Impuls weg op wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

Impuls weg op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 15:03

Hallo,

Ik rijd met mijn pony Nomar dressuur wedstrijden.
Het is een erg fijne pony die erg leuk en lekker kan lopen.

Totdat wij de dressuur ring inrijden..
Tijdens het inrijden loopt hij nog super en is er niks aan de hand, ook thuis en op andere lokatie en op trainingen loopt hij super.
Hij loopt dan ook gewoon prima voorwaarts netjes nagevelijk met een goede impuls.

Als we de dressuur ring in rijden kakt hij gewoon helemaal in.
Mijn been reageert hij (bijna) helemaal niet meer op en ik wil hem ook niet in elkaar schoppen/slaan.

Ik rijd wel met een spoortje, maar die gebruik ik niet voor het voorwaarts houden, maar toch geprobeerd om tijdens de proef
eens een klein schopje te geven, meestal resulteerd dit in geen reactie en anders is het misschien 5 passen en dan kakt hij weer in.

een klein tikje, werkt ook niet.

We rijden nu ondertussen L1, maar het eerste winstpunt vond ik eigenlijk niet waardig.
Ik wil nu echt aan de bel trekken, want midden draf en middengalop is geen eens merkbaar.

En ik weet dat hij het kan en ik vind het zo zonde dat ik het op wedstrijd niet voor elkaar krijg.

Heeft iemand voor mij tips?

Carlijn101

Re: Impuls weg op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:12

Ik zou dit probleem toch bij jezelf zoeken in eerste instantie.
Ga je zelf passiever rijden? Let je meer op de figuren dan op je paard?
Zeker als je paard op ander vreemd terein wel blijft lopen, kan ik niet anders denken dan een ruiterprobleem. Toch zit de oplossin dan in het blijven rijden, het fijn in impuls hebben buiten de proef (blijft het makkelijker te behouden in de proef)

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:20

DIt probleem hebben meer mensen en is inderdaad een ruiterprobleem waar het paard meteen gebruik van maakt.
Veel mensen durven zodra ze de ring in gaan, er niet meer de volle 100% aan te rijden, bang voor een fout. Ook correctie durven ze niet meer te geven want dat ziet niet netjes uit. Wat resulteert in passief rijden en paard maakt er gebruikt van want die weet dondersgoed dat hij toch niet gecorrigeerd wordt omdat hij tussen de bordjes zit.
Ook als je de proef in gaat moet je blijven rijden en ook corrigeren mag. Dan heb je voor dat onderdeel maar een 4 of 5 maar dat haal je met de rest wel op, doordat hij daarna wel gewoon doorwerkt en je daar 7,8.9 kunt scoren. Beter als niet corrigeren en pasief rijden dan krijg je een 5 a 6jes proef want je wordt ervoor op ieder onderdeel afgestraft.
DUs hup rijden eraan en bij geen reactie dan maar een tik met de zweep zodat je reactie krijgt.
Hij moet weer ff op zijn plaats gezet worden en moet weten dat hij niet gebruik van jouw mag maken zodra hij tussen de bordjes zit, maar daarvoor moet jij dus ook eraan blijven rijden en fouten durven te maken.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:06

Ik weet inderdaad dat het mijn probleem is, maar vroeg om jullie tips.
Was al van plan om hem toch een keer goed op zijn donder te gaan geven, maar zat nog te twijfelen.

Maar ben benieuwd naar wat jullie mening zou zijn, maar ben nu toch steeds meer overtuigd om het gewoon na geen reactie op het been hem wel een tik te geven, want het is inderdaad dat ik gewoon ophoud met doorrijden en te netjes wil gaan rijden.

Bedankt!

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:17

zeker doen. Heb het ook al vaker gehad dat ie dacht dat ie gewoon kon ophouden, en als ik het deed en daarna weer gewoon netjes verder reed heb ik er nooit commentaar op gehad tenminste niet negatief alleen positief.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 12:08

Dankjewel voor de tip!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:14

Ik heb precies hetzelfde als jij. Paard loopt keurig zijn proef maar er zit totaal geen actie in, het is allemaal een beetje suf. Terwijl hij met inrijden kan vliegen. Ligt er bij mij denk aan dat ik hem voor de jury niet op z'n donder wil geven en dat heeft hij door. Het gaat nu gelukkig al beter, maar probeer gewoon hetzelfde te rijden zoals je altijd rijd. :)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 14:17

Klopt ik durf hem ook niet op zijn donder te geven bang voor de reactie van de jury dat ik te grof ben oid!

Maar ik ga me voornemen om hem eens goed op zijn kop te geven, want hij weet gewoon dat ik ophoud met rijden en het is gewoon zo zonde!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:17

Michelleex schreef:
Klopt ik durf hem ook niet op zijn donder te geven bang voor de reactie van de jury dat ik te grof ben oid!

Maar ik ga me voornemen om hem eens goed op zijn kop te geven, want hij weet gewoon dat ik ophoud met rijden en het is gewoon zo zonde!

