Probleem met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chay_Flame

Probleem met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 10:56

Ik ben nu een tijdje bezig met lessen met Flame, ze doet het super alleen net ging het mis en dit is de 2e keer dat het gebeurd... Ik heb nu twee weken geen les gehad en ben gewoon zelf blijven trainen, niks aan de hand gewoon netjes luisteren enzo. Net met de les in het begin ging alles goed en toen wilde ik aan galopperen en daar ging ze. Ze galoppeert de hoeken in, op het hekwerk af en rijd mijn been klem tussen het hekwerk en haar zelf :\ De eerste keer dat dit gebeurde heeft de instructrice het van me overgenomen aangezien mijn been helemaal bont en blauw was, het hekwerk was kapot en ik wist zelf ook ff niet meer wat ik moest doen. Sinds die les heeft ze een hele tijd niks gedaan en net dus weer. We zitten nu alleen beide te bedenken hoe we het moeten verhelpen... als ze het eenmaal doet, doet ze het ook in draf.

Dingen die we al geprobeerd hebben:
- buitenteugel helemaal tegen de hals en buitenbeen aandrukken, heeft geen zin want mevrouw rijd me dan nog klem.
- binnenhoefslag, ook geen nut, ik hou daarbij mijn buitenteugel tegen de hals en me buitenbeen eraan maar dat negeert ze gewoon, ook als ik een flinke tik met de zweep geef.
- buitenteugel van de hals zodat ze stelling naar buiten krijgt en haar lichaam dus wel naar binnen gedrukt wordt, ook geen nut want dan duwt ze zich compleet door de omheining heen
- lange teugel zodat ze ontspant en dan aandraven, normaal is ze dan heel ontspannen maar nee dan alsnog die hoek in...

Ik merkte wel dat ze het niet leuk vond als ik haar stelling naar buiten vroeg want dan begon ze gelijk te draven terwijl ik rustig in stap zat. Ik heb haar de hele tijd op de binnenhoefslag gehad en in stap deed ze niks, ze liep hartstikke mooi te sjouwen dat zelfs de instructrice nog verbaasd was. Alleen zodra ik aandraafde ging ze weer naar die omheining toe..

Heeft iemand tips of ervaring hiermee??? Normaal doet ze het nooit en heb haar gister nog op die zijde in galop gehad en toen was ze zo braaf als maar kon. We hebben haar vandaag ook nog op de andere zijde gereden, nadat ze zo de hoeken in reed, en daar doet ze dan niks... Wij weten onderhand echt even niet meer hoe we dit op moeten lossen. Ik heb ook geen zin om telkens als ze het doet zo'n gevecht te hebben, zij houd stug vol en ik ook, het is echt een wedstrijd voor haar wie zich er bij neer legt...

Hoop dat iemand tips kan geven!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:58

Misschien de hoek "afzetten" door er een balkje schuin in te leggen of een touw te spannen zodat ze ziet dat ze er niet heen kan?
Ik weet niet of je een afgezette longeercirkel heft, eventueel kan je daar in oefenen? Met de hoop dat ze in de bak snapt dat ze niet de hoek in moet gaan.
Weet je ook waarom ze dit doet?

Chay_Flame

Re: Probleem met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 11:07

we hebben ook al eens dingen in de hoek gezet, en zelfs mijn moeder heeft er gestaan maar nee heeft geen nut... Dan rent ze het omver of er doorheen of wat dan ook...
Waarom, pfff ik heb het idee dat ze gewoon eigenwijs is :+ En het is een paard van 4 dus nog jong en over het algemeen zoeken die vaak toch wel steun bij de omheining..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:11

Even iemand ernaast laten lopen die kan ingrijpen als ze de hoek in gaat? Verder veel oefenen, binnenteugel, buitenbeen en zweep aan de buitenkant.
Eventueel los gooien en een schrikdraadje in de hoek spannen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:26

Aangezien dit niet een typisch tinker probleem is, denk ik dat je topic beter past op RT-P. Ik verplaats hem even voor je.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:49

heb je al een geprobeerd een volte in te zetten aan de andere kant van de bak en deze bij ontspanning steeds een stukje verder te verplaatsen naar "de hoek". Zodra er ook maar iets van spanning in komt gelijk weer een klein stukje de andere kant tot je weer ontspanning hebt en dan weer herhalen. Als het goed ik moet je dan uiteindelijk ontspannen bij die hoek uitkomen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:57

