dressuur wedstrijd tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukNijhuis

dressuur wedstrijd tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:28

hoi, ik zou graag tips willen over mijn rijvaardigheid, ik rij nu B dresuur onderling, maar wil graag naar de L1, hebben jullie tips voor het rijden zodat ik daar aan kan werken? alvast bedankt!
x Anouk

ilovepower

Re: dressuur wedstrijd tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:41

Door de foto's zie je het niet echt goed...
Maar je zal natuurlijk kunnen kijken of je je pony meer aan de teugel kunt krijgen.

Suc6 ;')

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:43

je krijgt je pony niet aan de teugel je rijd je pony aan de teugel. maar kan je al wijken, middengalop?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:45

Inderdaad moeilijk te zien zo op foto's, maar wat ik er nu zo uit kan halen is dat
je netjes zit, maar dat je teugels wel wat korter mogen, dan kan je hem wat meer naar beneden vragen
en wat lichter in je handen maken. Dan vliegt ie ook niet meer bijna uit de bocht! ;p

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 21:19

Hoi, ja wijken en middengalop kan ik, en dat aan de teugel rijden is een probleem met die pony, t is namelijk wel een springfjord, en die is supermakkelijk, je hebt hem zo aan de teugel, mar het probleem is, zodra je je handen ontspant, schiet zijn hoofd direct weer de lucht in.
De fjord is een pony van de manege en de L1 ga ik wss op een andere pony doen, aangezien ik wel kan wijken maar de pony dat neit zo ziet zitten, t is en blijft wel een fjord :P

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 05:40

Dat het een Fjord is heeft niks te maken met het wel of niet kunnen wijken ;)

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 08:28

Nee weet ik maar over het algemeen zijn djorden wel eiewijze beesten. Endeze is zo eigenwijs, die krijg je je niet aan t wijken, echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:06

Omdat TS graag rijtechnische tips wil verplaats ik dit topic naar RT-P.
WD-V => RT=P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:29

Een paard nageefelijk rijden doe je door hem goed te rijden, dat het paard omhoog komt als jij je hand ontspant geeft aan dat je hem meer in de krul wil trekken. En daar gaat het niet om. Wat ik zie is dat het paard meer van achter naar voren gereden moet worden en actiever. Hij loopt uit elkaar en op de voorhand op sommige momenten.
Het beste is dat je goed actief gaat rijden, veel afwisseling, dus overgangen, tempowisselingen, figuren gewoon je paard lekker aan het werk zetten, dan gaan ze vanzelf ontspannen en komen ze naar beneden.

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 08:15

Hoi, dus je zegt nu dat je Toddy(de fjord) aan de teugel kunt rijden, zolang je zelf maar goed rijdt. Dit is bij deze pony echt niet het geval. Mijn instructrice(Z dressuur M springen) heeft hem ook gereden, maar haar lukt het ook niet, terwijl ze toch echt goed kan rijden.

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:56

Maar het zal altijd een flinke opgave worden omdat de pony ook in de lessen loopt begrijp ik

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:00

ik had een tinkerhengst in de lessen lopen en die heb ik voor de keuring er maar even uitgehaald, zodat ik hem even lekker los heb kunnen rijden

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:26

pat1974 schreef:
Maar het zal altijd een flinke opgave worden omdat de pony ook in de lessen loopt begrijp ik

Dat hangt denk ik ook maar net van de pony af. Bij ons zijn er toch zat die nog keurig nageeflijk kunnen lopen als ze correct gereden worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:56

ook een Fjord kan wijken, doet hij het niet voor jou dan geeft dit aan dat er een probleem is met de vraagstelling, en dat er ook niet voldoende overtuigingskracht is om het dier over te halen dit toch maar te gaan proberen.
Je zegt dat je instructrice er ook niet in lukte, tjaaaaa dat is maar een probeersel geweest hé, het is niet altijd zo eenvoudig een paard zover te krijgen, maar ik vermoed geef je instructrice even wat meer oefentijd op dit paardje , en dit paard zal dit zeker ook laten zien.
Wijken voor het been is zeker geen echt moeilijke oefening, dit behoort bij de basis , en als je dit nu nog niet lukt, tjaaa dat zegt alleen maar dat je nu nog bezig bent die basis aan te leren.

