Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ben het ook wel met je eens hoor maar ik vind niet dat je het vaak moet gebruiken want je moet je paard toch echt zelf naar beneden kunnen rijden zonder de dwang van een elastiek, maar bij sommige paarden gaat het toch nét ietsje makkelijker met een hulp 'middel', PaulineLala schreef:En daarom verschilt dat dus bij paardenBen het ook wel met je eens hoor maar ik vind niet dat je het vaak moet gebruiken want je moet je paard toch echt zelf naar beneden kunnen rijden zonder de dwang van een elastiek, maar bij sommige paarden gaat het toch nét ietsje makkelijker met een hulp 'middel',
PaulineLala schreef:En daarom verschilt dat dus bij paardenBen het ook wel met je eens hoor maar ik vind niet dat je het vaak moet gebruiken want je moet je paard toch echt zelf naar beneden kunnen rijden zonder de dwang van een elastiek, maar bij sommige paarden gaat het toch nét ietsje makkelijker met een hulp 'middel',
PaulineLala schreef:Het kán goed werken, als je er goed mee omgaat. Vaak gaan ze door het hangen aan stiek op de voorhand lopen, en wordt het er allemaal niet veel beter van. Als je vanachter genoeg activiteit hebt, kan het goed werken. Per paard verschilt dat gewoon erg.
germie schreef:Hier is maar 1 antwoord op mogelijk: NOOIT.
Serieus, paard gaat lekker hangen op zo'n elastiek, lekker hangen in de cadans van de beweging.
M_D_H schreef:Josien62 schreef:Ik ben het eens met bella_boef. Als je de achterhand er goed bij hebt dan heb je geen elke hulpteugel nodig.
dat is niet per definitie waar
Josien62 schreef:Hoezo niet?![]()
Als ik bij mij haflinger de achterhand er goed onder heb dan gaat ze uit zichzelf nagevelijk worden.
En je paard moet uiteraard kaasrecht zijn.

Kortom, pas als het paard nageeft op druk in de mond en op het lichaam (kuithulpen) kan het buigen, van buigen word het paard recht, is het paard recht is het in balans en word het sterker, het gaat de buikspieren gebruiken, de rug loslaten, de achterhand word gebruikt en als gevolg van dat alles zakt het paard in de hand. Maar, als dat je allemaal te lang gaat TS, dat is een elastiek idd makkelijker! 
Lara_Silver schreef:Josien62 schreef:Hoezo niet?![]()
Als ik bij mij haflinger de achterhand er goed onder heb dan gaat ze uit zichzelf nagevelijk worden.
En je paard moet uiteraard kaasrecht zijn.
Ja want een kaarsrecht paard bestaat.
Hou het maar gewoon op recht, is realistischer, kaarsrecht is geen enkel paard, nooit, met welke ruiter dan ook.
Je kan een paard pas rechtrichten als het nageeflijk is, dwz nageeft of het nu op druk is, of in de mond, of waar dan ook. Rechtrichten gaat door middel van buigen, om een paard te laten buigen moet hij nageven. Nageeflijkheid is eigenlijk een benaming die fout gebruikt word, waaronder door mij eerder in dit topic. Ik ga het vanaf nu zakken in de hand noemen, of het bit aannemen, is een veel beter beschrijving.Kortom, pas als het paard nageeft op druk in de mond en op het lichaam (kuithulpen) kan het buigen, van buigen word het paard recht, is het paard recht is het in balans en word het sterker, het gaat de buikspieren gebruiken, de rug loslaten, de achterhand word gebruikt en als gevolg van dat alles zakt het paard in de hand. Maar, als dat je allemaal te lang gaat TS, dat is een elastiek idd makkelijker!
Geryon schreef:Nageeflijkheid is de losgelatenheid in nek en kaakgewricht. Het bit aannemen dát is nageven.
Lara_Silver schreef:Geryon schreef:Nageeflijkheid is de losgelatenheid in nek en kaakgewricht. Het bit aannemen dát is nageven.
Nageven en nageeflijkheid is precies hetzelfde. Een paard dat zijn kaak loslaat, en zijn nek loslaat neem het bit aan. Is een logisch gevolg en daarmee hetzelfde. Zou het paard niet nageven, betekend dit dat er ergens in de kaak, nek een probleem zit en het dus ook niet nageeflijk is.