Vragen over de loodlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukjee22

Vragen over de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 18:23

Misschien zijn dit wel domme vragen, maar ik ben er toch erg benieuwd naar. :o

Heel vaak hoor ik mensen zeggen van het paard loopt op, voor of achter de loodlijn.
- Wat houdt de loodlijn in?
- Waar zit de loodlijn precies?
- En hoe kun je merken/zien dat het paard ervoor of erachter loopt?

Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen. O:)
Mag eventueel met foto's...

Sorry, als deze vragen niet goed staan... Ik wist ook niet waar ik het anders moest plaatsen.

Anoniem

Re: Vragen over de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:58

De loodlijn is een denkbeeldige lijn, een verticale lijn tussen de oren en neus.
Je paard hoort iets voor de loodlijn te lopen, je kan het dus gewoon zien, of je paard zn hoofd verticaal heeft staan of niet :)

Janine001

Re: Vragen over de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:26

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:35

Hier een duidelijke plaatje:

Afbeelding

Als je de lijn op het plaatje doortrekt, maakt deze een hoek van 90° met de grond. Het paard op die foto loopt dus iets achter de loodlijn. Dit hoeft niet per definitie fout te zijn, er bestaat een groot verschil tussen achter de loodlijn (door de ruiter gevraagd om te gymnastiseren) of achter de teugel. In het eerste geval kan de ruiter het paard indien gewenst zo weer anders instellen (het paard volgt de hand en staat aan de hulpen), in het tweede geval onttrekt het paard zich aan de hulpen.

Anoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:21

Dankjewel voor jullie reacties, vooral met de reactie van Yelly kan ik wat mee. :D
Heel erg duidelijk. :j

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:51

Misschien vind je het ook leuk om te weten waarom het “loodlijn” heet?
Vroeger gebruikte met een touwtje met een stukje lood (loodje) eraan. Dat liet men dan naar beneden hangen en zo kon je bijvoorbeeld in de bouw zien of een muurtje recht stond. Zo’n touwtje hangt altijd recht naar beneden in een hoek van 90 graden met de grond. (als die recht is tenminste)
Dit is ook de loodlijn die ze met paardrijden bedoelen. En of nu de neusrug of de bakstukken langs die loodlijn moeten liggen, daarover mag je lekker meediscussiëren met de rest van Bokt. :=

Leuk detail nog (ik ben het trouwens eens met Yelly, dat achter de loodlijn niet altijd “fout” hoeft te zijn, maar) volgens de omschrijving van de KNHS loopt een paard dat achter de loodlijn loopt niet aan de teugel. ;)
http://www.bokt.nl/wiki/Aan_de_teugel