Storm HAW

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

msJane

Storm HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:41

Dag, hier een paar filmpjes en foto's van de training van storm gister ik zou graag wat tips willen.
even wat gegevens : ) storm is 5 jaar oud en ongeveer een jaar onder het zadel. Ik heb hem zelf onder begeleiding ingereden, en doe nog steeds alles zelf onder begeleiding. Hij loopt nu B niveau kent beginselen van de L.
Verbeter punten: Hakken uitdrukken. Handen omhoog en vooruit kijken, mag stiller in de aanleuning. tips zijn welkom.
ja, hij is te dik :o
hier wat foto's: Afbeelding teugels te los
Afbeeldinghakken uitdrukken, voor de rest fijn
Afbeelding stelling, ook wel fijn beeld
Afbeelding geen idee wat ik doe, mag iets lager
Afbeelding lang laag rond :D
Ook heb ik wat video's
pasje wijken.
schouder binnenwaarts
pasje middendraf heeft hij nog veel moeiten mee tips zijn welkom :D
nog een keer middendraf
schouderbinnenwaards, komt van de hoefslag af en te hoog.
middendraf niet echt verruimt
schouder binnenwaards
wijken
dat was het, wees alsjeblieft een beetje lief :j
Laatst bijgewerkt door msJane op 26-08-12 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Het meervoud van lef is leven.

Vogelvrij
Stormjager

Re: Storm HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:50

Ten eerste mag er wel zo'n 100 kilo af, hij is behoorlijk rond :')
Daarnaast, pas even je opening aan want anders wordt je topic gesloten. Zet even een paspoortje neer van je paard en duidelijk je verbeterpunten ;)

En dan nu het rijden. Je paard heeft een wat grote gang maar dat maakt hem ontzettend traag. Hij is totaal niet actief en niet aan het been en is hier en daar nogal onregelmatig. Dat onregelmatige kan komen door gemis in balans maar dat vind ik moeilijk zien vanaf de filmpjes.
Verder als je middendraf gaat doen, probeer hem dan niet aan de kop te zitten want dan hinder je hem alleen maar in het wegrijden. Het feit dat hij de kop omhoog gooit geeft al aan dat de nageeflijkheid niet klopt.
Ik zou schouderbinnen etc nog lekker even weglaten maar gaan voor activiteit en rust in je aanleuning. Vergeet het hoofd, maar ga voor voorwaarts ipv neerwaarts. Dat komt wel weer. Eerst je paard echt aan het werk zetten! :)

Nog even jouw houding, je zadel ligt niet lekker op je paard en is ook behoorlijk klein waardoor jij in stoelzit komt, daar zou ik ook even goed naar kijken. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:53

Pfoeh inderdaad, mag behoorlijk wat kilo's af.
Hij mag veel en veel actiever. Laat die nageeflijkheid even zitten en ga hem vooral actiever laten maken.
En inderdaad je zadel viel me meteen op. Als je je laatste foto bekijkt, zit je achterin de lepel en ligt je zadel voor omhoog

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:58

Ik ga mee met oa de punten die al aangegeven is.
En inderdaad, kijk even naar het zadel. Jij zit nu in een stoelhouding waardoor je onderbenen naar voren steken en je benen niet aansluiten aan het paard.

Eerst actief rijden (Met been), dan komt de rest.

http://www.stalmerodia.nl/
Voor meer info graag een Bp'tje.

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:01

Ik heb hem erg laag in het tempo ja, dat is voornamelijk omdat hij anders onder mij weg rent. ja hij is te dik :o
bedankt voor de tips: )
Laatst bijgewerkt door msJane op 26-08-12 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:02

Ik wil niet vervelend doen maar dit is nog lang geen L niveau. Het voornaamste is dat je je paard zo langzaam en zonder enige activiteit laat draven dat als hij nog langzamer gaat hij gewoon omvalt.. Ik zou eerst werken aan het aan je been krijgen en aan de activiteit voordat je (slecht gereden) zijgangen gaat rijden. Zoals je 'schouderbinnenwaarts', dat is enkel en alleen stelling naar binnen.
Als je hem beter aan je been krijgt zal het verruimen ook beter gaan ;)

Ik vind het wel een leuk paard :)

