Arwen training 8e trainingsdag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Arwen training 8e trainingsdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:13

Beste allemaal,

Sommigen van jullie zullen Arwen en mij vast en zeker kennen uit dit topic:
[VVDD] EINDELIJK ik heb je gevonden!! - incl. filmpjes

Als je de verhaallijn wil volgen, is het verstandig om dit topic eerst even door te lezen.

Dit filmpje is van ongeveer de 8e keer dat ik met Arwen ging trainen. Ze stond vanaf 3 juli bij mij.

Important to know before criticism:
- Arwen is tot aan december 2011 zo'n 6 jaar niet/bijna niet gereden
- Arwen drukte veel haar rug weg tijdens het lopen
- Arwen is over bouwt met haar achterhand, waardoor het extra lastig is om haar achterhand er 'goed' onder te zetten.
- Arwen liep onregelmatig, waardoor ze er 'kreupel' uit zag
- Arwen is erg onzeker
- Arwen is van nature erg lui
- Arwen loopt erg uit elkaar in de galop, had nooit de kracht om verzameld te lopen, ondertussen (in andere filmpjes te zien) loopt ze stukken beter!
- Arwen kantelt heel erg met haar hoofd

Important to know before criticism:
- Minder vaak aansporen (ondertussen verbeterd, mbv zweep)
- Naar voren kijken
- Handen meer dragen

Houd het lief, en bruikbaar

Verto

Re: Arwen training 8e trainingsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:44

Ik zie een paard lopen dat graag vooruit wil maar tegen wordt gehouden door de hand van de ruiter. Ik vind je niet zozeer streng of hard met je handen maar meer erg onrustig wat zich lijkt te uiten in een opkroppend paardje die daar zo nu en dan nukkig door kijkt en niet goed haar bewegingen af kan maken.

Ik denk dat je best wat meer vertrouwen mag hebben in jezelf en je paard! Daar mag je zeker trots op zijn. Ook vind ik, naast je handen/armen, dat je netjes en vriendelijk rijdt.

Als ik je een tip mag geven: Focus je niet op de voorhand maar denk vanuit de motor; de achterhand. Breng daarbij je handen meer naar elkaar toe, houdt ze netjes boven de schoft, en draag ze daar met een zeer stil en luchtig contact. Ik ben benieuwd of dat verbetering oplevert!

Succes en veel plezier :)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:51

Verto schreef:
Ik zie een paard lopen dat graag vooruit wil maar tegen wordt gehouden door de hand van de ruiter.

Vind ik wel leuk dat je dat zegt, want toen ze kwam was ze echt niet vooruit te branden. De eerste paar dagen ben ik dus echt gaan focussen op het tempo en heb de voorhand gelaten voor wat het was.
Op het moment dat ze naar voren ging denken (net als ik) is ze 'kreupel' gaan lopen. Dit kwam omdat ze haar rug constant wegdrukte.
Dit filmpje is van de dag nadat ik les gekregen had en ben deze dag voornamelijk een keer op de voorhand gaan trainen.

Dat tegen houden is inderdaad zo, omdat ik haar van achter naar voren rijd. Ik spoor haar dus van achteren aan en houd haar van voren eigenlijk iets tegen, omdat anders dat kreupelige lopen naar voren komt.

Verto schreef:
Ook vind ik, naast je handen/armen, dat je netjes en vriendelijk rijdt.

Dank je wel, ook bedankt voor je reactie, kan ik goed gebruiken!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:00

Ik ben het niet helemaal eens met wat hierboven wordt gezegd. Ik vind je onrustig in je handen, je lijkt een beetje te 'zagen' want het hoofd gaat telkens van links naar rechts. Je geeft aan dat hij zijn hoofd kantelt, misschien is dat omdat je te streng bent in je handen. Het beeld kan vertekenen, maar dit is hoe ik het zie. Voor de rest, puntjes geef je zelf aan. Succes. :)
Laatst bijgewerkt door dyoka op 28-08-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:04

Ik zou rustiger mer je handen doen hij reageerd daar erg op.. Dan maar iets minder aan de teugel. En hem laag rijden zodat hij zijn rug gaat gebruiken want dit doet hij niet, zeg je zelf ook al!!

En meer oefeningen doen dan alleen maar op hoefslag rondrijden. Voltes groot en klein, overgangen tempowisselingen zie het weinig in het filmpje en daardoor wordt hij sterker en beter rijbaar...

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 15:11

moonshine88 schreef:
Ik zou rustiger mer je handen doen hij reageerd daar erg op.. Dan maar iets minder aan de teugel. En hem laag rijden zodat hij zijn rug gaat gebruiken want dit doet hij niet, zeg je zelf ook al!!