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:58

hoe kan ik dit topic sluiten?
blijkbaar komt hier toch niks nuttigs uit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:05

niets nuttig ???????
Je bedoelt nu dat de goeden tip er niet bij zit .
Er is eigenlijk maar één gouden tip, en dat is les nemen en heel veel les blijven nemen, nog heel veel jaren dus.
echt elke fjord kan leren wijken voor het been. (daar durf ik echt een weddenschap op te doen)
De fout zit dus niet bij het paard, maar wel bij jou.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 23-08-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukNijhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 21:06

ja maar deze fjord kan het ook wel, maar het is een lesfjord dus daar heb ik dan niet echt tijd voor;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:56

WenMLove schreef:
Inderdaad moeilijk te zien zo op foto's, maar wat ik er nu zo uit kan halen is dat
je netjes zit, maar dat je teugels wel wat korter mogen, dan kan je hem wat meer naar beneden vragen
en wat lichter in je handen maken. Dan vliegt ie ook niet meer bijna uit de bocht! ;p

Teugels korter en hem naar beneden vragen door nog korter te nenem, ik weet niet waar jij les krijgt, je hoort een paard niet op die manier naar beneden te rijden, heel slecht voor zijn rug en benen als je het op deze manier leert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:58

AnoukNijhuis schreef:
Hoi, dus je zegt nu dat je Toddy(de fjord) aan de teugel kunt rijden, zolang je zelf maar goed rijdt. Dit is bij deze pony echt niet het geval. Mijn instructrice(Z dressuur M springen) heeft hem ook gereden, maar haar lukt het ook niet, terwijl ze toch echt goed kan rijden.

Een andere instructrice nemen zou ik zeggen, zij weet waarschijnlijk ook niet wat aan de teugel rijden is , helaas zie je dat wel vaker bij Z ruiters.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:03

AnoukNijhuis schreef:
hoe kan ik dit topic sluiten?
blijkbaar komt hier toch niks nuttigs uit.

Niets nuttig??
Wat wil je horen,
Neem eens een paar jaar goed les en ga ook de theorie eens leren, dan zitten er best nuttige tips tussen hoor.
Het probleem ben jij niet de fjord, fjorden zijn over het algemeen hele fijne dieren om mee te werken en stug of sterk, nee dat ligt enkel en alleen aan de gene die hem in zijn handen heeft.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:26

midgie schreef:
WenMLove schreef:

Teugels korter en hem naar beneden vragen door nog korter te nenem, ik weet niet waar jij les krijgt, je hoort een paard niet op die manier naar beneden te rijden, heel slecht voor zijn rug en benen als je het op deze manier leert.

Je begrijpt dit verkeerd. Als je de teugels wat korter neemt, kan je hem lichter zetten aan je hand, met gevolg dat hij zelf je hand op gaat zoeken en je hem naar beneden kan vragen. Met lange teugels gaat dat hem niet worden.

Lejonhjarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:08

Het is inderdaad wat moeilijker met een fjord, maar 'oefening baart kunst'. Neem gewoon lekker veel les en dan komen jullie er wel! :)

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:17

Ik zou zeggen met de foto's van het springen, blijf dichter bij je zadel want je komt nogal achter in het zadel als je gesprongen hebt.
En inderdaad les nemen, die kunnen je ook echt helpen, via bokt blijft het moeilijk want er zijn 100 mensen en die zeggen 100verschillende dingen.
Veel succes :D

En er lopen heus fjorden in de Z dressuur maar die zijn er ook niet vanzelf gekomen :+