Klopt! En opzich is mijn ervaring dat de jury er niet heel veel van zegt. Ik heb 1x op mijn protocol zien staan dat ik teveel met mijn sporen deed. Daarom had ik een 6 voor impuls. Je kan beter even 1 proef goed aanpakken en niet aan winst denken, en dan de andere proeven veel beter kunnen rijden met meer winst. :)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:23

Ik heb hetzelfde probleem (gehad) met mijn paard.

Tijdens het losrijden liep hij als een zonnetje, om vervolgens in de proef helemaal in te kakken. Daarna tijdens het uitdraven na de proef liep hij dan weer fijn door. Zoals hierboven al gezegd werd, wist mijn paard dondersgoed dat hij in de ring zijn gang kon gaan Ik reed veeeel te veel op safe. We reden alsnog goede scores maar ik wist dat er nog meer in zat. Nu rijd ik hem wat brutaler de ring door en we zijn er nog niet, maar het gaat al stukken beter dan voorheen :)

Gewoon aanpakken die handel, ze zijn immers niet van suiker ;)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 05:57

het kan ook zijn dat je normaal met een ontspannen been/zit rijdt en dat je , zodra je de proef in gaat, iets meer je zit en benen aangespannen houdt. Een paard kan daar enorm op terug komen en sluit zich dan af voor je beenhulpen. Mijn tip: ga vlak voor je de ring in gaat heel veel schakelen. Zorg dat ie echt vliegt voor je been. Hij moet buiten de ring al heel erg veel ontzag voor je been hebben. Je moet hem eigenlijk met je been eraf kunnen rijden. In de proef zelf ook met zo min mogelijk been rijden {ook bijna met je been eraf}. Als je dan een keer been geeft, komt je hulp ook gewoon door. Maar vlak voor je de ring in gaat, schakelen, schakelen en nog eens schakelen! En dan brutaal de proef in!!! Succes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 06:02

Michelleex schreef:

Ik zie het toch anders :j
Je moet je paard niet op zijn kop geven, maar jezelf :D
Jij stopt met rijden als je de ring inhoudt (zenuwachtig / gespannen / geconcentreerd), je paard luistert zelfs erg goed naar je en doet braaf wat je vraagt door zich aan te passen aan jouw andere rijstijl. Daarvoor kan je hem niet op zijn kop geven.
Je moet jezelf achter je broek aanzitten en net zo blijven rijden als buiten de ring. :j

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:33

Tussendoor controleren of je niet zit te klemmen door je knieën even los te doen van het zadel en let op je ademhaling. Gewoon rustig door blijven ademen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:42

Jullie hebben bijna allemaal gelijk!

Ik ga me nu waarschijnlijk inschrijven voor een onderlinge wedstrijd en hem daar even goed op zijn kop geven. En om daarop te komen @Janouk, buiten de ring geef ik hem dus op z'n kop als die niet luisterd, en ik moet inderdaad mezelf op me kop geven dat ik hem in de ring niet op zijn kop geef en lekker hem de baas laat spelen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:46

:+ je hebt mij dan niet begrepen. Hij luistert namelijk heel erg goed naar je: hij reageert namelijk op jouw spanning/concentratie/zenuwen/ andere manier van rijden. Hij spiegelt jouw verandering, let maar op.

Laat iemand je maar eens filmen op het voorterrein en dan op weg naar de ring en in de ring. Kijk er dan eens heel objectief naar de film :j je zal zien dat je heel anders rijdt dan op het voorterrein dan in de ring. Heel veel mensen doen dat namelijk. Je ziet het aan het gespannen gezicht/armen/benen.
Daarom moet je kilometers maken in de wedstrijden om om te leren gaan met wedstrijdstress/prestatie drang, etc.
Het maakt voor je paard namelijk niet uit of hij buiten de hekjes loopt of tussen de hekjes. Voor hem is het hetzelfde terrein. weet hij veel dat in die auto bij C en/of H enge mensen zitten die hem beoordelen. :D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:49

Michelleex schreef:
Jullie hebben bijna allemaal gelijk!

Ik ga me nu waarschijnlijk inschrijven voor een onderlinge wedstrijd en hem daar even goed op zijn kop geven. En om daarop te komen @Janouk, buiten de ring geef ik hem dus op z'n kop als die niet luisterd, en ik moet inderdaad mezelf op me kop geven dat ik hem in de ring niet op zijn kop geef en lekker hem de baas laat spelen!