En meer oefeningen doen dan alleen maar op hoefslag rondrijden. Voltes groot en klein, overgangen tempowisselingen zie het weinig in het filmpje en daardoor wordt hij sterker en beter rijbaar...

Ben inderdaad ook wisselend op de binnenhoefslag en hoefslag gaan rijden en veel voltes, figuren, bochten, etc gaan rijden.
Heb meer filmpjes van de dagen hierna, zal zo op youtube zetten.

dankjewel voor de tips!

dyoka schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met wat hierboven wordt gezegd. Ik vind je onrustig in je handen, je lijkt een beetje te 'zagen' want het hoofd gaat telkens van links naar rechts. Je geeft aan dat hij zijn hoofd kantelt, misschien is dat omdat je te streng bent in je handen. Het beeld kan vertekenen, maar dit is hoe ik het zie. Voor de rest, puntjes geef je zelf aan. Succes. :)

Was al bang dat er iemand met deze reactie kwam, viel mij ook op dat ze veel met haar hoofd heen en weer schud, (vooral op t moment dat ik op een gegeven moment diagonaal van hand verander) maar als je goed kijkt zie je dat ik vrijwel niets met mijn handen doe op dat moment.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:32

Ik zie niet een paard dat wil lopen wat hierboven gezegd wordt.
Wat ik wel zie is dat wanneer hij een keer wel naar voren reactie geeft dat je hem dan in de weg zit. Je komt dan achter de beweging en dat geeft een soort klap in zn rug.
Ik zou eerst aan t voorwaartse gaan werken en dan pas aan de nageeflijkheid. Dan leert ie vanzelf zn rug te gebruiken.

Succes :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 01:09

Hand naar voren, laat los en de nageeflijkheid komt vanzelf. Ze loopt af en toe behoorlijk te slingeren, kantelt haar hoofd ed, deels vanwege onbalans maar ook omdat jij te druk bent met je hand. Geef haar de ruimte, hand ruim voor de schoft houden en alleen maar de richting aangeven, verder niets.
Ik ben wel benieuwd hoe het er in galop uitziet aangezien je zegt dat ze dan erg rent.
Zelf moet je wat meer rechtop en niet naar beneden kijken.
En geniet van je paard, het is een superleuk dier!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 10:55

Als ik mijn hand naar voren doe en 'loslaat' wordze onzeker, kan ze geen rechte lijn lopen, etc. Jullie moeten onthouden dat dit paar op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt is door mij, verkocht is door de eigenaar, 6 jaar lang niet gereden heeft en dat ik nu de eerste ben die haar een beetje getraint heeft. Als het ware zit ik op een 3 jarig paard dat niets kan, niet tussen twee benen en twee handen kan lopen en een erg onzeker karakter heeft. Ze zoekt ook constant contact op, als ik haar dr hals laat strekken, zakt ze ook naar mijn hand toe wanneer ik de teugels langer laat, het probleem is dan alleen dat ze niet meer over dr rug loopt en haar achterhand er echt letterlijk achteraan bengelt, daar heeft ze dan geen erg meer in, ze vergeet hem gewoon te gebruiken.. Vandaar dat ik haar 'op t gas zet' van achteren en van voren tegenhoud, zodat ze doorheeft dat ze die achterkant moet gebruiken, maaar niet harder moet gaan lopen.

Normaal gesproken ben ik ook echt van het, eerst voorwaarts rijden en zakken komt vanzelf. Maar bij Arwen werkt dat echt niet, ze gaat pijn aangeven in haar rug als ze niet goed over haar rug loopt, de een grijpt gelijk naar de slof, ik probeer het eerst op te lossen met eigen hulpen. Op een gegeven moment werd de irritatie in dr rug zo erg, dan ze niet meer wilde draven en echt protest leverde, dit doet ze normaal echt nooit want ze wil mega graag voor je werken.
Toen heb ik les genomen en ben ik gaan rijden zodat ze over haar rug liep en na 2 dagen was de irritatie weg, kon ik gewoon over haar rug poetsen, die ze eerst soms wegdrukte. In het begin had ik echt zoiets van, waarom moet ze gedwongen rond lopen? Maar als je de keuze hebt tussen een slof, of het toch uiteindelijk zelf doen met behulp van 'van achter naar voren' rijden, kies ik toch echt liever voor dat laatste!!

