linkerhand houd constant vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luz_ElenaE

linkerhand houd constant vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 21:10

Hoii,
Ik heb een probleem met mijn linkerhand die gaat tijdens het rijden compleet zijn eigen leven leiden. Mijn hand houd constant vast en ik probeer er heel veel op te letten maar steeds betrap ik mezelf erop dat ik die weer heb vastgezet. Ik vermoed dat de oorzaak ligt bij mijn manege tijd toen ik nog bij een andere manege reed en daar steeds op sterke fjorden moest waar ik altijd met ontzettende spierpijn en verzuring in mijn handen en schouders vanaf kwam.(goede spierballen gekweekt dus). Ook motiveerde mijn vorige instructrice op veel trek werk waardoor mijn armen echt heel erg verzuurde daarom ben ik ook overgestapt op een ander omdat het niet goed voelde als ik al zo'n pijn kreeg in mijn handen en armen wat moest dat arme paard dan wel niet voelen in zijn mond? Nu heb ik ontzettend veel last van het vasthouden van mijn hand omdat als het paard ontspant mijn hand niet mee ontspant en blijft vasthouden. Ik probeer er constant op te letten maar moet er echt mijn volle concentratie bij houden waardoor ik weer mijn been vergeet dan verdwijnt mijn impuls en dan kan ik het paard natuurlijk niet voorwaarts neerwaarts rijden. Heel vervelend met de lessen let mijn instructrice er wel veel op want als ik ontspan dan merk ik dat direct in het paard en gaat die echt veeeel beter lopen. (logisch natuurlijk) nu heb ik huiswerk gekregen van de instructrice door juist veel met links te doen dus: schrijven met links zoveel mogelijk met links doen om mijzelf rechter te maken.

Heeft iemand misschien nog andere tips hoe ik mijn hand weer onder "controle" kan krijgen want dit is echt een heel vervelend probleem.

Fem_daf

Re: linkerhand houd constant vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:33

Oooow wat ken ik dit probleem!!! En wat is t moeilijk om hier van af te komen!

Ik heb wel een hele goede (maar zeer frustrerende) tip: het duimstokje.. Als het goed is, liggen je duimen tijdens het rijden bovenop je teugels. Je pakt een stevig stokje of korte zweep en legt deze tussen je duimen en teugels zodat het soort bruggetje vormt tussen je handen. En zo ga je iedere keer een tijdje rijden. Het zorgt er vooral voor dat je er bewust van wordt hoeveel je je hand eigenlijk gebruikt/ misbruikt en het dwingt je om je hand stil te houden, niet te trekken, niet vasthouden etc.

Verder is het heerlijk als iemand je af en toe waarschuwt. Mijn zus riep geregeld: HANDEN! Gewoon zonder te kijken zodat ik er even weer aan dacht.

Heel veel succes!! Het is moeilijk om er van af te komen maar werpt zeker vruchten af!

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:15

Als je je linkerhand vast zet zal het linkerbeen niet goed onder de massa kunnen komen omdat die geblokkeerd wordt door je linkerhand.
Ik heb hier op grote volte last van gehad, mijn paard was heel scheef en ik was altijd bang dat hij de hoek niet doorkwam en daarom nam ik te teveel druk op de binnenteugel waardoor mij paard telkens over de buitenschouder weg viel omdat ik met mijn binnenhand zijn binnenbeen blokkeerde.

Iedere keer als een oefening niet lukt zal je dus herinnerd worden aan je hand die je vast zet. Als je met dit in je achterhoofd gaat rijden dan denk je al erg vaak aan je hand en kan je dat verbeteren.

Heel veel oefenen is het enige wat helpt. Gelukkig erken je waar het probleem ligt, dan ben je al heel ver op weg. Hoe frustrerend het soms ook is.

Ik vind dat stokje een erg goed idee aangezien je alles met twee teugels moet doen, anders zou je het bit door de mond trekken. Dus dan leer je jezelf dat ook gelijk goed aan.

Succes!

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:19

Oh dit heb ik ook, erg moeilijk om hier vanaf te komen
Ik heb een instructrice die de hele tijd zegt handen!!
Die van die zweep is ook een goeie om te proberen
Zelf goed aan denken om die hand losser te houden en dan het been aan die kant te gebruiken
Veel succes :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:00

Dankje voor de tips het duimstokje heb ik net geprobeerd zo wat had ik een zere duim tijdens het rijden haha. Ik hoop echt dat ik het een beetje snel afleer.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:45

Haha het zit inderdaad vreselijk!! Het heeft mij wel erg goed geholpen! Heb t niet erg vaak hoeven doen, knopje ging vrij vlot om. Af en toe als ik merk dat t weer verkeerd gaat, leg ik m'n zweep er even een rondje tussen. Succes!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 06:20

En hoe gaat t nu?

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 06:21

......probeer ns een ei in die hand te houden....dus ei en teugel.....t heeft mn dochter geholpen....

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 11:15

Het gaat al veel beter heb een weekje geen les gehad helaas omdat mijn nieuwe instructrice niet werkt op de uren dat ik vrij ben van school ontzettend vervelend maar nu ga ik iemand anders proberen. Van haar heb ik 1 keer groepsles gehad en dat beviel wel goed. Veel andere keus heb ik ook niet meer dus hoop dat het wat word

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:37

Jij ben de enigen die je hand onder controle kan houdenm het zijn jou handen, een hand kan geen eigen leven gaan leiden, want dan moet je naar de dokter,
Je kan b.v wel zitlessen gaan nemen zodat je meer leert rijden op zit en leer weten dat je met je handen geen paard moet rijden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:58

Midge geloof dat jij een coördinatiewonder bent! Leuk voor jou maar hier heeft de TS niet veel aan.
TS, je zegt dat indien je let op je handen dat je niet op de rest van je rijden kan letten. Maar denk dat het toch belangrijk is om eerst die handen uit controle te krijgen want indien je je paard losser zal krijgen en veel rechter zal de rest vanzelf gaan. Wat bij mij vroeger heeft geholpen is indien je steeds links vast houd, niet teveel gaan focussen op links los laten maar op rechts een goede verbinding als buitenteugel te hebben. Dus eigenlijk altijd enkel letten dat je goed op die buitenteugel gaat rijden. Dan komt die binnenstelling en minder harde linkerhand vanzelf. Dit zal wel heel veel zelfdiscipline vergen want slechte gewoontes zijn heel moeilijk af te leren! Veel succes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:11

Wat makkelijk is om zo even te doen is je teugel tussen duim en wijsvinger te houden.
Je kunt ook thuis in een balletje knijpen dat helpt ook je hand te ontspannen.
Midgie, misschien heeft ze wel een gilles de la tourette hand.. :D

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:43

Het gaat al stukken beter. Heb nu ook geen verzuurde linkerarm meer als ik van het paard afkom dat is al een hele verbetering vind ik zelf! Ik heb tijdje terug al een zitles gehad en had dat vasthouden er al aardig uit maar door de andere instructie lees: OP is het er daarna weer ingeslopen. Voor de rest is mijn zit erg netjes en correct. Daar besteed ik erg veel aandacht aan, ik ben van mening dat goed paardrijden begint bij een goede correcte zit. Dit is het probleem waar ik tegenaan liep en dankzij o.a. de tip van het duimstokje wordt dat al veel minder