Eerste foto's na jaren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Eerste foto's na jaren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 20:55

Hallo allemaal,

Op de foto's hieronder zie je Lorenz en ik.
Laatste foto's die ik van mezelf gezien had waren toen ik een jaar of 9 was...dus schrok eigenlijk nog wel hoe ik erop zit enz.
Maar toch plaats ik hier nog foto's, misschien hebben jullie nog goede tips en anders voor anderen om nog wat te leren en ook dat je nooit bent uitgeleerd en dat je nooit weet wat er nog op je weg gaat komen!

Over Lorenz:
Zijn vader: Gabor.
Ik lease Lorenz sinds paar maanden sinds eind juni best kort nog.
Hij is 19 jaar en heeft in zijn top tijd ZZ Zwaar gelopen.
Hij heeft last van slijtage en artrose.
Hij is nu met soort van pensioen.
Ik rij geen wedstrijden.
Dit wordt zijn eerst jaar zonder wedstrijden.
Het werk wat hij nu doet is om hem soepel en op conditie te houden en hem nog te laten genieten van zijn leven.
Voor hem eigenlijk licht werk.
Bakwerk wissel ik af met buitenrijden, wandelen en af en toe longeren.
Ik wil ook grondwerk lessen gaan nemen in de toekomst voor de afwisseling.
Ik hoop in de toekomst ook lekker alleen naar buiten te kunnen we bouwen dit langzaam op nu kan ik alleen nog met anderen naar buiten.

Over mezelf:
Ik ben een recreatie ruiter.
Ik ben op me zesde begonnen met rijden.
Nooit eigen paarden gehad altijd op maneges gereden en af en toe verzorg paarden.
Soms wat jaartjes gestopt.
Sinds ik Lorenz lease heb ik eindelijk prive lessen en nu gaat er echt een wereld voor me open.
heb altijd alleen op manege rond gehobbeld :)
Lorenz is echt een leerpaard voor mij en ik ben zo gek van hem, hij heeft zo een top karakter dat ik hoop dat we nog veel fijne jaren tegemoet gaan.

Lorenz is echt een professor hij is best wel wijs, hij loopt al tijd mee en heeft veel gezien.
Ik kan soms wat ongeduldig zijn en moet leren gewoon door te blijven ademen en dat de mis communicatie die we dan nog hebben echt wel wordt opgelost. Ik moet meer vertrouwen hebben in hem maar ook in mezelf. Verder per dag aan kijken wat hij kan en hoe hij zich voelt.
Ook hiervan kan ik weer veel leren.

Waar ik aan moet werken waar ik zelf tegen aan loop:
Teugels worden steeds langer, ik hou ze niet op maat me handen zijn niet gesloten en niet rechtop. (is dit jezelf eraan blijven herinneren, en herinneren en herinneren?)
Me been vooral aan 1 kant blijft niet op zijn plek...Iemand een tip waar aan dat kan liggen?
Hierdoor ga ik teveel voorover zitten. Of ook weer eraan blijven denken? Of klopt er iets niet in me lichaam?
Voor me uit kijken.
Paard kan misschien wat ronder lopen. Dit kan hij makkelijk maar mij lukt het nog niet.
maar hoop met de privelessen dat we steeds beetje verder komen.

Verder alle tips en adviezen zijn welkom.
Ik plaats de slechte foto's erop en ook wat betere dan snappen jullie waar ik het over heb.
Paard is ingevlochten voor de fotoshoot dit is dus niet op een wedstrijd.
Daarom hoop ik dat jullie het aardig en netjes houden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie foto als afsluiter
Afbeelding

nenahdm

Re: Eerste foto's na jaren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:44

In commentaar geven op hoe het paard loopt ben ik geen prof in, dus daar ga ik me niet aan wagen :+
Maar ik zie wel dat je op de foto's er behoorlijk gespannen uit ziet..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:53

Ziet er al netjes uit, maar probeer je handen niet op slot te zetten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 14:20

Dankjewel voor jullie reacties!

xTitanic dat heb je goed gezien.
Ik was erg zenuwachtig voor de fotoshoot.
Spannend dat ik weer op de foto ging en spannend dat er iemand foto's aan het maken was en ook dat er mensen aan de bakrand aan het meekijken waren rij vaak alleen. Heb gereden alsof "me leven er vanaf hing" om het zo maar even te zeggen.
Aan wat voor dingen kan je zien dat er spanning zit? (gewoon nieuwsgierig naar)
En het kost mij veel energie dit paard te rijden.
Hij is niet makkelijk te rijden maar dit was van te voren ook gezegd tegen mij, maar het zag er bij anderen altijd makkelijk uit alsof alles vanzelf ging. Maar die ervaring heb ik natuurlijk helemaal niet en goede ruiters kosten het al veel energie.
Eerste 3 privelessen hield ik de les amper vol kon er niet meer fatsoenlijk op blijven zitten ik was kapot.
Nu gaat het steeds beter en me conditie verbeterd ook en door het rijden nu 3 kilo kwijt dat is weer een voordeel.

maralyn wat bedoel je precies met handen op slot zetten? Bedoel je meer meegaan met de beweging van het paard meer ontspanning?
Handen sluiten moet ik wel leren de teugels worden altijd steeds langer.
Is voor mij denk ik ook nog een oefening handen wel sluiten en rechtop maar wel ontspannen houden.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 02-09-12 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:30

Zit jij niet veeeeeel te kort? :) Je trekt je hakken een beetje op en in combinatie met je korte beugels zit je soms met je knie over de wrong (een na laatste foto)

