Pony vind van de één op de andere dag ineens alles eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xstephanie5

Pony vind van de één op de andere dag ineens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 00:59

Hoi,
ik heb een probleem, woensdag ging het eigen nog heel erg goed, maar toen reed ik donderdag, en toen vond hij ineens alles eng in de bak, terwijl hij normaal zo'n pony is die alles maar laat gebeuren en nergens van schrikt. Ik heb gewoon niet normaal over de hoefslag kunnen rijden, want telkens sprong hij weer op zij of rende er vandoor of ging steigeren, hij vond zelfs de hindernisbalken eng, terwijl die er normaal ok gewoon liggen, weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen?

xMacFlurry

Re: Pony vind van de één op de andere dag ineens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:19

Mijn pony heeft dit ook wel eens, valt niet zoveel aan te doen
Als ze gewoon zo'n dag hebben zal het de volgende dag weer over zijn.
:)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:24

in het geval van mijn pony (die doet dat ook geregeld) is het aanstellerij en kliergedrag, uitproberen. Zoveel mogelijk negeren en de pony flink aan het werk zetten, dan heeft ie geen tijd voor dat soort onzin!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:39

Winderig weer toevallig? ;)

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:12

Tja, dat heeft ieder paard wel is geloof ik.. Probeer 'm dan inderdaad flink aan het werk te zetten zodat ie op jou gaat concentreren :)

Xstephanie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:37

Hij heeft het nu gewoon al meerdere dagen, eb dat geeft hij hiervoor nog nooit gehad, eb als hij dan even achter één andere pony aanzit, dan kijkt hij wel, maar meert niet, maar ga ik er weet achter vandaag, durft hij er niet meert langs,, terwijl hij normaal helemaal niks eng vind behalve gevlekte koeien, maar die staan niet in de bak

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:11

Niet teveel op reageren en zeker niet proberen te gerust stellen, dan voed je zn "angst" alleen maar.
Gewoon laten kijken en doorlopen.

Die van mij heeft er vooral last van als het van de mistige grauwe waaierige weer is.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:44

Laat ook even je tuig nakijken. Misschien zit er wel een scheurtje in het zadel of iets dergelijks wat je pony pijn doet.

Xstephanie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 20:02

liespower94 schreef:
Laat ook even je tuig nakijken. Misschien zit er wel een scheurtje in het zadel of iets dergelijks wat je pony pijn doet.

nee, dat is het niet, want als hij achter een andere pony is, is er niks aan de hand, maar stuur ik hem er weer achter weg, dan begint hij weer met poedersuiker

Xstephanie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 20:02

Romanoff schreef:
Niet teveel op reageren en zeker niet proberen te gerust stellen, dan voed je zn "angst" alleen maar.
Gewoon laten kijken en doorlopen.

Die van mij heeft er vooral last van als het van de mistige grauwe waaierige weer is.

okee

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:34

Ik zou het paard flink aan het werk zetten. Ik denk dit een beetje het uittesten is, dat je het bv donderdags niet voldoende opgelost hebt of niet genoeg leiding gegeven of hoe je het noemen wil en dat je paard nu profiteert van jouw om te doen wat hij wil.

Xstephanie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:59

Tigra_ schreef:
Ik zou het paard flink aan het werk zetten. Ik denk dit een beetje het uittesten is, dat je het bv donderdags niet voldoende opgelost hebt of niet genoeg leiding gegeven of hoe je het noemen wil en dat je paard nu profiteert van jouw om te doen wat hij wil.

Nee, ik heb het donderdag zelf niet goed opgelost want ik kon hem niet mee aan, en toen heeft iemand anders hem werk even gereden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:49

Xstephanie5 schreef:
Tigra_ schreef:

Nee, ik heb het donderdag zelf niet goed opgelost want ik kon hem niet mee aan, en toen heeft iemand anders hem werk even gereden

Maar dat is dus ook het punt paard weet heel goed wie er op z'n rug zit. Dat iemand anders opgelost heeft is goed maar nu moet je het nog zelf voor elkaar krijgen om hem echt goed en duidelijk aan het werk te zetten.
Ik zie dat probleem ook wel vaker, iets lukt niet iemand anders erop, geen probleem weer wisselen en binnen no time weer hetzelfde probleem. Kan die persoon jouw niet helpen om het zelf op te lossen?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:56

Ik heb dit ook eens gehad met mijn bijrijdpaard.
2 dagen van te voren nog hartstikke fijn gereden, en daarna was die echt bang voor alles.
met het wandelen schrok hij overal van, tijdens opzadelen heel erg dribbelen, als je er op zat bij elk ding wat bewoog ging die rennen.
dit heeft mij toen heel veel angst gegeven, ben toen 2 weken niet gaan rijden.

Daarna ben ik weer gegaan, heel rustig aan begonnen met grondwerk, vooral zodat het vertrouwen weer een beetje kwam.
Daarna er aan de longe weer opgeklommen, rustig met iemand ernaast een klein staprondje buiten gedaan.
en dat weer steeds langer opbouwen en uiteindelijk kon ik weer alleen met hem rijden, nu gaat het weer perfect.

ik ben er achtergekomen dat zijn angst voor een groot deel door mij kwam, weet niet of dat bij jou ook zo is?