Welsh Hugo voor het eerst op HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roucha1

Welsh Hugo voor het eerst op HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:53

Hoi,

Ik wil graag wat filmpjes laten zien van mij op mijn kruising welsh Hugo. Eerst even een paspoortje van hugo :)
Hugo - 10 jaar - ruin.

De filmpjes zijn al wel van 2 weken geleden maar toch wil ik graag dat jullie er naar kijken en commentaar/tips geven. We hebben niet echt een niveau en het is met hugo momenteel vooral lastig om een normaal tempo aan te houden. Ook duikt hij vaak erg diep. Dit probeer ik op te lossen door wat meer naar voren te drijven. Alleen gaat hugo dan vaak over in galop. Bij het draven probeert die ook nog erg vaak zeer snel te draven of stiekem te gaan galopperen. Ik rij trouwens deze x met een martingaal omdat we wouden springen en hij dan zijn hoofd erg omhoog gooit. Normaal rij ik niet met een martingaal. Dit was ook de laatste x.
Een tijdje geleden is de osteopaat ook langsgeweest en die heeft geadviseerd om een verdikking van het bontje eronder te doen. Dit heb ik er nu dus ook onder liggen. Ik weet dat het niet de ideale oplossing is maar de behandeling heeft wel geholpen. Maar ik heb het idee dat hij nu weer vast zit in zijn rug. Misschien dat jullie iets kunnen zien? :o
Wat bij mezelf vooral opvalt zijn mijn tenen. Die ik erg vaak naar buiten draai en me armen die ik teveel meebeweeg. Tips en commentaar hierover ook graag.
Heb op dit moment al 2 jaar geen les en daarvoor wel altijd les gehad. Hiermee wil ik binnenkort ook weer beginnen.

Ik weet dat ik te groot ben voor de pony en ben ook opzoek naar een bijrijder die wat kleiner is. :)

De filmpjes zijn niet altijd even scherp en ik sta er ook niet altijd helemaal op met de pony. Maar ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is. :D Ze zijn door het uploaden op youtube wel met kwaliteit achteruit gegaan. :(

1. Kort filmpje

2.

3. Halverwege van hand veranderen.

4. Galop

5. Nog even springen, de 2x kwam niet zo goed uit :o

Dat waren ze, Zal graag tips en commentaar willen hebben :o

RyantJ

Re: Welsh Hugo voor het eerst op HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:00

Leuke pony heb je, een erg schattig ding.
Maar ga les nemen, professionele begeleiding zal je zeker weer nodig hebben.
Jouw evenwicht is niet goed en dus die van je pony ook niet. Dan heb je wel contact met het bit dan niet, dan je handen naar voren dan links dan achter.. Probeer vooral constant contact te hebben met de mond voor duidelijkheid en handen naast elkaar en stil :)
Hij drukt zijn rug erg weg, probeer je overgangen duidelijk te maken, stap is stap en draf is draf.. Als je probeert aan te draven dribbelt hij eerst en hier zie je dat ie juist zijn rug wegdrukt, dit moet je voor zijn. Tempo houden dus, ook in de overgangen. Probeer ook oefeningen te rijden voltes, groot en klein maken, gebroken lijnen, wordt je pony vast ook soepeler van. Alleen lange stukken rechtuit zal alleen maar moeilijker worden voor jullie samen.
Daarnaast als je wilt springen, gebruik dan een grondbalk. Zonder grondbalk zal je pony erg moeilijk de afstand in kunnen schatten.
Ik zeg, heel veel succes!

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:10

Wat een leuke pony :D
een lesje zou je id d goed doen.. je pony gooit elke keer best hoog op mijn zijn hoofd, het lijkt net of je aan het zagen bent op sommige momenten.. kan niet goed zien of je dat echt doen. Ook drukt de pony soms zijn rug weg, dat kun je voorkomen, veel tempo overgangen rijden enzo.
veel succes ermee :D
enzo groot vind ik je niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:14

Ik vind het er niet zo fijn uit zien, dat komt doordat je pony ontzettend veel verzet en onrust toont. Ik vind hem ook niet helemaal fijn lopen, ik zie wat onregelmatigheid. Ik kan alleen moeilijk beoordelen of dat komt door spanning of door een lichamelijk mankement, hij loopt sowieso erg veel over zijn tempo dus het kan komen door onbalans. Verder is je zadel te klein waardoor je achterop de lepel zit, dat kan de pony al zodanig belemmeren in zijn tempo en balans.