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:38

Ten eerste, wat fijn dat je zo'n mooi paard als professor hebt! Lijkt me heerlijk om zo te kunnen leren :) Ik had zelf ook heel lang last van dat ik mijn handen niet rechtop zette. Dit is echt een kwestie van iemand hebben die je er constant aan herinnert, totdat je het op een gegeve moment niet meer doet! Je valt nogal naar voren, en dit komt denk ik omdat je nog niet echt een onafhankelijke zit hebt en daarom een beetje steun zoekt bij het zadel met je handen. Ik denk dat als je je handen meer omhoog doet en dus geen steun zoekt bij het zadel of de nek van het paard je meteen verder naar achteren gaat zitten en je dus een nettere zit krijgt. Dit is echt een kwestie van veel oefenen! :) Op de derde foto vind ik je zit een stuk beter dan bij de andere foto's. Je hakken heupen en schouders zitten goed op een lijn. Als je nu je handen rechtop en wat hoger houdt is er niks meer op aan te merken! Succes ermee :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:39

Ik zou je handen hoger plaatsen. Dan kom je waarschijnlijk beter rechtop te zitten en heb je meer veer in je elleboog. Waardoor je spanning uit je schouder wegneemt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 14:39

Dankjewel voor je reactie Marit

Zou best eens kunnen. Dit zijn ook andere laarzen dan waar ik normaal mee rij.
Normaal rij ik met chaps dit zijn petri laarzen en die zijn ook nog niet helemaal ingelopen/gereden.
15 sept is er een vervolg van de fotoshoot op de hei en trek deze laarzen dan weer aan en zal dan eens me beugels wat langer doen.
Van de week ook weer les en dan ook eens naar de beugel lengte kijken met me chaps.
Al denk ik er een gewoonte van maak en me hakken ga uitdrukken dat het ook al er heel anders uit ziet.
Goed gezien ik zie het inderdaad nu ook!

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:40

Oh en verder zou ik nog niet te veel concentreren op het 'rond rijden'. Hij loopt naar mijn mening op de meeste foto's verzameld genoeg. Ik denk dat als je wat actiever rijdt en meer van achter naar voren loopt (hij lijkt niet heel actief op de foto's, maar ik kan het mis hebben) hij van zelf meer gaat verzamelen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 14:49

Twist1991 ik mag inderdaad in me handjes klappen dat dit paard op me pad is gekomen en ik deze kans krijg.
Twist1991 en Japeloup ik ga ook eens meer op me handen letten en kijken of er na aantal maanden verbetering in komt.

Voor een onafhankelijke zit zijn zitlessen ook nog goed om erbij te gaan doen?
Of eens aan kijken komende tijd of er al verbetering is als ik op me handen ga letten?

Paard is altijd met sporen gereden.
Ik rij zonder sporen sinds kort wel met zweepje.
Hij is inderdaad niet goed aan me been en negeerd me rustig.
Dus dat kan kloppen. In de bak is hij soms niet vooruit te branden.
Hier ben ik nu ook mee bezig in de bak.
Met een buitenrit is hij wel actief. Hij is 19 jaar en ik denk hij vind het bakwerk maar saai hij is daar wel klaar mee?
Te weinig afwisseling en uitdaging? Ik ben er nog niet achter.
Probeer af te wisselen met bakwerk, wandelingen, buitenrit en longeren en dan binnenkort of van het voorjaar grondwerk lessen nemen.
Hij heeft ook artrose en sinds 6 dagen aan de joint comp dus daar kan het ook aan liggen.
Op de foto's kreeg hij nog niks voor zijn artrose (kan dat?)

Mooi aantal punten waar ik komende maanden goed aan kan werken!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:42

goed hoe je hem rijdt!
met geen idee van : je MOET aan de teugel en je MOEt dit en dat
echt heb respect voor je

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:12

Zitlessen zijn altijd nuttig. Soms heb je ongemerkt ergens spanning in je lijf die soms sterke uitwerkingen kunnen hebben op het gehele rijden.

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:21

Het ziet er al goed uit, je mag wel wat 'trotser' gaan zitten wat meer rechtop, handen dragen. Zitlessen kunnen zeker helpen! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:09

Super dat je kunt gaan leren rijden op zo'n fijn paard. Idd kan er aan je zit wel het een en ander verbeterd en zullen zitlessen je kunnen helpen. Als je onafhankelijk (van je handen) kunt zitten kun je je ook meer bewust worden van zithulpen, dat een paard dat op dat niveau is afgericht maar al te goed kent.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:20

Je schouders die er niet zo los uit zien, en ja, je zit wat naar voor, maar je zegt dat er daar aan gewerkt wordt, maar komt dat dan niet door de spanning toen? Ik zou ook best zenuwachtig zijn hoor :+
Maar ik durf te wedden dat het véél beter gaat als je alleen rijdt, dat je je paard ook beter ontspannen krijgt. Zo is het toch bij mij :) Op foto drie vind ik het dan niet opvallen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:30

Wat zien jullie er prachtig uit samen, in dat roze setje. :D
Als tip zou ik geven om je handen wat meer te dragen, zodat je onderarm en de teugels netjes op een lijn komen, dan kan je zachter inwerken. Verder willen paarden soms de nek wat beter loslaten als je de teugels af en toe wat langer of juist weer wat korter pakt. Door het afwisselen in de houding worden ze lekker los.

Veel rijplezier nog!