Stap te kort, draf tempo te laag? of valt het mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Stap te kort, draf tempo te laag? of valt het mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 07:33

na een tijd(1.5 jaar) een veel te hoog draf tempo te hebben gehad en niet kunnen stappen van de stress die er in de veel te hoge draf werd op gebouwd, en de daarbij behorende vlucht acties. heb ik het draf tempo van mijn paard behoorlijk naar beneden geschroefd. tot een tempo waarin ze zelf ontspande en makkelijk ging lopen. het gaat super. maar ik heb nu het idee dat haar passen in stap (nog steeds) wat aan de korte kant zijn. en dat haar tempo in draf nu iets te laag ligt. inmiddels wil ze het bit goed los laten en lukt het haar om haar zelf te gaan dragen ( dit is nog niet het geval op het filmpje hier onder) ik kan op middendraf na eigenlijk alles in rust van haar vragen wat er in een B dressuur proef gevraagd word. meer technisch rijden en het verhelpen van haar stress ben ik veel mee bezig.
mijn vraag gaat echt over het tempo van de draf en of de passen in stap nog ruimer zouden moeten voor de B dressuur?

kan ik hier tevreden mee zijn, of moet ze echt nog ruimer gaan stappen en actiever gaan draven?

Alvast bedankt!

Gemmeke

Re: Stap te kort, draf tempo te laag? of valt het mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 07:43

Ts, allereerst je hebt een leuk paardje onder je bibs!

Puur qua tempo, in de draf dat is oké! In beide gangen vind ik het paard nog wel veel op de voorhand lopen, de achterhand hangt er los bij, daar zou je nu flink mee kunnen gaan oefenen door middel van overgangen, cavaletti's, grote figuren enz.

Wat betreft overgangen, denk ook aan het bijna stilstaan en vanuit daar wegdraven, kost veel kracht vanuit de achterhand.
Hoe vaak rij je dit paard en wat doe je nog meer?
Hoe oud is het paard? Heb je les?

Verder heb je ook een filmpje van vorig jaar, liefst met het rennen erop?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 07:48

Hier word ik toch wel blij van. Knap dat je jouw paard nu onder je kunt houden in stap en draf! Wellicht dat je die B proef nog even los moet laten. Je voelt goed aan dat de jury waarschijnlijk een iets actiever paard nog willen zien en ik zou het verschrikkelijk zonde vinden als je door de wedstrijd weer terug naar af gaat, want je bent al zo ver. Wedstrijd betekent ook stress en wellicht dat je paard dan weer onder je uit gaat lopen. Zo zonde zou dat zijn want jij hebt hier heel hard aan gewerkt en met succes.
De volgende stap komt er aan namelijk het actiever gaan stappen (dus niet sneller!!). Wellicht een tip dat je als je de beenzetting onder je voelt links - rechts - links - rechts zachtjes meedrijft met je binnenbeen als je voelt dat been nu naar voren gaat komen zodat ze desbetreffende achterbeen verder vooruit zet.
Wellicht heeft je paard een wat zwakke stap. Dat kan. Ik heb niet het idee dat ze rug of zo vast houdt. De draf mag ook nog ietwat actiever (dus niet sneller) maar je zit daarmee dichter in de buurt.
Doe je ook veel wijken om haar los te werken? Dat helpt ook want een los paard (nek, kaak, rug) gaat actiever. Succes verder.
Ik zie het geheel als een proces en je bent nu een stukje op de weg om haar meer van achteruit actiever te krijgen en meer op de achterhand. Dus het is nu nog niet goed maar je bent op weg, en Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 07:56

