Eerst maar even een paspoortje!
Aviva Savanne
Tango x Oliver
Merrie, 7 jaar
M2 + 8
Afgelopen tijd stond in het teken van de selecties voor de Utrechtse Kampioenschappen. We hebben ons best gedaan om goed voor de dag te komen, met als resultaat dat we geselecteerd werden!
We hebben hard getraind in de weken voorafgaand aan de kampioenschappen. Het was gelukkig erg mooi weer, dus we konden fijn op gras oefenen! Tijdens de laatste training ging het super, helaas op de dag zelf niet. Het was snikheet en Savanne was niet vooruit te branden. In de eerste proef was ze erg ondeugend en versprong ze achter een aantal keer, wat resulteerde in een aantal dikke onvoldoendes. Door het verlies aan impuls kwamen op de andere onderdelen ook niet hele hoge cijfers binnen. De tweede proef ging iets beter, maar nog steeds niet goed genoeg voor winst. We eindigden uiteindelijk in de achterhoede
...De foto's zijn van een privé les voorafgaand aan de kampioenschappen, en van de wedstrijd zelf. Ik heb getwijfeld of dit een ITP of een HAW moest worden, maar heb toch voor het laatste gekozen, omdat ik graag tips wil. Die zijn dus welkom, mits het opbouwend is, en we niet afgebrand worden... Hou het netjes dus!

1. Stap, waarbij ik verschrikkelijk onderuitgezakt zit

2. Drafje, fijn beeld al zeg ik het zelf.

3. En dan wat oefeningen. Schouderbinnenwaarts in stap. Savanne vindt het erg moeilijk te buigen om mijn binnenbeen, ze blijft te recht. Ze wil wèl heel graag haar achterhand naar buiten zetten, zoals op deze foto goed te zien is.

4. Laatste stukje travers, ook hier weer een gebrek aan lengtebuiging. De foto is helaas niet recht van voren genomen, zodat niet goed te zien is of ze over 4 sporen ging. Ze was hier wel weer wat losser in de hand.

5. Achterwaarts. Ze zou wat ronder mogen blijven.

6. Inzet uitgestrekte draf, impuls opwekken. Ze mag achter wat meer zakken, vindt ze heel moeilijk.

7. Contragalop, ik moet goed op mijn houding blijven letten.

8. Draf, ook hier mag ze wat meer op het achterbeen komen, ik moet mijn handen laag houden.

9. Verruimen. Buitenhand laag

10. Stukje doorsluiten. Weer die achterhand, maar toch vind ik het een fijn beeld.
En dan wat foto's van de wedstrijd zelf...

11. Gebroken lijn 5m. in uitgestrekte stap. Savanne moet veel meer framelengte pakken en daarmee ook meer bodem overbruggen.

12. Veeeeeeel meer galopsprong, ik kreeg het er helaas niet uit...

13. Diagonaal middendraf. Ik ga mijn handen tillen en Savanne mag veel ruimer gaan.

14. Keertwending naar rechts. op de foto niet te zien, maar ze laat haar spilbeen staan en moet ronder blijven. Dat is grotendeels mijn fout, ik vind dit zelf een heel moeilijke oefening en moet echt goed nadenken over de juiste hulpen.

15. Haar mooie koppie als afsluiting!
Dat was het! Zoals je ziet heb ik genoeg aandachtspunten, maar tips zijn altijd welkom!
Bedankt voor het kijken!

Maar omdat ik toch wat moet zeggen denk ik, misschien kan het je helpen als je bewust gaat letten op het ontspannen van je bovenbeen- en bilspieren. Die span je soms aan, waardoor je meer 'bovenop' Savanne komt te zitten, ipv wat dieper, 'in' haar. Als het goed is kun je je zitbeenknobbels dan ook beter voelen en je hulpen beter geven.
maar denk zeg het toch even. Succes!