Is je nieuwe pony breder gebouwd dan je vorige?

Stoelzit wordt (mede) veroorzaakt door de vorm van het zadel. Op het ene zadel zit je breder dan op het andere. Hoe breder je zit, hoe meer stoelzit. Heb je de mogelijkheid om te zoeken naar een zadel dat smaller in de heup is? Dus waar je je heupen minder ver voor hoeft te openen?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:31

Kan het niet zijn dat jouw zadel te smal is voor je paard. Dan ga je automatisch uit balans zitten en krijg je een stoelzit.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:42

TurdusMerula schreef:
Ik zou niet zomaar naar een nieuw zadel gaan kijken, maar iemand, bijvoorbeeld een goede instructeur, eens kritisch naar jouw houding laten kijken. Als het goed is, kijkt diegene dan óók naar je zadel. :)
Het kan best zijn dat het zadel voor jou niet ideaal is, maar dan wil je zeker weten lijkt mij, voordat je verder kijkt. Daarbij is iemand die kritisch naar jouw houding kijkt nooit weg. ;)

Mooie omschrijving, onze instructeur is er al mee bezig geweest.
Ik heb op zijn zadel gereden, en het was direct anders, de benen lagen goed, en ik zat weer rechtop :)
Ook hebben we gelongeerd zonder beugels.. (balans etc.)
We hebben alles geprobeerd, maar toch besloten een nieuw zadel te kopen.