Irandesse klaar voor B-debuut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Irandesse klaar voor B-debuut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:39

Hoi iedereen! *\%/*

Daarstraks is een vriendin, DoubleD_ hier op bokt, mijn allerliefst paardje nog eens komen fotograferen. Ze is nu 3-4 maanden zadelmak, maar blijft het super doen. Ondertussen zijn we van hier en daar wat zakken ( [RT-HAW] Irandesse na 2 maanden zadelmak! ) naar een constante aanleuning gegaan (in stap en draf althans). Ze heeft een erg zachte hand nodig en zolang ik contact houd en ze actief is blijft ze fijn lopen. We zijn zelfs al bezig met kleine pasjes wijken en ik zal er ook een kort filmpje van het springen bijzetten. +:)+ Ik heb haar trouwens zelf ingereden en zadelmak gemaakt.

Een klein paspoortje:
Naam: Irandesse vd Kievitsdriessen
Ras: Holsteiner x Hannoveraan
Leeftijd: (net) 4 (geworden)
Afstamming: Acontender x Grand Step x Grandeur
Waar we aan werken:
=:) Irandesse is rechts nog vrij moeilijk te buigen, heeft iemand nog tips om haar daar losser te krijgen?
=:) De constante aanleuning in galop.. Ik probeer haar zo min mogelijk te storen in d'r mond. Als we in het bos snel rechtuit kunnen gaan is het echter geen probleem. Ik ben nu wat aan het schakelen in galop en stilaan komt er verbetering.
=:) Mijn houding 8)7 Ik laat mijn teugels vaak te lang en moet mijn polsen omhoog knikken.
=:) Galop uitzitten!

Hier gaan we dan! Opbouwende commentaar zou fijn zijn. B-) En ja, ik heb les.

1. FILMPJE :o? Wat een beest! Ik ben zo blij met haar! En het springen gaat ook super!
View My Video

2.
Afbeelding

3. Aiaiai, handen! Dit was bij het vooruit rijden en ze kwam wat hoger in de hals. Hier moet ik op voorbereid zijn.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Hier zie je duidelijk wat ik bedoel met 'polsen omhoog knikken'.
Afbeelding

6. Zweepje van hand veranden O:)
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Stoere merrie!
Afbeelding

9. Langs de enge hoek lukt ook prima!
Afbeelding

10. Galopfoto's zijn wazig omdat ik haar zo naar voren reed (omdat dat zo effectief was in het bos). Deze 2 zijn het best gelukt :D
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. En nog een still uit het filmpje
Afbeelding

13. Irandesse goes arabier
Afbeelding

Dat was het! Wat vinden jullie, klaar voor B?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:50

Leuk paard.
Mijn advies zou zijn om de focus nog niet te leggen op het nageven,eerst voorwaarts rijden,hij loopt nu nog erg op de voorhand.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 23:10

taffy schreef:
Leuk paard.
Mijn advies zou zijn om de focus nog niet te leggen op het nageven,eerst voorwaarts rijden,hij loopt nu nog erg op de voorhand.

Bedankt! We focussen ons er niet bepaald op hoor, ze geeft na op constant contact dus het is niet dat dat m'n doel is of zo hoor :) Als ze zo ontspannen uit zichzelf loopt.. Des te beter! :)

Jolien_x

Re: Irandesse klaar voor B-debuut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:12

Ik vind het er heel vriendelijk uit zien :)) Echt! Wat mij opvalt is dat jouw teugels inderdaad een kilometer korter mogen. Ze loopt nogal 'breed' zo naar mijn idee! Mag ik vragen waarom je de martingaal gebruikt? Ik denk dat je best een leuk proefje kunt rijden, maar dat moet zonder dat weet je of niet? ;)

succes ermee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:25

Leuke combinatie maar zoals eerder gezegd teugels korter en probeer iets trotser rechtop te zitten.
probeer ook meer eerst de achterhand eronder te zetten en dan pas te focussen op de voorhand.
Wat ik altijd deed als de rechterhand niet goed meebuigt is voltes rijden op die hand, eerst groot dan verkleinen en weer vergroten etc en dan houd ik mijn binnenhand overdreven naar binnen en goed het binnenbeen eraan, dit niet constant op dezelfde hand maar ook tussendoor overgaan op de andere hand.
Maar begin vooral met de achterhand eronder te zetten dan moet dat zeker lukken met wedstrijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:33

Wat leuk, je hebt een kopie van mijn paard :D (alleen een ander ras)
Ik vind het er fijn en vriendelijk uitzien, en volgens mij zit je hem totaal niet in de weg en laat je hem in zijn waarde. Mooi :).