Wat doet ze als je cirkels rijd? Want het zou ook een gewoon buitenschouder niet willen geven probleem kunnen zijn. En dus zou je dan je stelling naar binnen vast moeten houden, en net zo veel op je buitenteugel vragen totdat ze de buitenschouder naar binnen toe verzet. Opletten dat ze niet hoofd kanteld bij stelling geven. (en ja, mijn tinker flikte dit geintje ook.) Hoe hard moet je zijn? Zo hard als nodig is om het resultaat te bereiken, dus niet tussendoor loslaten. Evt een keer écht doorkomen met je buitenbeen. (maar dan ook echt). Bij de meeste paarden die zo'n geintje flikken doe je dit twee keer en dan snappen ze 'm wel. T lijkt wat ruig, maar anders blijf je kwakzalven.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:06

Dit klinkt alsof je pony gewoon helemaal niet op eigen benen kan lopen, in ieder geval op haar moeilijke kant niet. Leunen tegen de bakrand is best een veelvoorkomend probleem, dan zijn ze nog niet sterk genoeg om hun eigen gewicht (+ dat van jou) in evenwicht te dragen, sommige paarden gaan dan heel erg hangen of versnellen, andere proberen het gewicht op te vangen door steun te zoeken aan de bakrand, verder klinkt het ook alsof deze nog lang niet recht is. Dan is het dus een kwestie van oefenen met soepel, sterk en recht maken. Zodra het gebeurt mag je wel even duidelijk laten weten dat het niet de bedoeling is (dus even goed doorkomen met been, evt. zweep), maar je moet wel de onderliggende oorzaak oplossen, want anders dendert ze zometeen ook nog door grove hulpen heen en dan ben je nog verder van huis.
Kan je instructrice je hier niet mee helpen? Ik kan je hier wel tips voor geven, maar dat wordt een lang verhaal, je mag me wel even PBen als je wilt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:28

Heb 1x een paard op die manier dwars door de omheining zien vliegen, die deed dat omdat 'ie het gevraagde (galop op de volte/in de hoek) echt niet kon verwerken. Oplossing was hem eerst sterker maken in de andere gangen, in het bos rechtdoor galopperen, en toen 'ie eenmaal meer in balans was, kon 'ie keurig ook voltes galopperen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:31

ik ken dat wel ja! ik heb het heel makkelijk verholpen:

ik gebruik een carrotstick ( van parellinaturalhorsemanship) maa je kan ook ook een lang dressuur zweepje gebruiken. als je haar eerst op de grond leert dat ze moet wijken met haar hoofd voor de zweep kan je dat ook in het zadel doen. veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:32

Is vaak een balans probleem , ze zoeken steun aan de wand, ga aan het werk met schouder voor, dus haal de voorhand met de teugels tegen de hals van de wand af, zodat ze op eigen benen gaat lopen en goed onder jou kan stappen, je kan dit ook aanleren vanaf de grond, kijk eens op paardenbegrijpen.nl staan veel tips over hoe een paard gymmen/rechtrichten

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:30

Dank jullie wel voor de tips :)
@lizy29, dit is dus toevallig precies wat ik gister geprobeerd heb en ja hoor het werkte!

Ik heb niet het idee dat ze de galop op die hand niet aan kan, ze doet het normaal áltijd, nog nooit problemen mee gehad. Behalve 2x dan.

@midgie, bedankt daar kan ik wel wat mee!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:53

Mijn haf had dit 'grapje' ook ontdekt. Naar mijn idee is het een vorm van pure ongehoorzaamheid. Wat bij mij hielp is toch eens echt flink aanpakken. Je paard loopt op dat moment over je buitenschouder weg, vandaar buitenteugel naar je toe halen zodat dat niet meer lukt.
Mijn haf heeft dit heel goed begrepen en heeft het na twee keer niet meer gedaan. Maar hierna ook goed letten op kleine tekenen, vaak begint het heel klein...
Succes!
Edit: en natuurlijk reactie voor je been eisen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:59

_Maureen_ schreef:

ik gebruik een carrotstick ( van parellinaturalhorsemanship) maa je kan ook ook een lang dressuur zweepje gebruiken. als je haar eerst op de grond leert dat ze moet wijken met haar hoofd voor de zweep kan je dat ook in het zadel doen. veel succes!

????????????????? leg eens uit! wijken met haar hoofd voor een zweep???????????
Stelling aan nemen bedoel je waarschijnlijk, maar dan nog????????

