plaats ik dit....? Laurens voor het eerst AW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

plaats ik dit....? Laurens voor het eerst AW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 08:21

Laurens
Hannoveraan
6 jaar
sinds half december 2011 onder het zadel daarvoor landloper.
Niveau geen.

Het is voor mij enorm confronterend om dit filmpje te zien.
In het verre verleden heb ik op Z niveau gesprongen, maar de tussenliggende jaren heb ik eigenlijk alleen maar recreatief buiten gereden met mijn paarden en dat zie je duidelijk terug.

Ik ben nu eigenlijk sinds een paar weken Laurens in de bak aan het oppakken.
Daarvoor zijn we voornamelijk naar buiten gegaan om hem meer balans te geven, rechte stukken te draven en te galopperen en schakelen,schakelen en nog en schakelen om hem sterker in zijn lijf te maken omdat hij (nog steeds) een enorme slungel is.
Het allerbelangrijkste was de rust erin te rijden aangezien hij zich enorm druk kon maken om niks.
Het is een duidelijk geval van uit het land getrokken, gekocht door een handelaar, zadel,hoofdstel en slof erop,de bak door denderen en als doorgereden paard verkopen.
Dit heeft hem een hoop stress opgeleverd waardoor hij nerveus werd wanneer we richting de bak stapten, buiten kon ik bijvoorbeeld zijn kont aanraken deed ik dit in de bak dan ging hij er als een gek vandoor.
Zijn oude hoofd/hals houding was strak omhoog dus hij begint wel al mooi te zakken.

Ik schrok wel enorm van mijn houding en dan vooral mijn handen die ik niet stil kan houden.
Dat mijn armen wijdstaan kan ik mee leven, dat is de standaard springruiter houding ;),maar het moet allemaal een stuk netter
De teugels zijn een tikje te lang en ik beweeg teveel...het is allemaal gewoon enorm slordig en daar baal ik van.
Nu ik op een nieuwe stal sta waar ik wel les mag hebben van buitenaf ga ik daar dus ook gretig gebruik van maken, a.s. donderdag hebben we de eerste privé les van een ZZ dressuur amazone en dan hoop ik over een paar weken een netter filmpje neer te zetten.

Het andere paard(je) wat je op het filmpje ziet is ook van ons en heet Ysbrand (7 jaar)
De bijrijdster van Ysbrand is druk aan het werk aan zijn galop, wat zijn zwakke punt is.
Kijk en huiver:
http://www.youtube.com/watch?v=Ujl25YfuAqQ

Laura_x_

Re: plaats ik dit....? Laurens voor het eerst AW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:24

Jij bent de ruiter met het rode shirt toch?
Het ziet er gehaast uit, ik heb het idee dat je je paard 'voor bent' in het lichtrijden. Ook de overgang van galop/draf is iets om aan te werken, nu 'val' je ineens terug.

Maar met les gaat het helemaal goed komen :)
Heel veel succes!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:30

Dapper dat je het filmpje toch plaatst wanneer je er zelf geen fijn gevoel bij hebt. Ik vind je ook wat groot bewegen in het bovenlijf in het lichtrijden. Ik vind je handen ook te groot in beweging en daarmee erg streng. Volgens mij moet je niet harder je best gaan doen, maar mag je wat meer ontspannen zodat je rustiger gaat zitten.

Wat Ysbrand betreft, ik schrok wel een beetje van zijn galop. Hij lijkt te blokkeren in de rug waardoor zijn voorhand en achterhand los van elkaar bewegen. Weet je de reden daarvan? Medische redenen uitgesloten?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 08:31

ik ben roodshirtje :+.
Ja, dat lichtrijden ziet er gewoon vaag uit, ik wil te snel lijkt het inderdaad.
De overgangen moet ik absoluut aan werken.
Hij heeft erg veel moeite om de galop vast te houden in de bak, het is is of een arbeidsgalop en terugvallen (wat je ook op het filmpje ziet) of hard en schuin door de bochten.

Ik ben wel erg benieuwd hoe we eruitzien na 6 maanden les, dat is ook een van de redenen dat ik dit filmpje plaats; nu is het knudde en hopelijk kan ik over een half jaar een "voor en na " filmpje plaatsen ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:33

Ik vind het goed dat je ook een minder filmpje 'durft' te plaatsen :)
Zijn balans is dus, vanwege het hard/schuin door de bochten gaan, niet goed?
Ben ook benieuwd, alle begin is moeilijk!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 08:35

shirleyp schreef:
Dapper dat je het filmpje toch plaatst wanneer je er zelf geen fijn gevoel bij hebt. Ik vind je ook wat groot bewegen in het bovenlijf in het lichtrijden. Ik vind je handen ook te groot in beweging en daarmee erg streng. Volgens mij moet je niet harder je best gaan doen, maar mag je wat meer ontspannen zodat je rustiger gaat zitten.