Het enige dat ik mis is het 'werk'. Volgens mij loopt hij wel lekker op zijn dooie gemakje door (hoewel dat heel fijn is natuurlijk). Maar ik mis een stukje aanspanning. Pak de teugels wat korter, zodat je handen naar voren gaan, en rijd hem er iets meer bij. Plaats de achterhand er wat meer onder en je zult een hele fijn beeld hebben.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 12:43

Jolien_x schreef:
Ik vind het er heel vriendelijk uit zien :)) Echt! Wat mij opvalt is dat jouw teugels inderdaad een kilometer korter mogen. Ze loopt nogal 'breed' zo naar mijn idee! Mag ik vragen waarom je de martingaal gebruikt? Ik denk dat je best een leuk proefje kunt rijden, maar dat moet zonder dat weet je of niet? ;)

succes ermee :)

Die martingal diende oorspronkelijk voor het springen :D Vroeger reed ik wel eens zonder want ze loopt er niet slechter of beter op of zo, maar het is eigenlijk een gewoonte geworden het steeds aan te doen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 12:46

Annickkii schreef:
Leuke combinatie maar zoals eerder gezegd teugels korter en probeer iets trotser rechtop te zitten.
probeer ook meer eerst de achterhand eronder te zetten en dan pas te focussen op de voorhand.
Wat ik altijd deed als de rechterhand niet goed meebuigt is voltes rijden op die hand, eerst groot dan verkleinen en weer vergroten etc en dan houd ik mijn binnenhand overdreven naar binnen en goed het binnenbeen eraan, dit niet constant op dezelfde hand maar ook tussendoor overgaan op de andere hand.
Maar begin vooral met de achterhand eronder te zetten dan moet dat zeker lukken met wedstrijden.

Daar was ik ondertussen mee bezig! :D Maar op rechts wordt ze dan loperig als ik mijn been aanleg...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 12:48

Sheran schreef:
Wat leuk, je hebt een kopie van mijn paard :D (alleen een ander ras)
Ik vind het er fijn en vriendelijk uitzien, en volgens mij zit je hem totaal niet in de weg en laat je hem in zijn waarde. Mooi :).

Het enige dat ik mis is het 'werk'. Volgens mij loopt hij wel lekker op zijn dooie gemakje door (hoewel dat heel fijn is natuurlijk). Maar ik mis een stukje aanspanning. Pak de teugels wat korter, zodat je handen naar voren gaan, en rijd hem er iets meer bij. Plaats de achterhand er wat meer onder en je zult een hele fijn beeld hebben.

Dat zegt m'n instructeur ook, van die aanspanning :D Daarmee dat ik haar normaal wat lager en ronder moet rijden maar dat vindt ze wel vermoeiend. Weet je hoe ik d'r achterhand er dan goed onder kan krijgen? Ik rij vaak heel traag en dan rij ik haar vooruit (zoals op foto 3). Ik moet sowieso al veel schakelen want anders gaat ze hangen. Balkjes draven doe ik ook...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:53

Allereerst mogen jou teugels ongeveer 30cm korter.
Probeer veel overgangen en tempowisselingen te rijden, om haar achterhand eronder te laten treden.
Leuk paard, maar nog niet klaar voor de B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:54

jumpiewumpie schreef:
Annickkii schreef:

Daar was ik ondertussen mee bezig! :D Maar op rechts wordt ze dan loperig als ik mijn been aanleg...

Ja kan kloppen, waarschijnlijk omdat ze het dan moeilijk vind, blijven oefenen en dan in het begin wat grotere voltes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:54

Het schakelen wat je doet is inderdaad erg goed. bedenk ook wel dat de achterhand de tijd moet krijgen om sterker te worden. Waar de achterhand ook sterk van wordt is galopperen, en dan niet rechtuit, zodat ze lang kan worden, maar op een volte die je vergroot en verkleint. Doe dit echter niet te lang, want het is best vermoeiend voor een paard. Ik merkte na afloop dan altijd dat mijn paard veel fijner ging lopen.
Zet haar ook eens in wat zijgangen. Zet op de volte bijvoorbeeld haar achterhand even naar binnen. Korte stukjes, anders wordt het te veel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:16

sheran dat is inderdaad ook een hele goede oefening, werkte bij mij ook heel goed voor de achterhand.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:58

Sheran schreef:
Het schakelen wat je doet is inderdaad erg goed. bedenk ook wel dat de achterhand de tijd moet krijgen om sterker te worden. Waar de achterhand ook sterk van wordt is galopperen, en dan niet rechtuit, zodat ze lang kan worden, maar op een volte die je vergroot en verkleint. Doe dit echter niet te lang, want het is best vermoeiend voor een paard. Ik merkte na afloop dan altijd dat mijn paard veel fijner ging lopen.
Zet haar ook eens in wat zijgangen. Zet op de volte bijvoorbeeld haar achterhand even naar binnen. Korte stukjes, anders wordt het te veel :)

Met wijken zijn we nu ook wat bezig! En dat op de volte zal ik zeker proberen *\o/*

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:02

Leuk tuig! Je zou op sommige fotos wel wat trotser mogen zitten. Bijv. foto 4 en 5. Verder vind ik dat je haar erg netjes rijdt.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 22:25

BLAF schreef:
Leuk tuig! Je zou op sommige fotos wel wat trotser mogen zitten. Bijv. foto 4 en 5. Verder vind ik dat je haar erg netjes rijdt.

Bedankt! We hebben ook veel moeite moeten doen op passend (betaalbaar) tuig te krijgen, en dan heb je nog eens die verschillende kleuren bruin. Egh -O-

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:46

jumpiewumpie schreef:
BLAF schreef:

Bedankt! We hebben ook veel moeite moeten doen op passend (betaalbaar) tuig te krijgen, en dan heb je nog eens die verschillende kleuren bruin. Egh -O-

Hahaha ja daar heb ik zelf ook altijd moeite mee. Het vinden van de juiste match :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 06:58

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:55

Het ziet er lekker ontspannen uit, leuk paardje ook! Je teugels mogen wel een stuk korter en je mag 'm best wat meer aan het werk zetten.. :)