Hopelijk staat dit hier goed...
Mijn 23 jarige ruin Hitchcock heeft een ontstoken kies. Hierdoor is hij in extreem korte tijd zowat al zijn vetjes en spieren verloren... Op een gegeven moment zag hij er naar zeggen van anderen (ik was zelf nog op vakantie), uit als een paard dat door de dierenbescherming opgehaald zou kunnen worden omdat hij zo ondervoed was. Vel over been dus...
Gelukkig heeft een goede vriendin die voor mijn paarden zorgde op tijd de DA (die ook paarden-TA is) gebeld, omdat ik zelf al het vermoeden had dat het aan zijn gebit zou liggen. Hij is namelijk van de winter al een keer door de TA behandeld, toen kwam al naar voren dat hij een gespleten kies had die zou KUNNEN gaan ontsteken - wat nu dus gebeurd is...Hij krijgt nu antibiotica en véél eten (hooi, seniores priores, slobber en hij staat op het gras), en wil goed eten. De ontsteking in de kies wordt dus duidelijk minder, en over een paar weken komt de DA kijken of hij de kies eruit kan halen. Dit lukte eerder dus nog niet.
Nu mijn vraag. Hitchcock heeft zelf duidelijk nog veel zin om te bewegen, dit heeft hij ook altijd gehad. Hij heeft voor de rest ook nooit ergens last van (gehad). Fysiek zou hij het dus nog aankunnen (wanneer die stomme kies eruit is en dat allemaal achter de rug is..).
Hoe kan ik het beste de training weer oppakken? Hij zit behoorlijk zonder spieren... Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring met werken aan de hand met kaptoom, en dit heeft eerder ook geholpen om hem wat meer "in de spieren" te krijgen. Moet ik hiermee werken, longeren, wandelen etc om spieren op te bouwen of (wat een ander van stal zei), kan ik er ook gewoon op gaan zitten om te trainen? Tsja, ik vind dit zelf erg lastig.. Ik heb laatst na het wandelen even 5 á 10 minuutjes op zijn rug gezeten, geen probleem opzich, gewoon gestapt. Is het nog te vroeg om er weer op te gaan zitten, of is het handiger als ik JUIST onder zadel spieren weer op ga bouwen?
Het is niet mijn bedoeling om hem weer helemaal op topconditie te brengen (dat wil ik hem niet meer aandoen), maar om gewoon lekker nog recreatief aan de gang te kunnen is wel mijn idee. Dit heeft hij zelf ook altijd helemaal geweldig gevonden, en dan heeft hij voor de rest natuurlijk lekker pensioen (wel in beweging hoor, haha!)
Dus, wat denkt bokt? Onder zadel spieren opbouwen, of eerst vanaf de grond veel werken?
Alvast bedankt, en als je meer vragen hebt, vraag maar raak!

nouja, we zullen zien... eerst maar eens helemaal aansterken!
Vrijheidsdressuur doen we al, maar daar houdt hij niet zo van... grondwerken doen we inderdaad ook erg veel, loswerken ook. Die twee dingen kan ik dus inderdaad wel gewoon blijven doen
Er zijn genoeg mensen bij ons op stal die op deze manier werken (en er ook les in hebben), ik weet wel iemand die ik er voor kan vragen!
Thanks!