Op de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiamo_

Op de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:34

mijn Friese merrie loopt op de teugel. Ze trekt haar hoofd omlaag en pakt het bit volledig over en zoekt te veel steun op mijn handen, na een tijdje doet het zelfs pijn aan mijn armen en handen ;( . Dit is echt niet leuk meer om te rijden. Ik snap ook niet goed wat ik fout doe, ik drijf goed door, speel met de teugels, ben nageeflijk en maak veel overgangen, figuren enzo... Ze doet dit alleen in stap, soms lijkt het wel een gevecht tussen ons. Wil dit op een vriendelijke manier oplossen. Hebben jullie tips/oplossingen. Danku!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:37

Laat de teugels eens zó lang (al loopt ze met haar neus op de grond), in een boogje dus, dat ze niet kán hangen. Op eigen benen laten lopen, en dan vooruit drijven.

Eerst dat een poosje oefenen, niet aan de nageeflijkheid denken alleen op eigen benen, op eigen benen, op eigen benen! En niet te langzaam rijden, goed het tempo erin houden.
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 27-08-12 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:39

Ik ben er juist op tegen om met de teugels te spelen, rustige hand is veel duidelijker voor een paard.

Maar een concrete oplossing zou ik niet hebben, behalve veel schijn overgangen rijden, afwisselen (balkjes draven) en consequent blijven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:39

heel simpel idd, loslaten, gewoon op het moment dat ze gaat hangen (nou, eigenlijk net ervoor) toegeven in de hand en vooruit rijden.
Loopt ze netjes zacht in de mond, ligt het tempo lager, wil ze gaan hangen, moet het tempo omhoog (zo komt de achterhand er meer onder en het hoofd omhoog)

Anoniem

Re: Op de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:41

Teugels losgooien en naar voren.

Tiamo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:42

Ja heb dat al gehoord maar wordt het dan geen gewoonte als ik haar volledig los laat?
Laatst bijgewerkt door Tiamo_ op 27-08-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:42

Tiamo_ schreef:
mijn Friese merrie loopt op de teugel. Ze trekt haar hoofd omlaag en pakt het bit volledig over en zoekt te veel steun op mijn handen, na een tijdje doet het zelfs pijn aan mijn armen en handen ;( . Dit is echt niet leuk meer om te rijden. Ik snap ook niet goed wat ik fout doe, ik drijf goed door, speel met de teugels, ben nageeflijk en maak veel overgangen, figuren enzo... Ze doet dit alleen in stap, soms lijkt het wel een gevecht tussen ons. Wil dit op een vriendelijke manier oplossen. Hebben jullie tips/oplossingen. Danku!

Zegt alles voor mij. Niet spelen, gewoon die teugels LOS (en echt LOS als in waslijnlos!) en naar voren drijven, tot ze fatsoenlijk de teugels op zoekt en dan er gewoon afblijven. Heb het idee dat je veel te veel in de mond bezig zit en met name Friezen gaan zich dan echt extreem opkrullen. Kun je uiteindelijk veel problemen mee krijgen.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:43

Ik denk dat je dit ook eens met je instructeur/instructrice moet overleggen ( als je die hebt). Want het kan een lastig probleem zijn die niet altijd zonder "goede" hulp op te lossen is.
Ook ga ik mee met wat hierboven al genoemd is, gooi de teugels is "los" op t moment dat je paard t bid vast pakt. En veel tempowisselingen rijden. Pasje vooruit, pasje terug. Houd haar vooral bezig zodat ze geen tijd kan hebben om het bit vast te pakken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:44

Zit je zelf wel ontspannen genoeg? Als het elke keer zo'n strijd is kan ik mij voorstellen dat je ook zelf meer moeite hebt met ontspannen te zitten.

Laat jezelf eens filmen :) en kijk dat kritisch terug.

Tiamo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:48

Ja heb een instructeur en hij zegt dat mijn houding goed is alleen dat ik met mijn benen wat meer mag werken, daar bedoel ik niet het tempo mee, dat zit vrij goed alleen het drukken in de voltes mag wat meer.
zal me zeker eens laten filmen en dan lekker kritisch zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:01

Mijn KWPN ruin is jarenlang alleen gereden op de voorhand en met name enkel met teugels. Mag ook graag te diep lopen en opkrullen. Ik rij nu met in 1 hand de teugels en enkel met benen stuur ik hem. Vindt hij erg lastig! Maar zo laat je hem wel op eigen benen lopen en is ook goed voor je eigen balans en onafhankelijke zit. Rij voorlopig zo en pak na een tijdje telkens een beetje meer teugel terug. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:41

Tiamo_ schreef:
Ja heb dat al gehoord maar wordt het dan geen gewoonte als ik haar volledig los laat?

Nee, komt helemaal goed. Je paard zal steeds makkelijker op eigen pootjes leren lopen, meer balans vinden zodat je over een tijdje weer met normaal teugelcontact kunt rijden.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:38

Overgangen rijden en je niet laten verleiden tot terug trekken aan de teugels. Met je binnenhand geef je af en toe lichte ophoudingen dat ze niet te diep duikt. Als ze het braaf doet aai dan ook eens met je binnenhand over de hals zodat ze weet dat ze het goed doet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:31

Je schrijft dat je paard het alleen in stap doet. Dus voor mij klinkt dat niet alsof je teveel speelt met de teugels oid want in de andere gangen heeft ze er blijkbaar geen problemen mee. Veel paarden hebben in stap te weinig impuls om goed nageeflijk te lopen. Ik zou dus ook niet te lang achter elkaar stappen als je aan het werk bent. Je kunt natuurlijk wel veel overgangen rijden waarbij je dan een paar meter stapt, maar ik zou dit dus beperkt houden en heel langzaam opbouwen. Als je het te vermoeiend vindt voor je paard om steeds te draven en galopperen kun je natuurlijk gewoon een pauze inlassen door volledig losse teugel te geven en zo een tijdje te stappen.