Wat Ysbrand betreft, ik schrok wel een beetje van zijn galop. Hij lijkt te blokkeren in de rug waardoor zijn voorhand en achterhand los van elkaar bewegen. Weet je de reden daarvan? Medische redenen uitgesloten?

Gevoelsmatig ben ik niet streng met mijn handen, maar als ik naar het filmpje kijk weer wel...nóg iets om aan te werken :')
Ik ben té actief met mijn bovelijf, wil rechtopzitten en ontspan daardoor niet.

Ysbrand is een draver en kan eigenlijk pas sinds een paar maanden redelijk normaal door de bak galopperen.
Het zal waarschijnlijk nooit een rijpaard handgalopje worden, maar hij doet zijn best. :j

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 08:38

Laura_x_ schreef:
Ik vind het goed dat je ook een minder filmpje 'durft' te plaatsen :)
Zijn balans is dus, vanwege het hard/schuin door de bochten gaan, niet goed?
Ben ook benieuwd, alle begin is moeilijk!

Het is echt nog een slungel, als hij verderop iets leuks ziet struikelt hij 3x over zijn eigen benen.
Hij heeft enorm veel moeite om verzameld te lopen en dan vooral in de bak.
Buiten kunnen we goed galopperen, maar dat is rechtuit, zodra er een bocht komt geeft hij gas of valt hij terug.

Ach, het voordeel is dat we allebei een hoop moeten leren dus met een beetje mazzel komen we er wel.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 11:15

Huh? waarom zit er opeens een cowboy muziekje onder mijn eerste filmpje %)
Ik zal wel een of ander knopje ingedrukt hebben met mijn digibete vingertjes.

Dit is ook nog een filmpje wat dezelfde dag genomen is, problemen zijn uiteraard nog steeds hetzelfde, wel ben ik blij dat het paard in elk geval rustig door de bak heenloopt en de oortjes redelijk op mij gericht heeft (je moet toch iets positiefs eruit halen he :+ )

http://www.youtube.com/watch?v=ScWksO2xrjI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:46

Leuk paard! Wat mij vooral opvalt is dat je of heel erg achter in het zadel gaat zitten of dat het zadel te klein is voor jou. Verder inderdaad je handen, maar dat gaat vast goed komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:14

Vind het best wel meevallen hoor :D :D Leuk paard overigens. Ben benieuwd hoe hij uitvalt als hij beter in de spieren zit. Het zadel lijkt mij ook niet fijn voor je. Je komt ver achter in het zadel te zitten; zou je eigenlijk een gaatje langer moeten zitten maar dan heb je weinig steun aan het zadel zo te zien.
Zijn rugspieren moeten nog sterk worden, dus zou ik hem wat meer "over de rug" willen zien. Als dat nog moeilijk is, eventueel slofje gebruiken. Wel opletten dat je van achteren naar voren blijft rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:42

Leuk paard. Ik denk als die goed in zijn spieren komt dat je daar een fijn dier aan hebt. Ziet er voor zo'n jonkie helemaal niet slecht uit hoor, maar volgens mij heeft het paard nu nog best moeite met zijn balans. De bak oogt ook best zwaar en dat maakt het voor een jong dier extra moeilijk om balans te vinden. Verder is helaas het beenwerk in de wendingen vaak net niet duidelijk op de film gezet, maar ik vermoed dat hij veel zijn achterbenen naast de massa plaatst en uitzwaait. Op een paard dat zelf nog onrustig en niet in balans loopt, is het ook heel moeilijk om netjes stil te zitten, dus ik vind het niet zo heel vreemd dat het plaatje daardoor wat slordiger oogt. Op een jong paard zit je nou eenmaal vaak minder netjes en stil als op een stabiel en verder doorgereden paard. Ik zou vooral veel binnenhoefslag gaan rijden en voltes. Tempocontrole, rechtrichten en balans laten vinden, dan komt een stabiele lichte aanleuning vanzelf.
By the way. Misschien komt het door het bontje op het zadel, maar het zadel van IJbrand lijkt heel scheef te liggen. Dat zou het ook niet makkelijker maken in de galop.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:53

@Scooby; klopt, ik zal eens kijken of het door mijzelf komt of dat mijn derriere gegroeit is :+ ,
@Babootje, thanks! Het zadel heeft zowel praktische als emotionele waarde, het past Laurens goed en het is het oude zadel van mijn eerste "echte" paard, nobeltje. Maar het is natuurlijk ook wel handig als ik er zelf goed in zit.
Ik zal eens kijken of ik een ander zadel kan lenen en bekijken of ik dan nog steeds zo ver naar achteren zit.
Een slofje is op dit moment nog geen optie omdat hij dan, denk ik, volledig in de stress schiet.
Hij wil het liefst zo hoog mogelijk met zijn hoofd lopen dus ik probeer hem al steeds lager en meer ontspannen te krijgen met als einddoel neusje over de grond met een losgelaten rug dan train je ook mooi de rugspieren mee.
@Oji, De bak is niet enorm zwaar, maar hij heeft enorm veel problemen met zijn balans :j .
Buiten, op rechte stukken gaat dat steeds beter (als hij niet een luchtballon ziet in de verte en daardoor over zijn eigen benen struikelt :+ ).
Op voltes zwenkt hij nog vaak uit dan heeft hij ook vaak problemen met stelling en valt hij óf naar binnen óf naar buiten.
We pakken soms een laag sprongetje mee, puur voor kracht en balans en rijden nog steeds 80% van de tijd buiten om tempocontrole te vinden (makkelijker op lange rechte paden)
Je hebt absoluut een punt met het slordige ogen door zijn onbalans en het feit dat hij nog enorm veel moeite heeft een constant tempo aan te houden, maar dat haalt niet weg dat het filmpje me een doorn in het oog is ;).

We hebben nog een lange weg te gaan, maar ik denk dat hij bijzonder leuk gaat opdrogen :j (ondanks dat het een 1000% gefokt "dressuurpaard" is, haha).

Edit: @Oji, dat bontje van Ys schuift inderdaad als een gek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 06:25

Ha ha...hoe herkenbaar :))
Zit een beetje in dezelfde fase met mijn jonkie. Lage in/uitjes zijn ook heel fijn voor het ontwikkelen van kracht, ze worden er soepel van en gaan lekker na/meedenken. Ik probeer dat 1 keer in de week mee te pakken. Veel plezier met je paard en als ze sterker worden komt het vanzelf goed...ook met jouw zit :j

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 17:43

Leuk dat jij ook in de puppie-fase zit (terwijl mijn paard al 6 is en ik hier op bokt ook 6 jarigen zie die M klaar zijn...ik heb een LOM-scholiertje,haha)
Het leuke bij Laurens is dat hij denkt dat de balken gemaakt zijn van zoutzuur.
Dus balkjes draven ging eerst met 180km/pu (nu ongeveer 60 :+ ) en hindernissen waren er om of keihard op af te sjezen en dan snel eroverheen of hard langs te gaan.
Het gaat nu wel steeds een stukje beter en hij wordt er inderdaad sterker en gebalanceerder van.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:11

Die van mij is ook 6 en pas op 5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Laatbloeiertje ;-) Eerste half jaar alleen maar bezig geweest om ergens een rem te vinden, maar dat kwartje is nu gevallen en dan kun je aan de slag. Begint nu van plankje een beetje model in te komen. Stunts met balken zijn idd ook bekend. Eerste keren was het huizenhoog en in galop over de drafbalken...maar dat begint ze te snappen. Eerste keer door een lijntje met inuitjes was ook onder het motto breek je nek voorzichtig. Maar het leuke is dat ze naarmate ze sterker wordt meer vanuit kracht ipv snelheid leert te springen en ook begint mee te denken. Met ups en downs gaat het wel steeds beter en wordt ze steeds sterker...wat meestal in mijn voordeel werkt ;-) Maar het blijft gewoon een superleuk proces om zo'n diertje van niets naar iets te brengen. Ach en die 6 jarige die al M zijn daar trek ik mij niets van aan. Ik heb alle tijd en denk altijd maar zo...de beste topwielrenners waren late lopers ;-)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:40

Wij hebben ook alle tijd (en niet meer van die super-hoge ambities als vroeger :+ ).
Vandaag voor het eerst les gehad en beiden badend in het zweet aan het einde van de les, maar we hebben een hoop huiswerk mee waar we zeker wat mee kunnen (en wat we ook al een beetje deden,maar het is toch fijn bevestiging te krijgen) zoals wat je al schreef; binnenhoefslag, tempowisselingen en juist vooruit in de galop en me pas later zorgen maken om het plaatje.
Mijn handen vond ze wel mooi stil (daar let ik nu hysterisch op ;) ), het enige punt was dat ik iets te "stram" erop zat.
Ik wil gewoon te graag recht en met mooie rug op het paard zitten dat het er verkrampt uit gaat zien.
Enfin....genoeg te doen nog (en ik kan ook nog wat kilo's eraf hebben dus we gaan hard aan de slag).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:29

Zo... Je durft wel he... Helemaal zomaar te gaan lessen om uw houding te verbeteren....

Hehe... Leuk paardje die Lau, joh.

Ijsje loopt er leuk bij, vind zn galop echt niet beroert.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:24

Ja, je moet wat he ;)