Paard actief houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Paard actief houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:27

Hallo allemaal!!

Afgelopen zaterdag had ik een dressuurwedstrijd.
Ik heb nog nooit zo lekker kunnen rijden! Zat ook echt met een goed gevoel op het paard, en we hebben de afgelopen weken hard getraind om weer eene een winstpuntje in de wacht te slepen!
Het harde trainen werd dan ook beloond met 2x 186 punten en een 5e prijs. In de 2e proef was ik nog 10e van de 24. Al met al dus erg tevreden!

Nu stond er op de coupon van mijn 2e proef dat mijn paard vooral tijdens het doorzitten veel actiever mag.
Nu weet ik niet zo goed hoe ik dat moet doen.
Veel overgangen rijden, veel tempowisselingen rijden... Maar kun je dat zelf ook voelen/merken dat je paard actiever loopt?
Ik heb les, maar dat gaat hem deze week waarschijnlijk niet meer worden.
Vandaar dat ik de vraag hier maar even stel.

Alvast bedankt!

Romyv

Re: Paard actief houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:29

idd, veel schakelen en overgangen rijden. Je moet voelen dat je dat paard ' aantrekt' ofwel echt bijna onder je kont vandaan loopt naar voren toe. Ik voel altijd dat ti actief aan de manier van hobbelen, als ti te vlak draaft sleept ti (bij wijs van spreken) met zn voeten over de vloer en gooit ti dus minder op. Wanneer hij zn benen goed onderzet en optilt, dan gooit ti dus meer op. Belangrijk is wel dat hij hierin nagevelijk blijft, controleer dit ook want wanneer hij zn rug wegdrukt zal ti ook meer hobbelen (voelt wel anders maar weet je pas als je het vaker gevoeld hebt)

Kan je hier iets mee?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 16:25

Ja, dankjewel voor je reactie en tips! Kom net terug van het rijden, dus ga er morgen direct mee beginnen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:32

Tijdens het door zitten komt je paard terug in zijn tempo/impuls? Dan hou je hem in het doorzitten te veel tegen met je hand en zal zitles waarschijnlijk een optie zijn!
met doorzitten gaat menig ruiter hangen aan de teugel en heeft geen onafhankelijke zit meer.
Oefen eens zonder zadel, dat kan al een heel andere kijk geven aan je eigen manier van zitten en aanleuning.

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:30

Als hij terugkomt naar voren rijden, maar als het komt doordat je hem van voren te strak hebt zijn zitlessen een goed idee, en zoals hierboven staat kun je ook een keer zonder zadel rijden zodat je een onafhankelijke zit krijgt, dus dat je geen steun meer zoekt op je teugels bij het doorzitten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 06:50

Veel ruiters hebben de angst om door te zitten.
Immers dit ziet 'niet zo lekker' en als het paard iets langzamer draaft zit dat naar ons idee al een stuk beter ;)
Daardoor kom je in een soort neerwaartse spiraal.
Ik zou je als tip meegeven om jezelf te filmen dan zie je dat gelijk wel bij het doorzitten.
Verder is het misschien een goed idee dat je 10 passen doorzitten - 20 lichtrijdt, etc.
Veel succes :)