De activiteit mist nu teveel, vooral in de draf ziet het er nu niet actief uit omdat ze een beetje rond aan het sloffen is voor het oog. De stap zou iets ruimer mogen, maar die is niet heel slecht hoor. Dat is ook meer een kwestie van meer actief.
Het is wel heel goed dat je nu terug bent gegaan naar rustig en ontspannen, van daaruit kan je nu weer gaan opbouwen om het allemaal actief te krijgen en dan kan je haar makkelijker meer door haar lijf krijgen, en dan ziet het er zeker B waardig uit!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 08:15

jammer genoeg heb ik geen film van haar paniek reacties. ( die wil ik ook eigenlijk zo snel mogelijk vergeten :D)

het klopt inderdaad dat ze meer op de achterhand zou moeten. ( dit filmpje was van de 5e x rijden na mijn laatste val heb ik 3 maand niet kunnen rijden) haar bespiering is ook erg slap nog. we zijn nu inderdaad veel bezig met overgangen en figuren rijden( wat voorheen niet mogelijk was) cavalletti's draven is helaas niet mogelijk met haar.

op dit moment rij ik haar 4 x in de week. ( de 1e keer is dat 10 min stappen en de andere x een half uur tot 3 kwartier echt aan het werk) 2 x in de week longeer ik haar met dubbele longe. en de laatste dag is het of alleen poetsen of een buitenritje of aan de hand wandelen. het paard is 6 jaar. op dit moment ben ik op zoek naar een geschikte lesgeefster. maar dat valt nog niet mee. er zijn hier in de buurt erg weinig. en ook dit paard is gewoon heel lastig. ik heb inmiddels 3 lesgeefsters gehad maar alle 3 waren niet geschikt.

klopt, het is ook eigenlijk niet zo zeer dat ik me aan die B proef vast houd, meer omdat ze nu nog in haar overgangs vase is dat het misschien nu nog makkelijker kneedbaar is om nog dingen te verranderen. ik denk namelijk dat als het tempo nu niet goed is dat ik daar toch beter nu mee aan de slag kan dan wanneer ze al een hele tijd op dit tempo loopt. of heb ik dat mis?

dingen als wijken probeer ik af en toe wel. maar dat vind ze nog te moeilijk. alleen op de momenten dat ik haar verder voor haar doen echt heel fijn vind probeer ik dat 1 of 2 passen.

hier ook nog een filmpje van de galop:

heel erg bedankt voor de nuttige reacties!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:52

ik heb jouw beide filmpjes bekeken.
Jouw houding is best heel aardig, je zit mooi recht, het lijkt me dat je toch best goed meegaat in de beweging, je voeten zitten en blijven vrij rustig, dus wat dat betreft heel goed.
Enkel jouw handen , ik vind het net iets te veel piano spelen en dit blokeerd een beetje de nageeflijkheid binnen jouw hand.
Het paard lijkt me braaf en rustig, maar stapt idd vrij kort, maar ook in de draf is dat echt wel zo, het lijkt me een beetje een trippeldrafje.
Ik ken jouw rijervaring niet, ik weet ook niet wat dit paard allemaal al kan, dus is elke opmerking toch altijd een beetje gissen, maar ik probeer wel een eerlijke mening naar voren te brengen.
Als ik je zo zie rijden gaat het eigenlijk vrij goed, en naar mijn idéé ben je zelf vrij tevreden met dit resultaat, ik eigenlijk niet, ik denk te kunnen zien dat je meer bezig bent het paardje constant tegen te houden, het af te remmen, ik zou eerder zeggen rij je paard, leer het zelf op eigen benen te lopen, dit is nu niet het geval, het paardje hangt op jouw handen.
Bij het rijden van een volte zie ik ook dat het eerste deel (voor zo goed je dat op een filmpje kan zien) er vrij goed uitziet, maar in het 2e deel ervan wijkt de achterhand uit naar buiten toe. (dus de buiging gaat hier een beetje verloren)
Ik zou je aanraden les te nemen
te werken op het op eigen benen lopen
vermijden dat je paard op jouw hand steun gaat zoeken
net iets meer body control
flex oefeningen
durven na te geven (loslaten)
Ziet er alles bij elkaar wel vrij correct uit hoor, maar deze verbeteringen krijg je op eigen houtje niet klaar, dat kan enkel door les te nemen.
Wijken is ook een basis oefening, paard moet dit echt wel kunnen hoor.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:56

Ik heb het idee dat de achterhand wat stijf is. Kan dat kloppen?

