Hangen in de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tumvum

Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 16:41

Sorry als het hier verkeerd staat.

Mijn paard hangt de laatste tijd erg in de teugels, het eerste kwartiertje niet en loopt hij lekker op zn eigen benen naar daarna begint hij echt te hangen. Als ik dan af en toe de teugels ineens wat los laat zodat ik even geen contact heb, volgt hij de teugels gewoon en blijft hij daar als het ware 'hangen'. Hij is verder gezond en zijn gebit is nagekeken, ook al verschillende bitjes geprobeerd. Hij heeft nu een best dikke enkelgebroken bustrens(geen koper), hij loopt hier het fijnst op en hij is ook jong dus ik hang hem liever geen scherpe bitten in.

Iemand een tip om het te verhelpen?

x_Quinta_x

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:43

Alles wat je van voor voelt hangen werkt van achter niet goed mee: het ondertreden van de achterhand

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 17:07

Oke en hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik rijd al veel tempowisselingen met hem maar als ik dan verzamel gaat hij hangen, en als ik naar voren rijd doet hij zn hoofd de lucht in.
Sommige stukjes loopt hij wel weer heel fijn.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:16

Je zegt dat je paard nog jong is, dus verzamelen is voor hem nog erg moeilijk.
Verzamelen is door 2 achterbenen kunnen buigen en hij kan dat op dit moment nog niet door 1tje. Anders was hij wel lichter in je hand.
Je kan hem de schoudervoor (later schouderbinnenwaarts) aanleren, waardoor hij zijn binnenachterbeen buigzaam moet maken en er elke pas kracht op moet nemen. Goed oog hebben voor het ondertreden, want je wil juist dat hij zijn zwaartepunt gaat opzoeken met zijn achterbenen en op die manier ook lichter kan worden.
Schakelen zou ik nog niet te veel doen, want dat zal eerder stuwen zijn, dan dragen.
Naast de schoudervoor ook goed soepel houden in de buigingen links en recht, want zonder nageeflijke buiging ook geen correcte schouderbinnenwaarts.
Als schouderbinnenwaarts goed gaat (vb in stap) kan je later ook de travers aanleren (ook in stap)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:55

VSW --> RT-P

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:10

mijn ervaring is dat paarden niet in de teugels hangen, maar dat de ruiters paarden iets geven om op te hangen. Als jij niet trekt of niet vasthoudt kan hij niet hangen... Voor de uitleg moet je maar eens kijken op de volgende website http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/ca ... wered-here vooral tip 13 gaat hierover!

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:43

hangen aan de teugels doe je samen! als hij hangt voorruit rijden en hand de hele tijd ontspannen houden zodat hij iig niet heeft om op te hangen :D goodluck

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 14:53

Bedankt voor de tips,
Het is inmiddels opgelost. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:23

Da's snel. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:45

Das wel heel knap van jou.
mssn al plannen voor de volgende olympische spelen ?????
Als je een vraag stelt, meen dan wat je vraagt, wij antwoorden om jou te helpen, en steken daar echt wel tijd in.
Dit laatste antwoord van jou komt over als , och tjaaaa met al die zever, ik doe wel verder zoals ik bezig was.
Das spijtig , maar opgelost kan het onmogelijk zijn.

Tumvum schreef:
Bedankt voor de tips,
Het is inmiddels opgelost. :)