Fjord Sjobrend @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

memory

Fjord Sjobrend @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:36

Hallo Allemaal,

Hieronder wat fototjes van rijsessie van afgelopen weekend.

Paard: Sjobrend, fjord 14 jaar
niveau: recreatief, voorheen veel klassieke dressuur gedaan nu meer bezig met stijl dressuur van Karen Rolph (dressuur met Parelli achtergrond)
Momenteel bezig met: betere connecties in de overgangen (met name draf naar galop). Goede buiging in het lijf in de zijgangen (nu nog wat meer impuls ook daarin) en het ontwikkelen van algehele draagkracht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

SBW
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Travers
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

comeclose

Re: Fjord Sjobrend @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:47

Probeer je paard eerst goed op achterhand en nageeflijk te hebben voordat je aan deze oefeningen begint. De sbw en travers wordt nu uit elkaar en in 2 stukken gereden, waardoor het doel van deze oefening totaal weg valt. Ik zou bij dit paard vooral veel overgangen en voltes gaan rijden en daarna pas beginnen aan de zijgangen. Verder ziet het algemeen beeld er vriendelijk uit.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:37

Ben het niet helemaal eens met comeclose. Ik gebruik SBW en travers meestal júist om achterhand er beter onder te krijgen, om daar verbinding via voor mee te krijgen. Ook vanuit die verbinding volgt weer de nageeflijkheid.
Ga zo door, nog wat meer op je teugelcontact letten. Ik zie een actieve, meedenkende Fjord :)

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:39

Ik vind het er mooi uit zien. Vooral doordat hij redelijk lang oogt, hij draagt zijn hoofd zelf lijkt het. Ga zo door zou ik zeggen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:44

Ik ben het ook oneens met Comeclose, je rijdt hem juist netjes en goed vanuit de achterhand. Knap ook dat je kunt ziet dat hij uit elkaar valt CC, ik zie het niet van deze foto's hoor.. ;) Ik zie juist een net achterbeen, een goed nageeflijk paard wat over de rug gaat! Logisch dat hij de travers e.d nog niet verzameld is, of minder goed als dat veel mensen het willen zien, maar een paard zal niet opeens de travers verzameld lopen, ook de travers zelf begint bij de basis.

Toppie en hele leuke fjord!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:53

Ik vind het er heel ontspannen uitzien, toppie.

dieselmegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:26

Je moet wel proberen alleen je tenen in de beugel te doen , want je hebt nu bijna je hele voet erin en probeer ook goed je hakken uit te drukken ;) , voor de rest ziet het er mooi uit :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:23

dieselmegan, waarom moet een ruiter zijn/haar hakken uitdrukken?
Dat zorgt enkel voor onnodige spanning in het onderlichaam :)

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:47

Als je je hakken niet uitdrukt schiet je voet te ver in de beugel, als je je onderlichaam ontspannen houdt terwijl je dat doet krijg je geen spanning

Ik vind het er netjes uitzien:) veel succes verder!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:01

xMacFlurry schreef:
Als je je hakken niet uitdrukt schiet je voet te ver in de beugel, als je je onderlichaam ontspannen houdt terwijl je dat doet krijg je geen spanning

Je voeten schieten door de beugel als je niet genoeg druk houd in de beugel en dus teveel met de knieën/bovenbenen klemt, en dus geen onafhankelijke zit hebt. Hakken uitdrukken hoeft echt niet, 1 leuke tip, bedenk wat er gebeurd als iemand de hakken uitdrukt en dan Poef het paard eronderuit verdwijnt, valt hij dan naar achter of voren als hij land? En iemand die bijvoorbeeld de hakken heel erg optrekt, valt die naar voren of achter? En iemand die recht staat in de beugels, als het paard verdwijnt valt hij als het goed is helemaal recht op de voeten en blijft dus staan. Eigenlijk sta je, alleen zit er een paard tussen je benen. Meer niet, het is geen luie stoel waar je lekker in kunt hangen, of iets waar je je aan moet klemmen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 07:08

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:21

ZusJacobs schreef:
xMacFlurry schreef:

Je voeten schieten door de beugel als je niet genoeg druk houd in de beugel en dus teveel met de knieën/bovenbenen klemt, en dus geen onafhankelijke zit hebt. Hakken uitdrukken hoeft echt niet, 1 leuke tip, bedenk wat er gebeurd als iemand de hakken uitdrukt en dan Poef het paard eronderuit verdwijnt, valt hij dan naar achter of voren als hij land? En iemand die bijvoorbeeld de hakken heel erg optrekt, valt die naar voren of achter? En iemand die recht staat in de beugels, als het paard verdwijnt valt hij als het goed is helemaal recht op de voeten en blijft dus staan. Eigenlijk sta je, alleen zit er een paard tussen je benen. Meer niet, het is geen luie stoel waar je lekker in kunt hangen, of iets waar je je aan moet klemmen.

Zo bedoelde ik het niet. Maar ik snap wel wat je bedoelt :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:59

Je rijd veel op je benen zoals ik het goed zie! Goed zo mee door gaan, ik las ook dat je klasiek hebt gereden, daar pb ik je nog over, want ik wil straks er ook in verder.

Helemaal niet verkeerd om schouder binnenwaarts te gebruiken! Want zo word de achtgerhand actief omdat ze deze vanuit jou benen er onder moet zetten.

Ik zie ook, dat wanneer het paard nagevelijk is, zijn ahcterhand er ook onder zet, dat betekend dus dat jij vanuit de achterhand rijd. Goed dus

Probeer eens voltes met inbuigingen. En wanneer je veranderd van een S inbuigingen en uitbuigingen.
(Goed voor recht richten mits je dit goed doet natuurlijk en zijn achterhand er onder vraagt vanuit je onderbenen en bovenbeen werk, samengesteld met je handen. Voorbeeld daarvan in een volte op de rechterhand. In het midden van je paard zitten, jou binnenbeen aan de singel houden, je buiten been iets licht ontlasten met jou bovenbeen ((dus je spieren ontspannen)) buiten kuit licht achter de singel er aan houden en stelling vragen vanuit je hand. Daardoor zal je paard met je rechterachterbeen ondertreden)

Dat laatste tussen haakjes is niet per direct voor jou bedoelt, want aangezien je klassiek hebt gereden, kan je dit vast wel uit mijn zinnen halen.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 21:38

comeclose schreef:
Probeer je paard eerst goed op achterhand en nageeflijk te hebben voordat je aan deze oefeningen begint. De sbw en travers wordt nu uit elkaar en in 2 stukken gereden, waardoor het doel van deze oefening totaal weg valt. Ik zou bij dit paard vooral veel overgangen en voltes gaan rijden en daarna pas beginnen aan de zijgangen. Verder ziet het algemeen beeld er vriendelijk uit.

Goed op de achterhand is hij inderdaad nog niet maar dat is ook een proces van jaren naar mijn mening. Die zijgangen kunnen daarbij helpen. Hij is daar inderdaad nog wat vlak in de zijgangen maar zoals de anderen al zeggen hij draagt zichzelf dus door oefeningen te doen als tempowisselingen en overgangen in de zijgangen wordt hij vanzelf sterker. Ik ben eg benieuwd hoe je ziet dat de zijgangen in 2 stukken gereden zijn...?

We hebben afgelopen weekend gereden bij een Karen Rolph clinic (ze was in Nederland) en daar hebben we gewerkt aan overgangen. Ik heb er al duizenden gemaakt, dus de tip ' overgangen rijden' zegt me niet zoveel. Het gaat er wel heel erg om hoe die overgangen gaan. Sjo heeft moeite om achter actiever te worden zonder meteen voorwaarts te gaan. daar hebben we drie dagen aan gewerkt dus nu denk ik inderdaad dat je in zoverre gelijk hebt dat in inderdaad overgangen moet maken om hem sterker te maken. Nu heb ik echter ook een gevoel van hoe een goede overgang voor ons moet voelen.

We gaan inderdaad ook aan te slag met heel precies en constant voltes te rijden.
Grappig van de beugels. Fijn dat je het opmerkt, pas toen ik het las ging ik eens kijken en zag ik inderdaad dat ze ver in de beugels zitten. Bedankt voor alle tips!