(Don't shoot me if i'm wrong :Y) )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:05

Ik heb nu pas ook de foto's bij jouw profiel gezien, en eigenlijk moet ik je melden dat ik vind dat jouw paardje er daar eigenlijk beter en veel ruimer op loopt dan dat hij nu doet.
Hoofdhouding is daar idd te ver naar voren, maar de gangen zijn er wel.
Dit sterkt dus mijn vermoeden dat je meer bezig bent hem in te houden dan hem te rijden, en das echt wel een grote denkfout.
Denk nooit hoofdje staat nu netjes en alles is ok, nee zo werkt het echt niet.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:13

ik denk dat dat meer de mooie momenten zijn van een goede fotograve. en idd loopt ze daar ruim. maar ik denk dat dat meer komt door haar "race" draf op die foto's :) alleen kun je op een foto niet zien hoe snel ze gaan...

ik ben ook zeker niet met het hoofd bezig. het gene waar ik mee bezig ben is mijn paard in een rustige beweging bezig te houden( met veel figuren rijden) om haar van haar weg willen rennen af te lijden. het gaat nu heel goed hoor. maar als ik 1 sec niet oplet lig ik weer met mijn hoofd in het zand.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:15

nicole_hetty schreef:
ik denk dat dat meer de mooie momenten zijn van een goede fotograve. en idd loopt ze daar ruim. maar ik denk dat dat meer komt door haar "race" draf op die foto's :) alleen kun je op een foto niet zien hoe snel ze gaan...

ik ben ook zeker niet met het hoofd bezig. het gene waar ik mee bezig ben is mijn paard in een rustige beweging bezig te houden( met veel figuren rijden) om haar van haar weg willen rennen af te lijden. het gaat nu heel goed hoor. maar als ik 1 sec niet oplet lig ik weer met mijn hoofd in het zand.

TS, lloopt die misschien wat stijf op de achterhand?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:22

nee je zegt het eigenlijk zelf nu, als ik niet oplet lig ik weer in het zand.
Je hebt dus geen vertrouwen in dit paard op deze momenten, je laat je paard echt niet op eigen benen lopen, hij hangt echt wel op jouw handen, en je houd hem echt wel constant tegen, ..... de achterhand zwaait echt wel uit , .....

Dit ziet er veel beter uit dan het echt is, hier moet echt rijtechnisch nog heel veel aan gewerkt worden

paard loopt echt beter op jouw foto's in jouw profiel, en dat jij er toen een beetje bang van werd omdat het mssn net iets te vlug ging staat hier helemaal los van.

nicole_hetty schreef:

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:32

De draf net voor de galop is prima. Daar zou ik meer in gaan doen. Het lijkt nu alsof hij iets onder zijn tempo loopt en dat daardoor de aanleuning af en toe wat onrustig is. De stap lijkt op verzamelde stap, dus ik zou hem nog iets meer lengte in de hals laten krijgen en iets meer daling in de hals zodat ie iets meer gaat verlengen in de stap en meer naar de hand toe gaat lopen. Succes ermee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:35

TS, in het proces heb je kennelijk al grote stappen gezet. Met als belangrijkste: je blijft tegenwoordig zitten en hebt controle over het tempo. Dat is gewoon top dat je dat voor elkaar hebt, en dat je kennelijk al heel veel geinvesteerd hebt en hebt moeten incasseren van dit paard. Dat siert je!

Wat er nu echter lijkt t gebeuren is dat je inderdaad in het andere uiterste schiet. Wat ik zie is een ruiter die "op eieren" zit. Wat terughoudend, afwachtend, en toch ook wat terugwerkend met je hand. En als ik je verhaal lees, is dat heel erg voorstelbaar.

Maar goed. Vanaf hier moet je verder, en dat gaat wat van jou en je paard vragen:
De volgende stap die je nu namelijk moet zetten is dat je je paard toch wat meer vertrouwen geeft, je hand naar voren doet en haar de ruimte geeft om te lopen. Die ruimte is er nu niet, ze wordt wat veel terug gereden en kan daardoor niet bewegen. Ik vind het goed van je dat je dit zelf ook ziet en ervaart, en dat je na de stap van controle krijgen, nu durft te zien wat er nu aan de hand is, en vandaar uit weer verder wilt.