En dan heb je eerdaags een paard dat door je eigen onkunde in de staak gaat in de ring. Zoek een goede instructeur die je helpt met dit probleem!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:02

@Janouk ik had je dan inderdaad niet begrepen nee, want wat je nu zegt kan ik me juist wel weer in vinden.
Zal ik inderdaad eens doen, zal inderdaad veel meters maken worden en mezelf aan het werk blijven zetten en niet aan die jury denken, dankjewel! :)

@The_Stig, ik zie het eerlijk gezegt niet echt als staken, want als ik gewoon goed rijd, zal er geen probleem zijn, en met instructie, denk ik dat dit erg lastig word want zoals ik aangeef heb ik hier op thuis terrein geen moeite mee, en mijn instructeur kan moeilijk tijdens mijn proeven aanwijzingen geven, dus als je uitlegt hoe je het ziet?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:11

Ik zie het ook niet als staken nu. Maar je zou er verstandiger aandoen om eerst eens te analyseren waarom je paard impuls mist in de proef en er niet gelijk maar vanuit te gaan dat hij op zijn kop moet krijgen. Misschien moet jij wel op je kop krijgen :D Wat ik bedoel is dat als je nu de ring in gaat met het idee dat het aan het paard ligt en je hem wel even op zijn kop zal geven snapt hij het misschien niet meer, bouwt nog meer spanning op en gaat dan misschien wel in de staak. Ik denk dat je juist voor elkaar moet krijgen dat het paard/jij minder spanning en meer ontspanning krijgt in de ring. De ontspanning komt ook nog eens ten goede van de gangen.

Heeft je instructeur al een keer gekeken naar een proef die je hebt gereden? Dat kan bijv. ook op video. Laat je proef een keer filmen en neem hem mee naar les om te laten zien.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:18

Dat is inderdaad een goed idee!

Maar ik wil wel voorop stellen dat het wel degelijk mijn fout is hoor, ten alle tijden. Ik ben degene die met m'n dikke reed bovenop gaat zitten alles van hem verwachtend !

En ik moet gewoon blijven rijden en niet gaan trutten!

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:42

Ik heb/had dit probleem ook, soms nog steeds omdat ik het nog steeds vergeet te laten.
Bij mij is het ook zo dat hij met inrijden lekker loopt en zelfs een rondje om de ring nog.
Maar zodra wij de ring in komen hebben wij het beiden(natuurlijk) door dat het nu om beoordeling en punten gaat.
Ik probeer alles extra netjes te doen en ga veel te hard werken. Dit resulteert erin dat de pony juist minder gaat doen, en natuurlijk ook wel doorheeft
dat ik anders doe en daar dan ook nog wel eens gebruik van maakt.
Je moet gewoon proberen ontspannen blijven rijden en gewoon zoals altijd doen(makkelijker gezegd dan gedaan).

Eigenlijk is het gewoon een wisselwerking waar jullie maar vooral jij het voor grootste aandeel fout doet.
Tenminste dat denk ik, dat gelde voor mij in ieder geval wel.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:44

ik heb soms ook last van dat probleem..
een keer gaf ik hem een tik, en werd ik er qua punten voor afgestraft :?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 20:59

Ja daar ben ik dus ook bang voor..

@Vionaa ik denk dat wij inderdaad met hezelfde zitten, thanks voor je reactie!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:06

IK (Dus niet mijn paard) heb dat probleem ook, in de ring alles weg, foetsie.
Mijn probleem is nou juist dat ik er te veel aan ga rijden, het moet te netjes, te dit, te dat.
Mijn paard zegt dan terecht, krijg jij lekker de hik en kakt steeds verder in.
Ik moet leren hem gewoon zijn proefje te laten lopen en niet te gaan mutsen.

Overigens moet die van mij wel in ritme zitten van uitjes, anders staat hij al autistisch
achter de trailer met opzadelen en dan krijg je geen/nauwelijks contact met hem.
Ook mijn fout, moet hem gewoon wat vaker naar van alles meenemen dan zakt dat ook weer weg.

In mijn geval dus niet nuttig paard op zijn nondeju te geven, ruiter heeft trap onder d'r achterste nodig.
Moet erop vertrouwen dat hij gewoon netjes zijn proefje afwerkt en eraf blijven!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:10

Ik ken het probleem ook hoor. Ik wil dan te netjes rijden, waardoor ik eigenlijk vergeet te rijden.
Ook kan mijn paard soms flink raar uit de hoek komen en daardoor ben ik snel bang voor spanning. Dat probleem even ter zijde. Nu denk ik altijd voordat ik de ring in ga: ze loopt lekker dus ik kan blijven rijden, gewoon doen wat ik net deed alleen dan met verplichte oefeningen.

het is een mentaal spelletje. Het belangrijkste is dat je tegen jezelf leert te zeggen van gewoon er tegen aan gaan.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:14

Maar nu word het weer typisch bokt, en krijg ik 2 aparte verhalen.

Maar om even duidelijk te zijn ik ben het met jullie allemaal eens dat het MIJN schuld is.

Maar het is mijn schuld omdat ik niet meer streng ben en hem lekker laat doen wat hij wild.
Dus dan is mijn logica van ik geef hem op zijn kop door het misbruik maken van mij..?

Maar nu zijn er mensen die zeggen dat ik beter niks kan doen en ontspannen blijven rijden maar het probleem is juist dat dit dus niet lukt..