Flirt (Westenwind) Z1 + 3 <3
Odiso (Contango) Z1+6 *verkocht*

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:05

msJane schreef:
Ik heb hem erg laag in het tempo ja, dat is voornamelijk omdat hij anders onder mij weg rent. ja hij is te dik :o

Dat hij onder jou weg rent betekent dus dat je paard niet áán de hulpen zijn, snap je?
Dit betekent dus dat je met veel been moet rijden, ook als hij onder je vandaan loopt.

http://www.stalmerodia.nl/
Voor meer info graag een Bp'tje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:06

De meeste punten zijn al wel gegeven. Hij moet actiever en voorwaardser. De middendraf die jij aangeeft ligt meer bij een juist basistempo dan je normale draf.

Je zadel lijkt te krap, vooral voor jou. Daardoor is je zit niet onafhankelijk en kom je achter de beweging van je paard aan wat ook remmend werkt.

Heb je er al eens een ander zadel op gehad of iemand bij gehad om dit te controleren? En heb je zelf wel het idee dat je lekker zit?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:06

msJane schreef:

Laag in tempo houden is daar geen oplossing voor. Veel schakelen en hem op jou laten wachten.

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:07

Aieshja schreef:
msJane schreef:

Dat hij onder jou weg rent betekent dus dat je paard niet áán de hulpen zijn, snap je?
Dit betekent dus dat je met veel been moet rijden, ook als hij onder je vandaan loopt.

oke ik snap het, bedankt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:09

Ik denk dat je wat strenger moet gaan rijden. Been = naar voren. Ik mis de impuls. Voor je andere dingen gaat doen moet je hem eerst scherper maken op je beenhulp. Als hij niet op een normale kuithulp ( van beide benen tegelijk) voorwaarts schiet, dan even de hulp 2 keer snel achter elkaar geven. Reageert hij nog niet: tik erbij. Gaat hij voorwaarts, zorg dat ie dan niet terugzakt in tempo want dan doe je bovenstaande gewoon weer opnieuw. Als jijdit consequent doet, dan snapt ie wat de bedoeling is op een gegeven moment en kun je je hulpen steeds kleiner maken. Maar eerst die voorwaartse drang erin rijden, je maakt als het ware gebruik van het natuurlijke vluchtgedrag van je paard. Snapt hij dit, dan kun je aan de rest gaan werken.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:12

Pff ik vind hem niet bepaald actief. Krijg er al moeie benen van als ik ernaar kijk.. Ik vind zijn tempo in zijn middendraf een stuk fijner eruit zien, als arbeidsdraf dan. Hoop dat je me begrijpt, want ik ben heel slecht in dit soort dingen uitleggen :o

Verder zit je een beetje in een stoelzit, dit kan je misschien oplossen door je beugels een gaatje langer te doen. Hakken uitdrukken geef je zelf al aan.

En tja die kilo's moeten er af inderdaad haha, maar dat geef je ook zelf al aan.

Igor en Frankie op Instagram *-:)

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:12

MarliesV schreef:
De meeste punten zijn al wel gegeven. Hij moet actiever en voorwaardser. De middendraf die jij aangeeft ligt meer bij een juist basistempo dan je normale draf.

Je zadel lijkt te krap, vooral voor jou. Daardoor is je zit niet onafhankelijk en kom je achter de beweging van je paard aan wat ook remmend werkt.

Heb je er al eens een ander zadel op gehad of iemand bij gehad om dit te controleren? En heb je zelf wel het idee dat je lekker zit?

Dit zadel is vorig jaar door een zadelmaker aan gemeten. Het was erg moeilijk om voor hem een zadel te kopen maar het is gelukt. Ik kan wel contact opnemen met de zadelmaker om hem te laten kijken of hij goed ligt.