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:02

wat je ook kan proberen is aan de longeerlijn galoperen, ben je in iedergeval 2 man sterk. dit doe ik ook met mijn paarden die niet goed in balans lopen, zo heb je extra hulp van de ander. echter is het wel moeilijker voor het paard zelf, omdat in een wending moeilijker balans vinden is dan op een recht stuk.
maar uiteindelijk moeten ze het wel leren.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:05

hoe doet ze het aan de longeerlijn? dan doet ze het niet?
heb je dit ook als er bijvoorbeeld geen hekken zijn? dat ze dan iets opzoekt bedoel ik..

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:28

Ik vind het verdacht dat ze dit maar op een kant heeft en dat ze voor de rest zo braaf als wat is. Zou ze geen pijnklachten kunnen hebben, bijvoorbeeld gebitsproblemen (ze is nog aan het wisselen op deze leeftijd), of pijn hoger in het been (schouder), hals of rug? Ik zou in ieder geval je dierenarts er naar laten kijken.
Wat soms heel verhelderend kan werken om uit te maken of iets tussen de oren zit of iets lichamelijks is, is het paard een goede pijnstiller (laten) geven en dan weer rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:50

_Maureen_ schreef:

Ik zou dit zeker niet doen, wijken voor de zweep op haar hoofd , dan kun je nooit stelling krijgen en dus nooit een goed gebruik van de achterhand,
Parelli is je paard kunstjes leren maar techniek word daar vaak vergeten

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:17

aerdenhout1 schreef:
_Maureen_ schreef:

Nee ik bedoel dat ze met haar hoofd van de wand weg gaat :)
????????????????? leg eens uit! wijken met haar hoofd voor een zweep???????????
Stelling aan nemen bedoel je waarschijnlijk, maar dan nog????????

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:23

sadekeshia schreef:
hoe doet ze het aan de longeerlijn? dan doet ze het niet?
heb je dit ook als er bijvoorbeeld geen hekken zijn? dat ze dan iets opzoekt bedoel ik..

in het begin wel maar later niet meer :n en buiten doet ze het helemaal niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:21

lizy29 schreef:
heb je al een geprobeerd een volte in te zetten aan de andere kant van de bak en deze bij ontspanning steeds een stukje verder te verplaatsen naar "de hoek". Zodra er ook maar iets van spanning in komt gelijk weer een klein stukje de andere kant tot je weer ontspanning hebt en dan weer herhalen. Als het goed ik moet je dan uiteindelijk ontspannen bij die hoek uitkomen.

Dan bevestig je aan je paard dat hij niet die hoek in hoeft als ie raar gaat doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 06:49

VivaLaVida schreef:
lizy29 schreef:

Dan bevestig je aan je paard dat hij niet die hoek in hoeft als ie raar gaat doen.

imo leer je hem dan juist met ontspanning door die hoek heen te gaan. Je gaat er immers wel doorheen maar pas als hij ontspannen is. Zo leert het paard op jou vertrouwen en zal hij als het goed is sneller dingen van je aannemen omdat hij weet dat jij hem "beschermt".

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:17

vaak is het probleem dat je niet wil dat hij de hoek in gaat, dan gaat men sturen dat hij daar niet heen mag, gevolg aan de teugels trekken staan in de beugels, dus niet meer drijven, gewicht naar buiten dus hij doet wat jij eigenlijk in je gewicht aan geeft, naar buiten, dus je moet gaan zitten bijdrijven , twee handen naar de richting waar je heen wil zonder los te laten en te trekken, buiten hand duwt de hals en schouder naar binnen, naar voren, je heupen van uit je benen naar de richting duwen, zo drijf je hem ook voorwaarts, drijven alsof je harder wil draven, of stappen.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 09:01

montyjansen schreef:
vaak is het probleem dat je niet wil dat hij de hoek in gaat, dan gaat men sturen dat hij daar niet heen mag, gevolg aan de teugels trekken staan in de beugels, dus niet meer drijven, gewicht naar buiten dus hij doet wat jij eigenlijk in je gewicht aan geeft, naar buiten, dus je moet gaan zitten bijdrijven , twee handen naar de richting waar je heen wil zonder los te laten en te trekken, buiten hand duwt de hals en schouder naar binnen, naar voren, je heupen van uit je benen naar de richting duwen, zo drijf je hem ook voorwaarts, drijven alsof je harder wil draven, of stappen.

Okee bedankt!