Of idd les nemen, of niet meer rijden en een bijrijder zoeken, want hier wordt je pony niet vrolijk van. :)

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:37

RyantJ schreef:
Leuke pony heb je, een erg schattig ding.
Maar ga les nemen, professionele begeleiding zal je zeker weer nodig hebben.
Jouw evenwicht is niet goed en dus die van je pony ook niet. Dan heb je wel contact met het bit dan niet, dan je handen naar voren dan links dan achter.. Probeer vooral constant contact te hebben met de mond voor duidelijkheid en handen naast elkaar en stil :)
Hij drukt zijn rug erg weg, probeer je overgangen duidelijk te maken, stap is stap en draf is draf.. Als je probeert aan te draven dribbelt hij eerst en hier zie je dat ie juist zijn rug wegdrukt, dit moet je voor zijn. Tempo houden dus, ook in de overgangen. Probeer ook oefeningen te rijden voltes, groot en klein maken, gebroken lijnen, wordt je pony vast ook soepeler van. Alleen lange stukken rechtuit zal alleen maar moeilijker worden voor jullie samen.
Daarnaast als je wilt springen, gebruik dan een grondbalk. Zonder grondbalk zal je pony erg moeilijk de afstand in kunnen schatten.
Ik zeg, heel veel succes!

Aaw Dankje! :o
Bedankt voor je commentaar en tips! Ik zal er zeker aan denken als ik weer ga rijden en ben al druk bezig met iemand zoeken voor les. :) Hoe kan ik voorkomen dat die zijn rug wegdrukt? Alleen door tempo te houden of ook door andere oefeningen? :o Probeer ook veel tempo te houden maar als ik hem laat draven en hem niet tegen hou gaat de galopperen. :) Ik had juist geleerd dat als je er een balkje schuin voor legt dat dat ook goed is in plaats van een grondbalk? Maar een grondbalk is dus beter? :)
Dankje!

Jolijnn schreef:
Wat een leuke pony :D
een lesje zou je id d goed doen.. je pony gooit elke keer best hoog op mijn zijn hoofd, het lijkt net of je aan het zagen bent op sommige momenten.. kan niet goed zien of je dat echt doen. Ook drukt de pony soms zijn rug weg, dat kun je voorkomen, veel tempo overgangen rijden enzo.
veel succes ermee :D
enzo groot vind ik je niet :n

Dankje! :o Ja ik ben al bezig met les zoeken maar is niet zo makkelijk :) Ik zaag niet, dat weet ik wel zeker. Dus waarschijnlijk lijkt dat zo :) Ja ik weet dat die zijn hoofd erg hoog opgooit maar wat kan ik daar aan doen dan? :o
Okee dankje!

Joolien schreef:
Ik vind het er niet zo fijn uit zien, dat komt doordat je pony ontzettend veel verzet en onrust toont. Ik vind hem ook niet helemaal fijn lopen, ik zie wat onregelmatigheid. Ik kan alleen moeilijk beoordelen of dat komt door spanning of door een lichamelijk mankement, hij loopt sowieso erg veel over zijn tempo dus het kan komen door onbalans. Verder is je zadel te klein waardoor je achterop de lepel zit, dat kan de pony al zodanig belemmeren in zijn tempo en balans.

Of idd les nemen, of niet meer rijden en een bijrijder zoeken, want hier wordt je pony niet vrolijk van. :)

Nee ik ook niet, daarom heb ik het er ook opgezet. Zodat ik kan leren van mijn fouten en van de filmpjes. Zodat ik dingen kan veranderen. Zal je kunnen bedenken waardoor die verzet toont? Dit kan trouwens ook komen doordat hij last had van zijn tanden. Hij is de volgende dag naar de tandarts geweest en dit was wel nodig. Okee maar is het zadel dan alleen te klein voor mij of ook voor de pony? :)

Bedankt voor jullie reacties! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:12

Of het zadel te klein is voor je pony kan ik niet beoordelen, maar t is wel te klein voor jou. Het verzet kan idd komen door een zere mond.

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:33

Ja oke. Dan zal het dat wel deels geweest zijn denk ik. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:36

Paard komt ongelukkig over. Pijn?
Is zeer onrustig met zijn hoofd, dan loopt hij achter de teugel, dan gooit hij zijn hoofd naar boven. Ik zie weg gedrukte rug, tempo is veel te hoog waardoor beweging niet verwerkt kan worden in het pony lijfje.
Met andere woorden, pony is leuk, baasje is leuk maar het gaat niet goed. Dat is moeilijk om even uit te leggen via internet.
Tips (wat eigenlijk niet mogelijk is zonder goede les om deze goed op te volgen), leg tempo vele malen lager. Ga veel wijken om paardje los te werken met lichte stelling daar waar het been de hulp geeft. Als je stapt of draaft (rustig tempo) rijd dan je paard altijd in stelling zodat hij ook recht loopt. Ben zacht en rustig met je handen en geef vooral na.
Het is een goed idee om ostheopaat regelmatig langs te laten komen maar je moet je daarbij wel realiseren dat jouw manier van rijden de klachten veroorzaken en dat zeg ik niet om vervelend te doen maar om je wakker te maken. Daarmee zeg ik niet dat je dus te zwaar bent of te groot maar het heeft met manier van rijden te maken. Een zadel waar jij beter in past (en goed op het paardje) zou ook beter zijn. Jolien geeft het goed aan.
Succes.

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 22:03

Bedankt voor je reactie.
Hij had ook last van zijn tanden op dat moment. Hij is die dag erna naar de tandarts geweest namelijk en toen bleek dat. Heel erg bedankt voor je reactie. Het is niet vervelend maar juist leerzaam. Ik zal dit meenemen als ik ga rijden of les krijg. En weer eens met me vader overleggen of de ostheopaat mag langskomen. Daarna natuurlijk eerst goed les voor ik er weer op ga. :)
Hier heb ik ook echt heel veel aan! :)

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:53

roucha1 schreef:
Aaw Dankje! :o
Bedankt voor je commentaar en tips! Ik zal er zeker aan denken als ik weer ga rijden en ben al druk bezig met iemand zoeken voor les. :) Hoe kan ik voorkomen dat die zijn rug wegdrukt? Alleen door tempo te houden of ook door andere oefeningen? :o Probeer ook veel tempo te houden maar als ik hem laat draven en hem niet tegen hou gaat de galopperen. :) Ik had juist geleerd dat als je er een balkje schuin voor legt dat dat ook goed is in plaats van een grondbalk? Maar een grondbalk is dus beter? :)
Dankje!

Doordat je pony niet het tempo en tact heeft drukt hij zijn rug weg. Kijk maar op de filmpje als je aan wilt draven.. dan verlies je tempo en tact en gaat hij met zn hoofd in de lucht en drukt zijn hoofd weg. Want als je even ;t tempo hebt zakt ie ook weer, en dan moet jij dat tempo aanhouden! Erg lastig natuurlijk, maar al erg goed dat je doorvraagt en op zoek ben naar instructie! Aan schakelen heb je nu nog niets, vooral het tempo en tact gaan bepalen en duidelijk stap, draf en galop aangeven. Probeer ook met je zit te werken, als het ware je pony uit balans halen, dus net na zijn beweging gaan staan, dan zal hij terug moeten komen, snap je? Probeer voltes te rijden, wat groter en wat kleiner, gebroken lijnen en slangevoltes :) Zal het ook gemakkelijk worden zijn tempo te controleren omdat hij geen tijd meer heeft om na te denken... Grondbalk is zeker beter, gewoon nog even grondbalkje voorleggen, zal hij gemakkelijker vinden!
Maar succes!!

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 12:12

Okee heel erg bedankt hier heb ik zeker wat aan!
Heb vandaag ook nog even gereden en het ging al een stuk beter. Meer figuren gereden en het tempo was meer constant. Ook deed hij zijn hoofd minder omhoog en drukte waarschijnlijk minder zijn rug weg maar ik weet niet hoe ik dat moet voelen als ik erop zit :o Volgende x zal ik met en grondbalk gaan werken :)

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:29

roucha1 schreef:
Okee heel erg bedankt hier heb ik zeker wat aan!
Heb vandaag ook nog even gereden en het ging al een stuk beter. Meer figuren gereden en het tempo was meer constant. Ook deed hij zijn hoofd minder omhoog en drukte waarschijnlijk minder zijn rug weg maar ik weet niet hoe ik dat moet voelen als ik erop zit :o Volgende x zal ik met en grondbalk gaan werken :)

Mooi zo! Doorgaan zo zou ik zeggen dan! haha

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:06

Joolien schreef:

Hier ga ik in mee, ik zie een pony die niet fijn loopt en alleen maar verzet vertoont vanuit zijn rug..

loesiecookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:55

Hoi roucha, een hele hoop is al gezegd en zo'n expert ben ik ook weer niet, maar ik wilde wel even zeggen dat ik het heel dapper van je vindt dat je deze filmpjes erop zet, juist omdat je het zelf ook niet zo fijn vindt gaan. Heel goed dat je zo open staat voor tips en opmerkingen en er ook echt wat mee doet. Ik hoop dat je snel een fijne instructrice vindt die bij jullie past en jullie verder kan helpen. Met jouw instelling kom je er wel! Enne, inderdaad hele leuke pony!:D Heel veel succes!

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:09

Voornamelijk ga ik mee met bovenstaande berichten. Dat zadel is zeer zeker te klein voor jou, je beland hierdoor te ver achterop de lepel, dit kan vervelend door dreunen op de rug van je pony.
Voor het rijden zelf: Ten eerste: Je tempo ligt hoog (naar mijn mening te hoog). Tempo houden is belangrijk en de basis voor het rijden, maar besef wel dat je beter een lager tempo kan houden om ontspanning te bereiken (en uiteraard van daaruit verder te rijden) dan een te hoog tempo waardoor je spanning opbouwt. Je pony drukt zijn rug weg (misschien van daaruit ook de terug komende problemen?). Lang/laag en hierdoor over de rug rijden.
Als laatste: Wees consequent; Wanneer jij een overgang wilt rijden (bv stap-draf) is het voorbereiden - commando - draf. Nu gaat je pony eerst versnellen/dribbelen, waardoor jij nog meer uit balans raakt, je totaal geen contact hebt en uiteindelijk ook veel te laat de draf bereikt.
Heel veel succes met alle tips, je hebt in elk geval weer iets om aan te werken! Zoals hierboven al gezegd wordt; mooi om te zien dat je zo'n open instelling hebt m.b.t. alle tips! Je lengt vind ik overigens nog wel meevallen hoor, maar dat is uiteraard aan jou.

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:34

loesiecookie schreef:
Hoi roucha, een hele hoop is al gezegd en zo'n expert ben ik ook weer niet, maar ik wilde wel even zeggen dat ik het heel dapper van je vindt dat je deze filmpjes erop zet, juist omdat je het zelf ook niet zo fijn vindt gaan. Heel goed dat je zo open staat voor tips en opmerkingen en er ook echt wat mee doet. Ik hoop dat je snel een fijne instructrice vindt die bij jullie past en jullie verder kan helpen. Met jouw instelling kom je er wel! Enne, inderdaad hele leuke pony!:D Heel veel succes!

Heel erg bedankt voor deze reactie! Dat is erg lief :o Doet me goed :D

WM_ schreef:
Voornamelijk ga ik mee met bovenstaande berichten. Dat zadel is zeer zeker te klein voor jou, je beland hierdoor te ver achterop de lepel, dit kan vervelend door dreunen op de rug van je pony.
Voor het rijden zelf: Ten eerste: Je tempo ligt hoog (naar mijn mening te hoog). Tempo houden is belangrijk en de basis voor het rijden, maar besef wel dat je beter een lager tempo kan houden om ontspanning te bereiken (en uiteraard van daaruit verder te rijden) dan een te hoog tempo waardoor je spanning opbouwt. Je pony drukt zijn rug weg (misschien van daaruit ook de terug komende problemen?). Lang/laag en hierdoor over de rug rijden.
Als laatste: Wees consequent; Wanneer jij een overgang wilt rijden (bv stap-draf) is het voorbereiden - commando - draf. Nu gaat je pony eerst versnellen/dribbelen, waardoor jij nog meer uit balans raakt, je totaal geen contact hebt en uiteindelijk ook veel te laat de draf bereikt.
Heel veel succes met alle tips, je hebt in elk geval weer iets om aan te werken! Zoals hierboven al gezegd wordt; mooi om te zien dat je zo'n open instelling hebt m.b.t. alle tips! Je lengt vind ik overigens nog wel meevallen hoor, maar dat is uiteraard aan jou.

Okee jij ook bedankt voor je reactie! :D
Zal even kijken of het zadel van me andere pony beter past. Deze is namelijk wat groter en hier pas ik zelf ook beter in! :) Klopt dat vindt ik zelf ook en probeer er aan te werken maar het is lastig, het gaat ondertussen wel met kleine stapjes vooruit en sinds deze reactie's rij ik meer figuren.
Okee bedankt voor de tips! Ik ben er erg blij mee. Zo kan ik verder trainen terwijl ik weet wat ik moet doen. En natuurlijk ook opzoek naar een instructrise. Ik weet niet zo goed wat ik van mijn lengte vindt aangezien de helft zegt dat het wel kan maar de andere helft zegt van niet :o Maar leuk dat jij vindt dat het wel meevalt :D