Ik had een topic geopend waar je de galop op fotos zag, maar je mag maar 1 keer per week een topic openen, dus die is weer gesloten ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:19

Juist omdat je zegt dat ze alleen zadelmak is gemaakt en 6 jaar niets heeft gedaan denk ik dat je je minder zorgen moet maken en meer moet loslaten. Met loslaten bedoel ik niet dat je teugels in een boogje moeten hangen of dat zij met haar neus op de grond loopt. Je hand moet meer naar voren, je hebt je hand nu aardig tegen je zadel aan en daarmee blokkeer je. Contact moet je wel houden, slingeren is niet erg dat moet je voorwaarts oplossen. Net als alle andere problemen die je noemt, allemaal onervarenheid en gaat vanzelf over. Hoeveel achterhand en ruggebruik mag je verwachten van een paard wat voor de 8e keer onder het zadel is?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:32

Ha ha misschien heel wat anders maar ik zou de staart ietsie korter maken, als je aan achterwaarts gaat beginnen gaat hij op de staart staan en dat kan erg pijnlijk zijn als er hele plukken uit vliegen.
Voor de rest zou ik de overgangen iets minder vluchtig willen zien dus kleinere hulpen met kleinere effecten, het wegschieten heeft nl niet zo veel zin want dan ben je je hele verbinding kwijt.
En inderdaad veel meer oefeningen rijden, 2e hoefslag grote volte en een hele goede oef is slangevolte daar kan je er nooit genoeg van maken ha ha.
En voor de rest gewoon doorgaan, zo slecht ziet het er echt niet uit :D

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:59

Het is niet de achtste keer onder het zadel, ze is wel iets gereden in die 6 jaar, vanaf december staat ze bij haar nieuwe eigenaar, die reed er minimaal 1 / 2 keer per week op. Maar door de onzekerheid van Arwen kreeg zij zelf ook wat onzekerheid. Qua kunnen van dingen is het echt een groentje, maar het is niet dan ik voor de 8e keer pas op dr zit ofzo ;) tis alleen de 8e keer dat ze intensief getraind word.

Arwen was voor twee maanden bij mij om getraind te worden in de dingen die ik ook al eerder benoemd heb, ik had dus 'maar' twee maanden. Ik heb gekeken naar wat Arwen aan kon, zodat ik niet te hard van stapel liep. Omdat ze alles wel heel goed en snel oppakte, had ik geluk.

Overgangen zijn erg lastig, ze valt ook constant uit de galop. Afgelopen 2 / 3 weken zijn de tempowisselingen al veeeel beter en heeft ze ook veel meer kracht om in de galop te blijven.

Wat ik niet zo snap van n reactie die ik net gelezen heb, t komt een beetje over alsof ik dr maar een beetje had moeten laten lopen, omdat ze niet zo ver ontwikkeld is in dr spieren. Maar het is toch juist belangrijk da t je toch juist trainen en de spieren gaan ontwikkelen. Het komt wel vanzelf, maar je moet er wel in oefenen!!
Als je een baby leert lopen ga je toch ook niet afwachten tot tie uiteindelijk kracht genoeg heeft om te lopen? Dat moet je toch ook opbouwen en 'trainen'.

Sorry dat k zo reageer maar ik heb nu een beetje het gevoel dat ik t niet goed gedaan heb en dat ik helemaal op de verkeerde manier bezig geweest ben.
Ik heb les genomen en ik was juist super trots op het beeld wat ik na 8 keer trainen al aan vooruitgang zag bij dr!! Dat wegspurten en dergelijke mag toch ook wel eens gebeuren als een paard nog maar net bezig is met het uberhaupt reageren op n been? Nee het is geen B niveau wat we rijden, het is dr basis waar we mee begonnen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:37

Wat mij betreft ben je best goed bezig hoor.
Ik zou alleen wat minder jouw hand willen zien, ik heb het idee dat je best veel doet, misschien om haar nageeflijk te houden? Wat kan ik niet goed zien maar daarom zeg ik ook dat je hand wat meer naar voren moet.
Ze moet eerst leren ontspannen lopen, als ze nooit nageeflijk gelopen heeft train je daarmee al spieren, daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar de ontspanning is in de eerste plaats belangrijk, daarna ga je rustig aan wat meer oppakken, zolang ze nog zo zwabbert en haar hoofd kantelt is ze er imo nog niet aan toe om wat meer opgepakt te worden.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:04

Je vraagt tips dus moet je niet boos worden als mensen een tip geven :+
Als je het op bokt vraagt kan je verwachten dat je 100 verschillende meningen krijgt, en daar pak je de dingen uit waarvan je denkt daar heb ik wat aan :j

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:06

Ik word niet boos, ik geef alleeen aan dat ik het niet helemaal snap en dus om verduidijking vraag. In ieder geval, dat was wel mijn bedoeling