Mi is de vervolgstap het nu toch weer naar voren wegrijden. Dus vanuit rust toch weer verruimen ( dus rijden met been en nageven, ruimte geven met je hand.) Wordt ze dan te heet, dan toch 1 keer een ( heel duidelijke) ophouding, terug naar het tempo wat jij wilt, maar direct daarna de hand weer weg, lucht en ruimte geven om te lopen.

En blijf investeren in het vinden van een goede instructeur, want met zoveel inzet moet je jezelf die ondersteuning gewoon gunnen! ( en die ondersteuning heb je ook gewoon nodig om de negatieve spiraal, die je deels al doorbroken hebt, nu helemaal te doorbreken!)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:45

Das heel goed omschreven "riagr" das in een veel betere en minder aanvallende manier wat ik hier ook al probeerde aan te kaarten.
Je hebt idd al heel wat bereikt hoor, vind ik ook, maar paardrijden is, " je paard rijden " Je mag hem zeker op zijn plichten wijzen, maar laat hem nadien dadelijk weer los, geef ruimte.
En dit kan idd af en toe wel eens een spannend moment opleveren, maar ja das ook paardrijden hé.
Dit en nog heel veel volgende stappen in deze verdere opleiding van jouw paardje , dit kan echt alleen lukken door echt goed les te nemen.
Vertrouwen te tonen naar jouw paardje toe, en voorwaarts denken, niet remmend denken.
succes verder.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:46

ze id inderdaad nog wat stijf. (dit word inmiddels beter)

dat ze op mijn hand hangt. zo voel ik dat totaal niet. wel dat we beide nog erg zoekende zijn wat het beste is. ze is ontspannen en vraagt naar meer ruimte. zodra ze fijn loopt geef ik haar meer ruimte zodat ze meer lengte kan krijgen, ontspant dan ook het laatste beetje wat ze miste. en dan is het afgezet. ik neem haar terug tot we weer op het punt van het rustige tempo zijn en we proberen weer. dan krijgt ze door dat als ze ontspannen blijft lopen dat ik haar dan met rust laat. maar het kan bij haar ook zomaar de andere kant op gaan en dat ze juist weer in paniek raakt als ik haar de ruimte geef om te ontspannen. inmiddels gaat het 9 van de 10 keer goed hoor. maar idd wacht ik te veel af wat er gaat gebeuren. tijdens het laatste beetje los laten. verder gebruik ik mijn hand alleen als rem en stuur. en zodra ze braaf is haal ik gelijk de druk er af.

klopt, ze heeft inderdaad meer verlenging in de hals nodig :) hier ben ik mee bezig. ze begint nu al iets meer hals lengte te krijgen. ik zal binnenkort even vragen of er toevallig iemand is die weer een filmpje kan maken hoe het er nu uit ziet.

ik ga binnenkort van stal veranderen met mijn paarden, daar is ook een instructrice. als deze nog tijd heeft ga ik zeker bij haar proberen :)

ik wil iedereen heel erg bedanken voor het goede advies en de tips waar ik wat aan heb :D

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:57

owja nog wel handig om er even bij te zetten ( was ik vergeten) dit paard heeft een oogafwijking waardoor ze geen diepte inzicht heeft. zij kan dus van bijvoorbeeld een bakrand niet inschatten hoever die nog bij haar weg is. dit is ook de rede van haar paniek aanvallen. als ik haar direct helemaal los laat dan voelt ze zich aan haar lot overgelaten en red ze haarzelf daar niet mee. ik moet haar nu idd nog te veel helpen. dit komt denk ik omdat ik haar in het verdelen ( ik weet dit pas sinds kort) wel aan haar lot heb overgelaten wat haar angst voor de bakrand heeft versterkt. daarmee heeft ze de link gelegd dat als ik haar laat gaan dat ze dan een botsing krijgt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:20

Ben het niet met je eens.
Zelfs een blind paard kan dit echt leren, dit is gewoon vertrouwen opbouwen en dit in beide richtingen.
Zoek het probleem niet bij het paard, dit kan best even voor een extra moeilijkheid zorgen, maar het is de ruiter die de oplossing moet bieden/vinden/durven .....
Je denkt tijdens het rijden en ook nu tijdens het typen van jouw reacties constant aan dat vluchtgedrag van jouw paardje, je moet nooit proberen het vluchten uit jouw paardje te halen of dit te blokeren, nee zorg dat je dat vluchten eigenlijk net een beetje aanmoedigt , maar onder controle, je moet leren het vluchten te sturen, das een heel ander uitgangspunt, niet altijd begrenzen maar vrijheid aanbieden, maar toch onder jouw leiding.
Maar het denken van jou moet dus vanuit een zuivere lei starten, niet van mssn begint het slechte gedrag weer, mssn schiet hij zo weg, mssn val ik er zo weer af,
Wanneer hij wegschiet niet boos worden maar een duidelijke correctie geven, maar weer loslaten, paard moet de kans krijgen om in de fout te gaan, het paard moet er als het ware zelf zijn keuze kunnen gaan maken, alleen moet je er naar toe werken dat hij jouw keuze gaat kiezen, maar het paard denkt dat hij het zelf gevonden heeft.
Geef meer vrijheid, en je krijgt een hele andere verstandhouding.
mij lijkt jouw paardje echt geen echte vluchter hoor, valt best wel mee, durf die houding van jou ook echt aan te passen, rij met een leeg hoofd, denk aan het moment van nu, bouw je training op en vraag steeds net iets meer, en steeds weer afzakken naar de basis bij elk probleem dat zich zou voordoen, nooit boos worden, maar eigenlijk ook nooit bang zijn want dat belemmerd heel erg de ontspanning en geeft jouw paard ook een reden om ongerust te zijn.
Deze verandering bij jezelf zal heel moeilijk zijn, en daar zul je echt een paar maanden tot zelfs jaren voor nodig hebben, neem goed les.

nicole_hetty schreef:
owja nog wel handig om er even bij te zetten ( was ik vergeten) dit paard heeft een oogafwijking waardoor ze geen diepte inzicht heeft. zij kan dus van bijvoorbeeld een bakrand niet inschatten hoever die nog bij haar weg is. dit is ook de rede van haar paniek aanvallen. als ik haar direct helemaal los laat dan voelt ze zich aan haar lot overgelaten en red ze haarzelf daar niet mee. ik moet haar nu idd nog te veel helpen. dit komt denk ik omdat ik haar in het verdelen ( ik weet dit pas sinds kort) wel aan haar lot heb overgelaten wat haar angst voor de bakrand heeft versterkt. daarmee heeft ze de link gelegd dat als ik haar laat gaan dat ze dan een botsing krijgt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:30

Aeolus, ik herinner me TS' oudere topics nog, en ik denk juist dat ze daar al heel ver in gekomen is! Ze mag ook echt wel trots zijn op wat ze al heeft bereikt. Tuurlijk kan het altijd beter, maar zoiets heeft gewoon tijd nodig.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:52

tuurlijk kan een paard dat niet het zicht heeft van een normaal paard ook leren. en ook dit paard kan dat heel goed. maar het punt is dat dit paard 1.5 jaar lang voor alles heeft "mogen" vluchten. ze heeft er een gewoonte van gemaakt dat ze kan vluchten wanneer ze dat wil. en dat vluchten is zelf belonend gedrag. zodra ze iets niet snapt of het niet aan kan gaat ze vluchten. want dan is de druk ( welke druk dan ook) van wat er gevraagd word weg. en ik het gunstigste geval voor het paard is de hele ruiter weg. omdat ik hier geen raad mee wist ( en andere mensen ook niet) heeft ze dit 1.5 jaar kunnen volhouden, en werd het dus steeds erger. omdat ik geen oorzaak van haar gedrag wist kon ( en durfde) ik niet tegen haar in gaan omdat ik haar juist wou laten lopen. ( ik dacht aan balans problemen)

nu ik weet wat er aan de hand is met haar. en ik mezelf heb ingelezen over vluchtgedrag ben ik aan het proberen gegaan. ik moet haar gewoonte van het vluchtgedrag uit haar hoofd wissen. ik moet haar duidelijk maken dat vluchten niet de oplossing is. en daarom sta ik nu op mijn strepen dat het tempo per direct naar beneden moest en dat ik haar ook direct op de ho moet zetten als ze wel weer wil vluchten. ik moet haar bezig houden zodat ze niet aan haar gewoonte denkt. inmiddels heb ik haar vlucht gewoonte kunnen verminderen.( heel erg verminderen) ze vlucht bijna niet meer. en als ze het wel doet zeg ik "ho" en ze staat stil. zodra ze te snel wil geef ik druk. zodra ze reageert neem ik de druk weg. en idd in het begin ( waar deze filmpjes van zijn) moest ik vaak druk geven om haar duidelijk te maken dat ze niet mag vluchten. nu ze steeds beter begint te begrijpen dat ze geen druk krijgt als ze daar blijft gaat het beter. de momenten van ontspanning worden groter en been hulpen worden beetje bij beetje meer geaccepteerd. ik word niet boos als het even niet lukt. tegenwoordig doet ze super haar best. en daar hoort ook wel eens een mindere dag bij. maar vluchten mag niet meer. zelfs niet 1 keer omdat het anders wel altijd goed gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:49

nicole_hetty schreef:
nu ik weet wat er aan de hand is met haar. en ik mezelf heb ingelezen over vluchtgedrag ben ik aan het proberen gegaan. ik moet haar gewoonte van het vluchtgedrag uit haar hoofd wissen. ik moet haar duidelijk maken dat vluchten niet de oplossing is. en daarom sta ik nu op mijn strepen dat het tempo per direct naar beneden moest en dat ik haar ook direct op de ho moet zetten als ze wel weer wil vluchten. ik moet haar bezig houden zodat ze niet aan haar gewoonte denkt. inmiddels heb ik haar vlucht gewoonte kunnen verminderen.( heel erg verminderen) ze vlucht bijna niet meer. en als ze het wel doet zeg ik "ho" en ze staat stil. zodra ze te snel wil geef ik druk. zodra ze reageert neem ik de druk weg. en idd in het begin ( waar deze filmpjes van zijn) moest ik vaak druk geven om haar duidelijk te maken dat ze niet mag vluchten. nu ze steeds beter begint te begrijpen dat ze geen druk krijgt als ze daar blijft gaat het beter. de momenten van ontspanning worden groter en been hulpen worden beetje bij beetje meer geaccepteerd. ik word niet boos als het even niet lukt. tegenwoordig doet ze super haar best. en daar hoort ook wel eens een mindere dag bij. maar vluchten mag niet meer. zelfs niet 1 keer omdat het anders wel altijd goed gaat.

Heel herkenbaar van je en goed dat je zo bezig bent. Ik doe precies het zelfde, rennen mag nooit! Ook herkenbaar dat paardje zich onzeker voelt als ze te veel ruimte krijgt. Vertaald naar mijn paardje als ik niet in ons systeem rijd (aannemen - nageven) als er iets gebeurd dan spant ze ook. Vaak gaat dat als volgt, zij ziet iets buiten en spant, ik geef even een seconde alle vrijheid = vertrouwen en signaal niets aan de hand , en zij zoekt mijn hand op en onmiddellijk antwoord ik met aannemen - nageven en dan rijden we in volkomen rust en harmonie langs het spook. Ik kijk zelf nooit naar het spook.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 23:28

hier een film van 3-9 ze ontspant inmiddels super. alleen valt ze erg op de voorhand.
de ontspanning vind ik op dit moment erg belangrijk omdat ze haar rust en tempo beter kan volhouden als ze wat langer loopt.
het op de voorhand lopen ga ik zeker mee bezig maar wel in alle rust met alle tijd!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:50

Wel jaaa , dit filmpje is idd een stuk beter al.
Toch ga ik nog eens een paar opmerkingen maken, het paard loopt met een iets langere teugel, hoofd komt naar beneden en het paard buigt ook een groot deel in, dit is idd een start tot beterschap idd.
Paard neemt nu ook reeds net iets ruimere stappen, maar dit is nog te kort, dit kan en moet nog beter, mijn advies zou dadelijk zijn : die teugels nog wat losser en nog net wat meer been en dus net iets vlotter gaan draven, niet denken aan dat vluchten, vertrouw je paard, eerst ruimer leren lopen en nadien van daaruit weer gaan opnemen, maar eerst vooruit, vooruit, vooruit, .....
Je moet ook eens op jouw eigen houding letten, wanneer je een cirkel rijd naar links blijf je vrij goed recht boven je paard zitten, maar bij een cirkel naar rechts hang je een beetje mee naar rechts, opletten dus dat je hier ook recht boven je paard blijft zitten.
In draf blijf je heel de tijd doorzitten, en je blijft idd goed stil in je zadel zitten, dit wil zeggen dat je de schokken vrij goed kan opvangen in jouw rug, das dus ook al vrij goed.
Maar bekijk het eens heel aandachtig, vooral als je wat dichter in beeld komt van opzij gezien, je zal merken dat de grootste beweging in het opvangen van die schokken bovenaan gebeurt, eigenlijk je rug tussen jouw schouderbladen, en eigenlijk zou het opvangen veel lager moeten gebeuren ter hoogte van je onderrug, ook daar even net wat meer aandacht aan geven.
Dit is vrij belangrijk omdat je je handen niet rustig kan houden wanneer je je rug beweegt bovenaan.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 20:37

bedankt voor je reactie. dit komt veel vriendelijker over. en net zo nuttig :)
teugels nog losser en meer been ben ik af en toe stukjes mee bezig. korte stukjes kan ze dit goed volhouden. maar als het te lang duurt gaat ze takt fouten maken waardoor ze onzeker word en het niet meer snapt. ik ben dus vooral die korte stukjes goed aan het uitbreiden maar niet vol te houden tot het verkeerd gaat. ze gaat dan idd ook ruimer en soepeler lopen :)

qua houding. ik ben me er van bewust dat ik scheve stukken heb ( idd vooral rechtsom) en ook dat ik de schokken met mijn boven rug opvang in plaats van onder. ik heb beschadiging van 2 wervels en zenuwen opgelopen na mijn laatste val van dit paard. pijn heb ik er gelukkig niet meer aan maar het geeft nog wel enige beperkingen. hiermee heb ik het paard ook iets scheef naar links toe waardoor recht zowel voor haar als mijzelf erg moeilijk is. natuurlijk is dit geen excuus dat het daarom fout mag gaan. ik denk alleen dat het hierdoor rechtsom iets meer tijd nodig heeft dan onze makkelijke kant. met doorzitten let ik beter op mijzelf en op mijn paard. vandaar dat ik nu veel doorzit om beter te kunnen voelen waar het fout gaat en daar dan makkelijker en sneller op kan reageren. ik ben de licht rij moment ook weer aan het uitbreiden. dit gaat erg goed. ik hoop in combi met fysio en lessen met het paard mijn houding weer snel te kunnen verbeteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:26

Je paard stapt kort doordat jij niet meegaat met je hand. Je zit ook erg geforceerd waardoor je bekken blokkeert. Daardoor ga je niet mee met het paard, gaan je handen niet mee, en doordat je handen niet meegaan kan het paard de hals niet meebewegen. En doordat je paard zijn hals niet meer mee kan bewegen, gaat hij korter stappen en de passen niet helemaal afmaken. En ik weet zeker dat zogauw jij meer los wordt in je bekken en je hand, dat je paard meer schwung krijgt en ontspannen de baan door gaat.