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:13

maikeltje schreef:
Ik denk dat je wat strenger moet gaan rijden. Been = naar voren. Ik mis de impuls. Voor je andere dingen gaat doen moet je hem eerst scherper maken op je beenhulp. Als hij niet op een normale kuithulp ( van beide benen tegelijk) voorwaarts schiet, dan even de hulp 2 keer snel achter elkaar geven. Reageert hij nog niet: tik erbij. Gaat hij voorwaarts, zorg dat ie dan niet terugzakt in tempo want dan doe je bovenstaande gewoon weer opnieuw. Als jijdit consequent doet, dan snapt ie wat de bedoeling is op een gegeven moment en kun je je hulpen steeds kleiner maken. Maar eerst die voorwaartse drang erin rijden, je maakt als het ware gebruik van het natuurlijke vluchtgedrag van je paard. Snapt hij dit, dan kun je aan de rest gaan werken.

oke dankjewel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:15

msJane schreef:
MarliesV schreef:

Dit zadel is vorig jaar door een zadelmaker aan gemeten. Het was erg moeilijk om voor hem een zadel te kopen maar het is gelukt. Ik kan wel contact opnemen met de zadelmaker om hem te laten kijken of hij goed ligt.

Even na laten kijken is natuurlijk nooit verkeerd. Een jong paard veranderd veel qua bespiering als ze net onder het zadel zijn.
Waarom het bontje er onder terwijl het een aangemeten zadel is? Dat zou bij een goed passend zadel niet nodig moeten zijn.

Het jammere is alleen dat jij niet stabiel lijkt te zitten in dit zadel. Ondanks dat het misschien op je paard past vraag ik mij af of voor jullie als combi dit het juiste zadel is.
Vandaar mijn vraag of jij wel lekker zit? Zo ja dan is een aantal zitlessen te overwegen om in de juiste stabiele houding/zit te komen zodat je daarmee je paard niet hinderd.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:17

Wat een leuk paardje!
Er zit wel veel potentie in, hij heeft wel een mooie cadans, maar er moet echt meer aan de basis gewerkt worden!
Je paard niet actief voorwaarts rijden omdat hij anders wegrent is geen manier om te rijden, hihi, er moet toch echt gang in zitten wil je verder een oefening goed kunnen doen.
Eérst actief, al gaat verder álles verkeerd, maakt niet uit, rond hoeft niet als hij maar naar voren gaat en z'n achterhand gebruikt.
Wegrennen kan komen door onbalans maar dat kun je alleen goed oplossen door recht te richten en niet door (te) rond te maken.
Veel overgangen maken en figuren rijden en heel goed op je zit leren gasgeven en remmen, dan wordt dat beter.
De oefeningen die je doet zijn voor jullie veel te hoog gegrepen en werken niet zolang je je paard niet recht richt en mooi op het achterbeen hebt en in balans.
Als je paard goed actief door kan lopen in balans, (dus zonder dat je aan de teugels hoeft te zitten)dan ga je pas wijken en schouderbinnenwaarts oefenen.
Succes!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:17

bontje is eigelijk gewoon voor de mooi :o ja dan laat ik het zadel denk ilk nog even na kijken, bedankt!
Laatst bijgewerkt door msJane op 26-08-12 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:18

MirandaFuego schreef:
Wat een leuk paardje!
Er zit wel veel potentie in, hij heeft wel een mooie cadans, maar er moet echt meer aan de basis gewerkt worden!
Je paard niet actief voorwaarts rijden omdat hij anders wegrent is geen manier om te rijden, hihi, er moet toch echt gang in zitten wil je verder een oefening goed kunnen doen.
Eérst actief, al gaat verder álles verkeerd, maakt niet uit, rond hoeft niet als hij maar naar voren gaat en z'n achterhand gebruikt.
Wegrennen kan komen door onbalans maar dat kun je alleen goed oplossen door recht te richten en niet door (te) rond te maken.
Veel overgangen maken en figuren rijden en heel goed op je zit leren gasgeven en remmen, dan wordt dat beter.
De oefeningen die je doet zijn voor jullie veel te hoog gegrepen en werken niet zolang je je paard niet recht richt en mooi op het achterbeen hebt en in balans.
Als je paard goed actief door kan lopen in balans, (dus zonder dat je aan de teugels hoeft te zitten)dan ga je pas wijken en schouderbinnenwaarts oefenen.
Succes!

bedankt: )

