Hoe de training weer oppakken na ziekteperiode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hitch

Hoe de training weer oppakken na ziekteperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 14:41

Hallo! :)
Hopelijk staat dit hier goed...

Mijn 23 jarige ruin Hitchcock heeft een ontstoken kies. Hierdoor is hij in extreem korte tijd zowat al zijn vetjes en spieren verloren... Op een gegeven moment zag hij er naar zeggen van anderen (ik was zelf nog op vakantie), uit als een paard dat door de dierenbescherming opgehaald zou kunnen worden omdat hij zo ondervoed was. Vel over been dus... -O- Gelukkig heeft een goede vriendin die voor mijn paarden zorgde op tijd de DA (die ook paarden-TA is) gebeld, omdat ik zelf al het vermoeden had dat het aan zijn gebit zou liggen. Hij is namelijk van de winter al een keer door de TA behandeld, toen kwam al naar voren dat hij een gespleten kies had die zou KUNNEN gaan ontsteken - wat nu dus gebeurd is...
Hij krijgt nu antibiotica en véél eten (hooi, seniores priores, slobber en hij staat op het gras), en wil goed eten. De ontsteking in de kies wordt dus duidelijk minder, en over een paar weken komt de DA kijken of hij de kies eruit kan halen. Dit lukte eerder dus nog niet.

Nu mijn vraag. Hitchcock heeft zelf duidelijk nog veel zin om te bewegen, dit heeft hij ook altijd gehad. Hij heeft voor de rest ook nooit ergens last van (gehad). Fysiek zou hij het dus nog aankunnen (wanneer die stomme kies eruit is en dat allemaal achter de rug is..).
Hoe kan ik het beste de training weer oppakken? Hij zit behoorlijk zonder spieren... Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring met werken aan de hand met kaptoom, en dit heeft eerder ook geholpen om hem wat meer "in de spieren" te krijgen. Moet ik hiermee werken, longeren, wandelen etc om spieren op te bouwen of (wat een ander van stal zei), kan ik er ook gewoon op gaan zitten om te trainen? Tsja, ik vind dit zelf erg lastig.. Ik heb laatst na het wandelen even 5 á 10 minuutjes op zijn rug gezeten, geen probleem opzich, gewoon gestapt. Is het nog te vroeg om er weer op te gaan zitten, of is het handiger als ik JUIST onder zadel spieren weer op ga bouwen?

Het is niet mijn bedoeling om hem weer helemaal op topconditie te brengen (dat wil ik hem niet meer aandoen), maar om gewoon lekker nog recreatief aan de gang te kunnen is wel mijn idee. Dit heeft hij zelf ook altijd helemaal geweldig gevonden, en dan heeft hij voor de rest natuurlijk lekker pensioen (wel in beweging hoor, haha!)

Dus, wat denkt bokt? Onder zadel spieren opbouwen, of eerst vanaf de grond veel werken?
Alvast bedankt, en als je meer vragen hebt, vraag maar raak! :)

DoTiramisu

Re: Hoe de training weer oppakken na ziekteperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:20

Ik zou eerst vanaf de grond weer rustig aan beginnen en kijken hoe hij het dan doet.
Gewoon echt rustig aan opbouwen en idd lekker wandelen enzo.
En als hij jou aangeeft dat hij er weer klaar voor is om onder het zadel weer bereden te worden dan moet je dat doen!
Die spieren komen vanzelf weer terug!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:42

Ik zou hem pas weer proberen op te pakken als het hele kiesverhaal achter de rug is. Stel dat de kies er toch uitmoet dan heb je weer een lange periode van rust. Wanneer kan de da uitsluitsel geven wanneer de ontsteking over moet zijn. Anders gezegd hoe lang krijgt hij ab en hoe lang moet hij nog?

En als je hem weer kunt oppakken dan zou ik vanaf de grond werken. Wel lekker bijzetten aan de longe, maar eerst onbelast conditie opbouwen.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:56

Alani, over een paar weekjes (2,3) komt de DA om te controleren of de kies eruit kan. Hij moet tot die tijd dus nog aan de antibiotica. Ik hoop dat het ze dan lukt, want lukt het niet dan zijn we nóg verder van huis... :n

Da's ook gewoon een goed idee, vanaf de grond eerst alles weer opbouwen. Had ik zelf ook een beetje in gedachten. Bijzet lijkt me een goede. Normaal werk ik hier niet zo mee, maar misschien kan het toch erg nuttig zijn nu hij echt compleet zonder goede spieren zit... thanks! :)

Ik hoop dat hij het leuk genoeg blijft vinden, want werk ik de bak vindt hij nooit zo heel geweldig... := nouja, we zullen zien... eerst maar eens helemaal aansterken! :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:56

VSW --> RT-P

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:44

Ik zou wel met hem aan de gang gaan ookal komt er straks misschien weer een periode van rust aan. Maar ik zou niet gaan rijden of longeren. Begin met grondwerk, los werken, vrijheidsdressuur, schrikparcours, al die dingen waarbij hij wel zijn hoofd moet gebruiken maar lichamelijk niet te veel belast word.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 20:48

Ginoya,
Oke! Nou, schrikparcours wordt em al niet, dan raakt hij compleet in de stress, en helpt ook niet om daar meer aan te gaan werken, dus dat valt af _O- Vrijheidsdressuur doen we al, maar daar houdt hij niet zo van... grondwerken doen we inderdaad ook erg veel, loswerken ook. Die twee dingen kan ik dus inderdaad wel gewoon blijven doen :) Ik denk dat ik dat maar ga doen tot dat we meer weten over die kies, of ie eruit kan. Daarna kunnen we hopelijk dan dus écht weer een beetje aan de slag! Thanks!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:52

Stapwerk is een prima middel om weer wat basisconditie op te bouwen.
Zelf ga ik dan het liefst 'buiten' rijden, omdat je dan veel rechtuit kunt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:51

Aan de hand werken met kaptoom is perfect hiervoor! Persoonlijk ben ik geen voorstander van bijzetten aan de longe. Helemaal niet wanneer alle spieren weg zijn. Het dwingt in een houding en kan verkeerde spieren belasten. Als je m toch wat wilt begeleiden, zou ik eerder aan een pessoateugel denken.
Dubbele longe rechtrichten is ook altijd voor elk paard goed. Weet niet of je hier ervaring in hebt? In tegenstelling tot aan 1 longe longeren, belast het niet maar 1 kant maar kun je echt je paard rechtrichten. Als je het nog nooit hebt gedaan, zou ik er wel even hulp bij vragen.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:39

Hmm, dubbele longe is ook een goed idee ja! Ik heb het een keer met hem gedaan, na wat hulp, maar ik vond dat ik te veel bezig was met de houding van zijn hoofd, en niet het geheel zegmaar... kan ook aan mij liggen, haha! :P Er zijn genoeg mensen bij ons op stal die op deze manier werken (en er ook les in hebben), ik weet wel iemand die ik er voor kan vragen! :D Thanks! :D

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:26

Ik zou eerst rustig beginnen met longeren, bitloos eerst misschien, of met pessoa en touwtjes, en als je dat een tijdje gedaan hebt, dan gaan rijden