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:12

Jullie zijn vast en zeker een leuke combi!
Maar go go go go....! tempo erin, hij loopt zelf soms onregelmatig op de filmpjes en schud met zijn hoofd, tempo en tact erin proberen te gaan houden. Daarnaast zou ik mij nog lang niet bezighouden met schouderbinnenwaarts, het enige wat hij nu doet is stelling in de hals, de rest van zijn lichaam blijft recht. Eerst tempo en tact erin en relaxd kunnen schakelen. Probeer ook zelf op je houding te gaan letten, zal je zeker ook gaan merken bij de paard dan. Wat al eerder gezegd is, je neigt naar een stoelzit, hakken uitdrukken en voor je gevoel naar achteren leggen, zo zal je ook je voeten stiller kunnen houden.
Maar ik zeg, ga ervoor, komt helemaal goed met goede begeleiding;)

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 15:08

bedankt: )

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:58

wat mij vooral op valt is jou balans..
ik denk dat vooral daar aan moet gewerkt worden en nog helemaal niet bezig zijn met schouder binnenwaarts.
maar misschien als jij het tempo rijd die jij rijd bij je middendraf dat jijzelf ookal makkelijker mee kan met de beweging omdat hij die dan meer af kan maken..
je ploft af en toe in je zadel maar dat komt ook omdat je benen veel te ver naar voren liggen.
misschien als je je beugels voor het makkelijke wat korter maakt kun je je hakken uitdrukken en je been op 1 plaats leggen.

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 11:42

oke bedankt: )

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:19

Hee, wat mij vooral opvalt is dat je je hakken niet uitdrukt.
Ook is je paardje een beetje (heel erg) te dik en moet je je onderbenen wat verder naar achteren zetten.
Je paard loopt ook niet echt door en volgens mij is hij ook niet echt goed aan je been.
Probeer hem goed aan het been te werken en maak heel veel overgangen.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:21

Als je paard zo achter het tempo loopt krijg je altijd moeite met je eigen balans, dat vind ik niet zo vreemd.
Je moet je beugels niet korter doen, je komt nu al heel ver uit het zadel met lichtrijden, dat verstoord je paard juist extra.
Wel op letten dat je je benen lang maakt, hakken uitdrukken, goed opletten dat je ze op de goede plaats houdt.
Dat je je benen naar voren legt komt door het soort zadel wat je hebt, een springzadel heeft hele korte naar voren liggende bladen en geeft geen steun aan je onderbenen.
Die zal jou eerder in zo'n houding zetten.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:39

Joolien schreef:
Ten eerste mag er wel zo'n 100 kilo af, hij is behoorlijk rond :')
Daarnaast, pas even je opening aan want anders wordt je topic gesloten. Zet even een paspoortje neer van je paard en duidelijk je verbeterpunten ;)

En dan nu het rijden. Je paard heeft een wat grote gang maar dat maakt hem ontzettend traag. Hij is totaal niet actief en niet aan het been en is hier en daar nogal onregelmatig. Dat onregelmatige kan komen door gemis in balans maar dat vind ik moeilijk zien vanaf de filmpjes.
Verder als je middendraf gaat doen, probeer hem dan niet aan de kop te zitten want dan hinder je hem alleen maar in het wegrijden. Het feit dat hij de kop omhoog gooit geeft al aan dat de nageeflijkheid niet klopt.
Ik zou schouderbinnen etc nog lekker even weglaten maar gaan voor activiteit en rust in je aanleuning. Vergeet het hoofd, maar ga voor voorwaarts ipv neerwaarts. Dat komt wel weer. Eerst je paard echt aan het werk zetten! :)

Nog even jouw houding, je zadel ligt niet lekker op je paard en is ook behoorlijk klein waardoor jij in stoelzit komt, daar zou ik ook even goed naar kijken. :)

Ik ben het (niet voor de eerste keer overigens :D :D ) weer helemaal eens met Jolien, met uitzondering van 1 ding: Ik vind echt dat je paard kreupelt. Dat is zelfs duidelijk te zien op de (overigens sorry dat ik het zeg :+ beroerd gefilmde) filmpjes. Een bezoekje aan de DA zou dus mijn eerste advies zijn. Overigens top dat je foto's en een filmpje plaatst, daar niet van natuurlijk.
Wat jij een pasje wijken noemt is "schouder voor" en jouw middendraf een gewone actieve arbeidsdraf. Er is geen verbinding van achteren naar voren en je paard loopt te diep (op de voorhand). Je zadel past ook niet goed zo te zien.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO